Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5761 1372674
[COLOR="Blue"]Tidsplan 4.8, fergeinfo og nedgradering gaysir [/COLOR]

Wednesday July 20 - Day 80:

... Pack and load gear during day,
Go to sleep at 22.00

Thursday July 21 - Day 81:

06.30 - drive 1 Small, there 10.00 [COLOR="Red"]Parkering av Crafter i Oslo? Crafter er ikke utpreget "small". Inneholder: "18 bags = 900kg + 50kg ANALNM (inner charge) + 130kg (1 person + [COLOR="Purple"]ca. 30kg[/COLOR] gear) + 80kg (mini MC)"?[/COLOR]
train back (11.00), there 14.00, taxi, there 14.30 [COLOR="Red"]Tog fra Lillestrøm 10.49? Hvordan komme fra Oslo til Lillestrøm?[/COLOR] [COLOR="Purple"]13.10 Tog/taxi tilbake til gården. Sjåfør observerer "liten bil" på gården [COLOR="Red"](Altså Doblo? Atos?)[/COLOR][/COLOR]
drive 2. (there 17.00) [COLOR="Red"]Parkering av Doblo i Oslo?[/COLOR]
Check area. [COLOR="Red"]Rekognosering og utvelgelse av ground zero? Bør sees på overvåkingskamera...[/COLOR]
Go to bed 18.30 [COLOR="Red"]Mest sannsynlig på Skøyen?[/COLOR]

[COLOR="Red"]22.30 Observert i båt m/hjelper ved Utøya? Utplassering av hjelper på Utøya?[/COLOR]

Friday July 22 - Day 82:

Wake up at 02.30. Start downloading movie at 02.30, [COLOR="Red"]Tidsfordriv med film pga. for tidlig våkning?[/COLOR]
[COLOR="Red"]03.41: Innlogging på Gaysir?[/COLOR]
05.30 Eat + pack,
start seeding at 06.00. Done 08.30. [COLOR="Red"]Upload av 2083-dokument/YT-video?[/COLOR]
Leave 08.30 [COLOR="Red"]Fra hvor? Skøyen?[/COLOR]
Drive 1, [COLOR="Red"]Parkering av Crafter i rimelig nærhet av ground zero, og uttak av moped/scooter fra varerom?[/COLOR]
Back 09.30 [COLOR="Red"]Med moped/scooter tilbake til Skøyen?[/COLOR]
Drive 2 [COLOR="Red"]Kjøretur med Doblo? Moped lagt i varerom?[/COLOR]
There 10.00 [COLOR="Red"]Hva gjør ABB her???[/COLOR]
Leave [COLOR="Red"]Reiser videre med Doblo?[/COLOR]
There 10.45 [COLOR="Red"]Parkering av Doblo på Hammersborg Torg? Her er det P-avgift(!) og tidsbegrenset parkering(?)[/COLOR]

[COLOR="Purple"]14.20 Mailutsending av manifestet til finske politikere.[/COLOR]

[COLOR="Red"]15.17?[/COLOR] [COLOR="Red"]Plassering av Crafter på ground zero R4[/COLOR]
[COLOR="Purple"]15.19[/COLOR] [COLOR="Purple"]Legger noe inn i Doblo[/COLOR]
[COLOR="Purple"]15.20 [/COLOR][COLOR="Purple"]Avreise Hammersborg Torg, bortover Møllergata[/COLOR][COLOR="Red"]/Kongensgate/Tollbugata?[/COLOR]
[COLOR="Purple"]15.22[/COLOR] [COLOR="Purple"]Detonering[/COLOR]
[COLOR="Red"]15.25?[/COLOR] [COLOR="Red"]Trafikkmaskinen?[/COLOR]
[COLOR="Red"]15.27?[/COLOR] [COLOR="Red"]Kjører ned i Festningstunnelen?[/COLOR]
[COLOR="Purple"]16.20[/COLOR] [COLOR="Purple"]Sentrum evakueres av fare for nye bomber[/COLOR]

[COLOR="Red"]Dumping av moped/hjelm ved Tyrifjorden for nødtransport vekk fra området ifall enda tregere BT/politi-respons under aksjonen? Bodysuit tørker i fartsvind, hjelm skjuler hår... eller egentransport for hjelper observert Utøya torsdag 22.30?[/COLOR]

[COLOR="Purple"]16.57: Melding til skipper om at politimann ønsker ferjetransport fra fastlandet til Utøya.[/COLOR] Fergen er ergo ikke ved kai da ABB ankommer.
[COLOR="Red"]ca. 17.10[/COLOR] [COLOR="Purple"]Tar fergen fra fastlandet, to synlige våpen + tung/stor koffert. Opplyser at ytterligere to politifolk vil ankomme[/COLOR]
[COLOR="Red"]ca. 17.17[/COLOR] [COLOR="Purple"]Ankommer Utøya[/COLOR]
[COLOR="Red"]ca. 17.21[/COLOR] [COLOR="Purple"]Skuddløsning Utøya[/COLOR]

[COLOR="Purple"]ca. 17.27 Fergen forlater Utøya og krysser nordover i ca. 30min., ikke til kai på fastlandet.[/COLOR]
[COLOR="Purple"]17.27 [/COLOR][COLOR="Purple"]Politiet får nødanrop[/COLOR]
[COLOR="Purple"]17.52[/COLOR] [COLOR="Purple"]Første politi ankommer området, venter på båt.[/COLOR]
[COLOR="Purple"]18.09 [/COLOR][COLOR="Purple"]Beredskapstroppen ankommer området[/COLOR]
[COLOR="Purple"]18.25[/COLOR] [COLOR="Purple"]Beredskapstroppen ankommer Utøya[/COLOR]
[COLOR="Purple"]18.27[/COLOR] [COLOR="Purple"]Pågripes[/COLOR]
Sitat av QuePasa Vis innlegg
http://www.adressa.no/nyheter/terror...cle1667921.ece

Mulig at når det ekte politiet kom trodde ABB at det var medhjelpere? Derfor han gikk bort til politiet uten en "fight"?

Tviler veldig, men det er vell mulig?
Vis hele sitatet...
Husker ikke hvor jeg leste det, men leste et sted at han først hadde begynt å løpe, så stoppet, kastet fra seg våpnene og deretter latt politiet få gjøre sin jobb.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Den er oppe å fungerer den. Tipper du må være innlogget for å se den.
Vis hele sitatet...
Aaaaa... damn... selvfølgelig. Og jeg er blant de raringene som ikke har facebook. Så da kan jeg bare glemme å se siden
hei har fulgt noget med i debatten her på freakforum, om denne tradgedie.

Er bosat her men oprindelig fra danmark.Ville høre om forskellige spørsmål er blevet avklaret her på forumet.
1)
Nu har vi hørt forskellige vitner sige, der kanske var flere der skjøt på øyen.Har lest her på forum at det sikkert kunne skyldes forskellige kaliber våben etc.
igår kveld på dansk tv, var der interview med en dansk gutt der var til stede på øya.Han er veldig sikker på der var flere der skjøt samtidig da han både så gjerningsmanden direkte, men hørte anråp samtidig i et nerliggende hus, som han opfatter som. en nummer 2 gjerningsmand.
8 minutter i klippet http://www.dr.dk/nu/nyheder#/od/tv-a...30/13887/10:34
ville høre om det er avklaret, da det forvirre mig lidt siden så mange unge mente de enten så eller hørte 2 gjernings.
specielt intressant er det at han siger til en betjent der er to gjernigsmend, men betjenten siger tilbake der er kun en.?
plus.
han siger det samme i andre interviewer.på dansk tv.
2) er det vanlig at politiet ikke tror så mange vitner på samme tid da veldig mange har oplyst der var 2 gjerningsmen.mener da det beste vitne er et øyevitne?
3)han oplyser samtidig at der skulle komme 11 politifolk fra oslo lige efter bomben. fra en av lederne på campen.
er det breivik selv der siger det på båten da han ankommer til øya eller skulle der komme. politi efter bomben. er det avklaret her på forum.
3)det er sikkert diskuteret men er hans våttdragt blevet fundet, som han poserer med på en av bilderne.


ps
Godt at se Norge står så flott sammen i sådan en tid.
Vis hele sitatet...


han siger 11 politifolk skulle komme og holde vakt , noget jeg mener jeg har hørt fra en norsk jente også som var der.

desuden i et lengere interview på tv2 danmark
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/...tml?crosspromo forteller han desuden der er ca 10 politimen der omkring han kommer i land med båt, men forholder sig passive, og som kun bar hjelm og skjold.
Det var på bagrund av dette jeg trode der var kanske noget forveksling. omder der var politi allerede på plats der ute. siden det er et tidlig tidspunkt han kommer i land,som en av de første.
Vis hele sitatet...
Sitat: Originalt skrevet av Jotun
ABB skal ha opplyst på fergeturen at det kom snart to politifolk til for å assistere han...
Nu er det ikke ABB jeg henviser til men den danske dreng som siger 11, og som fik det at vite av lederen på campen.
Vis hele sitatet...
mine tidliger post
Sitat av Ueland Vis innlegg
Screenshot just in case:
http://h3x.no/dump/fb-screenshot.png
Vis hele sitatet...
Bildet hans refererer til parabellum. En før i tråden her refererte til Para Bellum (prepare for war) som et interessant nick for mulig ABB i noen debatter...
Sist endret av Jotun; 26. juli 2011 kl. 20:12.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Fortsetter informasjonen jeg blir hvisket i øret:
Beklager igjen at jeg ikke har noen link til dette (da det ikke står noe om dette i media), men venninne som jobber på plantasjen som har blitt informert av politiet som sitter i avhør med ABB, om at han hadde planer om å sprenge plantasjen.
Hvorfor ANER jeg ikke, kanskje han var sint fordi de ikke klarte å skaffe han riktige stoffer?
Blir vel plukket opp i media om dette er noe politiet går ut med.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Screenshot just in case:
http://h3x.no/dump/fb-screenshot.png
Vis hele sitatet...
Noen som har vært på den Silverdaddies siden og sett om det er bilder av ABB der?
Mange skriver feil når de sier at "savnet" er de som ikke er funnet. "Savnet" er uidentifisert. Det er kun estimert at 4-5 personer faktisk er savnet. De øvrige som er merket som "savnet" er ikke bekreftet omkommet/identifisert rettsmedisinsk. De endrer ikke statusen til død før de blir identifisert.
Nupe, ikke store ønsker om å lage en bruker der for å se. Går man inn uten å være innlogget sendes man til forsiden.
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Fortsetter informasjonen jeg blir hvisket i øret:
Beklager igjen at jeg ikke har noen link til dette (da det ikke står noe om dette i media), men venninne som jobber på plantasjen som har blitt informert av politiet som sitter i avhør med ABB, om at han hadde planer om å sprenge plantasjen.
Hvorfor ANER jeg ikke, kanskje han var sint fordi de ikke klarte å skaffe han riktige stoffer?
Blir vel plukket opp i media om dette er noe politiet går ut med.
Vis hele sitatet...
Har den i bakhodet, men ventet til du hadde fått ut mer info av henne om dag/tid...
Sitat av Jotun Vis innlegg
Tar ikke stilling til ordbruken og analysen din, selv er jeg veldig nysgjerrig på hvem som ringer han på øya, noen minutter før politiet har registrert nødanrop, og ber han komme seg vekk så fort som mulig.
Vis hele sitatet...
Vi tok båten over til fastlandet og ventet lenge på en buss som skulle frakte oss hjemover, men den kom ikke når den egentlig skulle. Derfor vurderte vi å ta båten tilbake til øya og være der til i morgen. Hadde vi gjort det hadde vi endt opp på samme båt som den utkledde politimannen. Like etter hørte vi skuddene begynne å hagle, forteller lederen av AUF Ullensaker, Magnus Bengtsson.

Var dette den lederen du tenkte på?
haha får han si hva mat han vil ha ? Take out fra Egon 3 ganger til dagen. Burde vært vann og brød, og diverse vitaminpiller for å få i seg den næringen han har behov for
Sitat av Dupeer Vis innlegg
Husker ikke hvor jeg leste det, men leste et sted at han først hadde begynt å løpe, så stoppet, kastet fra seg våpnene og deretter latt politiet få gjøre sin jobb.
Vis hele sitatet...
Edit:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10080811
Sitat av Sqq Vis innlegg
haha får han si hva mat han vil ha ? Take out fra Egon 3 ganger til dagen. Burde vært vann og brød, og diverse vitaminpiller for å få i seg den næringen han har behov for
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Nutraloaf
Syns vi skal holde oss for gode til å synse om hva diverse personer på øyen ville ha gjort. Jeg tørr vedde på at de fleste her inne ville prøvd å redde sitt eget liv, og ikke bare tenkt på andres velvære. Vi som utenforstående kan aldri vite akkurat hvor mange mennesker person xxx har reddet fra ABB, så det å sitte her og si at lederen av AUf burde blitt igjen når "skipet sank " er ufattelig lite gjennomtenkt.
Sist endret av Nerdefruen; 26. juli 2011 kl. 20:30.
noen som har funnet det bildet av ABB på homseparade i 2004? Hadde vært passende å bruke det i media, istedenfor de bildene vi bruker nå, som han vil vi skal bruke..
Sitat av nimr0z Vis innlegg
noen som har funnet det bildet av ABB på homseparade i 2004? Hadde vært passende å bruke det i media, istedenfor de bildene vi bruker nå, som han vil vi skal bruke..
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke at bildene som ble tatt i forbindelse med fengslingsmøtet var noe spesielt sjarmerende. Han så ikke ut som noen real hunk der heller. Lignet mer på en feit slask. Så det holder i lange baner for meg.
Sitat av nimr0z Vis innlegg
noen som har funnet det bildet av ABB på homseparade i 2004? Hadde vært passende å bruke det i media, istedenfor de bildene vi bruker nå, som han vil vi skal bruke..
Vis hele sitatet...
Toskete kommentar synes jeg!

Det er jo et hån av homofile om man skulle bruke et bilde av denne grusomme mannen fra homseparaden som noe nedsettende i media.

Edit: Synes dog du har et godt poeng med at man ikke skal bruke profilbildene hans!
Sist endret av sintkar; 26. juli 2011 kl. 20:43.
Sitat av ytringer Vis innlegg
Jeg synes ikke at bildene som ble tatt i forbindelse med fengslingsmøtet var noe spesielt sjarmerende. Han så ikke ut som noen real hunk der heller. Lignet mer på en feit slask. Så det holder i lange baner for meg.
Vis hele sitatet...
Sant. Men på de bildene vet han at det blir tatt bilde av han. Det gjørt han nok ikke når han står på en buss i trusa og er sikkert smått rusa. Ville uansett vært bedre det når han tydeligvis tar seg nær av at folk tror han er homo (som tidligere venner har sagt.)

Sitat av sintkar Vis innlegg
Toskete kommentar synes jeg!

Det er jo et hån av homofile om man skulle bruke et bilde av denne grusomme mannen fra homseparaden som noe nedsettende i media.
Vis hele sitatet...

Hva i all verden vil det gjøre med homser? Det er jo bildet av HAN som er aktuell. Helt uaktuelt om han faktisk er homo eller ikke. Bare bildet/bildene ABB. SOm han IKKE vil media skal se. Nå har jo media tatt bilder fra steder han har lagt opp til.
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Syns vi skal holde oss for gode til å synse om hva diverse personer på øyen ville ha gjort. Jeg tørr vedde på at de fleste her inne ville prøvd å redde sitt eget liv, og ikke bare tenkt på andres velvære. Vi som utenforstående kan aldri vite akkurat hvor mange mennesker person xxx har reddet fra ABB, så det å sitte her og si at lederen av AUf burde blitt igjen når "skipet sank " er ufattelig lite gjennomtenkt.
Vis hele sitatet...
Lederen får beskjed fra hva jeg antar er en "overordnet" på telefon om å komme seg vekk fra øya. Lederen vet nok han tilhører et visst segment når det gjelder terrormål i Norge, så at han iverksetter personlig evakuering er korrekt gjennomført slik sett.
Det jeg gjerne vil vite er hvilken rolle/stilling personen som ringer ham har.
Jeg vet ikke om det har blitt nevnt, men Stephen Colbert tok opp hvordan enkelte amerikanske medier dekket saken i gårsdagens sending.

Klipp:

Colbert Report: Norwegian Muslish Gunman's Islam-Esque Atrocity
http://www.colbertnation.com/the-col...esque-atrocity
Sist endret av Voreah; 26. juli 2011 kl. 20:50.
Sitat av nimr0z Vis innlegg
noen som har funnet det bildet av ABB på homseparade i 2004? Hadde vært passende å bruke det i media, istedenfor de bildene vi bruker nå, som han vil vi skal bruke..

Hva i all verden vil det gjøre med homser? Det er jo bildet av HAN som er aktuell. Helt uaktuelt om han faktisk er homo eller ikke. Bare bildet/bildene ABB. SOm han IKKE vil media skal se. Nå har jo media tatt bilder fra steder han har lagt opp til.
Vis hele sitatet...
Homseparaden 2004 har vel, ja alt å gjøre med homser. Jeg skjønner poenget ditt, men jeg mener ikke det er rett måte å drite han ut på.

Nå er jo homseparaden et uttrykk for frihet og kjærlighet, og det å bruke et bilde av han derfra kun for at han ikke liker det mener jeg er feil.
Hva slags holdning er det media sender ut om de heller velger bilder derfra enn de bildene de bruker nå? Mange mennesker uttrykker seg på den måten han som gjør på de bildene, og ser helst ikke at de blir sammenlignet med han. Det er nok støtende for noen.

Uansett.. bagatell. Som han i mellom oss skrev: han så ikke særlig bra på bildene fra bilen. Bruk heller de.
Sist endret av sintkar; 26. juli 2011 kl. 21:00. Grunn: trykkleif :)
""Internett-detektiver": Vær snill å tenk dere om et par ganger før dere legger ut informasjon om mennesker som dere "tror" kan ha noe med denne saken å gjøre. Tro kan dere gjøre i kirken, som de sier. Dere hadde ikke likt det hvis andre la ut deres navn og på syltynnt grunnlag insinuerte at dere hadde noe med denne saken å gjøre..."

Takker for denne kommentaren, er noe jeg har prøvd å få fram i dagesvis.
Sitat av QuePasa Vis innlegg
Noen som har vært på den Silverdaddies siden og sett om det er bilder av ABB der?
Vis hele sitatet...
Jeg ble ganske skremt, så jeg står over.
Han idioten er jo såppass opptatt av utssendet sitt at han har tatt plastiske operasjoner. Stemmer helt klart for å bruke bilder han ikke ville hatt på trykk...
Sitat av Voreah Vis innlegg
Jeg vet ikke om det har blitt nevnt, men Stephen Colbert tok opp hvordan enkelte amerikanske medier dekket saken i gårsdagens sending.

Klipp:

Colbert Report: Norwegian Muslish Gunman's Islam-Esque Atrocity
http://www.colbertnation.com/the-col...esque-atrocity
Vis hele sitatet...
Det er ikke sjokkerende at man antok at det var muslimske terrorister som sto bak, med tanke på at det har kommet flere trusler fra den kanten i det siste. Etter karikaturstriden ble Norge et av de mest plausible målene for islamske ekstremister. Når det kommer til høyreekstremistiske terrorister var Norge regnet som et av de landene der sjangsen var minst. At noen muslimske ekstremister også var raske på å ta på seg ansvaret for angrepet hjelper ikke.

Det er langtifra bare amerikanske medier som gikk på dette. I lørdagens delavis fra Aftenposten var det et klart overskudd av sørgende innvandrere stående i bildene av regjeringskvartalets ruiner, og det var også et intervju med Aslam Ahsad. Flere av kommentarene nevnte også at vi måtte være klar over at bare en minoritet av muslimene støttet terrorisme.

Mediene, også de amerikanske, holdt seg til å antyde at det var muslimske ekstremister og det er ikke problematisk i det hele tatt. Jeg føler det er mer problematisk at Stephen Colbert bruker vår forferdelige situasjon til å harselere med den amerikanske høyresiden. For de som syntes at Glenn Beck's lille kommentar om Hitlerjügend var støtende må dette være virkelig opprivende.
Sist endret av Stratops; 26. juli 2011 kl. 21:09.
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
""Internett-detektiver": Vær snill å tenk dere om et par ganger før dere legger ut informasjon om mennesker som dere "tror" kan ha noe med denne saken å gjøre. Tro kan dere gjøre i kirken, som de sier. Dere hadde ikke likt det hvis andre la ut deres navn og på syltynnt grunnlag insinuerte at dere hadde noe med denne saken å gjøre..."

Takker for denne kommentaren, er noe jeg har prøvd å få fram i dagesvis.
Vis hele sitatet...
Hvis man leser litt lenger bak i tråden, så ser man at denne tråden hjelper de som blir feilaktig hengt ut.
[Color="blue"]Scenario Gro 1.0[/COLOR]

ABB har uttalt at målet egentlig var Gro på fredag. Vi kan kanskje regne med at tidskjemaet og manifestet var ferdigskrevet dagen i forveien, og at tidspunktene dermed er tilpasset Gro taler på Utøya. Dermed blir tenkt plan endel anderledes iforhold til den vanlige tidsplanen vi har utarbeidet her.

Wednesday July 20 - Day 80:

... Pack and load gear during day,
Go to sleep at 22.00

Thursday July 21 - Day 81:

06.30 - drive 1 Small, there 10.00 [COLOR="Red"]Parkering av Crafter i Oslo? Crafter er ikke utpreget "small". Inneholder: "18 bags = 900kg + 50kg ANALNM (inner charge) + 130kg (1 person + [COLOR="Purple"]ca. 30kg[/COLOR] gear) + 80kg (mini MC)"?[/COLOR]
train back (11.00), there 14.00, taxi, there 14.30 [COLOR="Red"]Tog fra Lillestrøm 10.49? Hvordan komme fra Oslo til Lillestrøm?[/COLOR] [COLOR="Purple"]13.10 Tog/taxi tilbake til gården. Sjåfør observerer "liten bil" på gården [COLOR="Red"](Altså Doblo? Atos?)[/COLOR][/COLOR]
drive 2. (there 17.00) [COLOR="Red"]Parkering av Doblo i Oslo?[/COLOR]
Check area. [COLOR="Red"]Rekognosering og utvelgelse av ground zero? Bør sees på overvåkingskamera...[/COLOR]
Go to bed 18.30 [COLOR="Red"]Mest sannsynlig på Skøyen?[/COLOR]

[COLOR="Red"]22.30 Observert i båt m/hjelper ved Utøya? Utplassering av hjelper(e) (celle 8b/8c?) på Utøya?[/COLOR]

Friday July 22 - Day 82:

Wake up at 02.30. Start downloading movie at 02.30, [COLOR="Red"]Tidsfordriv med film pga. for tidlig våkning?[/COLOR]
[COLOR="Red"]03.41: Innlogging på Gaysir?[/COLOR]
05.30 Eat + pack,
start seeding at 06.00. Done 08.30. [COLOR="Red"]Upload av 2083-dokument/YT-video?[/COLOR]
Leave 08.30 [COLOR="Red"]Fra hvor? Skøyen?[/COLOR]
Drive 1, [COLOR="Red"]Parkering av Doblo på Hammersborg Torg, og uttak av moped/scooter fra varerom?[/COLOR]
Back 09.30 [COLOR="Red"]Med moped/scooter tilbake til Skøyen?[/COLOR]
Drive 2 [COLOR="Red"]Kjøretur med Crafter? Moped i varerom eller står igjen på Skøyen? Utrygt med varm moped i varerommet på en rigget bilbombe?[/COLOR]
There 10.00 [COLOR="Red"]Hva gjør ABB her???[/COLOR]
Leave [COLOR="Red"]Reiser videre med Crafter?[/COLOR]
There 10.45 [COLOR="Red"]Parkering av Crafter på ground zero R4[/COLOR]

[COLOR="Red"]10.47 [/COLOR][COLOR="Red"]Avreise Hammersborg Torg, bortover Møllergata[/COLOR][COLOR="Red"]/Kongensgate/Tollbugata?[/COLOR]
[COLOR="Red"]10.49[/COLOR] [COLOR="Red"]Detonering[/COLOR]
[COLOR="Red"]10.55[/COLOR] [COLOR="Red"]Trafikkmaskinen?[/COLOR]
[COLOR="Red"]11.00[/COLOR] [COLOR="Red"]Kjører ned i Festningstunnelen?[/COLOR]
[COLOR="Red"]11.45[/COLOR] [COLOR="Red"]Tar fergen fra fastlandet, to synlige våpen + tung/stor koffert. Opplyser at ytterligere to politifolk vil ankomme[/COLOR]
[COLOR="Red"]11.50[/COLOR] [COLOR="Red"]Ankommer Utøya[/COLOR]

Merk at her blir mopeden borte fra scenariet før Hammersborg.
Når talte Gro på Utøya?
Hvor mange livvakter har hun?
Er det realistisk for ABB å ta ut mer enn én livvakt ved ankomst?
Regner med én livvakt vil stå ved brygge Utøya mens Gro er på øya?
Er celle 8b/8c på øya fra kvelden før for å ta ut livvaktene?
Hva skjer før 08.30 siden ABB ikke rekker alt dette? Er Crafter sperret inne av veiarbeid e.l. på Skøyen?
Forlater 8b/8c Utøya når ABB ikke dukker opp før Gro forlater øya?

Kom med forslag til ethvert spørsmålstegn i scenariet, alt av relevant info er interessant.
Sist endret av Jotun; 26. juli 2011 kl. 21:19.
Sitat av Jotun Vis innlegg
[COLOR="Blue"]Tidsplan 4.8, fergeinfo og nedgradering gaysir [/COLOR]
...
[COLOR="Purple"]14.20 Mailutsending av manifestet til finske politikere.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Har ikke noe svar, men lurer på hvorfor og når dette tidspunktet ble valgt av ABB, hva slags email tjeneste, ble dette trigget på forhånd eller gjort live,
og hva slags maskin/(internet tjeneste) kan ha blitt benyttet?
Inneholdt emailen kun en link for nedlasting eller det rundt 4,5MB store dokumentet? Noen tanker?

Hadde problem å bruke VG linken, men fant noe lignende på NRK:
http://m.nrk.no/m/artikkel.jsp?art_id=17724781
som linker til:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/P.../1135268006387
..."Useille ihmisille, joukossa ainakin yksi suomalainen poliitikko, lähetettiin perjantaina kello 15.20 sähköposti, jonka liitetiedostona näyttäisi olevan Anders Behring Breivikin kirjoittama 1500-sivuinen manifesti. Sen kirjoittajaksi on kuitenkin merkitty Andrew Berwick ja kirjoituspaikaksi Lontoo."...
Google translate gir (noen racere på finsk her, som kan sjekke andre kilder?):
"For mange mennesker, inkludert minst en finsk politiker, ble sendt på fredag ​​kl 15:20 e-postvedlegg som synes å være skrevet av Anders Behring Breivikin 1500-side manifest. Dens forfatter, derimot, er preget av Andrew Berwick og skriving sted i London."
Det står ikke at der "mottatt" 15:20, men sendt, og da kan vel dette være norsk tid, angitt i eposten? Og journalister har bare konvertert finsk tid til norsk?
Sitat av LGee Vis innlegg
Hvis man leser litt lenger bak i tråden, så ser man at denne tråden hjelper de som blir feilaktig hengt ut.
Vis hele sitatet...
Nei, den hjelper ikke de som blir påstått å være ABB i flere innlegg før man forstår at det ikke kan være han. Den hjelper ikke de som er over gjennomsnittet interessert i denne tråden, og de spor hobbydetektivene her inne får frem som fakta. Man skal være jævla forsiktig med å komme med navn her inne, men desverre er ikke folk her inne så opptatt av personvern.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det er ikke sjokkerende at man antok at det var muslimske terrorister som sto bak, med tanke på at det har kommet flere trusler fra den kanten i det siste. Etter karikaturstriden ble Norge et av de mest plausible målene for islamske ekstremister. Når det kommer til høyreekstremistiske terrorister var Norge regnet som et av de landene der sjangsen var minst. At noen muslimske ekstremister også var raske på å ta på seg ansvaret for angrepet hjelper ikke.

Det er langtifra bare amerikanske medier som gikk på dette. I lørdagens delavis fra Aftenposten var det et klart overskudd av sørgende innvandrere stående i bildene av regjeringskvartalets ruiner, og det var også et intervju med Aslam Ahsad. Flere av kommentarene nevnte også at vi måtte være klar over at bare en minoritet av muslimene støttet terrorisme.
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis ikke fulgt med på detaljene i sakene. Det handler ikke om hvordan media "antar" eller "regner med" at det er muslimer som står bak.

Eks.
"...appears to be, once again, by Muslim extremists".

"This is a sobering reminder for those who think it's too expensive to wage a war against jihadists"

- "What do you make of the fact that he looked Nordic?"
- "[...], maybe it was a good disguise"

"There are many more jihadists than blond Norwegians out to kill Americans..."

Det er også et veldig viktig mediaprinsipp at man forholder seg til virkeligheten og bevis. Det er dét journalistikk faktisk er. Selv etter at de blir presentert med bevis som tyder på noe annet så er de forsiktige med å spekulere i om det kan ha vært noen ikke-muslimer.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Mediene, også de amerikanske, holdt seg til å antyde at det var muslimske ekstremister og det er ikke problematisk i det hele tatt. Jeg føler det er mer problematisk at Stephen Colbert bruker vår forferdelige situasjon til å harselere med den amerikanske høyresiden. For de som syntes at Glenn Beck's lille kommentar om Hitlerjügend var støtende må dette være virkelig opprivende.
Vis hele sitatet...
Du må være syk i hodet hvis du mener dette.
Sist endret av Voreah; 26. juli 2011 kl. 21:25.
Sitat av gastau Vis innlegg
Har ikke noe svar, men lurer på hvorfor og når dette tidspunktet ble valgt av ABB, hva slags email tjeneste, ble dette trigget på forhånd eller gjort live,
og hva slags maskin/(internet tjeneste) kan ha blitt benyttet?
Inneholdt emailen kun en link for nedlasting eller det rundt 4,5MB store dokumentet? Noen tanker?

Hadde problem å bruke VG linken, men fant noe lignende på NRK:
http://m.nrk.no/m/artikkel.jsp?art_id=17724781
som linker til:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/P.../1135268006387
..."Useille ihmisille, joukossa ainakin yksi suomalainen poliitikko, lähetettiin perjantaina kello 15.20 sähköposti, jonka liitetiedostona näyttäisi olevan Anders Behring Breivikin kirjoittama 1500-sivuinen manifesti. Sen kirjoittajaksi on kuitenkin merkitty Andrew Berwick ja kirjoituspaikaksi Lontoo."...
Google translate gir (noen racere på finsk her, som kan sjekke andre kilder?):
"For mange mennesker, inkludert minst en finsk politiker, ble sendt på fredag ​​kl 15:20 e-postvedlegg som synes å være skrevet av Anders Behring Breivikin 1500-side manifest. Dens forfatter, derimot, er preget av Andrew Berwick og skriving sted i London."
Det står ikke at der "mottatt" 15:20, men sendt, og da kan vel dette være norsk tid, angitt i eposten? Og journalister har bare konvertert finsk tid til norsk?
Vis hele sitatet...
Ikke dum den der... det sto et sted 15.20 finsk tid, og da antok jeg de lå en time foran oss. Endel påpeker jo at han har brukt langt tid ut til Utøya, så det er jo ikke utenkelig at han stopper noen minutter i Crafteren før detonasjon for å sende mailen via et trådløst nett i området. Han la noe i Doblo'en på Hammersborg, og det kan jo da være pc? Er det realistisk med åpne nett rundt regjeringskvartalet?
hva syntes dere folka om at han har så mange krav? han skulle visst ha spesiell mat, tilgang til egen pc med manifestet og hele wikileaks lagre osv....
Sitat av pyth0n Vis innlegg
hva syntes dere folka om at han har så mange krav? han skulle visst ha spesiell mat, tilgang til egen pc med manifestet og hele wikileaks lagre osv....
Vis hele sitatet...
Fortalt han han fikk 1 måltid av hans valg, for informasjonen om cellene i Norge. Dette med advokat tilstedes så alt var på det rene. Take it or leave it.
Sitat av Jotun Vis innlegg
[Color="blue"]Scenario Gro 1.0[/COLOR]
[COLOR="Red"]03.41: Innlogging på Gaysir?[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Innlogging på Gaysir er det eneste jeg vet som er utelukket, for en bruker her fikk svar av brukeren inne på Gaysir i dag.
Hva har det egentlig å si om ABB er skaphomo? Det forandrer da vel ingenting...?
Sitat av Jotun Vis innlegg
[COLOR="Blue"]Tidsplan 4.7, fergejustering[/COLOR]
...
[COLOR="Purple"]16.57: Melding til skipper om at politimann ønsker ferjetransport fra fastlandet til Utøya.[/COLOR] Fergen er ergo ikke ved kai da ABB ankommer.
[COLOR="Red"]ca. 17.10[/COLOR] [COLOR="Purple"]Tar fergen fra fastlandet, to synlige våpen + tung/stor koffert[/COLOR]
[COLOR="Red"]ca. 17.17[/COLOR] [COLOR="Purple"]Ankommer Utøya[/COLOR]
[COLOR="Red"]ca. 17.21[/COLOR] [COLOR="Purple"]Skuddløsning Utøya[/COLOR]
...
Vis hele sitatet...
Det med de 2 ekstra politimennene som, ABB kan ha brukt for ekstra cred. også var på veg kan ha blitt sagt på sambandet til lederen som videreformidlet det før ABB var i land.
Og da ikke relatert til dem som ble tilkaldt senere.

http://www.adressa.no/nyheter/innenr...cle1666766.ece
...
– Jeg fikk en melding over sambandet om at det var en polititjenestemann på landsiden som skulle over. Det virket som en helt vanlig politimann, forteller ungdomspolitikeren Johannes Dalen Giske fra Nesodden til NRK. Han er nevøen til næringsminister Trond Giske.
...
Digital Impuls (hardware shop) camera feed when the bomb went off

http://www.youtube.com/watch?v=s97hC...layer_embedded
Fra kommentarfeltet: Breivik la ut i det vide og det brede om hvor viktig det er å skjule sine spor. Noe han tydelig vis ikke er klar over er at .docx formatet han brukte lagrer alle stedene du putter inn bilder i fra, eksempelvis er storparten av bildene i søppelmanifestet hans lagt inn fra C: \Users\Anders\Desktop\Protectorate\Jpgs\Skal bruke - 2083\Skal bruke - LAST\*.
Vis hele sitatet...
Trivelig....
Sist endret av Jotun; 26. juli 2011 kl. 22:27.
Sitat av zadow Vis innlegg
syntes bare det var rart at der blir sagt fra lederne, der er 11 politifolk der skulle. komme og passe på dem. lige efter explosionen i oslo
Da gutten kommer som en av de første i land er der 10 politifolk plus en lidt der fra som hjelper ham.
Desuten som ifølge Citat fra gutten "ikke gjør en skid ved situationen."
Derfra mit spørmål ang. netop det.
Kunne jo tenkes politfolket som skulle vakte øyen efter bomben var der, men ventede på beredsskapstropperne.
Dette er ikke blevet avklaret i medierne. så spurte her istedet om derre har hørt noget.
Må jo også gå ut ifra at politi der skal holde vakt efter sådan en avorelig episode i Oslo bragte våben med sig.?

eller er det bare mig der syntes det er lidt rart.
Vis hele sitatet...
Kan det tenkes at det var ABB selv som ringte til Utøya og informerte om at det ville komme vakthold fra politiet? Det er i så fall rart om han har sagt 11, når han kom alene...
Det var noen andre som nevnte at han hadde sagt at det skulle komme to til, mens han var på ferga. Wild guess, men kan jo tenkes hun Monica (mor Utøya) som skal ha fattet mistanke, spurte han om det bare skulle være én som holdt vakt. Videre har han da sagt at det kommer to til senere, for å ikke bli avslørt.

Men det stemmer fortsatt ikke med tallet 11...
Hei.

Leser at Breivik kan til slutt dømmes til tvungen psykisk helsevern livet ut.
Hvordan fungerer dette? Altså, vil dette føles mildere og friere ut for den dømte eller ville man vanligvis hatt det bedre i fengsel? Ikke kun Breivik jeg tenker på her, men generelt så er det greit å vite.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Hei.

Leser at Breivik kan til slutt dømmes til tvungen psykisk helsevern livet ut.
Hvordan fungerer dette? Altså, vil dette føles mildere og friere ut for den dømte eller ville man vanligvis hatt det bedre i fengsel? Ikke kun Breivik jeg tenker på her, men generelt så er det greit å vite.
Vis hele sitatet...
http://www.helsedirektoratet.no/psyk...elsevern_18721

http://www.psykiskhelse.no/index.asp?id=29681

Det står ikke så mye detaljer rundt hvordan det er i praksis, men kan vel gi noen ideer. Jeg er usikker på om det kan gjøres unntak fra enkelte punkter eller ha strengere krav til sikkerhet. Det virker f.eks. som om man ikke har lov å låse pasienter inne, selv om de som er dømt til tvunget psykisk helsevern ikke kan forlate institusjonen.

Det virker også som om man må vurderes på nytt hver tredje måned om hvorvidt pasienten skal fortsette tvungen behandling. Hva som skjer om Breivik etter to år virker "frisk" vet jeg ikke.

Jeg lurer også mer på dette, om noen vet noe. På forhånd: KUN SERIØSE SVAR.
Sist endret av Voreah; 26. juli 2011 kl. 22:42.
vet ikke om dere har fått det med dere, men politiet har funnet eksplosiver på gården og detornert
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10080836

Her er sikkert en god del av det manglende "sprengstoffet". Ble vel også skrevet en i manifestet at han måtte kutte ned produksjonen. Så muligheten for skjulte bomber blir mindre og mindre. weee
Han prater om 99% konsentrert nikotin som er dødelig ved kontakt. Ble denne brukt i ammunisjonen? Eller forkastet han det? Hvor dødelig er f.eks brev som er innsmurt med den i tilfelle han har sendt brev til folk?

Digresjon :
Protectorate
a. The government, office, or term of a protector.
b. The government of England under Oliver Cromwell and his son Richard, ruling as Lord Protector of the Commonwealth.

Jeg er ny her!
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Hei.

Leser at Breivik kan til slutt dømmes til tvungen psykisk helsevern livet ut.
Hvordan fungerer dette? Altså, vil dette føles mildere og friere ut for den dømte eller ville man vanligvis hatt det bedre i fengsel? Ikke kun Breivik jeg tenker på her, men generelt så er det greit å vite.
Vis hele sitatet...
Psykisk helsevern er verre, da kan de stroppe han fast i senga om de har lyst. Bare de har den rette diagnosen.
Informasjon om denne tråden: Vi har valgt å kjøre en mer passiv modereringsstil når det gjelder denne hendelsen, men nå begynner ting å gå litt over styr. Vi varsler at denne tråden kommer til å bli stengt om en dag eller to ettersom den har syltet ned i "chatting" og et evig sammensurium av ulike emner. Dere som har emner dere fortsatt ønsker å diskutere som er relatert til dette kan lage dere en egen tråd som er litt mer avgrenset til ett emne.

"Internett-detektiver": Vær snill å tenk dere om et par ganger før dere legger ut informasjon om mennesker som dere "tror" kan ha noe med denne saken å gjøre. Tro kan dere gjøre i kirken, som de sier. Dere hadde ikke likt det hvis andre la ut deres navn og på syltynnt grunnlag insinuerte at dere hadde noe med denne saken å gjøre...
Tråden er nå stengt. Dette er på ingen måte for å stoppe diskusjon om emnet eller å bedrive sensur, men for å føre til en ryddigere og mer strukturert debatt. Dere som ønsker å diskutere videre kan lage nye tråder som er mer avgrenset til et konkret emne per tråd.