Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1136
Jeg har en del år bak meg med bruk av amfetamin og kokain. Primært amfetamin, men tidvis Ritalin(dersom jeg ikke fikk tak i amfetamin umiddelbart), og også en del kokain.

Det begynner å nærme seg fem år siden forrige tannlegebesøk. Rent fornuftsmessig forstår jeg dermed at det, for lengst, er på tide å dra til tannlegen.

Jeg er selvsagt engstelig for at rusmidlene har ført til skader på tennene, og at tannlegen vil se at jeg har brukt en del(illegale)rusmidler. Vil dette i så fall utløse noen form for meldeplikt? Vil tannlegen varsle videre om dette?
Nei, tannlegen varsler ikke om dette.
Vært der du er selv for en del år tilbake, spurte dog om jeg brukte medisiner som gjorde meg tørr i munnen, bare å si nei.
Sitat av Måneogsol Vis innlegg
Jeg har en del år bak meg med bruk av amfetamin og kokain. Primært amfetamin, men tidvis Ritalin(dersom jeg ikke fikk tak i amfetamin umiddelbart), og også en del kokain.

Bra at du tar til vettet, det er ikke sikkert det er fult så ikke som du tenker selv.

Det begynner å nærme seg fem år siden forrige tannlegebesøk. Rent fornuftsmessig forstår jeg dermed at det, for lengst, er på tide å dra til tannlegen.

Jeg er selvsagt engstelig for at rusmidlene har ført til skader på tennene, og at tannlegen vil se at jeg har brukt en del(illegale)rusmidler. Vil dette i så fall utløse noen form for meldeplikt? Vil tannlegen varsle videre om dette?
Vis hele sitatet...
Meldeplikt gjelder først og fremst for psykologer og annet helsepersonell som får beskjed om at en person har umiddelbare planer om å skade seg selv eller andre.
Sist endret av Veggen; 26. mai 2021 kl. 21:16. Grunn: svar på slettet innlegg
Trådstarter
17 0
Sitat av knert1 Vis innlegg
Meldeplikt gjelder først og fremst for psykologer og annet helsepersonell som får beskjed om at en person har umiddelbare planer om å skade seg selv eller andre.
Vis hele sitatet...
Ja, det er selvsagt korrekt. Likevel er det slik at dersom man innrømmer bruk av illegale rusmidler til legen sin, er veien til førerkortinndragelse kort. Dette fordi legen sin meldeplikt blir utløst. Men dette gjelder muligens kun for leger og psykologer, ikke for tannleger?