Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3705
Ble trukket opp i samfunnsøkonomi 2 og fikk temaet økonomisk vekst, inntektsfordeling og miljøproblematikk. Problemstillingen min er å diskutere hvordan Norge har hatt så sterk økonomisk vekst de siste 100 åra.

Dette er jo greit nok, men det eneste problemet er at forrige gang jeg hadde muntlig eksamen var på ungdomsskolen, og jeg er derfor litt usikker på hvordan jeg burde gjøre det for å få best mulig resultat. Jeg tar gjerne imot tips på ting jeg burde dra inn for å svare på problemstillingen, og generelt hvordan jeg burde legge opp presentasjonen min (den skal vare i ti minutter).

Takk på forhånd!
Olje, politisk modell, drivkrefter i samfunnet, utdanning.
Du kan gjerne starte med en liste med punkter du vil se nærmere på, og så spisse det inn mot enkelte emner slik at det ikke blir for snevert. Hadde kanskje funnet hypoteser vedrørende punktene som du vil enten avkrefte eller bekrefte gjennom presentasjonen din.
Forøvrig så vet jeg ikke i detalj hva som forventes.
Sist endret av Bl1zzarD; 13. juni 2019 kl. 14:51.
Godt råd av Bl1zzarD. Du kan muligens velge et annet Skandinavisk land å sammenligne med på overflatenivå igjennom presentasjonen. Husk å begrunne hvorfor du velger å vise eller snakke om forskjellige ting.
Fikk du noen form for kompetansemål/vurderingsgrunnlag i papirform når du fikk vite tema?
Trådstarter
2 1
Sitat av zykonaut Vis innlegg
Godt råd av Bl1zzarD. Du kan muligens velge et annet Skandinavisk land å sammenligne med på overflatenivå igjennom presentasjonen. Husk å begrunne hvorfor du velger å vise eller snakke om forskjellige ting.
Fikk du noen form for kompetansemål/vurderingsgrunnlag i papirform når du fikk vite tema?
Vis hele sitatet...
Kompetansemålene jeg fikk er:

- gjøre rede for mulig årsaker til forskjeller i økonomisk vekst mellom ulike land
-gjøre rede for virkemidler som kan brukes for å oppnå økonomisk vekst
-gjøre rede for økonomiske virkemidler som kan stimulere til nye arbeidsplasser
-drøfte sammenhengen mellom økonomisk aktivitet og miljøproblemer
-diskutere ulike oppfatninger av begrepet bærekraftig utvikling
-gjøre rede for direkte eller indirekte inngrep i markedet for å forebygge miljøskader og hindre overforbruk av ressurser
- drøfte sentrale økonomiske problemstillinger knyttet til fattige og rike land, og diskutere mulige tiltak mot fattigdomsproblemer i verdenssamfunnet.

Disse gjelder dog for presentasjonen i tillegg til fagsamtalen som kommer etterpå, men planen min er å dekke mest mulig av dette i presentasjonen (så langt det lar seg gjøre) slik at jeg har kontroll over det meste selv.
- gjøre rede for mulig årsaker til forskjeller i økonomisk vekst mellom ulike land
-gjøre rede for virkemidler som kan brukes for å oppnå økonomisk vekst
Vise til hva Norge har gjort for å oppnå økonomisk vekst
-gjøre rede for økonomiske virkemidler som kan stimulere til nye arbeidsplasser
Utdanning
-drøfte sammenhengen mellom økonomisk aktivitet og miljøproblemer
Grønne skiftet er vel nevneverdig (?) kanskje vanskelig på 10 min men ville nevnt det kjapt
-diskutere ulike oppfatninger av begrepet bærekraftig utvikling
^
-gjøre rede for direkte eller indirekte inngrep i markedet for å forebygge miljøskader og hindre overforbruk av ressurser
- drøfte sentrale økonomiske problemstillinger knyttet til fattige og rike land, og diskutere mulige tiltak mot fattigdomsproblemer i verdenssamfunnet.

Vet ikke hvorfor jeg i det hele tatt svarer, men om du står fast så gjerne send meg en melding! ellers kom blizzard med gode råd
Sitat av nikkashmeat Vis innlegg
Kompetansemålene jeg fikk er:

- gjøre rede for mulig årsaker til forskjeller i økonomisk vekst mellom ulike land
-gjøre rede for virkemidler som kan brukes for å oppnå økonomisk vekst
-gjøre rede for økonomiske virkemidler som kan stimulere til nye arbeidsplasser
-drøfte sammenhengen mellom økonomisk aktivitet og miljøproblemer
-diskutere ulike oppfatninger av begrepet bærekraftig utvikling
-gjøre rede for direkte eller indirekte inngrep i markedet for å forebygge miljøskader og hindre overforbruk av ressurser
- drøfte sentrale økonomiske problemstillinger knyttet til fattige og rike land, og diskutere mulige tiltak mot fattigdomsproblemer i verdenssamfunnet.

Disse gjelder dog for presentasjonen i tillegg til fagsamtalen som kommer etterpå, men planen min er å dekke mest mulig av dette i presentasjonen (så langt det lar seg gjøre) slik at jeg har kontroll over det meste selv.
Vis hele sitatet...
Jepp. Se godt over disse og sett opp notater ved siden av før du begynner å utarbeide presentasjonen.
F.eks: -gjøre rede for virkemidler som kan brukes for å oppnå økonomisk vekst -->olje, utdanning, osv.
Dette var kanskje ekstremt grunnlegende eksempler, det jeg egentlig mener er at du bør få med et par stikkord på et hvert punkt i kompetansemålene. Deretter kan du koble de sammen og utarbeide en presentasjon rundt dette.
Begynn enkelt, grafisk, figurativt, fortsett så på å utvikle detaljene.
Vær også obs på at de under fagsamtalen kommer til å spørre deg om eventuelle uklarheter, og videre kan de også spørre deg om ting som er utenfor det temaet du har blitt tildelt. Jeg er ikke 100% sikker, men jeg vil si at fagsamtalen etter presentasjonen gjelder for opp til 1/3 av karakteren.

Til sist vil jeg bare formidle to ting jeg selv har blitt fortalt av eksaminator og sensor via mine personlige (mis)eventyr på VGS, som jeg i ettertid skulle ønske jeg hadde hatt i bakhodet.
- "Du skulle ha tatt kontakt med oss på forhånd om du hadde spørsmål"
- "Vi vil kun hjelpe deg med å få en god karakter, så om det virker som om vi graver mer enn nødvendig, er det fordi det er punkter du ikke har gått grundig nok inn på."
Sist endret av zykonaut; 13. juni 2019 kl. 20:03.