Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 1971
Driver å har bygd sammen en data og nå når jeg skal instalere win98 så veit jeg jo at jeg må formatere den nye harddisken først, men jeg klarer ikke å gjøre det, kan noen fortelle hvordan man gjør det?

sorry for dette dumme spørsmålet men veit jeg ikke så veit jeg ikke, man lærer jo ikke av å ikke spørre

THX
Lag deg en oppstarts diskett, skriv format X: (x= Disken du skal formatere)

Eller:

Hvis du skal ha to disker, og kjører windows kan du bare høyreklikke på disken i min datamaskin og trykke formatere....
Du setter inn en oppstartsdiskett. Velger starte fra DOS eller noe sånt. Da får du sikkert opp a: og skriver så format "bokstaven for stasjonen": og velger J som står for ja... så formaterer den
Merk deg at du ikke kan quick formatere første ganga (irriterende)
start på nytt i msdos modus, skriv format c: og tast enter
Trådstarter
54 0
"A> format C:
Ugyldig komando eller filnavn"


Hva gjør jeg nå?
sjekker om format.com ligger i det directoryet du er i når du skriver format x:
har du laget partisjoner av disken? hvis ikke så må du gjøre det, bruk fdisk, er rimelig selvforklarende.

@zeth: western digital og maxtor(kanskje flere, jeg vet ikke) formatere diskene før de sender dem ut. vet ikke om du kan quickformatere dem i dos første gangen, men det funker hvertfall i winXP; og det er jeg glad for...lurer på hvor lang tid det hadde tatt å formatere 100GB disken min med vanlig format...
http://www.matsclaesson.com/Gratis/B...bygge%20pc.htm

Den linken hjalp meg endel, men måtte jo også få litt hjelp av flinke folk her i forumet...

Helt på slutten av veiledning står fremgangsmåten for å formatere disker med win98.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Opprinnelig postet av alto
"A> format C:
Ugyldig komando eller filnavn"


Hva gjør jeg nå?
Vis hele sitatet...
Du kan vel bare boote på Windows 98 cd'en din. Der har du vel de verktøyene du trenger...
Trådstarter
54 0
Takket være min lave iq har jeg bryd dere med søppel sorry folkens men takk for hjelpen! (nå funker alt fint)
Opprinnelig postet av Gjerrigknarken
http://www.matsclaesson.com/Gratis/B...bygge%20pc.htm

Den linken hjalp meg endel, men måtte jo også få litt hjelp av flinke folk her i forumet...

Helt på slutten av veiledning står fremgangsmåten for å formatere disker med win98.
Vis hele sitatet...
Leste igjennom det som stod der, og det var i greunnen greit nok, så lenge du bare skal ha én partisjon. Dersom du vil ha flere, må du lage logiske partisjoner i tillegg til den primære. Dette kan du også gjøre i ettertid med feks Partition Magic, som du finner på de fleste Warez sitene.
Opprinnelig postet av veggiss
@zeth: western digital og maxtor(kanskje flere, jeg vet ikke) formatere diskene før de sender dem ut. vet ikke om du kan quickformatere dem i dos første gangen, men det funker hvertfall i winXP; og det er jeg glad for...lurer på hvor lang tid det hadde tatt å formatere 100GB disken min med vanlig format...
Vis hele sitatet...
Husker ikke hva slags type, men husker bare en kamerat måtte ha meg henn fordi noe var sinnsykt klikk da han sku innstallere Windows.

Problem? Harddisken var uformatert .. og jeg prøvde først med /q for å spare tid, men det gikk heller dårlig
Opprinnelig postet av z0py3r


Du kan vel bare boote på Windows 98 cd'en din. Der har du vel de verktøyene du trenger...
Vis hele sitatet...
Nei, ikke format.com .... i allefall ikke på noen av mine
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
så bare kopier format.exe over til bootdisketten.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
format.exe?
Begynner jeg å bli helt utdanka eller? Alle DOS-tools'a er vel .com?
Opprinnelig postet av Gusto
så bare kopier format.exe over til bootdisketten.
Vis hele sitatet...
Den følger jo med på bootdisketten når den opprettes


Format.com ja
Sist endret av vidder; 13. februar 2002 kl. 23:15.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
jau det var det jeg trodde, men duden prøvde jo det og sa at han ikke fant format.com (seffern)
Format.com, exe eller tar.gz, whatoever, poenget var at på 98/ME cdn følger det ikke med noe du kan formatere disken med...
Kun 2000\XP... Med det er jo ikke mye vits i, ettersom de formaterer til NTFS....
er vell egentlig like greit å bare start opp med en vanlig bootdisk og kjøre fdisk og så formatere partisjonen etter at den er laget. Om man ikke har store HD'er tar det ikke så veldig lang tid..
format.com ligger da på 98/me cd'en? så vidt jeg husker ligger den i et arkiv, og(freaky shit ) noe av grunnen til at jeg er ganske sikker på det er at hvis du skal kunne laste ting til en diskett må det i utgangspunktet existere
når du lager en bootdisk ligger heller ikke format.com(+ edit.com osv) "åpent", men i et arkiv. Disse toolsa blir loada til en egen "disk". hvis noe f.eks er f00ked slik at du ikke får loada toolsa til denne virituelle disken(som er tilfelle med pc'en i rommet ved siden av meg) blir du nødt til å fysisk unzippe format.com fra dette arkivet...
Opprinnelig postet av Veneficuz
er vell egentlig like greit å bare start opp med en vanlig bootdisk og kjøre fdisk og så formatere partisjonen etter at den er laget. Om man ikke har store HD'er tar det ikke så veldig lang tid..
Vis hele sitatet...
fdisk støtter opptil 60gb.
Og det skulle bety..? at hvis du har en disk på mer enn 60 gigga så virker ikke Fdisk..?
Better than thou.
Noe i den dur ja.
jaha.
Åssen går det an at jeg fikk partisjonert en 80 gigga disk i Fdisk da..? Riktignok var ikke selve partisjonene større en 40 gigga hver men.. det gikk da.
Better than thou.
Nei jeg antok bare, jeg er overhodet ikke sikker. Hvis det er sånn som du sier at du fikk det så er det vel slik at man ikke kan lage partisjoner som er større enn 60GB kanskje da. I dunno
Opprinnelig postet av vidder
Format.com, exe eller tar.gz, whatoever, poenget var at på 98/ME cdn følger det ikke med noe du kan formatere disken med...
Kun 2000\XP... Med det er jo ikke mye vits i, ettersom de formaterer til NTFS....
Vis hele sitatet...
Stemmer ikke helt. Du trenger ikke å benytte NTFS som filsystem selvom du benytter en 2K / Xp CD.

Problemet til alto er jo løst i alle fall iflg ham selv...
windows sin fdisk er noe dritt... (fdisk i linux rokker da.. selv om det er kul umulig å bruke... sverger til diskdruid :P )

opplever til stadighet at den detecter hd i feil størrelse... mens partition magic seffers klarer det uten problemer, eneste ulempe er at partition magic koster penger... men når det det noen gang hindret oss før :P

men hvis du ikke har partition magic tilgjengelig går det jo ann å prøve med fdisk
da kan jo du sikkert fortelle meg hvordan jeg formaterer til FAT32 med XP/2000 cdn, så vet jeg det til neste gang....
Opprinnelig postet av vidder
da kan jo du sikkert fortelle meg hvordan jeg formaterer til FAT32 med XP/2000 cdn, så vet jeg det til neste gang....
Vis hele sitatet...
Det kan jeg..
Du får valget under installasjonen, der du kan velge å formatere med NTFS/FAT, eller "keep current file system", eller noe i den duren. HUsker det ikke ordrett.

Eks: Dersom du har NTFS og vil over til FAT, fixer jo ikke 98´s bootdisketter dette. Da kan du formatere fra 2K/XP cd´n ved å starte installasjonen for så og avbryte den etter formateringen, om du vil ha inn et annet OS som feks 98.

Denne løsningen benyttet jeg NT 4.0 cd´en min flittig til under utdannelsen min, noen år tilbake. Da drev jeg på å byttet mellom NT Workstation på FAT, NT Workstation på NTFS, NT Server, Win3.x, 95 og Novell... så detta vet jeg fungerer
ja den veien ja

Måten jeg tenkte på va format.com i recovery consolen....