Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2357
Heisann!

Jeg har en kamerat som ikke bruker maskinen sin lenger.

Han bygde denne pcen rundt 2012(?), og har satt inn typ vannkjøling og litt småtteri i etterkant.

Han bruker derimot ikke pcen sin i det hele tatt mer, og vil egentlig bare selge den hvis prisen er riktig.

Jeg er litt småinteressert da skuta mi begynner å bli veldig utdatert og vil koste en formue bare å oppgradere, så jeg vurdere litt også på han sitt grunnlag, hva han kunne forventet.

Må påpeke at han er utrolig nøye, alt er lagt opp perfekt, han tørker støv en gang hver annen uke og

Dette er en maskin med følgende specs:
Cooler Master HAF 932 [

Corsair HX 1050
Asus Maximus IV Extreme
Intel i7 2600k
Kingston DDR3 HyperX T1 1600MHz 12GB KIT
Nvidia GeForce GTX 690
Corsair H80 ]

Jeg tviler ingenting på at alt er av strålende kvalitet enda, den har ikke blitt brukt det siste halvannet året, og jeg vet han fortsatt "vedlikeholder den".

Så, hva er en pris han kan forvente av dette?
Ville ikke gitt mer en et par tusen personlig...
Prosessoren er "grei" men veldig gammel.
Resten er bare utdatert, og du kan få bedre (og helt nye) deler til temmelig lave
priser ettersom selv dagens midrange komponenter er en god del bedre enn det der.
Spørs jo litt på hva du har tenkt å bruke maskina til da.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Ja, jeg også har vurdert å egentlig bare kjøpe alt nytt, men tenkte at hvis det var noe røverkjøp å få tak i her så kunne det jo være bedre.

PCen skulle blitt brukt til mye forskjellig, men mest spilling som er krevende, men i dag sitter jeg med i7 930, HD6970 black edition 6gb ram og X58 UD3R hovedkort, noe jeg ikke engang gidder å starte oppgradering på engang. (Coil-whining til en annen dimensjon her.)
Veldig high-end deler. Holder fortsatt tritt med nyeste generasjoner. Cpuen der er veldig overclock-vennlig og ligger med full overclock rundt 10% bak en fullt overclocka nyere 4 kjerners i7, siden den kan gå høyere per kjerne. 10% er forøvrig ikke noe man merker i spill. Skjermkortet yter på nivå med GTX 980, da det i realiteten er 2 skjermkort bygd sammen i ett. Hvis alt er i god stand så burde man kunne få litt for den. Et godt salgspoeng vil være at du kan få tilsvarende ytelse som en nyere pc med i7 og 980 til veldig god pris.

Skjønner ikke helt hva slags midrange-komponenter som danker ut noen komponenter i maskinen der, Neptunia...
Sist endret av danielsk; 3. desember 2015 kl. 22:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Veldig high-end deler. Holder fortsatt tritt med nyeste generasjoner. Cpuen der er veldig overclock-vennlig og ligger med full overclock rundt 10% bak en fullt overclocka nyere 4 kjerners i7, siden den kan gå høyere per kjerne. 10% er forøvrig ikke noe man merker i spill. Skjermkortet yter på nivå med GTX 980, da det i realiteten er 2 skjermkort bygd sammen i ett. Hvis alt er i god stand så burde man kunne få litt for den. Et godt salgspoeng vil være at du kan få tilsvarende ytelse som en nyere pc med i7 og 980 til veldig god pris.

Skjønner ikke helt hva slags midrange-komponenter som danker ut noen komponenter i maskinen der, Neptunia...
Vis hele sitatet...
GTX 690 er et powerhouse av et skjermkort, men 2x2 GB VRAM ødelegger hele greia. Tilogmed et enkelt 970 vil være bedre i dag, bare fordi spill baserer seg på mer videominne.
Prosessoren er jeg, som sagt, enig i at er funksjonell enda.
Hele posten din baserer seg på klokkehastigheter, men ignorerer nyere arkitektur og standarder.
Sist endret av Neptunia; 4. desember 2015 kl. 00:04.
Uvaksinert 👍
Ville glatt gitt 4000,- for en slik maskin hvis alt er ok.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
GTX 690 er et powerhouse av et skjermkort, men 2x2 GB VRAM ødelegger hele greia. Tilogmed et enkelt 970 vil være bedre i dag, bare fordi spill baserer seg på mer videominne.
Prosessoren er jeg, som sagt, enig i at er funksjonell enda.
Hele posten din baserer seg på klokkehastigheter, men ignorerer nyere arkitektur og standarder.
Vis hele sitatet...
Tja, vram er jo helt klart en utfordring som hindrer en fra å loade opp ultra textures i nyere spill, men om man er villig til å gå litt ned på teksturkvaliteten kan man fortsatt drive spill på høy kvalitet med veldig god fps. Så spørs det jo også hva bruksområdet er. Mtp på specs TS har per i dag så er jo oppgraderingen ganske stor.

Ønsker man å spille f.eks. på 144hz skjerm så har jo denne gpuen en stor fordel mtp på ren kraft. Det blir jo en avveining om å spille ultra @ 40-50 fps med ett GTX 970 eller high/very high med mye høyere fps med et 690. Så lenge man holder seg innenfor vram begrensningen, så vil ett 690 outperforme ett 970 på samme settings, så det er fordeler og ulemper.

Et annet poeng er at GTX 970 ikke akkurat er en mid-range komponent, og et slikt kort alene koster ikke langt unna det man kan få hele maskinen her for. En full GTX 970 build kommer jo fort opp mot 10k. Den 1,5 GB med ekstra VRAM er ikke verdt så mye (teller ikke med den treigere 500 MB potten på 970ene, da den ikke kan utnyttes skikkelig i spill uansett).
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Så det er lurere for meg å legge inn bud på denne maskinen på XXXX,- kontra å kjøpe en ny maskin til samme prisen?

Hva konkluderer vi med, her?
Hvis han er interessert i å selge for rundt 4-5000 kr så er det et godt kjøp for din del. Du får ikke noe tilsvarende til nypris uansett.
3 flak er hva den er verdt, mener jeg
▼ ... noen måneder senere ... ▼
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Hei igjen.

Jeg har mulighet til å kjøpe den av han for 5k, er dette fortsatt lurt?
Hva skal du med den ekstra pcen?

Om du skal selge den videre blir det minimalt med profit, med mindre du finner en idiot av en kjøper. Personlig ville jeg takket nei.
Delene var veldig dyre rundt 2012, så skjønner at kompisen din ikke vil selge den billig ^^
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Jeg skal bruke den selv.

Jeg sitter selv med den først i7 (920?), 6gb ram, 6900HD Black Edition og X58A-UD3R-hovedkort, så spørsmålet står på om jeg skal kjøpe han sin for 5k istedenfor å måtte vente med å kjøpe en highend til minst det dobbelte om jeg kan få tilsvarende bruk av hans.
GTX 690 yter omtrent like bra som GTX 980 (5600,-) i de fleste spill. Men noe dårligere når det kommer til strømforbruk og andre benchmarktester.

i7-2600K er en solid prosessor som selvfølgelig er dårligere enn de nye high-end i7, men noe som nok ikke vil merkes stort til, spesielt hvis du overklokker. Det den scorer dårligere på er tester laget for å stresse ulike deler av prosessoren på ulike måter. Hvis du stort sett skal spille, ville du antakeligvis ikke merket forskjell på 2600K og 6700K. Hvis du blar litt lengre ned på kilden jeg linket til, vil du se fps i spill og at det er svært jevnt.

Kilder:
690 vs 980
i7-2600K vs i7-6700K
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Takk for svar.

Men tenker du at 5k for denne pcen er et greit kjøp? Ville ikke fått tilsvarende ytelse for samme pengene om det var nytt anyhow.
Om H80'en begynner å lekke f.eks ned i psu'en og på div som gjør at ting går at dundas, sitter du igjen med 0 i forhold til om en hadde kjøpt nytt. Om hovedkortet eller lignende ryker i morgen (dagen etter reklamasjonstiden er over) er det ikke sikkert en får tak i hovedkort og sitter med en maskin som ikke fungerer. Samme gjelder for skjermkort og da må en kjøpe nytt. Slike ting må en også tenke på når en regner verdi.

Selv synes jeg det ikke er noe særlig å trakte etter brukte eldre deler, (eldre enn året eller 2).
Jeg pleier å anbefale ikke kjøpe brukte deler som er over 6mnd i alder pga reklamasjon og garanti på det du kjøper, samt at ikke kjøpe fra kamerater eller bekjente da hvis noe ikke skulle virke så kan dette gå utover den relasjonen på en dårlig måte, det starter kanskje greit første gangen men så baller det seg på utover de neste gangene osv..
5k synes jeg personlig er for mye. Jeg ville maks gitt 3k for en såpass gammel PC. Den er faktisk 4 år gammel. Hvis du får den for 3k, så burde du slå til. Jeg pleier å tenke at verdien multipliseres med 2/3 for hvert år. Det finnes selvfølgelig andre tilfeller, men dette er 'standard'.

La oss si den kosta 15k da han kjøpte den:

2012: 15k
2013: 10k
2014: 6,7k
2015: 4,4k
2016: 2,9k