Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 14233
Hei og god helg.

Trenger en måte og detonere en bombe på minst 800 meter, kan ikke bruke mobil.
Det må være fjernutløser på grunn av sikkerheten.

Står fast..
Hvorfor skal du det? Dette høres ut som trolling.

Pass deg så du ikke får PST på døra.
Jeg ble litt mer interessert i å høre historien om hvilken situasjon du er i eller kommer til å være i.

Edit: innlegget mitt var litt offtopic. Forslaget mitt er å bruke en forbanna lang lunte som bruker så lang tid å brenne opp at du rekke å småløpe 800m.

Edit(igjen): Nå bet jeg merke i at det må være fjernløser pga sikkerheten. Hvordan kan du da plassere en eventuell bombe viss du ikke kan sette fyr på den? Du må jo bort der uansett.
Sist endret av Sehpirot; 29. mars 2014 kl. 01:20.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Hvorfor skal du det? Dette høres ut som trolling.

Pass deg så du ikke får PST på døra.
Vis hele sitatet...
Var kanskje litt hardt å ta i med ordet "bombe".
Planen er å utløse et snøskred, før dere skyter meg, vil jeg bare påminne at plassen er tomt.
Stort område, ingen vei, ingen strøm eller telefon nett. Havet blir siste stopp.
Grunnen til å utløse er på grunn av film.

Planen var å bruke hexacopteret til frakten oppover fjellsiden, derfor jeg må ha fjernutløser.

Hehe, lunte blir litt old-school

Om det eksistere en Norsk lov mot det her, så står jeg over prosjektet.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Å i det hele tatt benytte seg av sprengstoff på privat basis er vel imot norsk lov.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Å i det hele tatt benytte seg av sprengstoff på privat basis er vel imot norsk lov.
Vis hele sitatet...
True that.
I det her tilfelle snakker vi om en hypotetisk sett, ingenting er gjort.

Ideer til fjernutløsning?
Googler du "remote detonation diy" får du ikke bare en plass på PST/NSA/CIA sine lister, men også masse oppskrifter!

#1 på google: DIY RC Fireworks Ignition System
Er det ikke standard å benytte mobil eller walkietalkie til noe slikt?
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er det ikke standard å benytte mobil eller walkietalkie til noe slikt?
Vis hele sitatet...
Du kan få lov til å stå ved siden av bomben min, som utløses med en gang noen snakker på walkie-talkie kanalen jeg bruker.
Jeg garanterer deg at ingen snakker på kanalen mens du står ved siden av den.

Mobil er heller ikke trygt. Hva om en telefonselger ringer deg mens du står og monterer bomba?
Sist endret av Crisposjokolade; 29. mars 2014 kl. 15:49.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Mobil er heller ikke trygt. Hva om en telefonselger ringer deg mens du står og monterer bomba?
Vis hele sitatet...
Dette har faktisk skjedd.

Selvmordsbomber sabotert av SMS-melding
http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/s...l#.UzbejvldV8E
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er det ikke standard å benytte mobil eller walkietalkie til noe slikt?
Vis hele sitatet...
Walkie talkie var en tanke som streifet, men synes walkie alltid er forstyrret i radio signaler. Av og til aktiveres den uten mening.
Mobil blir ikke aktuelt, det er ikke gsm nett der.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Du kan få lov til å stå ved siden av bomben min, som utløses med en gang noen snakker på walkie-talkie kanalen jeg bruker.
Jeg garanterer deg at ingen snakker på kanalen mens du står ved siden av den.

Mobil er heller ikke trygt. Hva om en telefonselger ringer deg mens du står og monterer bomba?
Vis hele sitatet...

Det er selvfølgelig noe man må ta høyde for.


Enten ved å få på plass en tidsforsinkelse eller lignende.
Hva med å rett og slett bare kjøpe en 800m med ledning da?
Spenningskilde i den ene enden og stålull i den andre?

Fryktelig mye ledning da, men det er hvertfall trygt.

edit: Det beste må nok være tidutløser, ja. Still den inn på 15 min og kom deg i sikkerhet
edit2: Jeg har tidligere laget en kjapp tegning på hvordan det lett kan lages, hvis du er interessert.
Sist endret av Pope; 29. mars 2014 kl. 16:57.
Hva med å bruke noe utstyr fra noe fjernstyrt (eks. Fjernstyrt bil) og få en bevegelse med kontrolleren til å tenne ei lunte? I tilfelle den antennes for tidlig har du da også mulighet til å løpe bort..
Sitat av fotonewbie Vis innlegg
Hva med å bruke noe utstyr fra noe fjernstyrt (eks. Fjernstyrt bil) og få en bevegelse med kontrolleren til å tenne ei lunte? I tilfelle den antennes for tidlig har du da også mulighet til å løpe bort..
Vis hele sitatet...

Hvordan RC bil har du hatt med den rekkevidden? Man må opp til semi-proff klassen for å få det til på en sikker måte, og du kommer til å ødelegge en forholdsvis dyr servo og.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det er selvfølgelig noe man må ta høyde for.


Enten ved å få på plass en tidsforsinkelse eller lignende.
Vis hele sitatet...
Tidforsikelse er ikke verre enn å slå på tlf å løpe, pleier å bruke noen sekunder fra knappen blir trykket til den har kontakt med gsm nettverk. beklager ot.

Sitat av Mozzie Vis innlegg
Hvordan RC bil har du hatt med den rekkevidden? Man må opp til semi-proff klassen for å få det til på en sikker måte, og du kommer til å ødelegge en forholdsvis dyr servo og.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke å spandere en dyr servo for en så enkel oppgave, billigste servoen som ikke gjør annet enn å lukke en krets ved å trykke en lysbryter, krever så lite kraft at man kan gå helt ned i 1/16 skala servo, og hvis bryteren og resten av anordningen som brukes til lukke kretsen plasseres et smart sted på god avstand er det mulig å bruke dette flere ganger.
Sist endret av olustvere; 29. mars 2014 kl. 17:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan vel bruke en walkie-talkie.
Sitat av Pope Vis innlegg
Hva med å rett og slett bare kjøpe en 800m med ledning da?
Spenningskilde i den ene enden og stålull i den andre?

Fryktelig mye ledning da, men det er hvertfall trygt.

edit: Det beste må nok være tidutløser, ja. Still den inn på 15 min og kom deg i sikkerhet
edit2: Jeg har tidligere laget en kjapp tegning på hvordan det lett kan lages, hvis du er interessert.
Vis hele sitatet...
Om du har lest, så skal vi bruke en hexacopter (drone, fpv). Til og frakte opp sprengstoffet, og ha ledning på slep blir for mye.

Trur jeg bare bruker en tidsutløser, er interessert i alt av tegninger/ideer
Dette høres ut som en utrolig dum ide. Om du likevel vil gjennomføre dette, hva med åxta kontakt med firmaer som driver med sånt?

Ellers er det vel jævlig enkelt å bare ha en timer? 30min timer eller noe sånt, start den, fly avgårde, slipp, vent X antall minutter.
Sitat av flexd Vis innlegg
Dette høres ut som en utrolig dum ide. Om du likevel vil gjennomføre dette, hva med åxta kontakt med firmaer som driver med sånt?

Ellers er det vel jævlig enkelt å bare ha en timer? 30min timer eller noe sånt, start den, fly avgårde, slipp, vent X antall minutter.
Vis hele sitatet...
Hva høres ut som en dårlig ide?
Problemet med timer er om det skjer noe, feks; Dronen må nødlande, eller om det blir problemer med å slippe den?

Verste fall, radio nettet går amok og dronen drar avgårde med aktiv sprengstoff.
Så sprengstoffet skal fraktes opp med hexacopter?
Hva slags sprengstoff og hvilke mengder er det snakk om her?
Sitat av Knask Vis innlegg
Så sprengstoffet skal fraktes opp med hexacopter?
Hva slags sprengstoff og hvilke mengder er det snakk om her?
Vis hele sitatet...
Aner ikke hva det inneholder, det er krutt.
Det er ikke snakk om så mye, tenkte noe som kan tilsvarer et smell på 3 - 4 ganger klasse 3 fyrverkeri.

Vet ikke om det er nok, men alt er jo verdt og prøve

Edit: Ja den blir fraktet opp i hexacopter DJI F550
Sist endret av justastonedhuman; 29. mars 2014 kl. 22:56.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Aner ikke hva det inneholder, det er krutt.
Det er ikke snakk om så mye, tenkte noe som kan tilsvarer et smell på 3 - 4 ganger klasse 3 fyrverkeri.

Vet ikke om det er nok, men alt er jo verdt og prøve
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ingenting om hvor stort ras dere har tenkt å utløse, men med krutt tilsvarende tre-fire ganger klasse III vil man neppe få ønsket effekt - om noen effekt i det hele tatt.

Ved utløsing av snøskred ønsker man to sprengstoffegenskaper:

1.) Høyest mulig detonasjonshastighet
2.) Høyest mulig densitet på sprengstoffet

Krutt mangler begge disse egenskapene...

Påfunnet virker artig nok i seg selv, men med mindre du bruker RDX, HMX, PETN, TNT eller i det minste et høyeksplosiv - tør jeg vedde på at dette går i dass.
Er vell ikke verre enn å bruke en servo fra et eller annet RC ting og gjøre at når du beveger på den drar den stålull mot et batteri og en lunte som ekstra sikkerhet. Som Knask nevner, krutt vil ikke fungere særlig bra.
Du kjører hexacopteret ditt opp og trykker på en knapp som både slipper "bomben" og starter timeren pålikt
Hva med en enkel kjent bombe lyd (pip pip pip) i tillegg som en ekstra sikkerhet..?
Sitat av hva som helst Vis innlegg
Du kjører hexacopteret ditt opp og trykker på en knapp som både slipper "bomben" og starter timeren pålikt
Hva med en enkel kjent bombe lyd (pip pip pip) i tillegg som en ekstra sikkerhet..?
Vis hele sitatet...
Kreativt.
Kan bruke en splint til en vekkerklokke, når jeg slepp bomben fra hexacopteret, vil da spliten røskes ut. Den vil gi nøyaktig 5minutter før det smeller.

Sitat av Knask Vis innlegg
Nå vet jeg ingenting om hvor stort ras dere har tenkt å utløse, men med krutt tilsvarende tre-fire ganger klasse III vil man neppe få ønsket effekt - om noen effekt i det hele tatt.

Ved utløsing av snøskred ønsker man to sprengstoffegenskaper:

1.) Høyest mulig detonasjonshastighet
2.) Høyest mulig densitet på sprengstoffet

Krutt mangler begge disse egenskapene...

Påfunnet virker artig nok i seg selv, men med mindre du bruker RDX, HMX, PETN, TNT eller i det minste et høyeksplosiv - tør jeg vedde på at dette går i dass.
Vis hele sitatet...
Plassen vi skal utløse snøskredet er regnet som høyt risiko fra før. Ble alltid bedt om å aldri gå der om vinteren.
Ser ofte snøskred som går der, men å stå klar med videokamera i flere timer/dager blir sløsing av tid.

Kanskje jeg ikke treng krutt engang?
Sist endret av meitemark; 17. juni 2023 kl. 23:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
vilr bare peke ut en ting med bruk av timer. dersom det skulle komme noen i området etter at timeren har blitt startet kan dette bli litt farlig =D. det løsningen over med at du slipper "bomben" og timeren starter virker grei, men ha i bakhodet Murphys lov: det som kan gå galt vil gå galt
Sitat av materi Vis innlegg
vilr bare peke ut en ting med bruk av timer. dersom det skulle komme noen i området etter at timeren har blitt startet kan dette bli litt farlig =D. det løsningen over med at du slipper "bomben" og timeren starter virker grei, men ha i bakhodet Murphys lov: det som kan gå galt vil gå galt
Vis hele sitatet...
Jo, området er veldig avsides.
Det går ingen vei, også er strekningen våres tomt "ikke fjellet".
Sitat av materi Vis innlegg
vilr bare peke ut en ting med bruk av timer. dersom det skulle komme noen i området etter at timeren har blitt startet kan dette bli litt farlig =D. det løsningen over med at du slipper "bomben" og timeren starter virker grei, men ha i bakhodet Murphys lov: det som kan gå galt vil gå galt
Vis hele sitatet...
Det er derfor jeg foreslo denne typiske "bombelyden" (pip pip pip...)



Nå vet ikke jeg hvor mye av dette du kjønner, eller hvor flink du er til og koble. Men her er et forslag:

På hexacopterèt ditt fester du ett lite batteri for eksempel et 9 volts. Dette kobler du til en aux kabel (han). Deretter på "bomben" så kobler du et nc (normalt lukket) rele til en aux (hun), og i tillegg en bryter slik du fint kan koble på "bomben" uten den plutselig sprenger.

I utgangen på releèt så kobler du til et nytt batteri som deretter går rett til din elektriske timer.


Det som vil skje er at når du kobler auxène sammen (han og hun) så vil det komme strøm inn til releèt og den vil da åpnes ("da utgangen normalt er lukket"). Når "bomben" slippes fra haxacopteret vil da aux kablene rives fra hverandre og strømmen til releèt brytes. Da vil utgangen på releèt bli lukket og strømmen fra batteriet starter timeren. Når tiden har gått ut, vil det da si pang og du får (kansje) snøskredet du har ventet på.

Håper du kjønner noe av dette, kan kansje tegne koblingsskjema viss jeg får tid/gidder.

Da tar jeg kvelden, go natt!
Sitat av hva som helst Vis innlegg
Det er derfor jeg foreslo denne typiske "bombelyden" (pip pip pip...)



Nå vet ikke jeg hvor mye av dette du kjønner, eller hvor flink du er til og koble. Men her er et forslag:

På hexacopterèt ditt fester du ett lite batteri for eksempel et 9 volts. Dette kobler du til en aux kabel (han). Deretter på "bomben" så kobler du et nc (normalt lukket) rele til en aux (hun), og i tillegg en bryter slik du fint kan koble på "bomben" uten den plutselig sprenger.

I utgangen på releèt så kobler du til et nytt batteri som deretter går rett til din elektriske timer.


Det som vil skje er at når du kobler auxène sammen (han og hun) så vil det komme strøm inn til releèt og den vil da åpnes ("da utgangen normalt er lukket"). Når "bomben" slippes fra haxacopteret vil da aux kablene rives fra hverandre og strømmen til releèt brytes. Da vil utgangen på releèt bli lukket og strømmen fra batteriet starter timeren. Når tiden har gått ut, vil det da si pang og du får (kansje) snøskredet du har ventet på.

Håper du kjønner noe av dette, kan kansje tegne koblingsskjema viss jeg får tid/gidder.

Da tar jeg kvelden, go natt!
Vis hele sitatet...
Avansert, men veldig logisk.
Min tanke var og bruke en god gammeldags vekkerklokke.
Sett en plast over batteriet feks; gjør at + ikke får kontakt med veggen, når plasten rives ut starte klokken.
Når alarmen går vil den gi strøm til et eller annet tenning.

Ennå ikke funnet en måte og få detonert bomben, men søket på youtube/google vil gi sine resultater
Sist endret av meitemark; 17. juni 2023 kl. 23:38.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Hva høres ut som en dårlig ide?
Problemet med timer er om det skjer noe, feks; Dronen må nødlande, eller om det blir problemer med å slippe den?

Verste fall, radio nettet går amok og dronen drar avgårde med aktiv sprengstoff.
Vis hele sitatet...
Vel, du nevner jo noen jævlig gode grunner for at det er en dårlig ide da.

Tenk litt, bruk hodet!

Sitat av hva som helst Vis innlegg
Du kjører hexacopteret ditt opp og trykker på en knapp som både slipper "bomben" og starter timeren pålikt
Hva med en enkel kjent bombe lyd (pip pip pip) i tillegg som en ekstra sikkerhet..?
Vis hele sitatet...
Du forventer da at noen som ferdes i fjellet og plutselig hører "PIP PIP PIP" skal tenke "Å shit, en bombe, løp gutta!".

Ikke alle har spilt CS.
Sist endret av meitemark; 17. juni 2023 kl. 23:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.