Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3336
Jeg sliter med flass i både hodeskalpen og skjeggbunnen. Det eneste jeg finner i butikken er Head&Shoulders i ørten varianter, som alle er like håpløse.

Noen som har bedre annbefalinger?
Nå skal jeg ikke på noen måte påberope meg å være en ekspert på flass og sjampo, men jeg har erfart at til slike ting (sjampo, deo, såpe, ...) så finner du ofte de beste produktene enten hos spesialforretninger (frisører, hudpleiere etc), ikke på Rema. Selv om reklamene får det til å høres bra ut med anti-flass i sjampo og 48h beskyttelse i deo osv, så får du som regel noe som står i stil med de 20 kronene du betaler for det. Jeg ville spurt hos frisøren, eller ev. på apoteket! De har garantert gode råd begge steder.
Flass er sopp. Du sliter antageligvis med tørr hud. Da funker ikke Head&Shoulders. Kjøp noe for tørr hodebunn, denne for eksempel. Samme greia for skjegget, men her må du bruke skjeggolje.
Det er én veldig enkel løsning. Aussie Miracle Moist Shampoo Trenger ikke gå til apoteket. Kan få 300ml i butikk for40-50kr på kiwi f.eks

Har slitt litt med dette i perioder, men funnet ut at Head&Shoulders er ment for å gi deg flass i flere uker etterpå, sånn at du kjøper mere. Aldri vært borti mindre velfungerende produkt enn det. Mulig det fungerer bra for å få solgt.

Uansett her har du det jeg mener er den beste løsninga fra vanlig butikk som ikke lukter roser og lavendel.

Lykke til!
Selv bruker jeg i perioder denne, er ikke store flaska, men til mitt bruk holder den i ca ett år.
Hvor ofte vasker du håret med sjampo? Slet selv lenge men flass og tørr hodebunn, men når jeg gikk fra å vaske det hver dag med sjampo til 1-2 ganger i uken gav det seg helt (dusjer hver dag men bruker bare sjampo i håret 1-2 ganger i uken).
Bruker som regel de rimelige "dobbel dusj" såpene de har på Rema.
Bruker du veldig varmt vann når du vasker håret? Dette kan ofte være en faktor til at hodebunnen tørker ut og at du får flass.
Prøv og vask håret med kaldere vann, dette pleier ofte å hjelpe på flass.
Head&shoulders er jo oppskriften på flass

Kjøpte selv en flaske hos frisørsalongen som funket perfekt, husker ikke hva den het
Jeg forsto det slik at flass er en autoimmun reaksjon på avfallsstoffene fra en type sopp som alle mennesker har i hodebunnen. Soppen livnærer seg av olje som hodebunnen produserer og "shiter ut" avfallsstoffene som noen menneskers immunforsvar reagerer på og man ender opp med å produsere nye hudceller i unormalt store mengder. De øverste hudcellene dør, faller av og ender opp som flass. Prøv Fungoral - kjøpes på apoteket. Først vasker du håret med vanlig sjampo, så kjører du på med Fungoral, lar det ligge i håret i 2-5 minutter og skyller godt. Og ja, ikke vask håret oftere enn to ganger i uken.
Sist endret av Stray Wanderer; 11. mai 2020 kl. 20:21.
LA ROCHE-POSAY
PERSISTENT DANDRUFF
KERIUM DS
ANTIPELLICULAIR

125ML

Bruk som forskrevet, 2-3 ganger i uken

Kan også anbefale å skinne og barbere deg helt (med maskin) og smøre problemområden med A-Cremé eller Spenol.
Jeg er skinnet og om jeg begynner å flasse, noe jeg gjerne gjør om håret blir langt (8-9mm +) skinner jeg meg helt, dusjer og skrubber hodebunnen med klut. Ikke vær for røff, men kjør på ganske greit. Etterpå tar du en av kremene nevnt over og smører fuktig hodebunn med et greit, men tynt lag.
Da kan jeg gå fra ganske mye flass til å ha helt perfekt hodebunn på én "behandling"

Sørg for å drikke mye vann da dehydrering kan tørke ut huden og gjerne hodebunnen og huden under skjegget
Fungoral sjampo, kjøpes på apoteket.
Fungoral i perioder. Reseptfri men virker godt. Bare følge bruksanvisning. Tipper den gjør jobben. Bruker den i perioder og da kan jeg gå i svarte t-skjorter uten dryss
Uvaksinert 👍
Som de to over, fungoral, funker veldig bra. Den virker også mot visse hvite flekker (sopp) i huden ellers på kroppen også.

https://www.felleskatalogen.no/m/med...l-trimb-559457
Sist endret av daffe; 12. mai 2020 kl. 00:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg brukte kokkosolje i hodebunnen for noen mnd siden. Sov med det over natten. Er nesten ikke flass i dag ihvertfall. Hadde helt glemt at jeg sleit med det, fram til jeg så denne.
"Sebamed sjampo mot flass" fra apoteket funker fint for meg. Og ikke vask hodebunnen din så grundig; du vil beholde den naturlige oljen i hodebunnen.
Anbefaler deg å lese litt her: https://www.apotek1.no/haar-og-hodeb...-torr-hodebunn
Vi mennesker er jo så forskjellige, det som funker for meg funker kanskje ikke på deg. Mange tror de har flass uten at de nødvendigvis har akkurat det.
Redken Scalp Relief, det er den beste jeg har prøvd hvertfall.
Fungoral er best når det gjelder flass.
Du trenger noe som heter ZINC PYRITHIONE.

Hadde en venn som hadde problemer med seborrheic dermatitis i flere år, han prøvde alt mulig forskjellige produkter, også antibiotika(doxicycline), men det var den her zinc-greia som virkelig tok knekken på det.

Vask med det sånn annenhver dag, og bruk noe fuktgivende da det kan tørke ut huda litt.

Det beste er at det er billigere enn vanlig shampo.
Jeg har hatt samme problem som deg, jeg begynte å bruke den her
(se link under) da jeg bodde i utlandet. Flaska jeg fikk så litt annerledes ut men tror dette er samme merke.

https://www.vitusapotek.no/c/selsun-...20-ml/p/161901

"Soppdrepende egenskaper. Brukes mot flass og seboréisk eksem, samt pityriasis versicolor"

Noe annet som kan hjelpe som nødløsning er aloe Vera, dette lindrer midlertidig men det er ikke en permanent løsning.