Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 7060
Bare lurte på om det er noe farlig negativt med hasj?
Det er ikke noe mer farlig enn å røyke vanlig røyk? Er jo heller ikke narkotika, og du blir ikke avhengig. Så er det eneste negative at du kanskje har lyst til å prøve andre ting?
Hasj har mange bivirkninger, og hvilke bivirkninger man opplever avhenger bl.a. av hvor ofte og hvor mye man røyker. Hasj har f.eks. en negativ innvirkning på koordinasjon, reaksjonsevne, innlæring og kortidshukommelse, samt evnen for komplekse tankeoperasjoner og langsiktig strategisk planlegging. Bruk av hasj medfører dessuten en forhøyet risiko for angst- og depresjonsproblemer, og kan til og med utløse psykoser og schizofreni hos sårbare personer. Røyking av hasj gir videre en økt risiko for kronisk bronkitt og akutte infeksjoner i nesen, bihuler, svelg og luftrør. Hasj påvirker også hormonbalansen i kroppen, som igjen kan påvirke spermieproduksjon og menstruasjonssyklus.

Hodepine og søvnproblemer er typiske abstinenssymptomer etter langtids bruk av hasj, og dette kan stemme overens med det du skriver om at det er fem dager siden siste inntak. Andre abstinenssymptomer kan være svetting, muskelverk, dårlig mage og nedsatt allmenntilstand. Disse abstinensene vil stort gi seg i løpet av en 12 dagers tid.

Sauce: http://www.rustelefonen.no/index.php...=230&Itemid=60


Tråden kommer vel til å bli slettet uansett tipper jeg.
Tynn i håret
ha12d's Avatar
Er det ikke narkotika? Hmm, den var ny. Kan av erfaring si at du blir psykisk avhengig iallefall.
Nyt din urt på samme måte som den litt-over gjennomsnittlige nordmann nyter sin øl: En gang i ny og ne, og med måte.
Gjør dette og du har et rusmiddel som er mye mindre skadelig enn alkohol.
Viktig å skille misbruk og bruk.

Er man narkoman/rusmisbruker når man tar seg en joint i ny og ne? Nei.
Er man alkoholiker om man tar seg en fredagspils? Nei.

Sitat av ha12d Vis innlegg
Er det ikke narkotika? Hmm, den var ny. Kan av erfaring si at du blir psykisk avhengig iallefall.
Vis hele sitatet...
I følge loven er cannabis narkotika. I og med at det står på listen over narkotika.Ordet narkotika betyr noe sånt som "søvnfremkallende middel", altså noe du blir søvnig av.
Sist endret av Revbatim; 10. mars 2011 kl. 16:47.
Det avhenger mest av det du gjør det til. Fysisk skade avhenger av inntaksmetode (røyke blandet med tobakk > røyke reint > spise/vaporizer), reinheten på det du har og selvsagt hvor ofte. En joint i uka er neppe noe som skader kroppen i vesentlig grad, med mindre det gjør at du blir avhengig av tobakk og røyker ureint produkt som har potensielt skadelige stoffer.

Det psykiske, slik som å bli avhengig, lat og prøve andre stoffer, handler også om hvordan du bruker det. Hvis du røyker kun fordi du synes det er kjedelig å være edru, er ikke det noe godt tegn. At du blir lat av det handler nok om hva slags livssituasjon du er i. Dersom du er lat (eller er predisponert til å være det) i utgangspunktet og synes hasj/MJ er sykt avslappende, kan du selvsagt fort få en livsstil der du røyker for å slappe av og fordi du ikke gidder å finne på noe annet. Personlig har jeg opplevd det motsatte; jeg blir aktiv i tankene og ser muligheter for hva jeg kan gjøre med livet mitt (særlig når jeg har after-glow) og jeg kommer ofte på ting jeg har glemt. Hvis du gjør rusmidler til hovedtrekket med din livsstil kan du fort få negative konsekvenser av det, men det er livsstilen i seg selv som er hovedproblemet. Innstillingen og måten du bruker stoffer bestemmer hvordan det påvirker deg. Cannabis kan gjøre at ting blir morsomt, innsiktsfullt og aktivt, men det kan også gjøre deg sløv, dum og passiv.

Det er også disse kortvarige tinga som kan skje. Ved store doser kan det bli ubehagelig, sløvt og noen ganger kan man faktisk få paranoia eller panikk. Å føle at man er litt utenfor egen kropp kan skje, og man kan få milde hallusinasjoner. Med mindre dette utløser en psykose (som kan skje hos disponerte individer) er det ikke farlig å ha en bad trip, men det er kjipt der og da. Altså: Start lavt og gå gradvis oppover. Ikke gjett og tro hva som er passe, med mindre du kjenner stoffets styrke.
Sist endret av Psychocrash; 10. mars 2011 kl. 17:28.
Hasj har som nevnt over, mange bivirkninger dersom man misbruker det, altså røyker hver dag. Jeg har selv røyket hver dag, og jeg kan si jeg har merket de mest vanlige bivirkningene - Soveproblemer, lettere depresjoner, kortidsminne blir svekket i noe grad, samt andre kognitive funksjoner. Dette er noe som vil gi seg når bruken opphører.
En annen ting, er at hvem som får bivirkninger, f.eks i hvilken stor grad, er veldig individpreget. Det kommer mye ann på hvordan du lever livet ditt ellers, om du er sunn og frisk, har gode treningsvaner fra før, spiser riktig osv.

Masse gjensidige påvirkninger - Smerte avler smerte.
Sitat av Thawatskeburt Vis innlegg
Bare lurte på om det er noe farlig negativt med hasj?
Det er ikke noe mer farlig enn å røyke vanlig røyk? Er jo heller ikke narkotika, og du blir ikke avhengig. Så er det eneste negative at du kanskje har lyst til å prøve andre ting?
Vis hele sitatet...
Nå er jeg slettes ingen ekspert, men et par ting må du ha klart for deg.

1. Hasj er narkotika. Dette er ikke diskutabelt.
2. Hasj påvirker forskjellige folk forskjellig og selv om du ikke nødvendigvis blir fysisk avhengig på samme måte som med f.eks. heroin, vil jeg tørre å påstå at det finnes de som har utviklet en psykisk avhengighet av stoffet.
3. Noen mener at hasj kan være en utløsende faktor i forbindelse med enkelte psykiske problemer dersom man på forhånd er disponert for dette. Temaet er omdiskutert, men det kan være greit å ha det i bakhodet.

Jeg er ikke ute etter å drive skremselspropaganda, men det virker som om du ikke helt har forstått hva hasj faktisk er. Jeg anbefaler deg å sette deg mye bedre inn i emnet før du eventuelt tar en avgjørelse på om dette er noe du vil prøve eller la ligge.
Sitat av dåttkom Vis innlegg
Nå er jeg slettes ingen ekspert, men et par ting må du ha klart for deg.

1. Hasj er narkotika. Dette er ikke diskutabelt.
2. Hasj påvirker forskjellige folk forskjellig og selv om du ikke nødvendigvis blir fysisk avhengig på samme måte som med f.eks. heroin, vil jeg tørre å påstå at det finnes de som har utviklet en psykisk avhengighet av stoffet.
3. Noen mener at hasj kan være en utløsende faktor i forbindelse med enkelte psykiske problemer dersom man på forhånd er disponert for dette. Temaet er omdiskutert, men det kan være greit å ha det i bakhodet.

Jeg er ikke ute etter å drive skremselspropaganda, men det virker som om du ikke helt har forstått hva hasj faktisk er. Jeg anbefaler deg å sette deg mye bedre inn i emnet før du eventuelt tar en avgjørelse på om dette er noe du vil prøve eller la ligge.
Vis hele sitatet...
Jeg vil bare si at narkotika kun er et rent juridisk begrep, men bortsett fra det, har du helt rett i at temaet er udiskutabelt. Men logikk og sunn fornuft sier at hasj og cannabis IKKE burde vært plassert på den 'listen' over narkotiske stoffer. Men igjen, så er dette bare noe jeg mener, og helt klart uvesentlig, og på samme tid på ingen måte riktig - subjektivt.
Sist endret av zhpongl; 10. mars 2011 kl. 18:56.
Sitat av connubialis Vis innlegg
Hasj har mange bivirkninger, og hvilke bivirkninger man opplever avhenger bl.a. av hvor ofte og hvor mye man røyker. Hasj har f.eks. en negativ innvirkning på koordinasjon, reaksjonsevne, innlæring og kortidshukommelse, samt evnen for komplekse tankeoperasjoner og langsiktig strategisk planlegging. Bruk av hasj medfører dessuten en forhøyet risiko for angst- og depresjonsproblemer, og kan til og med utløse psykoser og schizofreni hos sårbare personer. Røyking av hasj gir videre en økt risiko for kronisk bronkitt og akutte infeksjoner i nesen, bihuler, svelg og luftrør. Hasj påvirker også hormonbalansen i kroppen, som igjen kan påvirke spermieproduksjon og menstruasjonssyklus.

Hodepine og søvnproblemer er typiske abstinenssymptomer etter langtids bruk av hasj, og dette kan stemme overens med det du skriver om at det er fem dager siden siste inntak. Andre abstinenssymptomer kan være svetting, muskelverk, dårlig mage og nedsatt allmenntilstand. Disse abstinensene vil stort gi seg i løpet av en 12 dagers tid.

Sauce: http://www.rustelefonen.no/index.php...=230&Itemid=60


Tråden kommer vel til å bli slettet uansett tipper jeg.
Vis hele sitatet...
Å bruke rustelefonen som kilde blir litt i det tynneste laget i mine øyne. Du har dog rett i mye, men jeg stiller spørsmål ved hvordan man kan få muskelverk, dårlig mage og nedsatt allmenntilstand ved langvarig (mis)bruk. Det med allmenn tilstand kommer jo kun ann på holdningen til personen. Man kan være oppegående og normal selv om man røyker hver dag. Og 12 dager? Vet ikke hvor dette tallet kommer fra, men både søvnmangel og andre bivirkninger jeg har hørt om har aldri vart lenger enn 4 dager, maks.
At det påvirker hormonbalansen har jeg heller aldri hørt før, og lurer på hvor du får dette fra?
Prøver på ingen måte å glorifisere det ulovlige stoffet, men at det feilaktig har blitt stemplet som livsfarlig og uten nytteverdi er det ingen tvil om.

Har selv røykt en del plater og busker, og jeg merket svært lite til ingenting av de nevnte bivirkningene da jeg kuttet tvert ut etter et år med daglig misbruk. Søvnproblemer var typisk de 2 - 3 første dagene, i tillegg til litt kaldsvetting om nettene (sluttet med sigaretter i samme periode). Gjennom perioden hvor jeg røykte hver dag ble stadig tankegangen min forverret. Hadde alltid vært en glad, optimistisk kar men nå merket jeg at tankegangen ble litt mer egoistisk og at jeg så på de negative sidene av ting som skjedde, i stedet for de positive, slik som jeg alltid hadde gjort tidligere. Motivasjonen sank, og jeg ble rett og slett litt mer likegyldig. Bivirkninger som dette er meget individuelle, men jeg mener at den unge alderen min kan ha påvirket dette.
Vil også gjerne legge til at jeg gjennom hele perioden hadde jobb, greit med penger, venner og ganske så stabile forhold rundt meg generelt.
Har nå sluttet med stoffet fordi jeg må, men jeg hadde brukt det en gang eller to i uken om jeg kunne .
Sist endret av petterdass; 10. mars 2011 kl. 19:42.
Sitat av Thawatskeburt Vis innlegg
Bare lurte på om det er noe farlig negativt med hasj?
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig. Det er potensielle farer forbundet med all bruk av rusmidler. Cannabis er intet unntak.

Sitat av Thawatskeburt Vis innlegg
Det er ikke noe mer farlig enn å røyke vanlig røyk?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hva du legger i ordet farlig. De fysiske skadevirkningene er kun én side av saken. I tillegg kommer de psykiske effektene, som for noen kan føre til svært usunne leveforhold, særlig på lang sikt. Så har vi de potensielle juridiske konsekvensene, som tett etterfølges av faren for å oppleve at man havner på siden av samfunnet, venner, familie, og det livet man ellers er kjent med. Det behøver ikke å være negativt, men det er ikke til å stikke under stol at en betydlig andel vanerøykere ender opp som fremmedgjorte og ressurssvake individer, sett fra et sosialpolitisk perspektiv.

Sitat av Thawatskeburt Vis innlegg
Er jo heller ikke narkotika, og du blir ikke avhengig.
Vis hele sitatet...
Juridisk sett er hasj definert som narkotika. Det har også effekter som kan virke narkotiske, i ordets rette forstand, men det er ikke et typisk narkotikum slik som for eksempel opium. At man ikke kan bli avhengig av det er også feil. Det er slettes ikke gitt at man blir avhengig, men vanerøykere, eller såkalte stonere, er jo rimelig åpenbare eksempler på at cannabis kan medføre sterk avhengighet. Vi kaller det gjerne psykisk avhengighet, men i realiteten er det like fysisk som all annen avhengighet.

Sitat av Thawatskeburt Vis innlegg
Så er det eneste negative at du kanskje har lyst til å prøve andre ting?
Vis hele sitatet...
På ingen måte. Det er masse potensielle negative bieffekter ved bruk av cannabis, men det er også mange positive, for de som klarer å bruke planten med fornuft og moderasjon.


Sjekk for øvrig ut søkefunksjonen. Her er noen eksempler på relevante tråder:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=166426
http://freak.no/forum/showthread.php?t=156398
http://freak.no/forum/showthread.php?t=175371
http://freak.no/forum/showthread.php?t=160898
Sist endret av mentalmelt; 10. mars 2011 kl. 20:16.
mentalmelt svarte veldig veldig bra her! Jeg har personling opplevd den mørke siden av cannabis og dens avhengighetspotentsiale. Alle jeg kjenner som har vært avhengig av cannabis har fått mangle problemer, mange veldig alvorlige. Hadde det vært lovlig i Norge og alle automatiskt begynte å bruke det med forsiktighet ville saken vært anderledes, slik er det med alle rusmiddler.
Sist endret av ZionRoad; 10. mars 2011 kl. 23:58.
Noe farlig/negativt med hasj? - Det som er mest farlig med det, er ungdom som tror det er ikke er noe farlig med det
Er en VESENTLIG forskjell på bruk og misbruk...
Hasj er hva du gjør det til bruker jeg og si...
For min egendel lider jeg av depresjon og overanalyserig pluss diverse personelighets forstyrelser.
Så om jeg vil slappe av og komme meg bort litt en gang i blandt så gjør jeg det... (hasjen har hjelpet meg MYE)
Røyker ca 2 gram på en uke, med mindre jeg er med kamerater og da går det fort en 20-30 g på 3 personer.
Bivirkninger som å konsentrere seg er til tider og utider der og tankevirksomheten kan vere lettere redusert.
Men, Hei... det heter ikke bivirkning med mindre det plager deg? Og hvorfor drikker man...
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Vil si at miljøene man ofter kommer i kontakt med når man røyker er den største negative virkningen. Lugubre dealere, sære folk som driver med langt mer enn bare en Jonas i ny og ne osv..

Er ikke alle som kommer borti disse miljøene, men det er endel.
Sitat av Lophius piscato Vis innlegg
For min egendel lider jeg av depresjon og overanalyserig pluss diverse personelighets forstyrelser.
Vis hele sitatet...
Hadde du disse problemene før du noen gang hadde prøvd cannabis?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Vil si at miljøene man ofter kommer i kontakt med når man røyker er den største negative virkningen. Lugubre dealere, sære folk som driver med langt mer enn bare en Jonas i ny og ne osv..

Er ikke alle som kommer borti disse miljøene, men det er endel.
Vis hele sitatet...
Vil da si at det finnes verre miljøer med alkohol inni bildet enn miljøene med bruk av cannabis.
DEe varierer jo litt ettersom hvilke venner du har fra før av. Jeg røyker i hvertfall med venner som jeg har kjent lenge
▼ ... noen uker senere ... ▼
Tungt misbruk av cannabis (noe som det forsåvidt er mye av i Norge), kan skape en forverret uro i kroppen for de som sliter/har slitt med dette fra før av. De med angst får i aller fleste tilfeller forverret angst etter en lengre periode misbruk. De som sliter/har slitt med depresjoner vil som regel situasjonen forverre seg. Mange opplever ukontrollert og ubehagelig tankekjør. De aller fleste får søvnproblemer, uro i kroppen, nedsatt matlyst og en negativ/giddaløs holdning til hverdagen ved røykeslutt. Man kan virke sløv i tankegangen ovenfor andre personer. Gleden av småting kan bli mindre. De som er disponert for schizofreni og psykoser kan få utløst langvarige psykotiske vrangforestillninger av virkeligheten.

Jeg sier ikke at alle opplever disse tingene, men det er absolutt ikke unormalt. Mange opplever bare noen av disse tingene ved røykeslutt, mens med andre kan dette skje under rusen også.
Utrolig at ingen har sagt dette - dyrt.
Sitat av skateward Vis innlegg
Utrolig at ingen har sagt dette - dyrt.
Vis hele sitatet...
Uvesentlig IMO, et cruise i karibbien er og dyrt. Både cruiset og hasj skaper nytelse og det er nok personer som er villig til å betale disse mengdene med penger.
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Uvesentlig IMO, et cruise i karibbien er og dyrt. Både cruiset og hasj skaper nytelse og det er nok personer som er villig til å betale disse mengdene med penger.
Vis hele sitatet...
Det er jo selvfølgelig negativt? Man må jo bare prioritere, men akkurat som med røyk og snus også, det er jo dyrt. Cruiset er også dyrt, så man må prioritere om man vil bruke pengene på det cruiset.
Forstår ikke hvorfor folk skal bruke hasj, når der finnes grønt og ice(-o-lator).

Rein vare gir bedre helse.
Hasj er da ren vare, fxxked. ice-o-lator er forresten en hasj type.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Forstår ikke hvorfor folk skal bruke hasj, når der finnes grønt og ice(-o-lator).

Rein vare gir bedre helse.
Vis hele sitatet...
Vi bor i Norge,her tar man det man får.
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Sitat av connubialis Vis innlegg
Hodepine og søvnproblemer er typiske abstinenssymptomer etter langtids bruk av hasj, og dette kan stemme overens med det du skriver om at det er fem dager siden siste inntak. Andre abstinenssymptomer kan være svetting, muskelverk, dårlig mage og nedsatt allmenntilstand. Disse abstinensene vil stort gi seg i løpet av en 12 dagers tid.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder vel forøvrig også nikotin. Kjenner meg igjen i overstående tekst når jeg ikke har brukt snus på ei stund...
For min del vil jeg si at den største ulempen er at det er ulovlig i Norge. Det å sette hele framtida på spill for noen timers rus er for min del helt uaktuelt. Tenker da spesielt på at jeg har barn som jeg gjerne vil fortsette å ha foreldreansvar for. Hadde det vært lovlig, hadde jeg nok kommet til å prøvd det igjen for å se hva alt oppstyret dreier seg om.
Sitat av Quetzalcoatl Vis innlegg
Hasj er da ren vare, fxxked. ice-o-lator er forresten en hasj type.
Vis hele sitatet...
ice-o-lator = cannabis - vegetasjon.

Hasj = cannabis + ukjent( kamelbæsj? bildekk? jord? annen vegetasjon? )

Sitat av MB300Diesel Vis innlegg
For min del vil jeg si at den største ulempen er at det er ulovlig i Norge. Det å sette hele framtida på spill for noen timers rus er for min del helt uaktuelt. Tenker da spesielt på at jeg har barn som jeg gjerne vil fortsette å ha foreldreansvar for. Hadde det vært lovlig, hadde jeg nok kommet til å prøvd det igjen for å se hva alt oppstyret dreier seg om.
Vis hele sitatet...
Hvis formålet med øvelsen er rus, OK. Hvis formålet med øvelsen er økt funksjonalitet i det daglige liv syns jeg egentlig du ikke skal bry deg om det er ulovlig eller ikke.

Så lenge du ikke eksponerer dine barn for det.
Sitat av skateward Vis innlegg
Utrolig at ingen har sagt dette - dyrt.
Vis hele sitatet...
Eh, dyrt? Jeg var innom lokalpuben for en stund tilbake og betalte søren meg rundt 70 kr elns for en halv liter! Det er sammenlignbart med å lukte på andre røyke en tjall! Du trenger mao flere halvlitere før den jointen når din tur og du endelig kan ta deg et trekk selv. Bare for å briefe med mattekunnskapene mine:

70 kr/halvliter = mindre enn 1 trekk tjall
Antall halvlitere som trengs før du blir full = 1 trekk tjall
1 gram med tjall = minst 10 trekk med tjall = minst 10 ganger antall halvlitere som trengs før du blir full

Innen du har rukket å bli så full som et gram med tjall har fått 3-5 andre steine, har du brukt ** mye mer ** enn stoner'n som røyker med kompisene sine samme lørdagskveld. Hvis du i tillegg spanderer like mange halvlitere på 3-5 kompiser som du må drikke før det tilsvarer 1 gram med tjall, har du mest sannsynligvis veldig god råd eller overdratt VISA-kortet noe grusomt - en baksmell mange før meg - og sikkert etter meg også - vil gang på gang erfare i løpet av sin drikkekarriere på byen.

Det er ikke uvanlig at et par tusen blir blåst i løpet av en fyllekveld - på bare drikkevarer! Et par tusen kroner er for en enkelt stoner normalt en ukes og vel så det med forsyning inkl. daglig røyking, med mindre han røyker 20-40 gram om dagen da - noe som ikke er umulig men for den moderate bruker ganske usannsynlig! Om så er tilfelle vedder jeg på at den personen som alene da har røyka 20-40 gram på en dag og som normalt sett er i kategorien "moderat bruker" blir tusen ganger steinere enn stakkaren som sjangler etter en random fylletur med gutta på byen!

Hadde det vært dyrt, hadde neppe kidza i blokka starta med hasj som sitt førstegangseksperiment (statistisk sett) på lik linje som himkok ikke er dyrt med mindre du er en alkoholiker. Da er jo søren meg rødsprit det eneste som ikke er dyrt for vedkommende. Tilsvarende trenger en som syns hasj er dyrt en åker eller en jobb ..
Takk for et godt perspektiv
Sitat av noy Vis innlegg
Hadde det vært dyrt, hadde neppe kidza i blokka starta med hasj som sitt førstegangseksperiment (statistisk sett) på lik linje som himkok ikke er dyrt med mindre du er en alkoholiker.
Vis hele sitatet...
Mulig norsk lovgivning skulle tatt akkurat det innover seg?

Det er vel neppe formålstjenelig for et land å skape et slikt marked for noe som er uønsket?
Sist endret av fxxked; 23. april 2011 kl. 12:53.
Sitat av Thawatskeburt Vis innlegg
Bare lurte på om det er noe farlig negativt med hasj?
Det er ikke noe mer farlig enn å røyke vanlig røyk? Er jo heller ikke narkotika, og du blir ikke avhengig. Så er det eneste negative at du kanskje har lyst til å prøve andre ting?
Vis hele sitatet...
Du kan oppleve avhengighet, men det er mindre skadelig for kroppen enn de fleste andre stoffer, og når du slutter er det ikke noen alvorlige abstinenser.

Du bør unngå å blande det med røyk, og ikke røyke hasj, men bare marihuana av god kvalitet fra en pipe du renser mellom hver gang du bruker den.

Man får ikke lyst til å prøve andre ting.

Det farligste med hasj er at det er forbudt. Det å bruke det og prøve det kan føre til at det går rykter om deg, at andre fordømmer deg, og at du dermed bare er ønsket i den vennegjengen som driver med det. Dermed fører det fort til en unaturlig subkultur med et unaturlig overforbruk. Dersom du gjør det, hold en lav profil og vær interessert i andre ting, og ikke begynn å gjøre det hver dag. Ta vare på de vennene dine som ikke gjør det, og ikke plag dem med å snakke om cannabis dersom de ikke er interessert. Vær diskret, og ikke ha dårlig samvittighet.

Noen få kan få en psykotisk reaksjon. Merker du at du føler deg "rar" bør du la helt være og holde deg til alkohol.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har i flere (lengre) perioder røykt hasj/pot hver dag, og har også tatt lengre pauser imellom hver gang, og på noen tidspunkt har jeg bare røykt en gang iblant. Har aldri opplevd problemer med abstinens (Har mer panikk når internett er nede enn når jeg er tom for hasj!) og merker ingen bivirkninger annet enn selve rusen, selvfølgelkig.
Jeg vil påstå at så lenge man bruker det forstandig, og ikke dukker opp på jobb eller andre aktiviteter ruset, så er det få negative effekter med hasjbruk. At samfunnet ugleser det oppfatter jeg som et problem med samfunnet og ikke med meg, og jeg er overbevist om at dette vil slutte å være et problem i min levetid-- i verste fall flytter jeg til et sted hvor det har blitt avkriminalisert.
Hasj kan som alt annet enten brukes eller misbrukes, og jeg mener at det på lik linje med alkohol og tobakk ikke er noe for barn, men at det definitivt har mer positivt for seg enn de to sistnevnte.
Hasj har i stor grad påvirket måten jeg tenker på, men det har mindre med effekten av rusen å gjøre, og mer med kunnskapen om det kjemiske komponentet av min bevissthet. Jeg har tatt mange av mine viktigste beslutninger og fått noen av mine beste ideer mens jeg har vært påvirket av hasj, og det har generelt gjort meg til et bedre og mer åpent menneske.
I hele mitt liv som "rusmisbruker" har jeg vært en aktiv del av samfunnet. Jeg har studert og jobbet bra, har mange venner, er godt trent og trener brasilliansk jujitsu, som jeg stadig konkurrerer i-- noe jeg tror er et generelt bra bevis på at det ikke påvirker min kordinasjonsevne post-rus, og er langt unna den generelle stereotypien av en sofapotet eller regelrett narkoman som den gemene hop kanskje har av noen som røyker hasj.

Når det gjelder hasj som et gateway-dop, så kan jeg definitivt se at dette kan være tilfelle, men det har mindre med selve dopet å gjøre og mer med hvordan man får tak i det. Siden hasj er ulovlig må nok mange ofte gå gjennom lugubre kanaler får å få tak i greiene, og det er nok mange av de som selger hasj som kanskje også selger andre greier. Å røyke hasj er nok ikke det som frister deg til å prøve andre ting, men når slikt plutselig er en del av din sosiale sfære er nok veien til andre rusmidler mye kortere enn for andre mennesker.
I mitt tilfelle har jeg spist sopp ved flere anledninger, som i likhet med hasj ikke er veldig avhengighetsdannende, men det er definitivt en sterkere opplevelse som jeg personlig ikke akkurat kan tenke meg å bruke med samme regularitet som hasj, men psilocybin har virkelig åpnet mine øyne for verden rundt oss og min egen virkelighetsoppfattning- noe jeg kan skjønne at kan virke avskrekkende for en uinformert observatør og kanskje spesielt for styresmakter som helst ser at du lever livet ditt som en god drone!

I konklusjon vil jeg si at jeg ikke ser noe særlig farlig eller negativt med hasj annet enn at det åpenbart er ulovlig, og at problemene som følger med dette er mange ganger større enn effekten av selve dopet.
Sist endret av Phantom Strange; 7. mai 2011 kl. 04:24.
Jeg er nesten litt redd for å svare på denne tråden, men shit hell.

Hvis du er paranoid eller har dårlige tanker om verden, så er hasj noe jævla dritt!

Det er ikke noe propaganda, det er fakta. Jeg har røyket i alle mulige tilstander og hasj bidrar til at man får negative tanker om man er i en negativ periode i livet.
Er man i en tilstand hvor ingen ting betyr noe så gjør det deg bedre.

Jeg røyker etter jeg hadde fått psykoser, og hasjen bare bidro til at jeg holdt meg i psykosen mye lengre enn nødvendig.

Still smoking, smoking till i die :P

Bruk hasj med måte! Jeg kødder ikke
Sist endret av Inspecta_Deck; 7. mai 2011 kl. 04:29.
Sitat av Thawatskeburt Vis innlegg
Bare lurte på om det er noe farlig negativt med hasj?
Det er ikke noe mer farlig enn å røyke vanlig røyk? Er jo heller ikke narkotika, og du blir ikke avhengig. Så er det eneste negative at du kanskje har lyst til å prøve andre ting?
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det, bør man være voksen for å bruke det. Ungdommer har større sjanse for å få en uheldig reaksjon på det tror jeg.

Mye av det staten skriver er skremselspropaganda. Hasj er ikke særlig skadelig dersom du bruker det en gang i blant. Å røyke hver kveld eller flere dager i uken kan gjøre deg lettere redusert, men så fort man holder opp er det tilbake til normalen.

Hvis du har det dårlig med deg selv og er deprimert, er det ikke noe bra. Det bør helst være en "bonus" dersom du allerede har det bra med deg selv. Da er det mindre sjanse for problemer. Noen får en uheldig reaksjon på det. Hvis du ikke opplever at du føler deg rar, får angst eller søvnproblemer, bør du la være, eller gjøre det veldig sjelden. Noen veldig få kan få utløst en psykose. Dersom du føler at du har en kraftig reaksjon på det, bør du stoppe tvert og gå til psykolog. Alle er forskjellige, du vet nesten best selv, stol på magefølelsen.

At det er ulovlig gjør selvsagt ikke evt. paranoia noe bedre.

Ikke bekymre deg så veldig. Prøv det og finn ut hva som passer for deg. For voksne er det i utgangspunktet mindre skadelig enn alkohol, men som alt annet bør det brukes med måte og ikke bli "meningen med livet". Når det er sagt, er ikke en joint på kveldstid noe verre enn litt rødvin for de fleste, som tåler det, synes jeg.
Sist endret av ratmole; 7. mai 2011 kl. 04:59.
Problemet med hasj hvis du røyker det for mye, er at du kan ende opp med å høres/se ut som en karakter fra norsk film anno 1977:

"Har'u no' knark a, kompiss?"
"Ikke vær kjip med varene a, vær litt kompiss a!"
"Sku' røykt no' tjall a, no' go'saker a!"
Sitat av hafnor Vis innlegg
Problemet med hasj hvis du røyker det for mye, er at du kan ende opp med å høres/se ut som en karakter fra norsk film anno 1977:

"Har'u no' knark a, kompiss?"
"Ikke vær kjip med varene a, vær litt kompiss a!"
"Sku' røykt no' tjall a, no' go'saker a!"
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Vet ikke om du var seriøs, men noen av de mest velartikulerte og høyt utdannede menneskene jeg kjenner røyker. Noen av dem daglig.
Hasj er som alkohol, det fungerer forskjellig fra person til person! Hvorfor vil ikke folk forstå det?

Det er rusmidler! Alt man ruser seg på, gjør at noen andre får lettere tilgang til å manipulere deg..

Jeg er overbevist om at hasj gjør meg mer opplagt, men jeg er også overbevist om at noen av kompisene mine ikke blir mer opplagt av det. Hva skal jeg skylde på?
Sitat av ratmole Vis innlegg
Det stemmer ikke. Vet ikke om du var seriøs, men noen av de mest velartikulerte og høyt utdannede menneskene jeg kjenner røyker. Noen av dem daglig.
Vis hele sitatet...
Det var derfor jeg skrev kan og ikke vil.
Det er da åpenbart at hasj vil ha forskjellig virkning fra person til person. Men jeg har sett hasjrøykere som snakker og ser ut som skuespillere fra en Wam & Vennerød-film.
Sitat av hafnor Vis innlegg
Det var derfor jeg skrev kan og ikke vil.
Det er da åpenbart at hasj vil ha forskjellig virkning fra person til person. Men jeg har sett hasjrøykere som snakker og ser ut som skuespillere fra en Wam & Vennerød-film.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke dermed sagt at det har noe som helst med hasjen å gjøre. Jeg har også sett folk oppføre seg slik, men såvidt jeg vet er de ikke ruset på noe som helst. Finnes selvfølgelig også idioter som bruker hasj, men det er et individuelt problem. Kort sagt: Correlation does not imply causation.
Dr. Dre - Let's Get High

Hasj er fucked up, jeg skal skrive om det seinere, er bare for full til å si sannheten akkurat nå^^
Sist endret av Inspecta_Deck; 7. mai 2011 kl. 05:56.
Sitat av hafnor Vis innlegg
Problemet med hasj hvis du røyker det for mye, er at du kan ende opp med å høres/se ut som en karakter fra norsk film anno 1977:

"Har'u no' knark a, kompiss?"
"Ikke vær kjip med varene a, vær litt kompiss a!"
"Sku' røykt no' tjall a, no' go'saker a!"
Vis hele sitatet...
Lo godt av den, bra sagt. Selv om 99% ikke blir sånn, så er det noen som blir en typisk sterotyp hasjrøyker uten å være helt klar over det. Noen drar jo stonerrollen litt vel langt.