Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3543
Hei Freaks.
Er 18år gammel kar som i perioder sliter en del med angst og depresjoner som kan gjøre at det føles ''umulig'' å komme meg på skolen og gjennomføre en hel skoledag. Dette er ett problem jeg har hatt i ett par år, og som selvsagt kompliserer hverdagen min. Spesielt i forhold til skole. Søvn har også vært ett stort problem tidligere, men er heldigvis ikke det nå for tiden.
Behandling og diagnose oppleves veldig tungvindt, og tar svært lang tid. Så imellom tiden prøver jeg å finne en best mulig løsning mtp vitnemål og fravær.
I den sammenheng tenker jeg at det burde være mulig å få dette dokumenterte fraværet fjernet i fra vitnemålet. Leser og hører så mye forskjellig om hvordan dette er i praksis, så ser meg nødt til og søke hjelp ifra dere Freaks før jeg blir nødt til og kaste ifra meg drømme utdanningen.

Ung.no står det følgende;
Stryke fravær?
Man skiller ikke mellom gyldig og ugyldig fravær. Hovedregelen er at alt fravær føres på vitnemålet, uansett grunn. Imidlertid kan du kreve å få årsaken til fraværet ditt ført på et vedlegg til vitnemålet, men da må du selv dokumentere grunnen til fraværet. Dette kan eksempelvis være aktuelt om du har vært borte mange dager på grunn av langvarig sykdom. Skaff derfor legeattest som dokumenterer årsaken til at du har vært borte.
Unntaket:
Rektor skal stryke inntil 10 dager fravær som skyldes et disse forholdene:

-politisk arbeid i partier og organisasjoner
-arbeid som tillitsvalgt
-hjelpearbeid (for eksempel for Røde Kors)
-lovpålagt oppmøte (som sesjon eller møte i retten)
-helsegrunner (langvarig sykdom)
-velferdsgrunner (for eksempel alvorlig sykdom, sykt barn eller død i familien)

-representasjon i arrangementer på nasjonalt og internasjonalt nivå (f.eks. kultur- eller idrettsarrangementer)
Vis hele sitatet...

Jeg har såvidt meg bekjent ingen offisiell(?) diagnose, men er tidligere blitt behandlet for depresjoner og angst. I form av terapi og diverse reseptbelagte B-preparater. Har også hatt ett 2 ukers opphold på BUP og en hasteinnleggelse på dagen der de fryktet for umiddelbar liv og helse om dette skulle spille noen rolle.

Videre på Ung.no står det følgende;

Fravær som skyldest helse/sykdom må vare mer enn tre dager. Det er altså bare fravær fra og med fjerde sykedag som kan strykes. Dersom du har en funksjonshemning eller kronisk sykdom, kan fravær strykes allerede fra første sykedag.
Vis hele sitatet...
Setter man det litt i perspektiv er det gjerne sånn at Onsdagen er helt gjennomførbar, jeg går på butikken, handler og hilser uten alt for store problemer. Torsdagen derimot kan det føles helt umulig og gå ut døren. Bare tanken på og hilse på naboen som kommer hjem fra jobb, eller og i det hele tatt nærme seg en trang og folksom butikk setter igjen en klump i magen og kjipe tanker i hodet.
Det er med andre ord ikke alltid jeg har behov for og holde meg hjemme i mer en 3 dager. Uansett vil jeg jo heller ikke ha de 3 dagene på vitnemålet. Det er jo ikke akkurat sånn at jeg godter meg og stikker ut på byn og har det kjempe trivelig istedenfor og gå på skolen.

Alt i alt;
- Er det noen som har noen tips og erfaringer i forhold til og gjøre det beste ut av situasjonen her?
- Er det mulig at depresjonen er kronisk? Er depresjoner i enkelte tilfeller kroniske? Ofte?
- Om dette skulle løse seg, og jeg ihvertfall får noe fjernet fra vitnemålet, vil det da også være mulig og få fjernet noe av fjorårets fravær? Det er dog ikke så godt dokumentert.
- Hadde legen hadde hatt mulighet til og ta meg på ordet og skrive dokumentasjon på at det var relatert til det samme så seint som oppimot ett år i etterkant?

Ser nå at det ble en veldig lang tekst som sikkert inneholder mye irrelevant stoff, men hadde vell gjerne en trang for å lufte tankene litt i samme slengen
Sist endret av random12345677; 13. oktober 2014 kl. 15:37.
Er ikke sikker, men jeg tror enkelte kjenninger på vgs fikk strøket fravær på grunn av mentale lidelser. Ta en tur innom helsesøster, hun kan nok hjelpe deg

God bedring forresten, vet hvordan det er.
TL;DR, men jeg har vært borti delvis det samme.

Såvidt jeg har forstått, så får du ikke "fjerna" fraværet i den forstand, lærern min snakka noe om at man kunne få fjerna 20 dager max, mot at man søkte før skoleåret var over eller noe lignende.

Utenom dèt, så var det ei noe godkjent fravær, men hvis man kunne fremlegge legeerklæring så skulle det ikke sette noen stopper.

Veldig ironisk at jeg derimot fikk varselbrev i et par fag, samt 40 dager fravær pga en livstruende operasjon jeg hadde, når han sa jeg ikke skulle få noe for det, i og med at det var, ja, livstruende.
Jeg for min del har ikke hatt noen problemer med å få strøket 10 dager hvert skoleår. Dette er dog som følge av politisk arbeid - ikke kronisk sykdom.

Ettersom du skriver at bare BUP-oppholdet var på to uker, er du dessverre utenfor kvoten som man er nødt å holde seg innenfor, som du selv siterer, 10 dager. Samtidig er det rom for skjønn - jeg har 12 dager strøket fra VG1.


Du skriver at en hel skoledag er vanskelig. Du kan uansett (og heldigvis) samle enkelttimer til hele dager. La oss si at du klarer å ha en 2-3-4 timer på skolen hver dag, så kan du samle resten av timene i dager, og slik ende opp med å få 20 halve dager fravær ført som 10 hele dager - og dermed strøket.
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Ettersom du skriver at bare BUP-oppholdet var på to uker, er du dessverre utenfor kvoten som man er nødt å holde seg innenfor, som du selv siterer, 10 dager. Samtidig er det rom for skjønn - jeg har 12 dager strøket fra VG1.

Du skriver at en hel skoledag er vanskelig. Du kan uansett (og heldigvis) samle enkelttimer til hele dager. La oss si at du klarer å ha en 2-3-4 timer på skolen hver dag, så kan du samle resten av timene i dager, og slik ende opp med å få 20 halve dager fravær ført som 10 hele dager - og dermed strøket.
Vis hele sitatet...
Formulerer meg litt dårlig her ser jeg. Bup oppholdet var for 2år siden. Tenkte bare det var relevant og nevne om det skulle ha noe og si ift evaluering om det er kronisk. Men vet ikke om det er i nærheten en gang. Men det burde vell være mulig iom at jeg ''har hatt'' det i noen år nå?

Hvem kan jeg henvende meg til for og legge sammen timene? Det er slike tips jeg er ute etter. Hjertelig!
Hvis du snakker med din fastlege og/eller eventuell helsesøster på din skole, så løser nok dette problemet seg, skal du få se! Denne regelen er for å ta skulkere, og ikke dem som er syke.

Anbefaler deg også å prøve å komme i behandling fortest mulig, da det er akkurat da prognosene er best.

God bedring!!!!
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Hvem kan jeg henvende meg til for og legge sammen timene? Det er slike tips jeg er ute etter. Hjertelig!
Vis hele sitatet...
Du slår ikke sammen timene "direkte". Det du gjør er å levere søknad om at fravær ikke føres på vitnemål (skjema ligger nok på hjemmesiden til skolen din). Deretter skriver du på dager og timer og dato, signerer, og leverer til din kontaktlærer for hans/hennes underskrift. Kontaktlærer leverer skrivet til rektor, som deretter formelt godkjenner det.

Her i gården ville ikke ny kontaktlærer på VG2 gå med på å skrive under for timefravær i forbindelse med et politisk møte. Jeg brukte følgende argument for å få det som jeg ville:
er intensjonen med ordningen slik å forstå, at jeg som skoleelev og politisk engasjert er nødt å skulke seks andre skoletimer og deretter ta to timer på møte for å få strøket fraværet mitt - altså å være borte fra undervisning en hel dag i stedet for bare to timer?


Dette falt naturligvis på sin egen urimelighet, og rektor godkjente søknadene pronto.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Denne regelen er for å ta skulkere, og ikke dem som er syke.
Vis hele sitatet...
For å ta skulkere? Hvilken regel er det egentlig du mener?

Dersom du henviser til ordningen med å få fravær i inntil 10 dager strøket, kan jeg ikke fatte og begripe hvordan dette orienterer seg mot skulkere. Formålet med ordningen er å gi elever som eksempelvis driver med politikk, har kroniske sykdommer, eller opplever triste hendelser ifbm. familie, en mulighet til å ikkje få mye fråvær.

Hvilken som helst idiot vil vel ikke vurdere det som urimelig at man blir vekke fra skolen i en dag eller to etter at et nært familiemedlem er gått bort. Skulkerne har vanligvis ikke noen fornuftig/rimelig grunn for fraværet - de blir fakket opp ved å føre fravær i hver enkelt time og omfattes ikke på noen måte av denne ordningen.
Sist endret av fisk23; 14. oktober 2014 kl. 23:58.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hvis du snakker med din fastlege og/eller eventuell helsesøster på din skole, så løser nok dette problemet seg, skal du få se! Denne regelen er for å ta skulkere, og ikke dem som er syke.

Anbefaler deg også å prøve å komme i behandling fortest mulig, da det er akkurat da prognosene er best.

God bedring!!!!
Vis hele sitatet...

Takk for svar. Har snakket med fastlegen, virker som han er åpen for og skrive ut sykemelding når jeg har behov for det, men virker ikke så han tar saken så veldig seriøst. Han foreslo heller ingen behandlingsform når jeg var der forrige gang etter en særs tøff periode. Muligens jeg ikke er så god og forklare til han. Uansett så ble det ihvertfall ikke gjort noe mer enn og skrive ut sykemld. Har vurdert behandling, men når jeg veier sammen for og mot ender det alltid på mot. Har på ingen måte hatt noen måte hatt noen god erfaring med det tidligere heller.

Tusen takk

Sitat av fisk23 Vis innlegg
Du slår ikke sammen timene "direkte". Det du gjør er å levere søknad om at fravær ikke føres på vitnemål (skjema ligger nok på hjemmesiden til skolen din). Deretter skriver du på dager og timer og dato, signerer, og leverer til din kontaktlærer for hans/hennes underskrift. Kontaktlærer leverer skrivet til rektor, som deretter formelt godkjenner det.

Her i gården ville ikke ny kontaktlærer på VG2 gå med på å skrive under for timefravær i forbindelse med et politisk møte. Jeg brukte følgende argument for å få det som jeg ville:
er intensjonen med ordningen slik å forstå, at jeg som skoleelev og politisk engasjert er nødt å skulke seks andre skoletimer og deretter ta to timer på møte for å få strøket fraværet mitt - altså å være borte fra undervisning en hel dag i stedet for bare to timer? Dette falt naturligvis på sin egen urimelighet, og rektor godkjente søknadene pronto.
Vis hele sitatet...
Okei, nå tror jeg at det ble forstått.
> Man dokumenterer alt av enkelt timer og dager
> Så fyller man inn alle timene og dagene på skjemaet du nevner
> Så levere det til skoleledelsen slik at de har mulighet til å fikse det
> ?

Om det overstiger 10 dager, er det da mulig og plukke ut timene og ''velge de vekk'' fremfor dagene? Altså at de blir slått sammen, gjort om til dager og fjernet? Er nok de som blir verst med tanke på læreplass senere. Løste det tidligere med og bare bli fraværende resten av dagen også iom at det er lettere og forklare enn enkelt timer, men da gikk jeg glipp av så enormt mye undervisning.

Noen som isåfall vet hvordan det er med dokumentasjonen på timene? Bor nesten 3 timer vekke ifra fastlegen min, så blir umulig og reise til han og be han skrive ut en sykemelding for hver gang. Tror ei heller han hadde blitt overlykkelig over å bruke såpass mye resurser på meg.
Er det kanskje mulig og få en eller annen form for ''generell sykemelding'' som kanskje omfavner en viss periode, så kan den eventuelt fornyes etter den gitte perioden?

Vet at jeg har utrolig mange spørsmål og beklager det. Skal se om jeg ikke finner ut hvor nærmeste helsestasjon e.l er i nærmeste fremtid.

Kan vell også nevne at jeg håper og jobber for en bedre ''psykisk fremtid'', så prøver og unngå å måtte forklare høyt fravær med dette slik at en eventuell arbeidsgiver kanskje frykter at dette vil skje igjen og velge å ikke ansette meg. Er også på vei mot og jobbe offshore, så det gjør det vell ikke akkurat bedre.
Så vidt jeg husker har fastlegen din anledning til å skrive ut, eller forlenge, sykemelding uten konsultasjon, men en sykemelding må være spesifikk. Det finnes varianter av sykemelding der man jobber det man kan, men jeg er usikker på om disse også gjør seg gjeldende for skolegang. Uansett kan du ikke få en "generell" sykemelding, sykemeldingen må angi hvorfor du er sykemeldt, hvor lenge sykemeldingen gjelder og hvilken grad av sykemelding du har.
I arbeidslivet skal en delvis sykemelding i hovedsak danne grunnlag for en avtale med arbeidsgiver for når du er borte, det er i utgangspunktet ikke mulig å bruke den "ved behov". Igjen, jeg er usikker på hvordan dette løses med skolen.

Mitt beste råd er å ta kontakt med skolen for å forsøke å finne en løsning. Det kan være du har mulighet til å få tilrettelagt undervisning eller et opplegg som gjør at du får redusert fraværet. Hvis du bare leverer søknad og dokumentasjon i etterkant har ikke skolen annen mulighet enn å følge regelverket, som tilsier at du kan få strøket inntil 10 dagers fravær, mens øvrig fravær kan forklares med dokumentasjon.