Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2987
Spørsmål! Hvorfor velger man å bruke lysstoffrør i et rom fremfor et annet? For eksempel lysstoffrør på badet. Handler det om toleransen for fuktighet for eksempel? Jeg har også i bakhodet at det kan hende at det handler om dimensjonene på selve pæra, men når man ser bort fra det, finnes det en annen grunn?
Grunnen til at lysstoffrør er mye brukt er at den er godkjent med stikkontakter i armatur, det er ikke led..
Spesifikt hvorfor vet jeg ikke
Trådstarter
3 0
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Grunnen til at lysstoffrør er mye brukt er at den er godkjent med stikkontakter i armatur, det er ikke led..
Spesifikt hvorfor vet jeg ikke
Vis hele sitatet...
Hæ? Beklager, men jeg er ikke så veldig smart akkurat..
Stikkontakter i armatur? Åja, du tenker kanskje på derre greia der man kan ha en stikkontakt på selve lampen, altså det du kaller for armatur?

Er det da en spesiell grunn til at man velger å ha et armatur på badet? Jeg har også stilt det samme spørsmålet et annet sted samtidig som denne tråden, og da var et av svarene at det også handler om lysstyrke. Jeg vil gjerne påpeke at jeg også vil se bort fra lysstyrke i dette spørsmålet.

Det fungerer jo like greit å ha andre typer lamper på badet, og en stikkontakt på veggen. Dette synes jeg er veldig interessant å lære litt mer om. Alle har vel sitt "drømmehus", og i mitt drømmehus skal det ikke være noe tull med forskjellige typer lyspæresokler og slike ting. Alle lys skal ha samme sokkel liksom.

Takk for ditt svar Hører gjerne på flere innspill!
Skru tida tilbake til pre-LED. Da var lysstoffrør en direkte konstrast og motsetning til glødepæra.
Lys måles i temperatur (Kelvin) og styrke( Lumen).
Lysstoffrør har et mye hvitere lys enn glødepærer og derfor veldig egnet til "dagslys/arbeidslys" i butikker f.eks og når du skal se kvisene dine i speilet på badet. Mens glødepæra som i navnet gløder mer med kosemoselys i en enkelt punktkilde hvor det eneste du kan gjøre er å dra på mer Watt/Lumen mens lysstoffrør kan distribueres over 1-2m og gjør det veldig egnet til å dekke større arealer.
Uvaksinert 👍
Lysstoffrør har lang levetid og gir mye lys (lumen) pr watt. Selv LED sliter med å være like effektive.
Armatur er den "greia" hvor du fester/skrur inn lyspæra. Altså: den er bindeleddet mellom lyspæra og de elektriske ledningene. og den armaturen er det veldig ofte en stikkontakt og en bryter på slik at du kan plugge inn barbermaskin, tannbørste, osv.

Lysrør er populære fordi dem brukte lite strøm i forhold til glødepæra. De er også mye større (lengre) enn lyspærer, så det blir jevnere/bedre spredt lys. Men det er ikke så veldig behagelig lys i lengden (har lett for å flimre, samt de inneholder kvikksølv), derfor er dem sjeldne å se utenfor bad, kjøkken og fellesrom.