Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 41684
Hei!
Fint lite som skrives om Etizolam på RC-forumet.
Jeg var inne i en meget deppressiv periode for en stund tilbake, grunenet langvarige kroniske smerter og fikk utlevert diverse antideppressiva av legen, men de funket dårlig.
Bestillte Etizolam og tar mellom 2-4 mg om dagen.
Effekter: Humøret er bertydelig bedre, har mye mindre muskelplager, bedre appetitt og mange andre positive virkninger. Blant annet, mye bedre søvn, og jeg våkner helt uthvilt morgenen etter. Noe jeg ikke har gjort på lenge pga. Diagnosen min, Fibromyalgi.
Fantastisk preparat etter min mening og noe som bør forskes mer på i forhold til angst og depresjon. Forskning viser også at det er mye mindre vanedannende enn div. Benzo-preparater.
Eneste negative jeg kan påpeke, er at toleranse bygges opp over tid.
Noen andre som har noen positive/negative tilbakemeldinger om det som etter min mening er et fantastisk stoff?
Jeg har lite kunnskap på det farmakologiske, bare personlig erfaring.

Etizolam var for meg en av de bedre benzoene som fantes rekreasjonelt. Var dog lett og ta veldig mange, og føle seg konge både samme kveld, og dagen etterpå, uten og vite at man er stuket som faen. Men det er et benzo, og jeg vet fra erfaring gjennom en kamerat som er avhengighet at det ikke finnes noe som er et benzoe som ikke er veldig vanedannende. Synd, men sant.

Så uansett, vis forsiktighet.

Jeg vet dog ingenting om bruken, eller diagnosen din.
Trådstarter
22 7
Det er der du tar feil.
Det er ikke benzodiazepin, men Thienodiazepine.
Tester har vist at det er mindre sjanse for å bygge opp toleranse og er mindre vanedannende som Benzo.
Er veldig uenig i at etizolam er mindre avhengihetsdannende enn andre benzoer.Vær gang jeg har etizolam liggende så bruker jeg det vær dag til det er tomt.Bygger også opp greit fort toleranse.Men er ett veldig bra stoff,å det har mye bedre antidepressiv effekt enn andre benzoer(sånn er det får meg i allefall).Funker å supert til søvn i riktige doser.
Ja, det er sant. Derfor det (fortsatt) er lovlig.

Men vanedannene er det dog fortsatt. Likte det bedre en Xanax or Valium de få gangene jeg prøvde det.
Lovlig og lovlig. Det er ikke eksplisitt forbudt, men om det stoppes i tollen kan du siktes for ulovlig innførsel av reseptbelagt legemiddel og få bøter. Vet om minst én sak hvor noen fikk en bot i titusenkronersklassen for å bestille 10 etizolam fra England.
Trådstarter
22 7
Panopticon:
Nå vet ikke jeg om dette er bekjente av deg som har fått disse bøtene, men man kommer langt med litt klokskap i avhør....
Tror du en politibetjent hadde fått bøter hvis noen skulle finne på å bestille etizolam hjem til hans adresse?
I'm just sayin....
Nei, det er ikke bekjente av meg. Jeg tok feil, boten var på 5000 kroner. Her er saken: http://www.banett.no/nyheter/article6668965.ece

Jeg kjenner ikke detaljene i saken. Jeg vet ikke om denne kvinnen benektet kjennskap til saken i avhør eller ikke. Alt jeg sier er at det blir feil å kalle stoffet lovlig all den tid du kan bli bøtelagt for å importere det.
Trådstarter
22 7
Hele regelverket for import av legemidler er så innviklet og latterlig at det nesten er umulig å forholde seg til.
Kvinnen du refererer til bestilte 10 stk. Og får 5 lapper i bot. Det er jo tydelig at det var selvmedisinering disse var for. Så hvem skader hun da i følge loven?
Kun seg selv, og set er ikke straffbart.
Legemiddelet er heller ikke reseptbelagt siden det ikke markedsføres i Norge.

Panoticon: kunne man teoretisk sett fått bot for da å bestille Strepsils, siden de inneholder ulovlige stoffer?

Skulle jammen ikke forundre meg!
Yes, tollen og politiet gjør som de vil. Om de får ferten i at det kan finnes rekreasjonelle effekter av et stoff, så kan de definere hva som helst som legemiddel og straffe deg for import. Noe som egentlig er fullstendig uholdbart og burde etterprøves i høyesterett, for vi kan ikke ha lover som innebærer at du umulig kan vite om du har gjort noe ulovlig før etter at du har gjort det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av ToreTang Vis innlegg
Så hvem skader hun da i følge loven?
Kun seg selv, og set er ikke straffbart.
Vis hele sitatet...
Jo, det er det:
§ 24. Det er forbudt uten lovlig adkomst å være i besittelse av eller å bruke narkotika og å skaffe seg adgang til å få kjøpt slike varer under falske opplysninger, f.eks. om navn, bosted, sykdom eller sykdomstegn.

Slike midler må ikke anvendes til annet formål enn de er utlevert til, og må ikke uten lovlig hjemmel overdras til eller erverves av andre enn den som resepten eller rekvisisjonen er utstedt til. Resept eller rekvisisjon må ikke overdras til eller erverves av andre enn den de er utstedt til.

Legemiddelloven §24
Vis hele sitatet...
Sitat av ToreTang Vis innlegg
Legemiddelet er heller ikke reseptbelagt siden det ikke markedsføres i Norge.
Vis hele sitatet...
Jo, det er det:
§ 1. Definisjon av legemiddel

Med legemidler forstås stoffer, droger eller preparater som er bestemt til eller utgis for å brukes til å forebygge, lege eller lindre sykdom, sykdomssymptomer eller smerter, påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr, eller til ved innvortes eller utvortes bruk å påvise sykdom.
Forskrift om Legemiddelklassifisering §1
Vis hele sitatet...
Sitat av ToreTang Vis innlegg
Panoticon: kunne man teoretisk sett fått bot for da å bestille Strepsils, siden de inneholder ulovlige stoffer?
Vis hele sitatet...
Ja, det kan man. Se over, evnt.
§ 3. Definisjoner

Som narkotika regnes
a) stoffer, grupper av stoffer, droger, planter og sopper som er oppført i narkotikalisten, jf. § 4
b) salter, stereoisomere, estere og etere av stoffer og grupper av stoffer oppført på narkotikalisten, forutsatt at stoffene har, eller antas å ha, psykoaktiv effekt
c) blandinger (flytende, i fast form eller i gassfase) med innhold som nevnt i bokstav a) eller b).

Med psykoaktiv effekt menes effekt på sentralnervesystemet i form av stimulering eller nedstemthet med minst én av følgende virkninger: hallusinasjoner, forstyrrelser i motoriske funksjoner, tenkning, adferd, oppfattelse eller sinnsstemning.

Med blandinger menes oppløsninger, fortynninger, ekstrakter, konsentrater, tinkturer og produkter av enhver art, herunder farmasøytiske preparater, samt bearbeidede former av de aktuelle stoffer, droger, planter og sopper, forutsatt at bearbeidelsen ikke fører til en kjemisk endring av stoffene.
Narkotikaforskriften §3
Vis hele sitatet...
Man må aldri bestille de som legemidler, men som "research chemicals". Og man må kjøpe av de som skriver "not for human consumption" på etiketten. Hverken Etizolam, Pyrazolam eller Diclazepam står på narkotikalisten.

Sitat av ToreTang Vis innlegg
Det er der du tar feil.
Det er ikke benzodiazepin, men Thienodiazepine.
Tester har vist at det er mindre sjanse for å bygge opp toleranse og er mindre vanedannende som Benzo.
Vis hele sitatet...
Thienodiazepiner finnes ikke, de heter Thienobenzodiazepinderivater. Og inneholder de benzo'er som slutter på *azolam istedet for *azepam og er som oftest mer avhenighetsskapende en "vanlige" benzodiazepinderivater (som f.eks Diazepam (Valium), Oxazepam (Sobril), Nitrazepam (Apodorm).
Det er pr i dag 2 markedsførte Thienobenzodiazepinderivater i Norge, 1. Alprazolam (Xanor) som er ekstremt avhengighetsskapende og toleransebyggende 2. Midazolam (Dormicum) som vanlig vis brukes i akutt medisin og på sykehus som intavenøs sovemedisin før narkoseinduksjon-
Sitat av illusion Vis innlegg
Thienodiazepiner finnes ikke, de heter Thienobenzodiazepinderivater. Og inneholder de benzo'er som slutter på *azolam istedet for *azepam og er som oftest mer avhenighetsskapende en "vanlige" benzodiazepinderivater (som f.eks Diazepam (Valium), Oxazepam (Sobril), Nitrazepam (Apodorm).
Det er pr i dag 2 markedsførte Thienobenzodiazepinderivater i Norge, 1. Alprazolam (Xanor) som er ekstremt avhengighetsskapende og toleransebyggende 2. Midazolam (Dormicum) som vanlig vis brukes i akutt medisin og på sykehus som intavenøs sovemedisin før narkoseinduksjon-
Vis hele sitatet...
Har du kilder på dette? Ut i fra hva jeg kan se så stemmer ikke det du skriver.

http://en.wikipedia.org/wiki/Etizolam
The etizolam molecule differs from a benzodiazepine in that the benzene ring has been replaced by a thiophene ring, making the drug a thienodiazepine.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Thienodiazepine
Not to be confused with thienobenzodiazepine.
Vis hele sitatet...
https://en.wikipedia.org/wiki/Alprazolam
Alprazolam /ælˈpræzəlæm/ (trade name Xanax, available among other generic names) is a short-acting anxiolytic of the benzodiazepine class of psychoactive drugs.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Midazolam
Midazolam[1] (/mɪˈdæzəlæm/, marketed in English-speaking countries and Mexico under the trade names Dormicum,[2] Hypnovel,[3] and Versed,[4]) is a short-acting drug in the benzodiazepine class developed by Hoffmann-La Roche in the 1970s.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Thienobenzodiazepine
Not to be confused with thienodiazepine.
Vis hele sitatet...
Eksempel på thienobenzodiazepine:

http://en.wikipedia.org/wiki/Olanzapine
Olanzapine is structurally similar to clozapine and quetiapine, but is classified as a thienobenzodiazepine.
Vis hele sitatet...
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Ja, det kan man. Se over, evnt.
Vis hele sitatet...
b) salter, stereoisomere, estere og etere av stoffer og grupper av stoffer oppført på narkotikalisten, forutsatt at stoffene har, eller antas å ha, psykoaktiv effekt
Vis hele sitatet...
Ser du uthever siste delen her, men ikke første. For at det skal klassifiseres som narkotika så er det en forutsetning at stoffet/stoffene er salter, stereoismoere, estere og etere av stoffer og grupper som er oppført på narkotikalisten. Et stoff som på ingen måte er beslektet med allerede oppførte grupper eller stoffer vil dermed pr. denne definisjon ikke klassifiseres som narkotika, selv om det har en psykoaktiv effekt.

Vanlige politimenn og evt. politiadvokater vil nok gi blanke i dette og ta alt under samme kammen, da de fleste av disse ikke sitter på kunnskapen til å skille disse sakene. Men sånn i utgangspunktet om saken pushes langt nok i systemet og kyndige kjemikere involveres, så burde man frikjennes om man blir tatt for et stoff som ikke er beslektet men allikevel har en psykoaktiv effekt.

Å ta en sak så langt vil så klart kreve sitt, så tviler på at det er noe så mange er så interessert i. De fleste som evt. blir tatt på feil grunnlag finner det nok enklest å bare betale/ta straffen.

Dette med tanke på å straffes iht. narkotikalovgivningen, straff iht. legemiddelloven er det nok annerledes med.

---

... så flott når poster slår sømløst i sammen. Det er da altså meningen å være et skille mellom sitat om olanzapine og sitat fra Paradigm.
Etizolam er ikke et benzodiazepin, nei. Legemiddelet Etizolam, også markedsført som Etilaam, Etizola, Sedekopan, Pasaden eller Depas, er et Thienodiazepine-derivat. Altså en benzodiazepin analog, og Etizolam-molekylet skiller seg ved at ringen er blitt erstattet med en Tiofenring. Dette gjør substansen til en heterosyklisk forbindelse. Som nettopp thienodiazepine vi diskuterer her. Stoffet absorberer relativt hurtig, og selve nivået på plasmaplatået ligger på rundt 30 til 2 timer. Det kan i grunn sammenlignes litt med kortvarige benzodiazepiner. Men 1 mg dose av etizolam ligger på rundt samme potensnivå som med 10 mg av diazepam.
Det spennende er virkningene av stoffet. Både amnestisk, muskelavslappende, antileptisk, angstdempende og et hypnotikum.

Dette legemiddelet er i hovedsak brukt til kortvarig behandling av blandt annet insomnia, panikkanfall eller angst. Derimot, hvis angsten har sammenheng med depresjon kan dette brukes hvis et benzodiazepin er nødvendig. 1mg to til tre ganger om dagen (maksimum 3mg per dag). Så har må vi se realiteten av "dette fantastiske stoffet". Man kan risikere interaksjoner, toleranse (!) benzodiazepineabstinens-syndrom og Malignt neuroleptikasyndrom er en livstruende nevrologisk lidelse som oftest er forårsaket av en negativ reaksjon på nevroleptika eller antipsykotika. Koselig nok arter denne tilstanden seg vanligvis med muskelstivhet, feber, autonom ustabilitet og kognitive forandringer som delirium. Det er flott at vi har medikamenter til nødvendige tilfeller men de er ikke akkurat "mirakelkurer" fra alternativmessen, slik jeg ville beskrevet det. Etizolam som mye annet har virkning ved riktig bruk, sant nok. Men det feier støvet under teppet, og gjemmer regningene i skuffen. For en stund. Derfor mener jeg at ingen medikamenter burde kalles "fantastiske!!". Det fantastiske er når man har holdt symptomer i sjakk for å kunne håndtere hverdagen og mellommenneskelige forhold samt oppnådd resulater i behandling. Samspill, folkens.
Det tryggeste i forhold til å unngå straff er så klart å holde seg til det lovlige. Altså de preparater man kan få skrevet ut av sin lege. Men jeg merker jeg blir litt frustrert når mennesker har muligheten til å merkbart få forbedret sin livskvalitet ved hjelp av stoffer/preparater som dette... men som mister denne muligheten med mindre de er villige til å risikere straff pga. stoffene er ulovlige/i gråsonen.

Nå er det så klart mulighet for å få legen sin til å søke om registreringsfritak, men jeg antar det er en utfordring både å få lege til å gå med på dette og ikke minst få søknaden godkjent.

Og må si meg enig med Eurydike over her. Riktig bruk er viktig. Kun i spesielle tilfeller burde medikamenter (lovlige eller ikke) være et fast og permanent innslag i en daglig "diett". Det beste er naturligvis om man er i stand til å fungere optimalt helt på egen maskin.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Liker etizolam bedre enn de fleste benzoer. Jeg blir rolig, avslappet, klarer og være meg selv og føler jeg har kontroll over meg selv. Rivotril, xanor, rohypnol osv... blir jeg helt mongolid av og gjør bare dumme og unødvendie ting, som jeg har ingen minner av i ettertid. Etizolam gir meg ikke en slik blackout før jeg har konsumert enorme mengder, men da sovner jeg som regel, noe som aldri skjer meg med andre benzo preparater.

Føler etizolam har meget god angstdempende effekt, noe mindre enn alprazolam, som for meg er den som minner mest om etizolam. Sett bort i fra at alprazolam ikke virker noe særlig muskelavslappende.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei!

Har ny info angående etizolam. Jeg ringte legemiddelverket i dag (eneste måten for en privatperson å finne ut om noe er ulovlig eller ikke, verken politi eller toll har peiling).

Jeg sendte etterpå en mail og ba om å få det skriftlig (hun jeg snakket med kunne sakene sine)

Verken etizolam eller flubromazepam omfattes av narkotikadefinisjonen.
Vis hele sitatet...
Med vennlig hilsen | Best regards
Anne Cathrine Vestrheim, PhD, cand.pharm.

Edit: Det er disse som lager lovene om hva som skal være forbudt og ikke, og hun forhørte seg faktisk med en av dem som hadde vært med på å lage den nye forskriften i forhold til et spørsmål jeg hadde angående "gruppe 10" i forskriften. Dette ER lovverket.

....

Fra toll.no om import av legemidler:

Det er tillatt å importere legemidler du har kjøpt på internett hvis følgende betingelser er oppfylt
  • du må være fylt 18 år
  • legemidlet må være til eget personlig bruk
  • mengden du kjøper kan ikke være for mer enn tre måneders forbruk
  • legemidlet må være anskaffet på en lovlig måte i anskaffelseslandet
  • Det er bare tillatt å få legemidler tilsendt fra land innenfor EØS.

...

Tollvesenet kan be om dokumentasjon på at legemidlet er til personlig bruk, ved en resept eller en legeerklæring.

Med andre ord, så håper jeg ikke hun stakkars dama som ble forsøkt lurt av politiet betate boten, for politiet har ingen hjemmel til å ilegge henne noen straff, selv om de gjør akkurat som de vil og ikke bryr seg så mye om lovverket bare de synes de selv gjør en god (og lett) jobb.
Sist endret av phish; 1. april 2014 kl. 17:43.
Du burde jo forhørt deg i samme slengen om det regnes som et reseptpliktig legemiddel, for det er der mange brenner seg.

Import av reseptpliktige legemidler er ulovlig. (Bortsett fra hvis du har resept på det aktuelle legemiddelet + de betingelsene du nevner)
Sist endret av Paradigm; 1. april 2014 kl. 18:00.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Du burde jo forhørt deg i samme slengen om det regnes som et reseptpliktig legemiddel, for det er der mange brenner seg.

Import av reseptpliktige legemidler er ulovlig. (Bortsett fra hvis du har resept på det aktuelle legemiddelet + de betingelsene du nevner)
Vis hele sitatet...
Og da er det naturlig å anta at det er et reseptpliktig legemiddel i Norge, ellers hadde ikke hun på 20 fra eksempelet i sjokoladeanmeldings tråden fått noe bot.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Og da er det naturlig å anta at det er et reseptpliktig legemiddel i Norge, ellers hadde ikke hun på 20 fra eksempelet i sjokoladeanmeldings tråden fått noe bot.
Vis hele sitatet...
Etizolam er ikke registrert som legemiddel i Norge, og det er dermed ikke noen måte for en vanlig borger å finne ut om man har reseptplikt i forkant.

Hvordan mener dere at man skal avgjøre om et legemiddel er resepliktig eller ikke, om man ikke utøver skjønn? Finnes det noen klare definisjoner på hva som er reseptpliktig?

Melatonin er f.eks registrert i norge som Circadin, og er reseptpliktig. Likevel tviler jeg sterkt på at hun hadde fått bot på 5000,- for innførsel av 10 kapsler med melatonin...


Jeg siterer igjen fra toll.no:

Fra toll.no om import av legemidler:

Det er tillatt å importere legemidler du har kjøpt på internett hvis følgende betingelser er oppfylt
  • du må være fylt 18 år
  • legemidlet må være til eget personlig bruk
  • mengden du kjøper kan ikke være for mer enn tre måneders forbruk
  • legemidlet må være anskaffet på en lovlig måte i anskaffelseslandet
  • Det er bare tillatt å få legemidler tilsendt fra land innenfor EØS.

...

Tollvesenet kan be om dokumentasjon på at legemidlet er til personlig bruk, ved en resept eller en legeerklæring.
Vis hele sitatet...
Legg merke til ordleggingen her... Det står ingen ting om "resepliktig" noen plass, men det står at tollvesenet kan be om dokumentasjon på at legemidlet er til personlig bruk. Dette kan være en resept ELLER en legeerklæring.

...

Det eneste man KAN bli nødt til å dokumentere, er at det er til personlig bruk. Hvor er det hjemlet i lovverket at man kan straffes dersom man ikke klarer å dokumentere det?

Og hvor står det eksplisitt at etizolam er reseptpliktig, eventuelt hvilken lov/paragraf skal jeg bruke for å avgjøre om det er reseptpliktig? Uansett om det er reseptpliktig, så står det ikke noe om det i lovteksten over, utover at tollvesenet har mulighet til å be om dokumentasjon på at legemidlet er til personlig bruk....

Sitat av Paradigm Vis innlegg
Du burde jo forhørt deg i samme slengen om det regnes som et reseptpliktig legemiddel, for det er der mange brenner seg.

Import av reseptpliktige legemidler er ulovlig. (Bortsett fra hvis du har resept på det aktuelle legemiddelet + de betingelsene du nevner)
Vis hele sitatet...
Kan du vise til der dette står i norsk lov? Da derivatloven var ute av spill ble slike "spørsmål om resept" sendt ut over en lav sko på f.eks syntetisk cannabis (reseptpliktig legemiddel hvordan?), så det er ikke noe nytt at tollere og politi bruker tvilsomme metoder...
Sist endret av phish; 1. april 2014 kl. 19:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av phish Vis innlegg
Kan du vise til der dette står i norsk lov? Da derivatloven var ute av spill ble slike "spørsmål om resept" sendt ut over en lav sko på f.eks syntetisk cannabis (reseptpliktig legemiddel hvordan?), så det er ikke noe nytt at tollere og politi bruker tvilsomme metoder...
Vis hele sitatet...
Kan innrømme at jeg ikke klarer å finne noe om resept på lovdata. Stiller meg da skeptisk til dommen jeg fikk for å importere reseptpliktige legemidler for etpar år siden.
Sist endret av Paradigm; 2. april 2014 kl. 00:48.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Kan innrømme at jeg ikke klarer å finne noe om resept på lovdata. Stiller meg da skeptisk til dommen jeg fikk for å importere reseptpliktige legemidler for etpar år siden.
Vis hele sitatet...
Akkurat!

Det politiet/toll driver med grenser til utpressing, og har ikke hjemmel i lovverket, og sånn som i tilfellet med hun i 20-årene som hadde bestilt 10 (!) tabletter, så er det mer en "jeg skal vise deg hvem som er sjef" + skremmeeffekt, enn reell oppfølgning av lov og den oppaven vi betaler politi for å gjennomføre. Det at hun dama som avhørte deg ikke hadde den fjerneste anelse på hvilken paragraf du hadde brutt burde jo egentlig være et hint.

Når det gjelder det store, skumle "narkotika" gjør dessverre toll og politi akkurat som de vil kan det virke som, alt for å senke bruk av det de anser som narkotika. Hun jeg snakket med hos legemiddelverket, som var den eneste behjelpelige og fornuftige personen forklarte så godt hun kunne, men når jeg spurte om hvorfor f.eks 5-htp og melatonin ikke var "reseptpliktig", mens etizolam var det, så kunne hun ikke gi et godt svar (selv om hun svarte veldig godt på de andre spørsmålene)

Jeg begynner å bli skikkelig irritert, av prinisipp, på at de oppfører seg som anklager, dommer og bøddel i slike saker. Det har virkelig ikke noe å gjøre i en rettstat, og eg har prøvd så godt jeg kan å få svar fra politiet om hvordan hun kunne få den boten når import til eget bruk er lovlig (som nevnt står det ikke noe om reseptplikt i importparagrafen, men at tollerne kan be om dokumentasjon på at det er til eget bruk).

Det er på tide å sette hardt mot hardt, og jeg er villig til å gå gjennom den tidkrevende prosessen, fordi jeg mener at slik oppførsel hører hjemme i Russland og Nord-Korea, ikke i Norge.

Jeg trenger juridisk hjelp, så spørsmålet er hvor jeg skal henvende meg for å få (fotrinnsvis gratis) juridisk hjelp. Jeg har en i familien som jeg tror jobber som forsvaradvokat som jeg tenkte å kontakte, og ellers virker det som om f.eks John Christian Elden er ganske prinsippfast og opptatt av at lover og utøvelse av disse SKAL skje på en måte som er en rettsstat verdig. Jeg er dog veldig usikker på om det er nok prestise i dette. Jeg er også litt usikker på hvordan jeg skal gå frem for å virke seriøs (for det er jeg i aller høyeste grad, da maktmisbruk fra politiets side er en av de tingene som irriterer meg maksimalt).

Det var synd at du vedtok boten, men også forståelig. Det å få en tullebot er jo en slags trussel om at "greit, du slipper unna med 10k, men om du prøver det for rettsystemet kan det koste LANGT mer om du taper. Likevel begynner jeg å bli såpass sikker på at jeg vinner i en hver rettsinstans som vektlegger lovverk, og forutsigbarhet, at jeg ikke er særlig redd for konsekvenser. Noen må gi politiet en lærepeng, og i mellomtiden er det bare å hamstre lovlig etizolam før de forbyr det og Jeg kan ikke garantere at man ikke blir tatt, men jeg føler meg rimelig sikker på at konsekvensen ikke kan overgå at de sender deg et brev med krav om resept. For mitt vedkommende tror jeg faktisk det skulle være mulig, i og med at jeg står på Rivotril daglig, men jeg ønsker å heller benytte etizolam da det virker mer sederende (mitt formål), har mye kortere halvveringstid og rett og slett passer meg bedre...

Jeg er kanskje mer opptatt av gjennomsnittsborgeren om at vi ikke skal bevege oss mot å bli en politistat der politiet i praksis har "lov" til å gjøre akkurat det de vil, men jeg føler vi beveger oss i helt feil retning.

Er det noen som har noen gode råd? Hjelp med det juridiske? Jeg har virkelig gjort så god research som jeg kan på egen hånd, og vil takke alle som har bidratt konkstruktivt her, men sitter igjen med et ganske klart inntrykk.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Og da er det naturlig å anta at det er et reseptpliktig legemiddel i Norge, ellers hadde ikke hun på 20 fra eksempelet i sjokoladeanmeldings tråden fått noe bot.
Vis hele sitatet...
Jeg har store problemer med en lov som er så vag et man må bruke "naturlig å anta". Jeg er forsåvidt enig med deg i at det er naturlig å anta det, men det er ikke definert noen plasser, og det finner jeg problematisk. Jeg kan heller ikke finne noe som tilsier at OM et legemiddel "blir avgjort" reseptpliktig (noe jeg ikke har noen mulighet til å finne ut om det er på forhånd), at tollvesenet har hjemmel til å be deg om dokumentasjon på at det er til eget bruk, ved en resept eller legeerklæring...
Sist endret av phish; 2. april 2014 kl. 09:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hele greiene med lovverket og politi/tolleres utførelse av den er i beste fall en skandale. Slik som tollen skanner "alt" for tiden, er det nesten nytteløst å ta inn dette snille preparatet. Jeg ville heller innført noen hundre av det, fremfor å kjøpe rivo eller xanor. Men, slik er det.
Jeg fikk stoppet en pakke og etter det har jeg ikke turt å prøve igjen. Nå har jeg imidlertid bestemt meg for å dra utenlands og kjøpe selv. Svimlende liten sjanse for å bli tatt, kontra posten. Tenkte å kjøpe pulver. Det er billigere og lett å gjemme. Strengt tatt er ikke dette ulovlig, så jeg tar sjansen.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Man bør jo ihvertfall prøve å få en lege til å skrive ut resept og så bare ta det med til norge i tråd med schengen. Hvis det er så viktig for deg å få etizolam, så er det jo verdt forsøket.

Legen kan også bestemme hva som er 30 dagers forbruk (i pakt med art 75 schengen). Har hørt om slengkommentarer fra nederlandske leger som: "Ja så du har kjæreste? ja da legger jeg i litt til henne også"

Det er nettopp samme smutthull folk bruker for medisinsk cannabis.
Sitat av Brute Goatshag Vis innlegg
Hele greiene med lovverket og politi/tolleres utførelse av den er i beste fall en skandale. Slik som tollen skanner "alt" for tiden, er det nesten nytteløst å ta inn dette snille preparatet. Jeg ville heller innført noen hundre av det, fremfor å kjøpe rivo eller xanor. Men, slik er det.
Jeg fikk stoppet en pakke og etter det har jeg ikke turt å prøve igjen. Nå har jeg imidlertid bestemt meg for å dra utenlands og kjøpe selv. Svimlende liten sjanse for å bli tatt, kontra posten. Tenkte å kjøpe pulver. Det er billigere og lett å gjemme. Strengt tatt er ikke dette ulovlig, så jeg tar sjansen.
Vis hele sitatet...
Jeg har insomni og diagnosen er satt av en søvnekspert etter utredning, så jeg får så mye Rivotril jeg klarer å spise, men foretrekker fortsatt det snillere etizolam som fungerer bedre, har færre bivirkninger, mindre tilvenning og kortere halveringstid. De siste par gangene det har blitt stoppet har jeg ikke engang fått brev om resept, som jeg helt sikkert kunne skaffet til veie. Det er jo komplett idioti at jeg skal være tvunget til å bruke sterkere og verre medisiner enn nødvendig fordi det ikke er registrert som legemiddel i Norge.

Det er strengt talt helt lovlig, og om du kommer fra et annet EØS-land kan du ha med deg lovlig for et helt år, men verken tollere eller politi bryr seg om loven når de handler i "det godes tjeneste".

Problemet med å få resept på noe som ikke har godkjenning i Norge er at legen må ta på seg det fulle og hele ansvaret, noe jeg forstår at leger ikke er spesielt gira på, og derfor har jeg heller ikke spurt om resept på det. Jeg kan fint ta ansvaret for dette selv, og jeg er helt sikker på at jeg ville hatt legens velsignelse (dersom han kjente preparatet) til å bytte ut clonazepam med etizolam.

Det som er sinnsykt irriterende er at tollerne selvfølgelig ikke bryr seg om jeg bestiller paracet eller noe på ebay. De stopper akkurat det de vil, med noen tvilsomme lovparagrafer som tolket på verste måte under tvil kan brukes på akkurat det de vil, og de bare antar at jeg har tenkt å misbruke det og tar seg ikke en gang bryet med å spørre etter dokumentasjon på at jeg har et reelt behov, noe jeg kan dokumentere...
▼ ... over et år senere ... ▼
KittenOnRehab
31 1
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Har du kilder på dette? Ut i fra hva jeg kan se så stemmer ikke det du skriver.

http://en.wikipedia.org/wiki/Etizolam


http://en.wikipedia.org/wiki/Thienodiazepine


https://en.wikipedia.org/wiki/Alprazolam


http://en.wikipedia.org/wiki/Midazolam


http://en.wikipedia.org/wiki/Thienobenzodiazepine


Eksempel på thienobenzodiazepine:

http://en.wikipedia.org/wiki/Olanzapine






Ser du uthever siste delen her, men ikke første. For at det skal klassifiseres som narkotika så er det en forutsetning at stoffet/stoffene er salter, stereoismoere, estere og etere av stoffer og grupper som er oppført på narkotikalisten. Et stoff som på ingen måte er beslektet med allerede oppførte grupper eller stoffer vil dermed pr. denne definisjon ikke klassifiseres som narkotika, selv om det har en psykoaktiv effekt.

Vanlige politimenn og evt. politiadvokater vil nok gi blanke i dette og ta alt under samme kammen, da de fleste av disse ikke sitter på kunnskapen til å skille disse sakene. Men sånn i utgangspunktet om saken pushes langt nok i systemet og kyndige kjemikere involveres, så burde man frikjennes om man blir tatt for et stoff som ikke er beslektet men allikevel har en psykoaktiv effekt.

Å ta en sak så langt vil så klart kreve sitt, så tviler på at det er noe så mange er så interessert i. De fleste som evt. blir tatt på feil grunnlag finner det nok enklest å bare betale/ta straffen.

Dette med tanke på å straffes iht. narkotikalovgivningen, straff iht. legemiddelloven er det nok annerledes med.

---

... så flott når poster slår sømløst i sammen. Det er da altså meningen å være et skille mellom sitat om olanzapine og sitat fra Paradigm.
Vis hele sitatet...








Helt enig med deg.
Det er selvfølgelig ikke korrekt det som står på andre kommentaren om at feks sobril og apodorm etc ikke er benzo. Flunipam osv , heller ikke benzo liksom da?
▼ ... over et år senere ... ▼
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
necropost.

Har lovligheten ang. dette forandret seg siden 2013/14? Jeg fant ikke stoffet på legemiddelisten
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av kmsc Vis innlegg
necropost.

Har lovligheten ang. dette forandret seg siden 2013/14? Jeg fant ikke stoffet på legemiddelisten
Vis hele sitatet...
Det er (indirekte) på narkotikalisten.
Sitat av Esoterisk Vis innlegg
Det er (indirekte) på narkotikalisten.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med indirekte?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er nært beslektet benzo. Derfor er det narkotika selv om det ikke står spesifikt på lista.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Selv om rusen i seg selv er superchill er det et ganske skummelt stoff for oss som lever ett vanlig a4 liv.

Jeg har testet det sammen med flere andre som ikke bruker noe særlig med droger til vanlig og det samme har skjedd med dem så er ikke bare meg.

Jeg har somregel startet på fredag og tenkt til å ta bare litt og ender opp med å tømme alt jeg har, dra på jobb på mandag og få masse reaksjoner på oppførselen min i ettertid. Konsekvenstenkingen blir helt borte ved større doser (alt føles greit). Selv mistet jeg lappen for en stund tilbake og på dette stoffet er jeg dum nok til å sette meg inn i bilen å kjøre selv om jeg er klar over at det vil få enorme konsekvenser for meg hvis jeg blir tatt.

Nesten samtlige jeg har tatt det sammen med har også kjørt bil når de har vært påvirket, fordi man føler seg grei samt at man ikke en ser konsekvensene det kan få.

For ikke å snakke om at jeg har klart å havne opp i de sykeste situasjonene på dette stoffet.

Liker det bedre enn det jeg har testet av benzo, men en bør være forsiktig med dosering..
Anonym bruker
"Lett Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg og en kompis tømte i oss godt over 200mg totalt på en helg når jeg var å besøkte han. Ingen av husker at jeg var hos han...
Vanskelig å dosere en to tre millligram når man har en pose med hundrevis Brukte en tannpirker. Slikka på tuppen av den og dro opp en liten dose. Funka fint noen dager til jeg ikke kunne dy meg og gjorde et dypdykk i posen. Endte opp med å rample ned trappa
Sist endret av Bothrops; 24. oktober 2019 kl. 17:54.
Etizolam er den aller beste benzoen jeg har brukt. Å jeg har brukt ALT. Etizolam er en klar vinner. Bestilte mye fra Kina dem siste årene. Men nå har dem vist gjort det delvis forbudt der. Jeg lagde det om til drypp med PG som man tok på tungen. Fy faen det smalt når man lagde 14mg/per 1ml. Glassene var på 10ml. Fikk jo flere hundre glass av bare ti gram råstoff. Helt konge! Savner etizolam allerede etter en måned.
Sist endret av Sluzzz; 24. oktober 2019 kl. 20:42.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Ulykkelig Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som har erfaring med flytende Etizolam?
En dråpe tilsvarer 0.5mg vistnok