Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 7002
Hallo.

Vet ikke om det egner seg på forumet egentlig, men forsøker.

Jeg har bare et standard bankkort fra banken min.

Men det er jo disse kortene som f.eks norwegian-kortet, diverse kort med rabatt på f.eks bensinstasjoner, cashback osv osv.

Men er det noe vits å skaffe seg slikt? Vinner man noe særlig på det, eller er det litt lureri, eller lite bang for the buck?

Jeg går jo ikke utifra at man tjener inn halve flybiletten ved å bruke norwegian-kortet i noen måneder, hehe.
Forøvrig så er jo billigere bensin fint og flott, men er det så veldig mye rabatt i lengden, eller er det mer en "illusjon"?

Er det vits å skaffe seg alternative kort? Eventuelt, hvilke anbefaler dere?

EDIT: Er vel kredittkort, ikke bankkort, hehe.
Sist endret av Bruskork1; 21. juni 2015 kl. 14:04.
Forskjellige kort har forskjellige fordeler. Hvis du vil ha noen av disse fordelene, så er det vits i å skaffe seg kortene, ja. Noen kort gir grei reiseforsikring, noen gir gebyrfritt uttak i utlandet osv. Hvilket kort som passer for deg avhenger av hvilke behov du har.
kjedelig streiting
Meg bekjent er vel de fleste kortene med rabatt kredittkort. Så får du spørre deg selv om du er disiplinert nok til å ha et. Er du det kan du spare litt på rabatter, reiseforsikring, og rente fritak dersom du betaler ned kreditten til forfall hver mnd. Er du derimot ikke så disiplinert blir resultatet fort at du betaler langt mer i renter enn det du sparer på rabatter ++.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Ja, jeg forstår.

Men sett at jeg ikke bruker over kredittgrensen, men heller sikter til den delen med rabatter på bensin/flybiletter, jeg ser for meg at det ikke er noe særlig annet enn indirekte reklame/illusjon av at det skal bli veldig mye billigere, noe jeg går utifra stemmer?

Takk for svar, forresten.
Det er mange fordeler som er helt reelle og av betydelig verdi. Gratis reise og avbestillingsforsikring på mastercard for eksempel.
Jeg brukte uno "yx"-kort til bruk på uno-x-bensinstasjonene den gang da jeg hadde bil. Det tok ca 10 sekunder å ta fram kortet, stikke det inn, og tilbake i lommeboka hver gang jeg fylte. Husker ikke hvor mange prosent jeg fikk, men jeg fikk ca 5-600 kr ved starten av hvert år. Jeg kjørte ikke spesielt mye. I min erfaring var det verdt det.

Hvis du tar deg tiden med å undersøke de spesifikke fordelene ved hvert eneste sånt bonuskort, og er disiplinert til å bruke det, OG det ikke koster deg noe ekstra tid å bruke dem - så burde du bruke dem.

Bare -ikke- bruk de kortene som har kreditt til å kjøpe ting med, med mindre du kan betale innen du må betale renter .. èn måned.
Felles for dem alle er at de ønsker at det skal være så enkelt som mulig å benytte kreditten - da tjener dem rått men kroner. De tjener på folk som har dårlig selvdisiplin og som ikke fikser å ha et kredittkort uten å trekke kreditten. Hver gang en regning ikke blir betalt i sin helhet ved forfall - men kun minstebeløpet betales så tjener kortutsteder masse penger på deg. Og om du har flere kort så er det mulig å ende i en situasjon der du maxer ut kreditten på alle kort og da begynner ting å bli kostbart. Kortutstederne gliser og tjener fett på deg, mens du får svi hver eneste måned med store renteutgifter og masse gebyrer og dritt.

Om du ikke har jerndisiplin og revisor-gener ville personlig glatt styrt helt unna kredittkort. Husk disse fordelene som dingles foran deg er jo bare taktikk for å lure deg til å maxe ut kortene.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Med mitt MasterCard fra Nordea har jeg fått de til å sette opp at hele beløpet betales automatisk hver måned.
Hvis de andre også har mulighet til det bør det gå greit.
Jeg ser ikke på alle de kortene som "positive". For jeg har aldri sett kortselskapene drive med veieledighetsarbeid, og jeg tror at de fleste har noen bakdeler som de tjener rått på. Om ikke noe annet enn å selge informasjon om deg. Da mener jeg det er det best og kun ha kort fra en "normal" bank.
Jeg vil si at å ha et mastercard er mer enn nok. Da får en reiseforsikring, kan betale varer online, etc.
Men å narre seg selv til å tro at man trenger en hel kortstokk med kredittkort for å få alle "fordelene" er bare tull. Det er en grunn til at det er så mange som pusher hardt for å få folk til å ta et ekstra kreditt kort. Og det er for å få oss hekta. Bestill en ekstra dyr ferietur, bruk ekstra penger på ferien. For det er jo så enkelt. En har jo kredittkort. Så kommer hjemreisen, og da bare handler en litt ekstra på taxfree siden en har kredittkort.

Plutselig er man på felgen økonomisk. Om du spør noen av de de nesten 250.000 nordmenn med betalingsanmerkning hva som er årsaken til at ting gikk galt. For svært mange er svaret kredittkort. De levde over evne på lånte penger og klarte ikke effektiv rente på 25-30% som det ofte er når en ikke lengre klarer å betale inn hele summen.

Rådet mitt er max 1 kredittkort. Et som gir resieforsikring, avbest. forsikring, penger igjen om noe skjer med online kjøp. Og dette får de fleste av banken sin. Og sørg for å ha lav grense på kortet, feks max halvparten av din månedslønn slik at du alltid er sikker på at du klarer å gjøre opp betalingen i sin helhet og ikke endre opp som kredittkort slave.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Ja, jeg forstår.

Men sett at jeg ikke bruker over kredittgrensen, men heller sikter til den delen med rabatter på bensin/flybiletter, jeg ser for meg at det ikke er noe særlig annet enn indirekte reklame/illusjon av at det skal bli veldig mye billigere, noe jeg går utifra stemmer?

Takk for svar, forresten.
Vis hele sitatet...
Du forstår tydeligvis ikke.
De kredittkortene er med nesten ingen unntak rene kredittkort uten debet. Du får en kredittgrense, du kan ikke gå over denne (iallefall ikke med mange kronene), og rentene påløper som regel hvis du tar ut rene kontanter eller ikke betaler ned HELE gjelden ved forfall hver måned. Kortene er med andre ord kun gratis å bruke hvis du er disiplinert til å betale ned hele gjelden hver måned. Så fort du glemmer å betale en måned så har finansinstitusjonen tjent tilbake det du har "tjent" på rabattene.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Ja, jeg forstår.

Men sett at jeg ikke bruker over kredittgrensen, men heller sikter til den delen med rabatter på bensin/flybiletter, jeg ser for meg at det ikke er noe særlig annet enn indirekte reklame/illusjon av at det skal bli veldig mye billigere, noe jeg går utifra stemmer?

Takk for svar, forresten.
Vis hele sitatet...

Vel hvorfor tror du alt fra banker til kjøpmenn tilbyr kredittkort? Fordi tilbyderne vet at de aller aller fleste mennesker ikke har selvkontroll nok til å betale ned 100% av forrige måneds forbruk. Dermed så må en betale renter på langt innpå 20 tallet. Og mye gebyrer.

De driver ikke veldedighet - de driver åkerutlån. Med åker-renter. Og de er indirekte skyld i alt fra familiesplittelser til boligløse og selvmord. Det er altfor lett å få kredittkort. Og svært vanskelig å betale tilbake innen fristen.

Se på feks komplett. Du kan kjøpe på kreditt. Si du trenger en pc til 5K. Du kjøper på kreditt og straks du har betalt første regning så kommer det brev i posten om at du har fått feks 20.000 i kreditt. Så kommer det gjerne også de utroligste tilbud til deg fra komplett - fordi de veit at du kommer til å handle for hele beløpet.
Sist endret av frtoretang; 21. juni 2015 kl. 21:03.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Takk for svar!

Kan starte med at jeg ikke har vurdert sånne kort, men mer prøvd å finne ut om det hadde vært noe å vurdere i seg selv.

Jeg er derimot totalt uinteressert i å bruke penger jeg ikke har, hadde jeg skaffet meg et sånt kort så er jeg rimelig sikker på at jeg hadde satt kredittgrensa til 0, spesielt når jeg omtrent får magesår av å ha stipend hos lånekassen, hehe.

Men da skjønner jeg værtfall litt mer om hva tegninga går ut på! Takk!
Jeg har kjempegod erfaring med Statoilkort i alle fall. Det er ikke et kreditt kort i vanlig forstand slik som MasterCard. Jeg bruker det kun når jeg fyller diesel eller bensin, ikke til noe annet. Hver måned får jeg regning på hele beløpet jeg har brukt. Når jeg ikke går inn på bensinstasjoner sparer jeg penger på tull, dessuten får jeg 30 - 50 øre rabatt per liter på drivstoffprisen.
Klem fra Betty

Jeg ser at jeg formulerte meg litt feil, jeg sparer jo ikke penger på tull, jeg sparer fordi jeg ikke blir fristet til å kjøpe noe når jeg ikke går inn på bensinstasjonen, beklager rotet.
Sist endret av Nurse Betty; 22. juni 2015 kl. 09:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Problemet for mange er at alle typer kort som gir deg kreditt - kan friste til å leve over evne. Vet feks om folk som har handlet alt fra røyk og matvarer på sitt Statoilkort fordi de ellers ville vært nødt til å gå sulten og uten røyk pga andre dårlige disposisjoner. Det å måtte leve på sitt drivstoffkort er jo ingen heldig løsning pga dobbel pris på matvarer.

Når det gjelder "bensinkort" så er det sjeldent rabatter som monner - med mindre man feks er medlem av forsvarets personell eller andre store organisasjoner. De forhandler avtaler til medlemmer og på bensinkort så er det ofte opptil 50 øre liter'n i rabatt. Har du ikke mulighet for slike kort og ikke kjører ekstremt langt per år så er det nesten ikke verdt det å skaffe seg drivstoff kort. For besparelsen blir liten sett opp mot økt risiko for å skeie ut og leve over evne.

Mulig jeg i overkant pessimistisk men jeg har selv gått i kredittfella og brukte flere år på å komme ajour - det som var mest skremmende var at jeg underveis traff andre mennesker i samme situasjon. Og svært mange av de var adskillig hardere rammet enn meg. Mange hadde hundretusenvis av kroner i kredittkortgjeld. Og ingen av dem meg selv inkludert hadde tenkt eller planlagt å leve over evne - tvert imot vi så på oss selv som helt istand til å betjene kredittkort. Noe som jo viste seg å være totalt feil.

Noe av problemet er jo kortutstederne - du søker kanskje om 5000 kr i kreditt. Men ender fort opp med 25.000 eller kanskje 50.000 kroner i kredittgrense fordi du har god creditt score.
Sist endret av frtoretang; 22. juni 2015 kl. 10:57.
Siden det er et overskudsprosjekt uten like fra deres side, så er det statistisk sett mer sannsynlighet for at du vil tape penger. Mye. Men, det er en minoritet som bruker dem disiplinert.

Hilsen en som har svidd seg alt for mye.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Når det gjelder fordeler på kreditt er det noe du bør styre unna. Sats på ting som Trumfkortet (Må ikke forveksles med Trumf Visa Credit) og Coop Medlemskort (ikke velg kredittutgaven). Det er riktignok mindre fordeler enn de som styrer med kredittkort men de kan ta seg råd til det gjennom nettopp purringer og gebyrer. Kredittkortfella er lett å havne opp i og vanskelig å komme seg ut av i tillegg til at det tar lang tid. Å ta opp lån vil også bli vanskeligere. Sats på tomflasker og oppdrag som å plukke veipinner.
Når debatten er i gang: er det noen her som benytter seg av American Express, og som eventuelt kunne kommet med noen synspunkter på kortene? Får du utnytte av tilbudene og alle bonuspoengene som sankes ettersom du drar kortet? Hvilke kort er å anbefale, hvilke er ikke? Og selvfølgelig; er det verdt det?
Sitat av Knife Freak Vis innlegg
Når debatten er i gang: er det noen her som benytter seg av American Express, og som eventuelt kunne kommet med noen synspunkter på kortene? Får du utnytte av tilbudene og alle bonuspoengene som sankes ettersom du drar kortet? Hvilke kort er å anbefale, hvilke er ikke? Og selvfølgelig; er det verdt det?
Vis hele sitatet...
Du snakker om de som er co-brandet SAS Eurobonus? Har du ikke platinum og store representasjonsutgifter, er det bedre å ha Norwegian-kortet på det forbruket. AE-kortene er også først lønnsom på lengre (as in utenfor Europa) reiser på business class eller bedre. For at det skal være snakk om reell sparing, og ikke bare økt utility for pengene, må du altså fly business eller bedre i utgangspunktet.

Ha en fin kortbunke om du greier å holde styringen. Shell MasterCard om du foretrekker kontanter eller Bank Norwegian VISA til alt, med unntak av drivstoff (365 Private MasterCard - registrer deg også i fordelsprogrammene til bensinsstasjonene for å maksimere rabatten). Du kan også med fordel ha et Ikano Bank VISA. Rabattene her er VELDIG gode, men varierer fra måned til måned hvilke varegrupper de gies for (noen ganger klær, andre ganger elektronikk, en gang var det sportsutstyr). Sjekk kalenderen deres for å planlegge egne innkjøp. DNB sitt MasterCard har også begynt å få en del veldig gode rabatter hos kjeder som Elkjøp etc. Verdt å kanskje ha i bakhånd. Ingen av disse koster heller penger å ha liggende eller søke om å få innvilget. Ellers kommer det helt an på forbruksmønsteret ditt.

Til eksempelvis reiser er Norwegian Bank VISA det beste å ha med, men de har ikke den beste reiseforsikringen, så hotell og transport kan gjerne betales med et annet kort. Norwegian Bank VISA har dog rente- og gebyrfrihet på minibankuttak i utlandet, noe som fort sparer deg for en del hundrelapper i løpet av en ferie.
American Express er i praksis ubrukelig i Norge (jeg hadde dette ca. ett år), da det i praksis ikke er noen som godtar dette. Skaff deg Mastercard eller Visa.
Sitat av lroedal Vis innlegg
American Express er i praksis ubrukelig i Norge (jeg hadde dette ca. ett år), da det i praksis ikke er noen som godtar dette. Skaff deg Mastercard eller Visa.
Vis hele sitatet...
Det er jo bare vås. Mange steder som godtar det, og flere blir det stadig. Eks. kan du bruke AE med PayPal, du kan bruke AE på Esso +++ Sjekk oversikten her for eksempel: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=99507

Som sagt lønner ikke AE seg å bruke om man ikke har Platinum.
Veldig mange som aksepterer American Express. Jeg har et SAS Amex med chip som jeg bruker stort sett overalt, utenom de minste kafeene og butikkene.
Sitat av nikita Vis innlegg
Du snakker om de som er co-brandet SAS Eurobonus? Har du ikke platinum og store representasjonsutgifter, er det bedre å ha Norwegian-kortet på det forbruket. AE-kortene er også først lønnsom på lengre (as in utenfor Europa) reiser på business class eller bedre. For at det skal være snakk om reell sparing, og ikke bare økt utility for pengene, må du altså fly business eller bedre i utgangspunktet.

Ha en fin kortbunke om du greier å holde styringen. Shell MasterCard om du foretrekker kontanter eller Bank Norwegian VISA til alt, med unntak av drivstoff (365 Private MasterCard - registrer deg også i fordelsprogrammene til bensinsstasjonene for å maksimere rabatten). Du kan også med fordel ha et Ikano Bank VISA. Rabattene her er VELDIG gode, men varierer fra måned til måned hvilke varegrupper de gies for (noen ganger klær, andre ganger elektronikk, en gang var det sportsutstyr). Sjekk kalenderen deres for å planlegge egne innkjøp. DNB sitt MasterCard har også begynt å få en del veldig gode rabatter hos kjeder som Elkjøp etc. Verdt å kanskje ha i bakhånd. Ingen av disse koster heller penger å ha liggende eller søke om å få innvilget. Ellers kommer det helt an på forbruksmønsteret ditt.

Til eksempelvis reiser er Norwegian Bank VISA det beste å ha med, men de har ikke den beste reiseforsikringen, så hotell og transport kan gjerne betales med et annet kort. Norwegian Bank VISA har dog rente- og gebyrfrihet på minibankuttak i utlandet, noe som fort sparer deg for en del hundrelapper i løpet av en ferie.
Vis hele sitatet...

Dette er jo akkurat det kortselskapene driver med. Å få folk til å tenke og tro at det gir en merverdi å benytte deres kort. Samtidig så fristes brukeren til å kjøpe mer enn brukeren ellers ville gjort uten kredittkort. Et par hundrelapper i rabatt på elkjøp - og 25+ % rente på pengene om en ikke klarer å betale hele beløpet. Aller mest penger sparer/tjener man jo om man ikke kjøper produktet i det hele tatt, og det å spare er helt gratis og man får utrolig masse igjen for sparingen.

Sparing gir deg alt fra oppgradert mini-suite på hotell ferien til motorsykkel eller drømmereisen. Og det beste av alt, det er minimalt med risiko forbundet med å spare

For å avslutte helt seriøst så må jeg si kudos om du virkelig klarer å betjene en stack av kredittkort. Da har du både viljestyrke, selvbeherskelse og en sunnere innstilling til privatøkonomien enn de aller fleste andre av oss. Dessverre sitter jeg med en følelse at ansvarlig kredittkort bruk er noe de færreste av oss behersker, og det er en disiplin det er kostbart å feile i. Det er jo en grunn til at så mange jobber så hardt for å pushe disse kredittkorta. Det gir en kjempeavkastning for kortutstederne, først og fremst.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
For å avslutte helt seriøst så må jeg si kudos om du virkelig klarer å betjene en stack av kredittkort. Da har du både viljestyrke, selvbeherskelse og en sunnere innstilling til privatøkonomien enn de aller fleste andre av oss. Dessverre sitter jeg med en følelse at ansvarlig kredittkort bruk er noe de færreste av oss behersker, og det er en disiplin det er kostbart å feile i. Det er jo en grunn til at så mange jobber så hardt for å pushe disse kredittkorta. Det gir en kjempeavkastning for kortutstederne, først og fremst.
Vis hele sitatet...
Det er ganske enkelt å administrere dette om man har rutiner. Betal ned kredittkortene den 1. og den 15., og ikke bruk mer enn du har budsjettert (eventuelt tilgjengelig om du ikke har budsjett). Jeg forstår helt ærlig ikke hvorfor det frister å bruke mye mer enn man har penger til. En tusenlapp ekstra på byen uken før lønning? OK, den kan jeg se, men 30 000 kroner på en ferie man ikke har penger til? Den sliter jeg mer med. Men alle er forskjellig.
Husk at reiseforsikringene gjelder bare om du betaler all transport med kredittkortet. Mange tabber seg på å betale flybilletten men ikke bussturen med kredittkortet, og får dermed ikke reiseforsikring.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av plipp Vis innlegg
Husk at reiseforsikringene gjelder bare om du betaler all transport med kredittkortet. Mange tabber seg på å betale flybilletten men ikke bussturen med kredittkortet, og får dermed ikke reiseforsikring.
Vis hele sitatet...
Nei, stortsett er kravet at minst halvparten av utgiftene skal vere dekt. Ikkje samtlige transportmiddel.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, stortsett er kravet at minst halvparten av utgiftene skal vere dekt. Ikkje samtlige transportmiddel.
Vis hele sitatet...
For at reiseforsikringen skal være gyldig må du kunne henvise til transaksjon som førte deg til stedet evt. hendelse inntraff.

Om du betaler 100% av flyreisen med kredittkort men ingenting av bussturen som tok deg til nabobyen vil derfor ikke forsikringen være gyldig.
Sist endret av plipp; 23. juni 2015 kl. 19:45.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av plipp Vis innlegg
For at reiseforsikringen skal være gyldig må du kunne henvise til transaksjon som førte deg til stedet evt. hendelse inntraff.

Om du betaler 100% av flyreisen med kredittkort men ingenting av bussturen som tok deg til nabobyen vil derfor ikke forsikringen være gyldig.
Vis hele sitatet...
Du kan dokumentere det, aight?

Sitat av Skandiabanken
Reiseforsikringen som automatisk følger med Skandiabankens kredittkort trer som regel i kraft når minst 50 % av reisen/oppholdet/transporten er kjøpt og betalt med kredittkortet.
Vis hele sitatet...
Sitat av DNB
Betaler du minst 50 % av reisens transportkostnad med ditt MasterCard får du automatisk reiseforsikring for reisen.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sparebanken vest
Kredittkort: Når minst 50 % av reisens kostnad er betalt med kort.
Vis hele sitatet...
Eg trur ikkje eg gidd finne fleire eksempel på at du tar feil.
Det jeg ville frem til var at mange kjøper seg billig flybillett på nett, de betaler over 50% av flybilletten med kredittkort og tror det har reiseforsikringen i boks. De tar derfor i bruk vanlig debet kort resten av reisen og betaler buss, leiebil taxi osv med dette kortet istedenfor. Plutselig er ikke lenger den totale omkostningen av reisen/transport betalt med kredittkort og om det da skjer noe har de ikke reiseforsikring.

Finner egentlig måten du diskuterer på svært lite hyggelig. Ville egentlig bare advare folk som tror det er fritt fram og tjo og hei med kredittkort. Mye underliggende vilkår som man burde få med seg.
Sist endret av plipp; 23. juni 2015 kl. 20:01.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av plipp Vis innlegg
Det jeg ville frem til var at mange kjøper seg billig flybillett på nett, de betaler over 50% av reisen med kredittkort og tror det har reiseforsikringen i boks.
Vis hele sitatet...
I så fall har du rar måte å formulere deg på:
Sitat av plipp Vis innlegg
For at reiseforsikringen skal være gyldig må du kunne henvise til transaksjon som førte deg til stedet evt. hendelse inntraff.

Om du betaler 100% av flyreisen med kredittkort men ingenting av bussturen som tok deg til nabobyen vil derfor ikke forsikringen være gyldig.
Vis hele sitatet...
Du skreiv to gongar at absolutt all transport må vere betalt med kredittkortet, og det er galt. Du må tåle litt hard tone når du repeterer gal informasjon.

T.d. vil hotell vere del av reisekostnad, og du treng ikkje nødvendigvis betale fly med kredittkortet for at reiseforsikringa skal gjelde. Om hotellet utgjer over 50% er det nok.
Sist endret av vidarlo; 23. juni 2015 kl. 20:03.
Skulle kanskje ha sagt det på en annen måte ja. Var vell min måte å si at det er lettere å betale hele dritten med kredittkort for å være sikker, istedenfor å stå i disken å regne prosenter.