Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5451
Hei! Noen her som har erfaringer med magnesium som kostilskudd? Skal visstnok funke bra mot eksempelvis søvn, og til dels angst. Men ser det finnes ulike varianter, citrate, glycinate osv.

Hva slags erfaringer sitter dere igjen med, etter å ha testet ut magnesium?
Sitat av ayas8 Vis innlegg
Hei! Noen her som har erfaringer med magnesium som kostilskudd? Skal visstnok funke bra mot eksempelvis søvn, og til dels angst. Men ser det finnes ulike varianter, citrate, glycinate osv.

Hva slags erfaringer sitter dere igjen med, etter å ha testet ut magnesium?
Vis hele sitatet...
Har aldri opplevd mindre angst etc ikke at jeg sliter med angst alene.

Jeg tar de ved behov under kraftige kramper i muskler etter en tyngre amfetamin tur og syns det fungerer drit bra til det hvertfall. Men magnesium er litt undervurdert som kosttilskudd så kan godt tenkes at det hjelper på noe av det du nevner her
Jeg bruker det mot kramper. Altså MgOH2.
Uvaksinert 👍
Bruker det mot leamus og søvn. Bruker malate og glycinate. Malate mot leamus og glycinate mot søvn.
Trådstarter
Sitat av daffe Vis innlegg
Bruker det mot leamus og søvn. Bruker malate og glycinate. Malate mot leamus og glycinate mot søvn.
Vis hele sitatet...
Spennende. Noe innvirkning på det psykiske føler du? Angst/i sosiale settinger og den slags.

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg bruker det mot kramper. Altså MgOH2.
Vis hele sitatet...
Så det er først og fremst mot de fysiske plagene, med andre ord.

Har det noe innvirkning på det mentale hos deg?
Sist endret av ayas8; 20. mars 2021 kl. 19:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Forsøkte magnesium mot angst og for bedre søvn. Merket ingen effekt på akkurat det. Den effekten jeg merket var egentlig en uheldig en. Ble litt løs i magan av magnesium. Og det selv om jeg bare tok anbefalt dose så kuttet det helt ut. Fikk legen til å ta en test for å sjekke åssen det stod til og alt av vitaminer og mineraler hadde godkjente verdier, bortsett fra D vitamin som er kronisk lavt selv om jeg er nøye med fet fisk i kosten, spiser oliven og bruker olivenolje, tar D vitamin som tilskudd og drikker tran på vinteren. Tror nivået skal opp over 70 et eller annet, og jeg er fast på noen og femti. Legen mente forresten at magnesium var noe kroppen veldig lett skilte ut om en hadde høyt nok nivå fra før, og det merket jeg jo.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Forsøkte magnesium mot angst og for bedre søvn. Merket ingen effekt på akkurat det. Den effekten jeg merket var egentlig en uheldig en. Ble litt løs i magan av magnesium. Og det selv om jeg bare tok anbefalt dose så kuttet det helt ut. Fikk legen til å ta en test for å sjekke åssen det stod til og alt av vitaminer og mineraler hadde godkjente verdier, bortsett fra D vitamin som er kronisk lavt selv om jeg er nøye med fet fisk i kosten, spiser oliven og bruker olivenolje, tar D vitamin som tilskudd og drikker tran på vinteren. Tror nivået skal opp over 70 et eller annet, og jeg er fast på noen og femti. Legen mente forresten at magnesium var noe kroppen veldig lett skilte ut om en hadde høyt nok nivå fra før, og det merket jeg jo.
Vis hele sitatet...

Det burde ikke hete D Vitaminmangel men heller Nordmann sjuka. Sterke d vitaminer burde vært lagt inn i skatten og gitt til alle nordmenn haha
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Forsøkte magnesium mot angst og for bedre søvn. Merket ingen effekt på akkurat det. Den effekten jeg merket var egentlig en uheldig en. Ble litt løs i magan av magnesium. Og det selv om jeg bare tok anbefalt dose så kuttet det helt ut. Fikk legen til å ta en test for å sjekke åssen det stod til og alt av vitaminer og mineraler hadde godkjente verdier, bortsett fra D vitamin som er kronisk lavt selv om jeg er nøye med fet fisk i kosten, spiser oliven og bruker olivenolje, tar D vitamin som tilskudd og drikker tran på vinteren. Tror nivået skal opp over 70 et eller annet, og jeg er fast på noen og femti. Legen mente forresten at magnesium var noe kroppen veldig lett skilte ut om en hadde høyt nok nivå fra før, og det merket jeg jo.
Vis hele sitatet...
Nei, ser ut som magnesium først og fremst er mot søvn/kramper, men enkelte virker å ha effekt mot angst, er jo forskjellig fra menneske til menneske. Har selv nå prøvd både Ashwagandha og L-theanine, begge uten effekt.
Kjenner flere som har positiv effekt av magnesium, spesielt på dette med søvn. Godt mulig folk som sliter med psyke/angst også kan dra fordel av magnesium, da kanskje på bakgrunn av at man kan få bedret søvna med magnesium. Hvis man sover dårlig så blir jo nervene litt frynsete også, i alle fall min erfaring om jeg har hatt lengre perioder med dårlig søvn.

Jeg ser D-vitamin er nevnt lengre opp her og der har vi normalt sett lave verdier alle mann i Norge. Og et lite problem med å gå til legen for å få sjekket vitamin nivåene sine er at referansenivåene vi har i Norge er alt for lave. Spesielt sammenliknet med andre land.

Ergo så er dosene på d-vitamin man får kjøpt på helsekost i Norge også mye lavere til en mye høyere pris enn i andre land. Anbefaler folk som ønsker å ta d-vitamin å bestille fra England.
Det finnes 80 mcg på apoteket.
Det er viktig å kjøpe magnesium av god kvalitet - ikke fra Kiwi. Optimalt bør det være med B6-vitamin for økt opptak. Det er også tre forskjellige typer magnesium. Magnesium l-threonate er den typen som brukes/er effektiv mot depresjon, angst og hukommelsesproblemer. Det er også den dyreste av dem samt har best opptak (spesielt i hjernen). Magnesiumoksid/magnesiumhydroksid og magnesiumcitrat er de vanligste ellers.

Man får ofte det man betaler for. Bruker selv ZMA med magnesiumhydroksid hver kveld. Detter er den samme magnesiumformen som b.la Kiwi selger. Men er selvfølgelig av god kvalitet og med B6. Ved stramme/spente muskler ellers (også for eventuelle stimulanter i festsammenheng) bruker jeg magnesiumoksid av god kvalitet.

Magnesium er ikke skadelig i store doser men kan virke lakserende. I store doser kan det ha euforisk effekt. Dette da det indirekte påvirker opiat-reseptoren via n-methyl-d-aspartate reseptorene (samme som b.la ketamin). Grunnet dette brukes det både ved slutting av opiatbruk samt også til å forsterke opiatrus. Selv hender det at jeg opplever eufori når jeg legger meg om kvelden ( ca 400-500 mg) og har trent styrke + røykt en join
Sist endret av Uten Agenda; 20. mars 2021 kl. 23:16.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Uten Agenda Vis innlegg
Det er viktig å kjøpe magnesium av god kvalitet - ikke fra Kiwi. Optimalt bør det være med B6-vitamin for økt opptak. Det er også tre forskjellige typer magnesium. Magnesium l-threonate er den typen som brukes/er effektiv mot depresjon, angst og hukommelsesproblemer. Det er også den dyreste av dem samt har best opptak (spesielt i hjernen). Magnesiumoksid/magnesiumhydroksid og magnesiumcitrat er de vanligste ellers.

Man får ofte det man betaler for. Bruker selv ZMA med magnesiumhydroksid hver kveld. Detter er den samme magnesiumformen som b.la Kiwi selger. Men er selvfølgelig av god kvalitet og med B6. Ved stramme/spente muskler ellers (også for eventuelle stimulanter i festsammenheng) bruker jeg magnesiumoksid av god kvalitet.

Magnesium er ikke skadelig i store doser men kan virke lakserende. I store doser kan det ha euforisk effekt. Dette da det indirekte påvirker opiat-reseptoren via n-methyl-d-aspartate reseptorene (samme som b.la ketamin). Grunnet dette brukes det både ved slutting av opiatbruk samt også til å forsterke opiatrus. Selv hender det at jeg opplever eufori når jeg legger meg om kvelden ( ca 400-500 mg) og har trent styrke + røykt en join
Vis hele sitatet...
Har du kilder på noe av dette?
Jeg kjøper på apoteket. Forutsetter at apotekene selger bra varer.
Trådstarter
Jeg snakker først om kostilskuddet Magnesium, tror det bare kan kjøpes på iherb. Magnesium glycinate, citrate osv. De på apoteket er vel noe helt annet?
Har du kilder på noe av dette?
Vis hele sitatet...
Fra konklusjonen:
"Daily supplementation with 248mg of elemental magnesium as four 500mg tablets of magnesiumchloride per day leads to a significant decrease in depression and anxiety symptoms regardless of age, gender, baseline severity of depression, or use of antidepressant medications".

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...ne.0180067.pdf

Fra sammendrag (artikkel er gammel, 2010, og sikter til forskning ikke utført på mennesker):
"Learning and memory are fundamental brain functions affected by dietary and environmental factors. Here, we show that increasing brain magnesium using a newly developed magnesium compound (magnesium-L-threonate, MgT) leads to the enhancement of learning abilities, working memory, and short- and long-term memory in rats".
....

"Our findings suggest that an increase in brain magnesium enhances both short-term synaptic facilitation and long-term potentiation and improves learning and memory functions".

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20152124/

Magnesium og rusmidler:
"Opiates are the cause of one of the most powerful and frequent addictions, with heroin intake, especially, resulting in unique medical and social problems. There are data that show that magnesium decreases the intensity of opioid addiction, with administration of Mg acetate (0.5 mEq/kg/day) reducing the experimental physical dependence".

"Modulating the opioid coupling at brain µ receptors".
"Increasing glutamate metabolism (as the main excitatory amino acid involved in addiction) by enhancing glutamate decarboxylase activity".


https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK507260/ -> Les sammendraget. Gjelder også andre rusmidler.


Det er mye ny forskning på magnesium. Her kan man fint selv bruke google ved interesse.

I store doser kan det ha euforisk effekt. Dette da det indirekte påvirker opiat-reseptoren via n-methyl-d-aspartate reseptorene (samme som b.la ketamin). Grunnet dette brukes det både ved slutting av opiatbruk samt også til å forsterke opiatrus. Selv hender det at jeg opplever eufori når jeg legger meg om kvelden ( ca 400-500 mg) og har trent styrke + røykt en joint
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt godt mulig at det er andre effekter av magnesium enn påvirkning av n-methyl-d-aspartate reseptorene som gjøre at jeg kan få en euforisk følelse. Eksempelvis kan sikkert slitne muskler som plutselig slapper av blandet med cannabisrus (kjenner ikke eufori uten) føre til dette uavhengig av det.

Magnesium og ketamin:
https://www.psychologytoday.com/us/b...ine-connection
Sist endret av Uten Agenda; 21. mars 2021 kl. 16:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er verdt å nevne at den første studien var open-label, det hadde vært litt mer tillitsvekkende om den var blind.
Det er verdt å nevne at den første studien var open-label, det hadde vært litt mer tillitsvekkende om den var blind.
Vis hele sitatet...
Magnesium ble første gang forsket på som middel mot depresjon i 1921. Det er veldig mye informasjon om dette lett tilgjengelig. Legger ved link til en norsk studie fra 2009:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19085527/
"This sample consisted of 5708 individuals aged 46-49 or 70-74 years who participated in the Hordaland Health Study in Western Norway".

"Conclusion: The hypothesis that magnesium intake is related to depression in the community is supported by the present findings. These findings may have public health and treatment implications".

Det er jo bare å la være å bruke tilskudd av magnesium hvis du mener det ikke har noe for seg.
Jeg hadde dårlig kvalitet på søvnen min og det resulterte i at jeg gikk med kronisk stølhet/ stive muskler. Humøret mitt var heller ikke på topp. Etter jeg begynte med ZMA (Zink, magnesium & vitamin B6), ble alt mye bedre.
Jeg bruker ZMA. For å motvirke bivirninger av ritalin, søvn osv. Men jeg merker ingen effekt. Har ikke gjort noe ordentlig forskning på meg selv, men tracker søvn via Oura, og jeg ser ingen forskjell fra eller til.
Jeg sliter sjeldnere restless legs etter å ha sørget for mer magnesium i maten i hvert fall