Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3331
Hei
Jeg har lurt på dette lenge og har hatt en del diskusjoner med kompiser om det er noe vits å holde røyken lenge inne når man røyker gress eller bønner.
Vi har jo ofte kjørt den "indie", eller "indianern" når vi røyker joint, der man tar et trekk, passer jointen og holder inne til du får igjen jointen.

Noen som har noe 100% svar på dette? mye skarpe lokehuer her
Man får jo mere ut av røyken når man har den lenge inne, men samtidig brenner røyken litt opp mens du holder den inne, hvis du røyker jonit. Med bong er vel ikke det noe problem.
Sist endret av disaster master; 19. desember 2007 kl. 15:05.
Det hjelper helt klart for alt man røyker. Og hvis man røyker noe man tror kanskje er for sterkt, er det bedre å puste ut med en gang enn å holde det inne lenge. Men forskjellene er små, da.. Så ikke veldig om å gjøre...
Sist endret av Drøggs; 19. desember 2007 kl. 15:24. Grunn: skriveleif og sånn
Jeg har hørt\lest at man tjener ikke på det.
Har aldri blitt fjernere viss jeg holder det inne 10 sekunder forholdt til å trekke inn og ut med et normalt tempo.
Jeg har derimot lest at det ikke er heldig for lungene å holde det inne, noe som er nokså selvforklarende...
Kan ikke huske jeg har funnet noe forklaring på hvorfor man ikke blir fjernere viss man holder det inne, i teorien så skal jo lungene ta til seg mer thc. Men man får mer co2 og annet dritt i lungene når man holder det inne.
Kanskje det har noe med kapasiteten til lungene, ikke vet jeg.

PS. Når jeg mener med å trekke inn og ut i normalt tempo så mener jeg ikke at man trekker inn for å blåse det rett ut, men kanskje holde det inne 1-2 sekunder. Eller slik som man trekker når man normalt røyker.
Sist endret av sneipen; 19. desember 2007 kl. 15:12.
probleme med "indianer" er at folk som oftest trekker hardere og fortere, og det brenner bort mye morro... personlig røyker jeg bare helt vanlig =)
Opptak av THC skjer mer eller mindre med en gang (2-3sec).Om du tjener noe på å holde røyken inne noe særlig lenger enn dette tviler jeg på, om det faktisk skjer er det nok ikke snakk om store gevinsten.

Dette er det forøvrig mange tråder om fra før av, denne er det nok verdt å ta en titt på:

http://www.freakforum.nu/forum/showt...ght=thc+opptak
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Trådstarter
Sitat av TETRS
probleme med "indianer" er at folk som oftest trekker hardere og fortere, og det brenner bort mye morro... personlig røyker jeg bare helt vanlig =)
Vis hele sitatet...
Brenne bort? Det er vel lite som brenner bort på indianern.
Jointen går jo fra trekk til trekk fort fort fort. Når du røyker vanlig ryker den jo for seg selv mye av tiden.

Tror det brenner bort mer moro.
Sitat av Bothrops
Brenne bort? Det er vel lite som brenner bort på indianern.
Jointen går jo fra trekk til trekk fort fort fort. Når du røyker vanlig ryker den jo for seg selv mye av tiden.

Tror det brenner bort mer moro.
Vis hele sitatet...
thc brenner jo bort på rundt 100c... og når 4stykker trekker harde trekk og gløden nermer seg 4cm så er jeg ganske sikker på at mere har gått tapt enn tjent... når det er indianer så blir folk som oftest griske
Hm, brenner thc bort på 100 grader C?
The vaporization point at normal atmospheric pressure appears to be unknown, but is thought to be in the range 250-400º.
Vis hele sitatet...
(kilde)

Etter det jeg har hørt avhenger det av hvor "modne" trikomene i poten/hasjen er.. Noe som jo gir mening, uten at jeg kan backe det opp med harde fakta.
Sist endret av xtapolapocetl; 19. desember 2007 kl. 16:36. Grunn: typo
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Sitat av TETRS
thc brenner jo bort på rundt 100c... og når 4stykker trekker harde trekk og gløden nermer seg 4cm så er jeg ganske sikker på at mere har gått tapt enn tjent... når det er indianer så blir folk som oftest griske
Vis hele sitatet...
Det virker jo ikke logisk i det hele tatt. Som alle sikkert vet så ryker det jo konstant av en joint som er påtent. Dermed går noe av godsakene til spille imellom trekkene. Hvis man bruker "indianer-metoden", hvor det trekkes hyppigere, vil man da logisk nok sløse mindre (da ser jeg bort ifra vandalisering av jointen uten justering osv).

Uansett så er topic "Hjelper det å holde røyken inne?" og ikke "Lønner det seg å røyke indie?"

Og jeg mener at det lønner seg å holde røyken inne. Jeg kan sverge på at jeg har blitt mer rusa av å holde røyken inne. Mulig det er placebo eller nikotin-sjokk, eller rett og slett mangel på oksygen som gir en high feeling. Uansett så funker det for meg
Jeg er enig med deg og leser med interesse kilden din, xtapol. Tror uansett 100 grader er litt lite å brenne bort thc på, matlaging skjer gjerne rundt de gradene - og det fins mange måter å lage mat med hasj og cannabis på.

bravehammer: Kan oksygen-mangel være grunnen til at du blir mer stein? Ikke det, jeg er enig med deg, men tror rett og slett det ikke foreligger konkrete bevis på det.
Sist endret av paranoy; 19. desember 2007 kl. 17:11.
Jeg tror at folk tror det funker bedre fordi godsakene bruker noen sekunder på å nå hjernen din. 95% av THC-en tas opp under innhalering (nevnt tidligere på forumet) - så å holde det inne vil være relativt unødvendig og mer skadelig for lungene. Søk!
Cannabinoidene brenner ikke bort på 100 grader C. En vanlig sigarett/jointglo holder ca 600 grader uten trekk og ca 900 med trekk, så 100 grader er ingenting..

Mulig noe vil fordampe ved 100 grader, men i og med at kokepunktet for THC er 200 grader vil det være ubetydelige mengder isåfal..

Når det gjelder å holde røyken inne så anbefales det ihvertfal av alle seriøse psykonauter når det gjelder DMT-røyking, og jeg ser ikke at det skulle være noe annerledes med cannabis..
mentalmelt: Det er jo mulig at opptaket i lungene er annerledes for de to stoffene.
Sitat av Rottegift
Jeg tror at folk tror det funker bedre fordi godsakene bruker noen sekunder på å nå hjernen din. 95% av THC-en tas opp under innhalering (nevnt tidligere på forumet) - så å holde det inne vil være relativt unødvendig og mer skadelig for lungene. Søk!
Vis hele sitatet...
Jeg etterlyser seriøse og pålitelige kilder for denne informasjonen.
Om det er snakk om "funk" og lite tap av bønne her, hvorfor ikke røyke i "vannis" eller pipe da? Jeg bruker alltid lighter når jeg trekker i bongen, og når jeg slutter å trekke så slukker mekket nesten. Og da får man alltid et godt trekk uten falskluft. Jeg røyker aldri i joint nettopp fordi man får så dårlige trekk.
Rottegift:

Det er nok ikke slik at cannabis har en deadline som DMT er fritatt for.

Spørsmålet er om blodet kun aksepterer inntak av stoffer de første sekundene etter innpust, eller om prosessen fortsetter så lenge det er gasser i lungene.

Ser ingen grunn til at prosessen plutselig skulle stoppe opp sånn helt uten videre. Det er jo en grunn til at det lønner seg å trekke pusten og holde lenge inne når du dykker for eksempel..
Sist endret av mentalmelt; 19. desember 2007 kl. 17:47.
Enig med mentalmelt, dette gjelder jo Salvia også, jo lengre du holder trekket inne,
jo heftigere blir turen, dette tyder jo da på at lungene fortsetter opptaket av substanser så lenge du holder pusten.
Sist endret av Eyeamare; 19. desember 2007 kl. 18:03.
Jeg har sett noen tester på dette, men ser ikke ut til å finne de nå. Konklusjonen var at THC-en ble absorbert så fort i lungene at det hadde lite for seg å holde det lenge inne, det som derimot hadde en del å si var hvor dypt ned i lungene man trakk røyken.
jeg blir hvertfall psyyyychoo mye fjernere om jeg holder det inne så lenge jeg kan
regner vel med at det gjelder for de aller fleste
Sitat av xtapolapocetl
Jeg etterlyser seriøse og pålitelige kilder for denne informasjonen.
Vis hele sitatet...
Studies done in Australia indicate that 95% of the THC in cannabis is absorbed in the first few seconds of inhaling.
Vis hele sitatet...
http://www.schmoo.co.uk/thclub/methods.htm
http://www.blackpoppy.org.uk/science_cannabis.html
http://www.drug-test-facts.com/drug-detection-times/

3 kilder, du kan selv velge hvilke som er pålitelig eller ikke, mer vet ikke jeg
Takk for kilder rottegift. Det kan synes som om dette er riktig, men jeg må understreke at det står first few seconds, altså lenger tid enn de fleste holder et vanlig sigarett-trekk inne.
Sitat av pawsan
jeg blir hvertfall psyyyychoo mye fjernere om jeg holder det inne så lenge jeg kan
regner vel med at det gjelder for de aller fleste
Vis hele sitatet...
Du tror ikke co2 og andre gasser sørger for det?
Det er tross alt flere stoffer enn thc man trekker ned når man røyker.
Co2 går meget lett i blodet, lettere enn O2. Så hjernen vil jo kanskje i et øyeblikk får mindre oksygen som igjen gjør at man opplever at man blir fjernere.

Når jeg tar meg en røyk når jeg er fjern så blir jeg fjernere, viss rusen dabber av så kan jeg fint fyre opp en røyk og merke at jeg blir nokså fjern igjen.
Men det går over etter en stund, og regne med at det er pga blodet blir mer oksygenrikt og co2 har blitt fjernet.
Bare spekulasjoner altså. :P
Sist endret av sneipen; 19. desember 2007 kl. 20:08.
Uenig xtapol, jeg holder vanlig sigarett-røyk inne i noen sekunder, men var faktisk ikke klar over at det var vanlig å puste røyken ut igjen med en gang. Men utfra de kildene virker det som om det ikke trenger holde røyken inne så lenge som denne indianer-leken da, den klassiske måten å trekke på og blåse røyken ut når en ikke orker ha den i lungene er altså mer enn nok. Eller har jeg misforstått kildene?
Tror du er safe da Paranoy. Tror de fleste vel holder sigarettrøyk inne et øyeblikk før utånding, men ikke i flere sekunder... Eller har jeg gått glipp av noe viktig i mine 17 år som tobakksmisbruker?
Neida, har snakket med andre xtapol - som jeg skrev i innlegget mitt foran så visste jeg ikke at det var vanlig å puste røyken forholdsvis kjapt etter innhalering på vanlige sigaretter. Grunnen til at jeg har pleid å holde røyken litt inne, før jeg puster den ut igjen er adoptert fra joint-røyking, der jeg anser det som vanlig. Og dette er igrunn bare blitt vanesak når jeg røyker ferdigrøyk, for enden på visa er at jeg varmrøyker ferdigrøyken og da smaker tobakken helt j..
Syntes selv at jeg ble mye fjernere for av og holde lenge inne, men begynte og royke den som en sigg naa i det nye, og blir mye mer god fjern naa, Gjoer ikke like vondt i lungene heller.
lol.. det er slimhinnene som først tar opp de aktive virkestoffene ? eller hva ? thc reseptorene får sitt fra det sentrale nervesystem ? er dette feil så rett gjerne opp..

det er jo frem å tilbake, hvert trekk er jo forskjellig. selv fra en jonas..
En periode i fjor holdt jeg inne røyken ifra sigaretten inne i 4-5 sekunder. Jeg merket det at jeg fikk mere nikotin da en da jeg bare inhalerte å blåste ut.
Funker på sigg hvertfall når det gjelder nikotin, så har du for eks bare en sneip, så hold røyken lengre nede for mer nikotin.
Har alltid holdt hasj røyken lenge inne, føler det funker mer.
Men med sigg er e sikker, men usikker med bønne, for jeg holder det alltid lenge inne uansett. Ett fett men sigg funker det hvertfall å holde lengre nede for å få mer nikotin.