Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 8364
Noen som har erfaring med dette? Og er det lov å ta in denne til norge: Psilocybe cubensis Orissa print / syringe
Skal lese en bok om det, men er jo alltid hyggelig å høre erfaringer fra folk her i forumet.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Soppsporer er lov å ta inn, da de ikke inneholder psilocybin.
Hehe jeg har dyrket den typen der

Fikk en najs flush!

http://home.no/jebfx/flush1.jpg
Det så fint ut gitt!!! Er det veldig vanskelig å gro?
Jeb: Er det bestilt grow-kit eller er det hemmelaget(sporer, etc)? Så najs ut. Når jeg engang i fremtiden får rævva i gir skal jeg faen meg dyrke litt selv
Driver og ser etter bøker nå, men det er så vannvittig mange. Har du lest en grobok jeb?
Donjohnson: Nei, er faktisk veldig enkelt bare man har lest litt om det. Har selv dyrka Psilocybe cubensis (pink buffalo), brukte da PF-Tek'en (http://www.fungifun.org/Norwegian/Pftek) ! Veldig moro =)
http://nepenthes.lycaeum.org/images/ossoeric.jpg

Dette er jo en veldig fin bok. Den leste jeg før jeg prøvde meg. Og med en del tilleggs informasjon fra nettet (norshroom og shroomery) så følte jeg meg ganske kunnskapsrik
Fikk fine resultater på første forsøk og.
Mitt råd: Øv deg litt på cubensis, og når du mestrer det greit, så gå videre til mer interesssante sopper som for eks azurescens..
Offtopic:
På samme side som trådstarter nevner, kan man bestille Peyote Cactus.
http://www.shayanashop.com/ProductDe...ProductID=1523

Vil dette være lov å bestille, og evt. mulig å dyrke i Norge?
takk for nyttig link otherside! Gleder meg til å sette igang.
Sitat av piuu
Offtopic:
På samme side som trådstarter nevner, kan man bestille Peyote Cactus.
http://www.shayanashop.com/ProductDe...ProductID=1523

Vil dette være lov å bestille, og evt. mulig å dyrke i Norge?
Vis hele sitatet...
Syns jeg har lest et sted på forumet her at de gror så tregt at du ikke får deg en tripp før du er 80 år
Sitat av Worner
Syns jeg har lest et sted på forumet her at de gror så tregt at du ikke får deg en tripp før du er 80 år
Vis hele sitatet...
5 år, så har den grei størrelse. Uansett, så vidt jeg kan se så er det ikke snakk om peyote-frø, men kaktuser som allerede har vokst litt. Og vil du speede opp veksten på en peyote kaktus kan den enkelt podes på en san pedro..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Denne Cubensis soppen man dyrker, skal man spise den rå etter den er klar?
hmm

den kan spises etter du har plukka den av ja, hvis det er det du mente...?
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Skall35
Denne Cubensis soppen man dyrker, skal man spise den rå etter den er klar?
Vis hele sitatet...
Kan spise rå. Når man ikke vil spise de på en gang så tørker man de gjerne fordi de ellers lett råtner.
Kan også gjøre mye annet med den, f.eks lage te eller knuses og etes sammen med yoghurt (for å unngå smak)

Bare å bruke fantasien, og passe på at man ikke ødelegger soppen eller virkestoffene i den.
Sist endret av Mullah; 12. mars 2007 kl. 23:32.
Takker, skal prøve meg på dyrking av denne soppen litt senere i år så er greit og vite litt :P
Kan man røyke det da? eller er det å ødelegge stoffene?
Noen hevder å oppnå en viss effekt av å røyke det, men det ser ut til å være placeboeffekt da psilocybin blir inaktivt ved for høye temperaturer. Dersom det mot all formodning skulle virke, er det hvertfall en meget ineffektiv måte å innta det på.
Har hørt en del røverhistorier ang dette. Folk som mener de har begynt å trippe av å røyke psilosyber.
Placebo har også vært min umiddelbare tanke.
Den eneste andre forklaringen jeg kan tenke meg, er at små mengder psilosybin kan ha "fordampet" og blitt med inn i lungene, fra den delen av soppen som enda ikke er brent. Altså at den varme røyken fra gloen trekker med seg virkestoff fra den fortsatt ubrente soppen.. Men dette er bare en helt løs teori..
Som Slaktern påpeker så er dette en elendig måte å innta psilosybin på.
lurer på om det er vanlig å gjøre pf-tek uten trykkoker, og isåfall hva er beste teknikk. Hvorfor ikke ovn feks?

og hva med å bruke strikk rundt aluminiumsfolien slik at det blir helt tett? dette istedenfor lokk da... tenker meg det er greiere nunder steriliseringsprosessen og da man slipper å få mer fuktighet inn, da man vil unngå dette??
Er dette her lovlig og ta inn i norge? http://www.amazing-nature.com/info/3200.htm
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Skall35: Nei, det er det ikke.
Sitat av Tias
Skall35: Nei, det er det ikke.
Vis hele sitatet...

Ok. hvordan skal man få tak i det da?
Skall35: Er bare å bestille, men da er det jo en risiko for at det blir stoppet i tollen. Du kan jo evt. bestille sporer og. Det er fullt lovlig, men en del mer arbeid. Er seff ikke lovlig når sporene utvikler seg, men selve sporene er lovlig.

Her er Norshroom sin guide til hjemmedyrking.
Sist endret av Sinister; 20. mars 2007 kl. 23:01.
Sitat av plutonium
lurer på om det er vanlig å gjøre pf-tek uten trykkoker, og isåfall hva er beste teknikk. Hvorfor ikke ovn feks?

og hva med å bruke strikk rundt aluminiumsfolien slik at det blir helt tett? dette istedenfor lokk da... tenker meg det er greiere nunder steriliseringsprosessen og da man slipper å få mer fuktighet inn, da man vil unngå dette??
Vis hele sitatet...

prøver igjen jeg
Sikker på at sporer er lovå importere?

Det meste av frø er ulovlig å importere på grunn av fare for å forstyrre økosystemet.

Det var en person som importerte frø av en europeisk busk til Sør Amerika fordi han synes den var så fin å ha i hagen. Busken spredte seg raskt ut i skogen i det ideelle klimaet og kvalte annen vegetasjon. I dag er store omeråder av Sør-Amerika dekket av busken. (mulig jeg husker stedene feil, men tror det var en Spansk busk til Sør-Amerika)

Rart om det ikke også gjelder for soppsporer. Sopp burde også kunne gjøre store forsjeller i økosystemer.
Sitat av plutonium
lurer på om det er vanlig å gjøre pf-tek uten trykkoker, og isåfall hva er beste teknikk. Hvorfor ikke ovn feks?

og hva med å bruke strikk rundt aluminiumsfolien slik at det blir helt tett? dette istedenfor lokk da... tenker meg det er greiere nunder steriliseringsprosessen og da man slipper å få mer fuktighet inn, da man vil unngå dette??
Vis hele sitatet...

Trykkoker er absolutt best. I og med at du oppnår meget høye temperaturer under trykk, og uten at innholdet i glasset svir seg.
Har hørt om de som slipper unna med bare å koke det i en vanlig gryte, men det dreper ikke nødvendigvis alt av bakterier og sporer. Ovn tror jeg ikke er no særlig lurt.

En strikk i en trykkoker, eller under høye temperaturer generelt, varer ikke så veldig lenge. I og med at det er gummi mener jeg...
Og så må du også huske på at man ikke kan ha glassene helt tette, for man er jo nødt til å jevne ut trykket slik at glasset ikke sprekker. (Eller folien i dette tilfellet...)
Sist endret av mentalmelt; 21. mars 2007 kl. 00:42.
Trykkoker er dyrt. og det er ikke akkurat en ting som man spør nabo'n om å låne... "Hei, kan jeg låne trykkokern din" liksom! ehm...nei...

Er ikke noe stress og dampe dem i en kjele, får kanskje ikke like høy tempratur, men funker forde.


..Åssen skal en ovn klare og sterilisere substrate ditt...? Det hørtes bare ikke logisk ut.
takk mentalmelt

Hehe føler meg litt dum nå, såklart smelter den strikken... og ja tenkt litt på det med utjevning av trykk og at det evt er trykk der så dsmp ikke kommer inn uansett.. Kjører uten strikk

Otherside:En ovn kan man jo få temperaturer opp til 250 C da, mener det skulle holde til å ta knekken på ulumskheter. Men jeg har jo ikke sett noen sted de bruker det så må vel være en grunn? Jeg får vel sette meg litt mer inn i teorien bak autoklav
kom hjem fra Amster for et par dager sia... og der har de sopp der beste soppa jeg noensinne har hatt. har provd en del heimelaga i Norge + no flein da seff;P men kan ikke maale seg med kvaliteten der nede. Hadde 37g. med fersk Ecuadorian shrooms, lo nesten konstant i 6 timer, helt ufattelig... men er jo nok av steder paa nettet en kan handle ferdige gro-kits og de skal visst vaere bra, og du kan faa 250g ut av en boks og det er jo et par turer
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det går fint ann å bruke ovn til å sterilisere substrat. Kommer jo ann på hvilken tek du har tenk til å bruke såklart. Grunnen til at ikke flere bruker denne metoden vet jeg ikke, men den er langt enklere og krever ingen trykkoker.

Dette vet jeg funker utmerket:

Popcorn:
Legg popcorn (frøa, ikke ferdigpoppa) i bløt i ca 24 timer, deretter kok det i 20-60min (du må nesten bare kjenne etter når det er "klart").
Sil av popcornet, og la det dryppe fra seg. Legg popcornet i en stekepose som du ikke tetter, bare brett posen så det ikke er helt fri vei ut. Tetter du posen, eksploderer den! Stek det i ovnen på 120C i 45-60min. Skru av ovnen. Sett på filter. La popcornet returnere til romtemperatur. Injiser sporene dine. La stå på mørt, varmt sted.

Pf-tek:
Gjør klar noen glass på standard pf-tek vis. Sleng de inn i ovnen på 120C i en times tid. La de kjøle seg ned til romtemperatur. Injiser sporene dine. La stå på mørkt sted, varmt sted.

EDIT: Så ikke at tråden var så gammel...
Sist endret av Lullius; 2. august 2007 kl. 00:53.
Ingenting å si om tråden var gammel, dette med ovn er noe jeg har lurt på lenge=) Har du kanskje peiling på om det går ann i sterilisere jorda mediumet i en micro? Jeg vet det ikke funker å putte alufolie i microen, men er det mulig å bare rense glassene med Antibac(overflater) sette mediumet i mocroen ti min på høy watt, vente litt ta ti min i micro igjen og vips ferdig sterilisert medium? Eller er jeg helt på viddene? Kanskje ikke den Antibac(overflate) er god nok?
Når det gjelder sterilisering i micro så er jeg ikke helt sikker, desverre. Jeg har hørt om folk som visstnok har fått det til, men jeg lover ihvertfall ingenting, hehe. Virker litt risky, så om du har en ovn i nærheten så er nok det det beste valget.

Men bare så det er sagt så vet jeg at det går bra å sterilisere shotteglass i microen (man bruker som regel shotteglass/eggeglass når man lager sporesprøyter). Men for å være på den sikre siden hadde jeg i tillegg gnidd den godt inn med f.eks rødsprit, eller annen sprit/antibac. Husk å tørk glasset godt etter å ha brukt alle typer sprit og antibac.

Men om du likevel har tenk til å sette igang et prosjekt, kan du ikke prøve et par glass i microen da? 2x10min som du sier, eller noe i den duren bør vel være tilstrekkelig, men om du vil være sikker (sikker blir man vel aldri...) så ta gjerne litt mer. Det går nok ikke så bra med alu-folie i microen, men du vil trenge et "lokk" av noe slag. Kanskje sterilisert matpapir/bakepapir holdt på plass av hyssing hadde gjort trikset?

Husk at dette er rene spekulasjoner fra min side. Husk også at sterilisering i micro ikke er en veldig utprøvd metode (enda), så om du skulle prøve dette kan du jo gi tilbakemelding på hvordan det gikk?

En siste ting: Jeg oppfordrer ingen til å gjøre noe ulovlig med denne posten, dette er bare teorier/spekulasjon.
Sitat av Lullius
Dette vet jeg funker utmerket:

Popcorn:
Legg popcorn (frøa, ikke ferdigpoppa) i bløt i ca 24 timer, deretter kok det i 20-60min (du må nesten bare kjenne etter når det er "klart").
Sil av popcornet, og la det dryppe fra seg. Legg popcornet i en stekepose som du ikke tetter, bare brett posen så det ikke er helt fri vei ut. Tetter du posen, eksploderer den! Stek det i ovnen på 120C i 45-60min. Skru av ovnen. Sett på filter. La popcornet returnere til romtemperatur. Injiser sporene dine. La stå på mørt, varmt sted.
Vis hele sitatet...
Bare tenkte på disse steke posene? Hvilke type? Og når du sier sett på filter, hvor får du disse filtrene? Og en siste ting, hva er "klart"?(popkornet)
Når det gjelder stekeposer er det samme hvilken type man bruker, bare de tåler temperaturen (som i dette tilfelle er 120C). Dette står som regel på pakken. Størrelse kan man velge som man vil. Bruk gjerne to poser utenpå hverandre, da slipper de å revne så fort.

Filter kan man lage av hva som helst, så lenge det ikke inneholder noe næring som gjør at noe kan gro der. Ideer kan være: Vatt, sminke-"pads" osv (ikke bruk bomull!). Steriliser gjerne filteret før bruk, men la så lite antibac/sprit være igjen som mulig, du vil ikke at det skal renne ned i popcornet!

Mange er uenige med hva som regnes som "klart" popcorn, men de fleste er enige om at de skal være myke. Ikke så de går i oppløsning, men sånn at man greier å klemme de istykker uten å klemme istykker fingrene sine først. Husk at det er veldig viktig å sile av popcornet. Man vil at alt vannet som er der skal være inne i popcornet, ikke flytende utenfor.
Sist endret av Lullius; 3. august 2007 kl. 15:32.
Hei alle som har peiling=)

Jeg har leitet det jeg klarer etter svar på en del spørsmål, men finner ikke noe svar, tenkte derfor jeg skulle spørre dere=)

Jeg har sett flere som lager glass/stekeposer med popkorn ved pf-tek'en, lar dette steriliseres i ovnen, injekter sporer, venter til mycel er 100% kolonisert, for så å "knekke" opp kaken og lage casing i paiform. Den er grei, men det som undrer meg er: Hvorfor ikke bare legge "klart"(fuktet og kokt) popkorn i paiformen, bruke alufolie til lokk som det gjøres ved glass i pf-tek'en, sterilisere på samme måye som ved glass/stekepose, å bare injekte sporene rett i casingen(paiformen), la dette stå mørk til mycel er 100% kolonisert.
Funker fint det, så lenge du får paiformen inn i hva nå enn du bruker til å sterilisere mediumet.

jeg har alltid brukt trykkoker, rett og slett fordi jeg synes det er mest effektivt og gir best resultat. Og det er ikke så lett å stappe en hel paiform ned i den. Men hvis du bruker ovn, og synes det gir bra resultat så bør det jo gå bra..

Bare husk at du fortsatt må case, altså legge et lag med hva nå enn du bruker på toppen av mycelet..
Sist endret av mentalmelt; 8. august 2007 kl. 04:13.
Sitat av mentalmelt
Funker fint det, så lenge du får paiformen inn i hva nå enn du bruker til å sterilisere mediumet.

jeg har alltid brukt trykkoker, rett og slett fordi jeg synes det er mest effektivt og gir best resultat. Og det er ikke så lett å stappe en hel paiform ned i den. Men hvis du bruker ovn, og synes det gir bra resultat så bør det jo gå bra..

Bare husk at du fortsatt må case, altså legge et lag med hva nå enn du bruker på toppen av mycelet..
Vis hele sitatet...
Kult, ja jeg tenkte jeg skulle bruke ovnen til å sterilisere ja.
Dette er første gang jeg prøver, så har ikke brukt noe som casing lag før=P Tenkte jeg skulle gå for 50% torv og 50% verm, noen andre forslag kanskje? Kan jo også spørre hvordan du injekter sporene? Jeg mener, mange stikker bare nålen gjenom det underste laget med alufolie, men andre anbefaler en type filter, hva slags type filter er å anbefal? Og viktigs av alt hvor er de å oppdrive?
Hva som er best til casing-lag aner jeg ikke. Når det kommer til soppkultivasjon så er det så mange muligheter, og du står ganske fritt til å eksperimentere.. Torv og vermikulitt fuker sikkert helt fint.

Når jeg sprøyter inn sporene så legger jeg et tynt, syntetisk gummi-aktig stoff mellom lagene med folie. Det lukker seg med en gang nålen trekkes ut og holder mediumet sterilt.

Det er en laboratorie-film som jeg fikk av en kamerat som er farmasøyt, så akkurat det stoffet er nok litt vanskelig å oppdrive.. Men det finnes mye rart du kan bruke. Bare fantasien som setter grenser
Sist endret av mentalmelt; 8. august 2007 kl. 04:45.
Har du prøvd med sånn legeteip?
Nope. Tror norshroom er stedet å spørre om slikt. Er en del virkelig flinke sopphuer der som vet hva de driver med..
Det er mulig du har rett angående det, men jeg har spurt der også, før jeg spurte her=) Problemet med norshroom folka er jo aldri å få tak i=) Vil si du er minst like dyktig som de jeg får svar fra og foreløpig er det bare du som har gitt meg et svar jeg er tilfreds med, så jeg klarer ikke la vær å spørre=) For ikke å snakke om at søketingen på norsroom funker like bra som rote med sin egen mor, altså det funker ikke=)

Har du noen erfaringer med å bruke popkorn og stekeposer?
Hehe, jeg skjønner. Vel, når jeg støter på problemstillinger, spesielt i sammenheng med soppkultivasjon, så er det ofte ren logikk og fysikk som gjør susen. Og det er ganske gøy også, å sitte å pønske ut nye løsninger.

Jeg tenkte som deg, med tanke på casing, at det var unødvendig å bruke små glass, for så å skulle bryte opp mycelet etterpå og skade det. Så jeg fant noen store, flate boller som passet akkurat ned i trykkokeren min med noen mm margin.

De fleste problemene løste jeg selv, resten leste jeg meg til. Spesielt en laaang tråd på norshroom fant jeg veldig nyttig. Finner den ikke nå, men skal si ifra om jeg gjør det...

edit:
Nei, brukte mest brunt rismel og glass/boller...
Sist endret av mentalmelt; 8. august 2007 kl. 05:08.
Jeg har lest igjennom mange av de lange dyrkelogene osv, men det virker som om akkurat de tingene jeg vil vite ikke er å finn, hvertfall vanskelig når ikke søketingen der funker.
Men skjønner hva du mener, var derfor jeg blei så forundret når jeg fikk et svar på norshroom hvor jeg fikk beskjed om at det jeg spurte om her ikke ville funke, jeg mener, hvorfor skulle ikke det gå når det er akkuar det samme bare at man bruker en større beholder?Tror jeg må begynne å stole litt mer på meg selv.

Vet det er litt off-topic, men han som har greid dette(se bildet) er bare konge!
Sist endret av LoveToGrow; 8. august 2007 kl. 05:16. Grunn: dysletikker
mentalmelt: Kunne du tatt deg tid en dag og skrivd en guide om casing? Den på norshroom er på engelsk, og alt for vanskelig engelsk ikke bare hva substratet består av, men hele greia.
Da blir du en engel med flere KP, hehe . Har dyrket med PF-tek'n før, men blir vel mere sopp av casing? uansett så ser det mer moro ut å dyrke med casing!

Jeg har en golden teacher spore print liggene, og har tenkt til å lage sprøyte av den nå veldig snart. men har et spørsmål først: Hvor mye av printen skal jeg bruke i 10 ml sprøyta? sånn ca, ca.
Holy shit!

Det er noe av det beste jeg har sett. Om det er ekte eller ikke..

Ja, stol på deg selv og den kunnskapen du har om fysikk og natur. Det tar deg langt...


sinclair:
Ja, kanskje det.. Skal se om jeg får satt av litt tid til det
Sist endret av mentalmelt; 8. august 2007 kl. 05:23.
Mener den er ekte(uten å ha fakta på bordet) Ligger på norshroom en plass, husker ikke hvor, men det han har gjort er å dyppe den i en type næring, sterilisert den og brukt bibelen som casin layer=) Da skal jeg bare prøve meg frem så blir det vel som med det andre prosjektet mitt. Kjøpte en gjeng bøker leste det som gikk å lese og etter 6 måneder var de støvet ned og planten i seg sjøl lærte meg tusen ting jeg aldri hadde lest, sikkert beste fremgangsmåte med det meste, men sporer i mitt tilfelle er det dårlig med så er lite hypp på å bruke alle uten å få laget nytt. Derfor jeg er litt masete, beklager det=)
LoveToGrow:
Digger å diskutere jeg.. Og skal man gjøre noe så bør man da gjøre det skikkelig ikkesant..?

sinclair:
Sorry, så ikke spørsmålet ditt før nå. Jeg har bare jobbet med ferdig lagde sporesprøyter. Men et sporeprint inneholder enorme mengder sporer. De er helt mikroskopiske, og det skal holde med bare et bittelite skrap fra printet..
Sist endret av mentalmelt; 8. august 2007 kl. 05:38.
Sitat av sinclair
Jeg har en golden teacher spore print liggene, og har tenkt til å lage sprøyte av den nå veldig snart. men har et spørsmål først: Hvor mye av printen skal jeg bruke i 10 ml sprøyta? sånn ca, ca.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg har hørt er det 2 pr. print, men jeg skal lage 4 pr. print. så lenge du kan se tydelige svarte prikker jevt fordelt i væsken i sprøyten skulle det holde i massevis. Men har også lest om folk som mener det holder til veldig mange 10ml sprøyter egentlig.