Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2955
Så jeg er en stoner og smoker oftest på kveldene. Kjører aldri etter jeg har røykt. Gjorde det før men det ga meg altfor mye noia å gjøre sånt. Ble nylig stoppet av sivilpoliti mens jeg kjørte og de spurte først om førerkort og så om jeg har vert i kontakt med politiet før. Også spurte de meg om jeg har brukt narkotika. Jeg blir jo pissenervøs hver gang jeg har blitt stoppet og politiet har snakket med meg. Jeg svarte at jeg pleide å røyke hasj for ett år siden. Jeg har blitt tatt før og det var i 2019 også måtte jeg inrømme en gang i fjord at jeg hadde kjøpt weed fordi jeg havnet i en knivtrussel situasjon med noen jævlig dumme kids som stjal 2gram av meg og omringet meg og holdt en kniv mot meg midt i public og kniven ble sett på kamera og alt og det var vitner overalt så politiet ble jo involvert.

Jeg ante ikke om politiet kan sjekke sånt hvis de ser førerkort så jeg turde ikke si nei til spørsmålet om jeg har brukt narkotika.

Kan de sjekke sånt?

Men jeg sa at jeg røykte hasj avogtil for ett år siden. Det var løgn. Sist gang jeg smoket var i går kveld og da bonget jeg. Jeg ble så spurt om jeg ville ta spytt prøve og jeg bare svarte ja med en gang. Fordi hva ellers. Hjertet mitt sank litt da. Men så sa han andre politifyren at jeg så edru ut og sa jeg fikk ha en fin dag videre og gikk igjen.

Det var en lettleste men helvette jeg var nervøs. Og føler jeg oppførte meg veldig nervøs og og trodde ikke at de ville la meg gå og fortelle meg at jeg så edru ut. Ja jeg var edru men jeg har mye angst og jeg vet at jeg røyker så jeg blir jo seff nervøs for bot og miste lappen. Selvom jeg blir fortalt av alle at jeg kjører veldig bra og egentlig er en good kid. Men kommer det opp på en test at man røykte i går så mister man vell lappen uavhengig av hvor fint man kjører?

Jeg lurer på. Hva vil dette si? Er jeg blitt spanet? Var det helt tilfeldig at de spurte meg om jeg bruker narkotika? Er det vanlig at de spørr sånne spørsmål?

Om jeg hadde tatt spytt prøven ville det da kommet noe opp? Det er ihvertfall nesten ett døgn siden jeg røykte sist. Og det var bare noen bonge trekk.
Det du har blitt tatt for før er barnemat så du har ikke blitt spanet på. Det var en tilfeldig kontroll enten fordi de kjeda seg, du er veldig ung eller fordi du så ut som en type som brukte narkotika
Det er vanlig å bli spurt om når man blir stoppa hvis det ikke er andre konkrete grunner til du blir stoppa, som ødelagt baklykt eller fart og sånt.

De kan se hva du er tatt for før men du hadde ikke behøvd å fortelle de bakgrunnshistorien til alt det uoppfordret. Når de spør om du har blitt tatt før så kan man bare svare at det har de tilgang til å se i systemet selv om de vil eller svare bare ja for flere år siden. Du kan ikke straffes for å lyve så er bare å si nei også for det er bare ved mistanke at de bruker tid på å sjekke historikken, og når de spør om du har brukt narkotika så mener de nå så det er ikke nødvendig å innrømme noe som helst hverken i fortid eller nåtid! Aldri inkriminer deg selv.
Dette hørtes bare tilfeldig ut, hvis du faktisk var blitt "spanet" ville de nok kjørt på med prøver og det som verre er.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Høres tilfeldig ut for meg også, og normal "kontroll"
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Såkalt forebyggende arbeid. Forebygger tillit til politiet og bygger mur mellom deg og samfunnet.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg antar at bilen står registrert på deg? Det sånn de «tilfeldigvis» stopper folk som har rulleblad.

UP har et type kamera i bilene som fanger opp regnr på forbipasserende.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Og for å svare på spørsmålet; Nei, du blir ikke spaner på. Du ble stoppet fordi du har røykings på rullebladet.

Du var forresten heldig med at de ikke tok spytteprøve. Neste gang så bruk en bil som ikke står på deg; problem solved.
Politiet har jo tilgang til register og kan søke opp bilnr f.eks
og få opp "historien" til fartøyets eier i systemene.
Kan være at du er satt på en liste over folk de kan plage
men får håpe Politiet har kommet videre fra den primitive
"uro-patrulje" tiden. Kven kveit ...
Ta det med ro og husk at påtalemakten må tiltale deg
på et faktisk og delt grunnlag du kan forsvare deg mot
Håper du finner løsning som du kan forsone deg med
-
alt vel og lykke til
Hvis du ønsker å beholde førerkortet ditt og samtidig være stoner så bør du sterkt vurdere å få foreldre, samboer/kjæreste eller venn uten rulleblad (og spesielt ingen rushistorikk!) til å være eier og forsikrer av bilen du kjører. Det er antakeligvis din historikk med politiet som førte til at at du ble stoppet nå, sivilen (og up/politiet generelt) stopper ingen "tilfeldig" med mindre de bryter veitrafikkloven (kjører for fort, har åpenbare mangler på bilen, ugyldig forsikring, lykter som ikke fungere, osv). At du slapp unna denne gang betyr ikke at du er like heldig neste gang, og å fortsette å ta sjangsen på å kjøre rundt i bil registrert på deg selv samtidig som du røyker regelmessig er basically gambling.
Sitat av Harek Vis innlegg
Du kan ikke straffes for å lyve så er bare å si nei også for det er bare ved mistanke at de bruker tid på å sjekke historikken, og når de spør om du har brukt narkotika så mener de nå så det er ikke nødvendig å innrømme noe som helst hverken i fortid eller nåtid! Aldri inkriminer deg selv!
Vis hele sitatet...
Dette er nok ikke det beste tipset. Spør de om du har vært i kontakt med politiet før og du svarer nei, tar det dem noen få sekunder å søke det opp og se om du snakker sant.
Når de så kommer tilbake til bilen din vil du bli spurt om hvorfor du løy.

Jeg svarte nei en gang de spurte meg når vi var ute og kjørte, de kom fort tilbake fra bilen sin og spurte hvorfor jeg løy. Måtte forklare det bort med at jeg hadde glemt saken da den var så gammel.

Dette gjør de nok bare mer mistenksomme.
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har vært gjennom denne prosessen så mange ganger at jeg er fullstendig åpen fra første sekund. Jeg forteller at jeg er rusavhengig, og har fått hjelp for det. Jeg forteller også at jeg har fått fratatt førerkortet basert på helseopplysninger flere ganger, og er fullstendig åpen for at de kan ta alle prøver de vil. Jeg faktisk aldri noensinne blitt tatt for et eneste lovbrudd i trafikken. Ikke engang forenklet forelegg. Og sånn skal det forbli, jeg skal aldri kjøre i ruset tilstand, og jeg skal alltid følge trafikkreglene slik de er, inkludert fartsgrenser.
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg må også legge til i siste post: Det betyr ikke at jeg aldri noensinne har kjørt i ruset tilstand, og heller aldri kjørt over fartsgrensa. Det er ting som hører fortiden til. Man skal fokusere på sin fremtid, og kan gjerne gjøre sitt beste for at så få mennesker som mulig skal lide for sin egen fremgang.
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Opplevde det samme, ble stoppet av sivilpoliti for kontroll. De spurte meg flere ganger om jeg hadde brukt narkotika før og jeg svarte nei hver gang. Selv om jeg røyker cannabis innimellom. De sjekket på systemet sitt og jeg ble dømt for besittelse av ulovlige legemidler som ikke var min engang. Langt historie, slapp unna med en påtaleunnlatelse. Måtte ta spytteprøve og promilleprø er. Begge var negativt og det morsomme er at jeg hadde røyka en joint kvelden før. Så det var en tilfeldig kontroll. Kanskje like greit å ikke røyke mye, bare innimellom, hvis du har bil og kjører hverdag?
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ble stoppet en gang i tilfeldig kontroll i Oslo en ettermiddag for noen år siden. Alt var i orden, bil, vognkort og førerkort. Da kontrollen var avsluttet kom det plutselig en politimann opp på siden og spurte, 'du er speeda du vel? Jeg svarte, 'nei hva er det for noe? Ble så kjapt vinket til å kjøre videre. Men sannheten er at jeg var skikkelig speeda. Et slags traume som har satt seg fast, slapp billig unna av en eller annen grunn.