Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5761 1372486
De kan ikke bare stroppe han fast i senga om de har lyst, de må ha en grunn til å gjøre det!
Sitat av Voreah Vis innlegg
Du har tydeligvis ikke fulgt med på detaljene i sakene. Det handler ikke om hvordan media "antar" eller "regner med" at det er muslimer som står bak.

Eks.
"...appears to be, once again, by Muslim extremists".

"This is a sobering reminder for those who think it's too expensive to wage a war against jihadists"

- "What do you make of the fact that he looked Nordic?"
- "[...], maybe it was a good disguise"

"There are many more jihadists than blond Norwegians out to kill Americans..."

Det er også et veldig viktig mediaprinsipp at man forholder seg til virkeligheten og bevis. Det er dét journalistikk faktisk er. Selv etter at de blir presentert med bevis som tyder på noe annet så er de forsiktige med å spekulere i om det kan ha vært noen ikke-muslimer.



Du må være syk i hodet hvis du mener dette.
Vis hele sitatet...
Denne er jo faktisk bare morsom. Er jo sine egne han driter ut, altså US media.. Glenn Beck derimot..
Sitat av noy Vis innlegg
De kan ikke bare stroppe han fast i senga om de har lyst, de må ha en grunn til å gjøre det!
Vis hele sitatet...
De trenger en diagnose som sier at han kan være en fare for seg selv. (selvskading)
Leser nå at Breivik ikke ønsker norske sakkyndige:

http://www.dagbladet.no/2011/07/26/n...ivik/17463814/

Massedrapsmannen har ikke stilt noen krav til hvilke land han mener de sakkyndige skal komme fra.

- Bare de ikke er norske, har han sagt, sier politiinspektøren.

Beklager å måtte le litt under denne tragedien. Men hvis jeg hadde vært norsk rettsvesen, så tror jeg faktisk at jeg pronto hadde skaffet til veie muslimske sakkyndige... Bare på pur f...
Sitat av FerskFreak Vis innlegg
Han prater om 99% konsentrert nikotin som er dødelig ved kontakt. Ble denne brukt i ammunisjonen? Eller forkastet han det? Hvor dødelig er f.eks brev som er innsmurt med den i tilfelle han har sendt brev til folk?

Digresjon :
Protectorate
a. The government, office, or term of a protector.
b. The government of England under Oliver Cromwell and his son Richard, ruling as Lord Protector of the Commonwealth.

Jeg er ny her!
Vis hele sitatet...
Han skrev ett eller annet sted i loggen sin at han ikke tok i bruk nikotinen.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av LGee Vis innlegg
De trenger en diagnose som sier at han kan være en fare for seg selv. (selvskading)
Vis hele sitatet...
Slike ting avgjøres ikke utifra en diagnose, det er noe som vurderes fortløpende, utifra en tilstand, time for time. Ingen har lov til å stroppe noen fast hvis det ikke er høyst nødvendig. Tror du har sett litt for mye på film...
Danske Ekstrabladet hat navngitt 33 offre nå.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/terror/
Jeg jobber ved en lukket psykiatrisk avdeling, og har hatt flere pasienter inne som er "dømt til behandling". Å være dømt til psykisk helsevern er på ingen måter det samme som å sone i fengsel. Alle pasienter på psykiatrisk sykehus har utgang, i større eller mindre grad. Alt fra "avtaleutgang" til å kunne gå ut med følge av to i hagen. Jeg vet om flere som har vært dømt til behandling - som har kunne vært ute på egenhånd i flere timer hver dag.

Ang. å bli lagt i reimer, eller "bruk av mekaniske tvangsmidler" som det egentlig heter, er det strenge regler for når dette kan benyttes. Kort fortalt må personen være til betydelig skade for seg selv, andre eller på bygningen. Andre tiltak må være forsøkt i forkant.
Opp i alt dette. Hvordan får BBC, al jazeera eller hva de nå heter, så mye info, da tingene skjedde? Virket jo nesten som om de lå et stort skritt bak norske journalister og tv hele tiden,.
Sitat av Hellblazer Vis innlegg
Opp i alt dette. Hvordan får BBC, al jazeera eller hva de nå heter, så mye info, da tingene skjedde? Virket jo nesten som om de lå et stort skritt bak norske journalister og tv hele tiden,.
Vis hele sitatet...
At de lå bak er det ingen tvil om. Sitter i Tyskland, og CNN nevnte ingenting om skytingen før det var så godt som over.
Ny teori ang turen til Kautokeino:

Det må vel finnes mer sprengstoff enn det ABB brukte i Oslo og som politiet detonerte tidligere ikveld? Kan det være at ABB dro for å levere bomber til de to andre cellene han prater om? Om de i det hele tatt finnes da. Kautokeino er jo nødt til å være et kallenavn på noe!
Sitat av Voreah Vis innlegg
http://www.helsedirektoratet.no/psyk...elsevern_18721

http://www.psykiskhelse.no/index.asp?id=29681

Det står ikke så mye detaljer rundt hvordan det er i praksis, men kan vel gi noen ideer. Jeg er usikker på om det kan gjøres unntak fra enkelte punkter eller ha strengere krav til sikkerhet. Det virker f.eks. som om man ikke har lov å låse pasienter inne, selv om de som er dømt til tvunget psykisk helsevern ikke kan forlate institusjonen.

Det virker også som om man må vurderes på nytt hver tredje måned om hvorvidt pasienten skal fortsette tvungen behandling. Hva som skjer om Breivik etter to år virker "frisk" vet jeg ikke.

Jeg lurer også mer på dette, om noen vet noe. På forhånd: KUN SERIØSE SVAR.
Vis hele sitatet...
Det finnes regionale sikkerhetsavdelinger, der det nok er relativt strengere enn vanlige psykiatriske poster. Dog tror jeg det bare er pasienter med langvarig høy voldsrisiko som kommer hit.

Det stemmer at det må fattes vedtak om TPH hver tredje måned, av behandlende psykiater. Da må hele "saken" til pasienten gåes gjennom på nytt. Pasienten kan også klage til sykehusets kontrollkommisjon, som består av advokater. Om de får medhold blir TPH opphevet.
Sitat av FerskFreak Vis innlegg
Han prater om 99% konsentrert nikotin som er dødelig ved kontakt. Ble denne brukt i ammunisjonen? Eller forkastet han det? Hvor dødelig er f.eks brev som er innsmurt med den i tilfelle han har sendt brev til folk?

Digresjon :
Protectorate
a. The government, office, or term of a protector.
b. The government of England under Oliver Cromwell and his son Richard, ruling as Lord Protector of the Commonwealth.

Jeg er ny her!
Vis hele sitatet...
seriøst, hvis man smører dette i et brev og man kommer i kontakt med det så dør man? Shit, viste ikke det var så farlig!
Sitat av ytringer Vis innlegg
Beklager å måtte le litt under denne tragedien. Men hvis jeg hadde vært norsk rettsvesen, så tror jeg faktisk at jeg pronto hadde skaffet til veie muslimske sakkyndige... Bare på pur f...
Vis hele sitatet...
Hadde vel ikke vært det mest unaturlige dét, han har jo endel til felles med endel muslimske terrorbombere... ulempen er kanskje at muslimske sakkyndige ikke har diagnostisert så mange av dem, siden de sprenger seg selv samtidig.
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Slike ting avgjøres ikke utifra en diagnose, det er noe som vurderes fortløpende, utifra en tilstand, time for time. Ingen har lov til å stroppe noen fast hvis det ikke er høyst nødvendig. Tror du har sett litt for mye på film...
Vis hele sitatet...
Du er jo enig med meg jo. Eller mener du at en diagnose på selvskading ikke kvalifiserer til uttrykket høyst nødvendig? Og ellers, film, nei sjelden, går mest i sport her. Men, du må huske at ikke alle er født med bomull i stumpen og sølvskje i munnen som deg.
Fins det ingen overvåkningskameraer over regjeringskvartalet? Hadde vert sykt å sett overvåkningsbilder av hele greien.
Tvangsmidler skal bare brukes overfor pasienten når dette er uomgjengelig nødvendig for å hindre ham i å skade seg selv eller andre, eller for å avverge betydelig skade på bygninger, klær, inventar eller andre ting. Tvangsmidler skal bare brukes når lempeligere midler har vist seg å være åpenbart forgjeves eller utilstrekkelige.
Som tvangsmiddel kan anvendes:
a. mekaniske tvangsmidler som hindrer pasientens bevegelsesfrihet, herunder belter og remmer samt skadeforebyggende spesialklær.
b. kortvarig anbringelse bak låst eller stengt dør uten personale til stede.
c. enkeltstående bruk av korttidsvirkende legemidler i beroligende eller bedøvende hensikt.
d. kortvarig fastholding.
For pasienter under 16 år er det ikke adgang til å bruke tvangsmidler som nevnt i bokstavene a og b i foregående ledd.
Pasient som underkastes tvangsmiddel skal ha kontinuerlig tilsyn av pleiepersonale. Ved fastspenning i seng eller stol skal pleiepersonell oppholde seg i samme rom som pasienten hvis ikke pasienten motsetter seg dette.
Tvangsmiddel kan bare benyttes etter vedtak av den faglig ansvarlige, dersom ikke annet er fastsatt i forskrift. Vedtaket skal nedtegnes uten opphold. Vedtaket kan påklages til kontrollkommisjonen av pasienten eller hans eller hennes nærmeste pårørende.
Kongen i statsråd gir nærmere forskrifter om bruk av tvangsmiddel.
Endret ved lov 30 juni 2006 nr. 45 (ikr. 1 jan 2007 iflg. res. 15 des 2006 nr. 1422).

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-062-004.html#4-8
Diagnosen "selvskading" kvalifiserer ikke til å stroppe en pasient. Risikovurdering må utføres og andre tiltak skal være gjennomprøvd først. Stropping er en særreaksjon - ikke et obligatorisk felt! Skulle jeg vurdert ABBs "selvskaderisiko" ville den klart vært størst i et fengsel, ikke et psykiatrisk sykehus!

Sarakl kom først
Sist endret av noy; 26. juli 2011 kl. 23:43.
Sitat av Sarakl Vis innlegg
Tvangsmidler skal bare brukes overfor pasienten når dette er uomgjengelig nødvendig for å hindre ham i å skade seg selv eller andre, eller for å avverge betydelig skade på bygninger, klær, inventar eller andre ting. Tvangsmidler skal bare brukes når lempeligere midler har vist seg å være åpenbart forgjeves eller utilstrekkelige.
Som tvangsmiddel kan anvendes:
a. mekaniske tvangsmidler som hindrer pasientens bevegelsesfrihet, herunder belter og remmer samt skadeforebyggende spesialklær.
b. kortvarig anbringelse bak låst eller stengt dør uten personale til stede.
c. enkeltstående bruk av korttidsvirkende legemidler i beroligende eller bedøvende hensikt.
d. kortvarig fastholding.
For pasienter under 16 år er det ikke adgang til å bruke tvangsmidler som nevnt i bokstavene a og b i foregående ledd.
Pasient som underkastes tvangsmiddel skal ha kontinuerlig tilsyn av pleiepersonale. Ved fastspenning i seng eller stol skal pleiepersonell oppholde seg i samme rom som pasienten hvis ikke pasienten motsetter seg dette.
Tvangsmiddel kan bare benyttes etter vedtak av den faglig ansvarlige, dersom ikke annet er fastsatt i forskrift. Vedtaket skal nedtegnes uten opphold. Vedtaket kan påklages til kontrollkommisjonen av pasienten eller hans eller hennes nærmeste pårørende.
Kongen i statsråd gir nærmere forskrifter om bruk av tvangsmiddel.
Endret ved lov 30 juni 2006 nr. 45 (ikr. 1 jan 2007 iflg. res. 15 des 2006 nr. 1422).

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-062-004.html#4-8
Vis hele sitatet...
Takk, I rest my case.
Sitat av Hackett Vis innlegg
Fins det ingen overvåkningskameraer over regjeringskvartalet? Hadde vert sykt å sett overvåkningsbilder av hele greien.
Vis hele sitatet...
Her er fra VG-bygget i hvert fall http://www.vgtv.no/#!id=42460
Sitat av Hackett Vis innlegg
Fins det ingen overvåkningskameraer over regjeringskvartalet? Hadde vert sykt å sett overvåkningsbilder av hele greien.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvor produktivt det ville vært å studert overvåkingskameraer rundt regjeringskvartalet. Det er her snakk om en 900 kg tung bombe. Uavhengig om bare 500 kg av dette ble detonert, vil det fortsatt eksempelvis være 10 ganger (!) kraftigere enn Bandidos bomben og hvis tilfelle var om alt ble detonert, "bare" 1,4 tonn "lettere" enn Oklahoma bomben. Jeg tipper på at overvåkingskameraene ble effektivt satt ut av spill av de kraftige trykkbølgene som må ha oppstått i eksplosjonen.
Så akkurat episoden av Colbert report, synes han håndterte saken på en helt grei måte.
Men er litt forundret over at lederen for AUF sier dem trenger 25 milioner kroner for å gjennoppbygge Utøya, det var ingenting på utøya til den verdien, hva i allverden er det de har planlagt der?
35 kg fertilizer bomb
http://www.youtube.com/watch?v=vK9Ta...E74DCE&index=7

Tenk at han brukte 900 kg, helt vilt.

EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=3DMDF...eature=related Samme type?
Sist endret av Kruppy; 27. juli 2011 kl. 00:17.
Sitat av noy Vis innlegg
Vet ikke hvor produktivt det ville vært å studert overvåkingskameraer rundt regjeringskvartalet. Det er her snakk om en 900 kg tung bombe. Uavhengig om bare 500 kg av dette ble detonert, vil det fortsatt eksempelvis være 10 ganger (!) kraftigere enn Bandidos bomben og hvis tilfelle var om alt ble detonert, "bare" 1,4 tonn "lettere" enn Oklahoma bomben. Jeg tipper på at overvåkingskameraene ble effektivt satt ut av spill av de kraftige trykkbølgene som må ha oppstått i eksplosjonen.
Vis hele sitatet...
Noe av meningen med et overvåkingskameraen er vel også at man lagrer informasjonen. Det skal vel være inntakt på en hard-disk. Det må minst ha vært bortimot 40 til 50 rundt Regjeringskvartalet - hvor mange som var i orden er et annet spørsmål. Lurer også på om disse var koblet direkte opp til politiet eller bare et vaktselskap.
Kanskje noe for å minne ofrene?
Sitat av NotFound Vis innlegg
Noe av meningen med et overvåkingskameraen er vel også at man lagrer informasjonen. Det skal vel være inntakt på en hard-disk. Det må minst ha vært bortimot 40 til 50 rundt Regjeringskvartalet - hvor mange som var i orden er et annet spørsmål. Lurer også på om disse var koblet direkte opp til politiet eller bare et vaktselskap.
Vis hele sitatet...
Ja, du har nok rett. Tenkte litt feil her - gikk litt fort i svingene - selvfølgelig er det produktivt å studere overvåkingskameraene rundt regjeringskvartalet, siden filmen mest sannsynligvis ikke oppbevares på et bånd i selve kameraene! Det er sikkert koblet opp mot et vaktselskap som samarbeider med politiet tipper jeg på
Sitat av noy Vis innlegg
Vet ikke hvor produktivt det ville vært å studert overvåkingskameraer rundt regjeringskvartalet. Det er her snakk om en 900 kg tung bombe. Uavhengig om bare 500 kg av dette ble detonert, vil det fortsatt eksempelvis være 10 ganger (!) kraftigere enn Bandidos bomben og hvis tilfelle var om alt ble detonert, "bare" 1,4 tonn "lettere" enn Oklahoma bomben. Jeg tipper på at overvåkingskameraene ble effektivt satt ut av spill av de kraftige trykkbølgene som må ha oppstått i eksplosjonen.
Vis hele sitatet...
Jeg er ihvertfall veldig interessert i å se bilene som har blitt brukt... jeg kan ikke begripe hvorfor dem ikke går ut med farge/type på Crafteren f.eks. så folk kan sjekke egne kameraer og mobilfilmer fra fredagen. Vil ikke politiet vite noe om hva ABB bedrev den dagen?

Sitat av noy Vis innlegg
Ja, du har nok rett. Tenkte litt feil her - gikk litt fort i svingene - selvfølgelig er det produktivt å studere overvåkingskameraene rundt regjeringskvartalet, siden filmen mest sannsynligvis ikke oppbevares på et bånd i selve kameraene! Det er sikkert koblet opp mot et vaktselskap som samarbeider med politiet tipper jeg på
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt produktivt å studere overvåkingskamera-opptak fra hele Oslo!
Sitat av Jotun Vis innlegg
Jeg er ihvertfall veldig interessert i å se bilene som har blitt brukt... jeg kan ikke begripe hvorfor dem ikke går ut med farge/type på Crafteren f.eks. så folk kan sjekke egne kameraer og mobilfilmer fra fredagen. Vil ikke politiet vite noe om hva ABB bedrev den dagen?
Vis hele sitatet...
Det er nok av etterforskningsmessige årsaker hva politi gir ut av informasjon eller ei. En rettssak kan fort få feil utfall hvis politiets rutiner viser seg å være feilaktig eller også "ledende" eller hva jeg nå skal kalle det.



Sitat av Jotun Vis innlegg
Det er fortsatt produktivt å studere overvåkingskamera-opptak fra hele Oslo!
Vis hele sitatet...
Informativt kanskje, neppe produktivt
Sitat av noy Vis innlegg
Det er nok av etterforskningsmessige årsaker hva politi gir ut av informasjon eller ei. En rettssak kan fort få feil utfall hvis politiets rutiner viser seg å være feilaktig eller også "ledende" eller hva jeg nå skal kalle det.

Informativt kanskje, neppe produktivt
Vis hele sitatet...
Problemet er at endel harddisker for private overvåkingskameraer ikke nødvendigvis lagrer mer enn en uke... og folk sletter dilldall-filmer fra sentrum uten å tenke på at bevis kan bli borte på den måten. Skulle jo tatt seg ut om noen hadde en film på mobilen med en viss Doblo i bakgrunnen og en fyr i passasjersetet rundt firetida på fredag...

Politiet har bedt om å få tilsendt filmer fra området rundt regjeringskvartalet dog, det gjorde de tidlig... så nå er det bare resten av Oslo igjen, og der kan vel folk få ta grovsorteringen selv.
Sist endret av Jotun; 27. juli 2011 kl. 00:36.
Sitat av zadow Vis innlegg
syntes bare det var rart at der blir sagt fra lederne, der er 11 politifolk der skulle. komme og passe på dem. lige efter explosionen i oslo
Da gutten kommer som en av de første i land er der 10 politifolk plus en lidt der fra som hjelper ham.
Desuten som ifølge Citat fra gutten "ikke gjør en skid ved situationen."
Derfra mit spørmål ang. netop det.
Kunne jo tenkes politfolket som skulle vakte øyen efter bomben var der, men ventede på beredsskapstropperne.
Dette er ikke blevet avklaret i medierne. så spurte her istedet om derre har hørt noget.
Må jo også gå ut ifra at politi der skal holde vakt efter sådan en avorelig episode i Oslo bragte våben med sig.?

eller er det bare mig der syntes det er lidt rart.
Vis hele sitatet...
Kan du skrive ned nøyaktig hva gutten sier? Jeg forstår dansk veldig dårlig, samtidig som han snakker veldig lavt. (http://nyhederne.tv2.dk/article.php/...tml?crosspromo)

Men ja, det er vanvittig mye som skurrer angående detaljene omkring de første minuttene av Utøya.

Ifølge mediene skal organisatoren av Utøya ha fattet mistanke allerede på båten, og derfor gikk hun sporenstrekts til vakthavende, noe som førte til at ABB skjøt dem så fort han kunne. Med tanke på distansen mellom kaia og huset der det er naturlig å anta at vakten befant seg i nærheten av, så er det nærliggende å tro at båten fremdeles lå til kai.
"Etter hvert kom noen folk løpende ned mot båten, blant dem var AUF-leder Eskil Pedersen og hans rådgiver. " Matros Giske - http://www.adressa.no/nyheter/terror...cle1667921.ece

Dette betyr at de må ha oppfattet hva som skjedde, men allikevel velger de med AUF-LEDER Eskil Pedersen i båten, å legge seg flate i båten og kjøre en retning i blinde for å komme seg i sikkerhet.
Må si meg utrolig imponert over lederevnene han utviser, samt ansvarsfølelsen for sine egne han føler. Spesielt med tanke på lokalbefolkningen/campingfolka som dro ut i egne båter, og til tross for å bli beskutt sto på fra start til slutt for å redde livredd ungdom i sjøen.

Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Så akkurat episoden av Colbert report, synes han håndterte saken på en helt grei måte.
Men er litt forundret over at lederen for AUF sier dem trenger 25 milioner kroner for å gjennoppbygge Utøya, det var ingenting på utøya til den verdien, hva i allverden er det de har planlagt der?
Vis hele sitatet...
Har du kilde på hvor han sier dette? Virker jo helt utrolig.
Sitat av B_Romeo Vis innlegg
Har du kilde på hvor han sier dette? Virker jo helt utrolig.
Vis hele sitatet...
Har ikke kilde på det, var på nyhetene etter at petter stordalen gav dem 5 millioner.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4184370.ece
Første gang jeg så AUF lederen be folk gi penger var i en tale på nyhetene.
Sist endret av zlamaniac; 27. juli 2011 kl. 00:46.
Sikkert ikke noe "nytt", men diverse ang. arbeidet som endelig var igansatt, men for seint...


Aftenposten 23.07 2011 - "..forsinket etter klage....."
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4181227.ece

Dette er vel den endelige planen med tegninger osv.

GRUBBEGATA MELLOM DEICHMANSKE BIBLIOTEK OG HØYESTERETTS PLASS
FORSLAG TIL BEBYGGELSESPLAN FORSLAGSSTILLERS PLANBESKRIVELSE
Utarbeidet av: Landskapsarkitektene Berg & Dyring AS for Statsbygg
REVISJON : "Korrigert etter offentlig ettersyn" 29.01.2010

http://www.sak.oslo.kommune.no/dok/B...199-779971.pdf

Planforslag til offentlig ettersyn - Grubbegata, Regjeringskvartalet - høringsperioden fra:29.06.2009 til:19.08.2009

http://www.plan-og-bygningsetaten.os...emstilling.pdf


St. Hanshaugen FrP 06.12 2006

http://www.frp.no/-+Un%C3%B8dvendig+...25-SMBbKWm.ips


DAGBLADET 13.09.2006 Frykter bilbomber mot regjeringskvartalet

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/09/13/476649.html
Sist endret av NotFound; 27. juli 2011 kl. 00:44.
Sitat av B_Romeo Vis innlegg
Ifølge mediene skal organisatoren av Utøya ha fattet mistanke allerede på båten, og derfor gikk hun sporenstrekts til vakthavende, noe som førte til at ABB skjøt dem så fort han kunne. Med tanke på distansen mellom kaia og huset der det er naturlig å anta at vakten befant seg i nærheten av, så er det nærliggende å tro at båten fremdeles lå til kai.
"Etter hvert kom noen folk løpende ned mot båten, blant dem var AUF-leder Eskil Pedersen og hans rådgiver. " Matros Giske - http://www.adressa.no/nyheter/terror...cle1667921.ece

Dette betyr at de må ha oppfattet hva som skjedde, men allikevel velger de med AUF-LEDER Eskil Pedersen i båten, å legge seg flate i båten og kjøre en retning i blinde for å komme seg i sikkerhet.
Må si meg utrolig imponert over lederevnene han utviser, samt ansvarsfølelsen for sine egne han føler. Spesielt med tanke på lokalbefolkningen/campingfolka som dro ut i egne båter, og til tross for å bli beskutt sto på fra start til slutt for å redde livredd ungdom i sjøen.
Vis hele sitatet...
Der har altså AUF-lederen fått en telefon allerede om at han skal av øya så fort som mulig...
Vet ikke om denne er lastet opp allerede da det fosser inn med innlegg her, men jeg prøver:


Video av bomben som går av.
Sist endret av Sloppy; 27. juli 2011 kl. 00:48.
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Har ikke kilde på det, var på nyhetene etter at petter stordalen gav dem 5 millioner.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4184370.ece
Første gang jeg så AUF lederen be folk gi penger var i en tale på nyhetene.
Vis hele sitatet...
Åja, men det var da enda godt. Det blir nok et kjempefint hus de får for 25 millioner, kanskje det også blir litt penger til overs til et minnesmerke, så kan Eskil Peders minnes sine yngre partifeller han etterlot kavende i vannet.
Kjenner jeg er helt fantastisk sjokkert over at en leder kan gjøre noe slikt.
fant denne på Jan Simonsen sin blogg:

"Breivik sendte manifestet til meg og flere hundre en time før eksplosjonen"

"En time før det eksploderte foran regjeringsbygget sendte drapsmannen Anders Behring Breivik manifestet sitt til over tusen email-adresser, deriblant Frie Ytringers redaktør. Vedlagt i mailen var manifestet og et lengre følgebrev datert fredag den 22. juli kl. 14.26. “Boken vil være av stor interesse for deg om du er en moderat eller en mer dedikert kulturelt konservativ / nasjonalist,” skriver han. Mottakerne er “enten en tidligere Facebook-venn eller venn av min Facebook-venn”, skriver han, og ber om at manifestet blir distribuert videre...les mer"

http://www.frie-ytringer.com/2011/07...-eksplosjonen/
Sitat av NotFound Vis innlegg
Sikkert ikke noe "nytt", men diverse ang. arbeidet som endelig var igansatt, men for seint...


Aftenposten 23.07 2011 - "..forsinket etter klage....."
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4181227.ece

Dette er vel den endelige planen med tegninger osv.

GRUBBEGATA MELLOM DEICHMANSKE BIBLIOTEK OG HØYESTERETTS PLASS
FORSLAG TIL BEBYGGELSESPLAN FORSLAGSSTILLERS PLANBESKRIVELSE
Utarbeidet av: Landskapsarkitektene Berg & Dyring AS for Statsbygg
REVISJON : "Korrigert etter offentlig ettersyn" 29.01.2010

http://www.sak.oslo.kommune.no/dok/B...199-779971.pdf

Planforslag til offentlig ettersyn - Grubbegata, Regjeringskvartalet - høringsperioden fra:29.06.2009 til:19.08.2009

http://www.plan-og-bygningsetaten.os...emstilling.pdf


St. Hanshaugen FrP 06.12 2006

http://www.frp.no/-+Un%C3%B8dvendig+...25-SMBbKWm.ips


DAGBLADET 13.09.2006 Frykter bilbomber mot regjeringskvartalet

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/09/13/476649.html
Vis hele sitatet...
Wøw!
Snakk om å se konsekvenser av byråkrati i praksis! Lurer på om dette kan ha vært medvirkende årsak til at ABB valgte å utføre attentatet mot regjeringskvartalet i fellesferien?
Sitat av Jotun Vis innlegg
Der har altså AUF-lederen fått en telefon allerede om at han skal av øya så fort som mulig...
Vis hele sitatet...
Ja, enda mer mistenkelig - fordi politiet visste jo ikke om skytingen før etterpå. Husker vi utredet dette i detalj tidligere i tråden, men kan ikke huske kildene. Men er nesten sikker på at vi kom frem til at Eskil Pedersen ble oppring angående skytingen før politiet ble varslet ifølge politiloggen.
Sitat av B_Romeo Vis innlegg
Ja, enda mer mistenkelig - fordi politiet visste jo ikke om skytingen før etterpå. Husker vi utredet dette i detalj tidligere i tråden, men kan ikke huske kildene. Men er nesten sikker på at vi kom frem til at Eskil Pedersen ble oppring angående skytingen før politiet ble varslet ifølge politiloggen.
Vis hele sitatet...
Ja, det er ca. 5-10 minutter igjen til politiet logger nødanrop. Matrosen (eller hvem det var) som er ombord etter evakueringen, sier han prøvde å ringe politiet på vei nordover, men fikk bare opptattsignal... (dette kan vel dog skyldes tomt telefonkort e.l. kanskje.)

Kilden ang. oppringningen er han selv, fra baksiden av Dagsavisen mandag. Deretter var det jo bare å legge han inn i tidsplanen.
Sist endret av Jotun; 27. juli 2011 kl. 00:59.
Sitat av B_Romeo Vis innlegg
Kjenner jeg er helt fantastisk sjokkert over at en leder kan gjøre noe slikt.
Vis hele sitatet...
Da regner jeg med du er sjokkert over at Jens Stoltenberg gikk i skjul også. Såklart, dersom han stakk av med båten er det særdeles drøyt, tror han kommer til å slite nok i ettertid da.
Det er sikkert noen journalister man kan pushe til å spørre Eskil disse spørsmålene. Jeg er nysgjerrig selv. Hvem ringte? Var det noen fra fastlandet som visste om det? Skytingen startet mellom 17:15 og 17:19 (tlf logg fra kamerat). Det er derimot mer sannsynlig at det var en fra øya som ringte da det skjedde. Mange av utøya deltakerne ringte først hverandre på øya i kaoset, dette har jeg førstehånds info om. Det er dog litt fishy med båten..
Sist endret av downing; 27. juli 2011 kl. 00:57.
Sitat av Jotun Vis innlegg
Ja, det er ca. 10 minutter igjen til politiet logger nødanrop. Matrosen (eller hvem det var) som er ombord etter evakueringen, sier han prøvde å ringe politiet på vei nordover, men fikk bare opptattsignal... (dette kan vel dog skyldes tomt telefonkort e.l. kanskje.)

Kilden ang. oppringningen er han selv, fra baksiden av Dagsavisen mandag. Deretter var det jo bare å legge han inn i tidsplanen.
Vis hele sitatet...
Tvilsomt om det skyldes tomt telefonkort. Dessuten skal man kunne ringe 0113 eller 113 selv med tomt telefonkort.
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Da regner jeg med du er sjokkert over at Jens Stoltenberg gikk i skjul også. Såklart, dersom han stakk av med båten er det særdeles drøyt, tror han kommer til å slite nok i ettertid da.
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke sammenlignbart da Jens Stoltenberg ikke er i umiddelbar nærhet til Utøya med en ferge, eller forstår du ikke den koblingen.

Vil også påpeke at Stoltenberg var i sikkerhet fordi han som landets statsminister automatisk går i skjul ved terrorangrep. Vil ikke tro at de forskjellige ungdomspartienes ledere har et tilsvarene program, catch my drift?
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Da regner jeg med du er sjokkert over at Jens Stoltenberg gikk i skjul også. Såklart, dersom han stakk av med båten er det særdeles drøyt, tror han kommer til å slite nok i ettertid da.
Vis hele sitatet...
Båten stakk de av med ja, de tørte ikke dra til kaia siden de trodde det var flere skyttere der, mtp at ABB opplyste om to politifolk til. Matrosen anropte innregistrerings-folkene på land via walkie og ba dem dra derfra. AUF-leder (og jeg antar rådgiveren) praiet en privatbil når de kom i land og kjørte til Hønefoss Politikammer.

Sitat av noy Vis innlegg
Tvilsomt om det skyldes tomt telefonkort. Dessuten skal man kunne ringe 0113 eller 113 selv med tomt telefonkort.
Vis hele sitatet...
Må man ikke nappe ut SIM-kortet først?
Sitat av Jotun Vis innlegg
Båten stakk de av med ja, de tørte ikke dra til kaia siden de trodde det var flere skyttere der, mtp at ABB opplyste om to politifolk til. Matrosen anropte innregistrerings-folkene på land via walkie og ba dem dra derfra. AUF-leder (og jeg antar rådgiveren) praiet en privatbil når de kom i land og kjørte til Hønefoss Politikammer.



Må man ikke nappe ut SIM-kortet først?
Vis hele sitatet...
Høh? Hvorfor praiet de en privatbil når de kom i land og kjørte til Hønefoss Politikammer? Hva kunne de bistå politi og hjelpemannskap med der? Akkurat der ble handlingen deres forvirrende for meg i hvert fall ...

Nei da - du kan ringe nødnumre både med og uten (tror jeg) SIM i.
Sitat av noy Vis innlegg
Wøw!
Snakk om å se konsekvenser av byråkrati i praksis! Lurer på om dette kan ha vært medvirkende årsak til at ABB valgte å utføre attentatet mot regjeringskvartalet i fellesferien?
Vis hele sitatet...
Fikk vel litt dårlig med penger og hastverk...
Har det ikke vært nevnt fra "møkkablekka" hans at han egentlig hadde tenkt at det skulle skje litt seinere - aug./sept. ?
(søndag 11. september 2011 ???)
Økonomi kan være en meget sannsynlig årsak! Jeg har ikke lest manifestet hans så jeg aner ikke men har stusset litt på hvis han anså Utøya for å være "bonusen" sin at han valgte å ramme hovedmålet i det tidsrommet hvor muligheten for å gjøre "minst skade" i et tragisk utfall ville være tilfelle
Jeg lurer mer og mer på tankegangen med å høre skudd, bli fortalt å forlate øya, ta med seg 6-7 kompiser og stikke av med eneste fluktfartøy. :/ Det gir meg ikke akkurat fred i sjela.
Sitat av B_Romeo Vis innlegg
Ja, enda mer mistenkelig - fordi politiet visste jo ikke om skytingen før etterpå. Husker vi utredet dette i detalj tidligere i tråden, men kan ikke huske kildene. Men er nesten sikker på at vi kom frem til at Eskil Pedersen ble oppring angående skytingen før politiet ble varslet ifølge politiloggen.
Vis hele sitatet...
Martin Kolberg nevnte i et intervju noe om at han hadde mottatt en melding via AP's "interne nett" eller noe lignende - mener jeg. Kan ikke finne link nå, så om det er feil beklager jeg.
Informasjon om denne tråden: Vi har valgt å kjøre en mer passiv modereringsstil når det gjelder denne hendelsen, men nå begynner ting å gå litt over styr. Vi varsler at denne tråden kommer til å bli stengt om en dag eller to ettersom den har syltet ned i "chatting" og et evig sammensurium av ulike emner. Dere som har emner dere fortsatt ønsker å diskutere som er relatert til dette kan lage dere en egen tråd som er litt mer avgrenset til ett emne.

"Internett-detektiver": Vær snill å tenk dere om et par ganger før dere legger ut informasjon om mennesker som dere "tror" kan ha noe med denne saken å gjøre. Tro kan dere gjøre i kirken, som de sier. Dere hadde ikke likt det hvis andre la ut deres navn og på syltynnt grunnlag insinuerte at dere hadde noe med denne saken å gjøre...
Tråden er nå stengt. Dette er på ingen måte for å stoppe diskusjon om emnet eller å bedrive sensur, men for å føre til en ryddigere og mer strukturert debatt. Dere som ønsker å diskutere videre kan lage nye tråder som er mer avgrenset til et konkret emne per tråd.