Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1195
Kan man få stanset vitaminer dersom styrken er høyere enn den tillate grensen her til lands?
Sitat av freak55 Vis innlegg
høyere enn den tillate grensen her til lands?
Vis hele sitatet...
Her svarer du vel på ditt eget spørsmål?
Uvaksinert 👍
Nei, med noen unntak som f. Eks jod.
Jod er da ikke vitamin
Uvaksinert 👍
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jod er da ikke vitamin
Vis hele sitatet...
Nei, men bare nevnte det. Man blander ofte ting og mange sier vitaminer og mener alt mulig. Men det er ingen begrensing på vitaminer og mineraler, med noen få unntak som f eks jod. Pass også på multivitaminer og slike ting, de kan inneholde ting som ikke er lov. Men som ett tips, mye selges på tights.no så ikke sikkert man trenger å handle fra utlandet. Skal man handle fra utlandet så er iherb bra, de tar seg av mva og alt slikt så det er innbakt i prisen.
Jo det kan du få stoppet. En bekjent kjøpte langt billigere D vitamin på nett i store doser typ 8000 ie. Han fikk brev fra tollen om å legge frem resept. Siden han hadde resept gikk det bra men det virker som om en pakke først blir sjekket så gjør tollerne en skikkelig jobb. Dosen per tablett var litt over 2 ganger lovlig dose uten resept.
Uvaksinert 👍
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jo det kan du få stoppet. En bekjent kjøpte langt billigere D vitamin på nett i store doser typ 8000 ie. Han fikk brev fra tollen om å legge frem resept. Siden han hadde resept gikk det bra men det virker som om en pakke først blir sjekket så gjør tollerne en skikkelig jobb. Dosen per tablett var litt over 2 ganger lovlig dose uten resept.
Vis hele sitatet...
Man kan ikke legge frem en resept. Det må godkjennes på forhånd. Man skal alltid sjekke med apotek om de kan bestille inn det man har fått resept på. Kan de ikke bestille igjennom sine kanaler kan man søke om å få importere det selv. Når det gjelder styrke er det fjernet for lenge siden.

Her står det meste.

https://legemiddelverket.no/import-o...r-og-mineraler
Sist endret av daffe; 19. desember 2020 kl. 00:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det hjelper ikke si det til meg, du får klage til tollerne
Nei tror ikke karvet om resept er fjernet, tror de bare økte grensen eller styrken. Feks Divisun kommer i styrker som krever resept. Iirc så er høyeste styrke på D vitiamin uten resept 3500 ie eller noe slikt ifølge hun på apoteket. Jeg gikk selv på 4000 ie D vitamin og måtte ha resept, for en stund siden kanskje ett år el noe slikt så sa hun på apoteket at jeg kunne heller kjøpe en uten resept på 3200 ie for den var langt billigere.
Uvaksinert 👍
Ingen grense på D fra utlandet selv om det er reseptpliktig her. Uansett er det en vandrehistorie/myte at man bare kan vise frem en respekt til tollerne. Det må godkjennes og gjøres riktig før det bestilles. Kravet er jo også norsk pakningsvedlegg og det er det nok få som har. Så man må søke på forhånd for å kunne importere legemiddel selv. Men dette gjelder ikke vitaminer og mineraler, der er det bare å gønne på.
Jeg husker at det for noen år siden var fritt for import av vitaminer med høye verdier fra land innen EU mens det var andre restriksjoner for dem utenfor, og det var derfor jeg lurte på om det fortsatt var lovlig å importere slikt fra england.
England har jo meldt seg ut av EU, så da kan det jo bli andre regler.
Uvaksinert 👍
Det er lov fra hvor som helst. INGEN restriksjoner på vitaminer.