Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3690
lord of øyekatarr
3 0
Hei!

Jeg har gått inn i en diskusjon med en kamerat som har pågått noen dager nå. Bestefaren min mente at i gamle dager filtrerte alkoholikerne rødsprit gjennom loff for å gjøre den litt mindre skadelig å drikke. Kameraten min mener det er umulig i dag, og var umulig den gang. Jeg har ikke klart å finne ut hva som var tilsatt rødspriten i gamle dager, og heller ikke hva som er tilsatt den i dag. Usikker på om det er metanol/isopropanol eller antabus + brekningsmidler som brukes i dag.

Noen med litt peiling på kjemi som kan hjelpe meg her?

Har INGEN planer om å drikke det selv, men er veldig interessert i gode argumenter for å vinne diskusjonen

Hilsen Lars
Google;

Det er faktisk noen som har tenkt i den retning. Dette har dessverre endt med døden for flere av disse. Men det har ikke vært brukt loffskive, det var vanligere i gamledager da man drakk rødsprit. Metanolholdig sprit kan ikke renses gjennom ei skive loff, forsikrer Abrahamsen.30. jul. 2004

- Loffskiva renser ikke metanolsprit
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå er det ikke metanol i rødsprit da. Det var en nordlending som døde av metanol forgiftning etter å ha drukket rødsprit, det var en veldig alvorlig sak og det var en produksjonsfeil.
Kan såvidt erindre en tv-intervju fra way back when ang rødsprit og at det ble sagt at pga faren for misbruk, altså at alkoholikere eller barn kan finne på å drikke rødsprit så var det forbudt å bruke metanol i rødsprit, de brukte heller en form for bitterstoffer som gjør rødspriten "udrikkelig", da det virker som brekningsmiddel altså at spriten vil få deg til å kaste opp. Lenge siden jeg har sett en flaske med rødsprit, men jeg innbiller meg at rødsprit i det minste tidligere ble produsert av Arcus.

Friske normale folk drikker polvarer, taxfree eller hjemmelaget sprit. Alkoholikere drikker det de kommer over, om nøden er stor nok, og er det krise så klarer de kanskje å få en rus av det? Mulig at de blir tilvent? Siden rødsprit er tilsatt greier for at det ikke skal drikkes så kan det helt sikkert skade kroppen, i det minste over tid.

Legesprit kan jeg såvidt erindre var mulig å få tak i nå og da, dog aldri smakt det selv. Det ble sagt at det kun var ren sprit og den var vel så tett opp mot 96% som det er mulig mtp på avgassing etc. Om det stemmer vet jeg ikke da jeg ikke har smakt det eller hatt befatning med det selv.
Sist endret av _abc_; 22. august 2020 kl. 00:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om loff funker skal vere usagt, men polske akademikarar har produsert ein utmerka artikkel om fjering av bitrex frå sprit.

Disappearance of denatonium ions also caused a disappearance of the characteristic bitter taste of Bitrex, which was assessed by means of an organoleptic examination.
Vis hele sitatet...
Oversatt: Smaksprøver vart foretatt. Det var sprit.
Sist endret av Veggen; 22. august 2020 kl. 01:07. Grunn: Fikset på lenke
Rødspriten har ingen forskjeller ifra nå og før. Det å ta det igjennom en loff er kjerringråd. Isopropanol som denaturering og etanol som hovedalkohol vil i teorien være drikkbart for rus.

Problemet med å anvende rødsprit er at det ikke er foodgrade varer, så sikkerhetsprotokollen for å unngå kontaminering av andre skadelige stoffer i rødsprit er betydelig lavere enn ved polsprit. Det står kanskje at det er propan-2-OL som denaturering, men det kan være metanol. Skal du drikke alkohol billig så lag vin selv, superenkelt. Såkalte vinsett med enkle instruksjoner selges på Europris, da får du 21L vin for 500kr.
Sist endret av Relevant; 22. august 2020 kl. 00:59.
Siden rødsprit er lagd for at det til og med skal være vanskelig å rense det ved destillering vil jeg tro at å sile gjennom en loff ikke vil virke bra heller.
Fra wikipedia:
The European Union agreed in February 2013 to the mutual procedures for the complete denaturing of alcohol:[11]

Per hectolitre (100 L) of absolute ethanol: 3 litres of isopropyl alcohol, 3 litres of methyl ethyl ketone and 1 gram denatonium benzoate.(Bitrex.)
Rødsprit drikkere bruker ikke loff. Drikkes bar. Gir dog illeluktende diare\spy.
Halvt om halvt, rødsprit og vann i et glass. Kan være greit med et glass vann ved siden av og. Som sagt over her kan bivirkninger oppstå. For eksempel kan man bli veldig tørr og nærmest orange i huden. Men hvem bryr seg om litt bivirkninger om man er tørst. God helg!
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som kan forklare hvordan rus man får av rødsprit? Jeg husker en artikkel i en avis for mange år siden som tok for seg rikfolk som faktisk foretrakk rødsprit alene på grunn av rusen.
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Isopropanol gir potensielt en langt bedre rus enn vanlig etanol om vi ser bort fra hangoveren? noen innspill..
Isopropanol-rusen er temmelig lik etanol-rusen men med verre fyllesyke og mindre eufori. Dette er min erfaring og kroppene våre reagerer forskjellig på det meste.
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Relevant Vis innlegg
Isopropanol-rusen er temmelig lik etanol-rusen men med verre fyllesyke og mindre eufori. Dette er min erfaring og kroppene våre reagerer forskjellig på det meste.
Vis hele sitatet...
hva drakk du kondensfjerner eller spylervæske? vurdert og prøve litt kondensfjerner i en veldig lite mengde for å se hvordan rus disse alkisene sverger til
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
hva drakk du kondensfjerner eller spylervæske? vurdert og prøve litt kondensfjerner i en veldig lite mengde for å se hvordan rus disse alkisene sverger til
Vis hele sitatet...
Lenge siden, men det var antibac som kun inneholdt Etanol, Isopropanol og Glyserol som fyller. Det er ingenting å anbefale på grunn av potensielle feil under produksjon, og jeg ville aldri i mitt liv ha hatt i meg kondensfjerner selv som et eksperiment (og jeg er uforskammet nysgjerrig på alt).
Sist endret av Relevant; 24. august 2020 kl. 03:11.
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Relevant Vis innlegg
Lenge siden, men det var antibac som kun inneholdt Etanol, Isopropanol og Glyserol som fyller. Det er ingenting å anbefale på grunn av potensielle feil under produksjon, og jeg ville aldri i mitt liv ha hatt i meg kondensfjerner selv som et eksperiment (og jeg er uforskammet nysgjerrig på alt).
Vis hele sitatet...
Jeg har brenningsapparat så kan brenne det et par ganger. Finnes det noen andre alkhyler som gir rus som ikke er dødelige?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har brenningsapparat så kan brenne det et par ganger. Finnes det noen andre alkhyler som gir rus som ikke er dødelige?
Vis hele sitatet...
Å skille isopropanol ifra etanol ved destillering får du ikke gjort uten presise apparater da kokepunktet ligger såpass nære. Både etanol og isopropanol er dødelige men langt nær så dødelige som metanol.

Alkoholer er et ganske bredt spekter av forbindelser, det meste du intuitivt tenker på som slutter på -OL. Som eks butanol, propanol og nonanol. Hvis du absolutt skal leke med livet så bør du i det minste være stødig i kjemien slik at det ihvertfall ikke er teorien som dreper deg.

Hvis du først skal sette i gang hjemmebrentsapparatet så er det jo både tryggere og billigere å destillere hjemmegjort sats. Da betaler du kun for sukkeret og gjæra.