Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 4049
Hei! Jeg er en kar som "uheldigvis" har gått ikt-servicefag og som nettopp har kommet meg i gjennnom et år med påbygg til studiekompetanse. Jeg har arbeidet i to år etter lærlingtiden før jeg startet med påbygg. Jeg ser nå at det blir for tøft å bli ferdig med alt på ett år, jeg trenger også matte s1+s2 for å komme inn på IT-studiet jeg tenker meg. Planen for det neste året er å ta opp matte og muligens noen andre fag evt. ta noen nye for å fylle tiden, om jeg ikke klarer å få meg en jobb. Kan nevne at jeg da blir 23 år før jeg søker på høyskole. Dersom jeg ikke får jobb, og kun fokuserer på å ta opp fag, ser arbeidsgivere på dette da som et hull i cv-en? Tenker på at dette er en alder der mange er kommet i full jobb osv. Samtidig har jeg jo jobbet og vært lærling i en periode der andre kan ha friår osv, som jeg ikke har hatt. Mulig jeg kan kalle et slikt år der man tar opp fag for det, selv om det virker litt teit, jeg har da uansett gjort noe. Så lurte bare på om noen har noen meninger/tanker/erfaringer rundt hvordan potensielle arbeidsgivere vil se på forhistorien min når jeg er ferdig med et studium (er IT-studie som sagt). Når jeg blir student vil jeg helst ha fullt fokus på studiene, så er ikke sikkert jeg føler å ha kapasitet for å jobbe så mye på siden. Tenker dere at arbeidsgivere vil henge seg opp i at jeg er litt "tregt ute" og har vært utenfor arbeidslivet i for lang tid (om jeg kun ender opp med å ta fag + studium) eller er dette bare noe jeg henger meg opp i å tenke. Hadde virkelig befridd meg fra mye grubling/bekymring å høre noen meninger, evt. gutse på enda mer om bekymringene er reelle
Hvis du skal liste opp jobbene dine, så kan du jo skrive utdanningen/fag/skole inni der?

2015-2017 lærling bla bla bla
2017-2019 IT konsulent
2019-2020 bankdirektør
2020-2022 påbygg studiekompetanse
2022-2024 mediemogul

Funker ikke det?
Hull i CVen er vel kort fortalt perioder hvor det ikke er noen forklaring på hva du drev med. Du kan tette disse hullene med hva som helst.

Studier og P ta opp fag er fint å føre opp. Men også fint å skrive om man har tatt seg et år og dratt på reise jorda rundt.

Poenget er bare å gi en potensiell arbeidsgiver en forklaring på hva du har drevet med. Det må ikke være direkte arbeidsrelatert. Man har ofte forståelse om man bare forteller.
På siden av det du spør om, men du kan like gjerne ta R1 som S1 og S2 hvis du vil ha spesiell studiekompetanse. Da holder det med en eksamen istedenfor to. Fra og med neste skoleår er det nye læreplaner i R1 og S1. I de nye læreplanene er det nesten ikke forskjell på vanskelighetsgraden. Forskjellen er at R1 er realfagsrettet mens S1 er samfunnsfagsrettet. Det matematiske innholdet er 80% likt. Eneste forskjellen er ett av temaene. I S1 lærer du om sannsynlighetsregning, mens i R1 lærer du om vektorregning. De andre temaene er like. Det er et uttalt mål fra Utdanningsdirektoratet at R-matte og S-matte skal være like vanskelig i de nye læreplanene.