Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1051
Crimea River
Alec's Avatar
Jeg har nettopp satt opp en enkel wordpress side som jeg tenkte å bruke til å dokumentere alle dataprosjektene jeg prøver meg på hjemme. Det skal så deles ut på Google slik at andre kan dra nytte av det.

Er det noen her som har forslag til hvordan det hele burde organiseres med tanke på hva som burde være en post (bloggpost) og som en standalone side? Kategorisering, etc.

Et eksempel på en bloggpost er når jeg installerte OwnCloud på en debian server og brukte et mountet nettverksshare til datalagringen. Her dokumenterte jeg hele prosessen så jeg endte opp med en blanding av HowTo og dokumentasjon på hva jeg har gjort. Avslutter den med henvisning til tutorials jeg har brukt for å komme frem til resultatet.

Andre ting jeg skal gå videre på nå er hjemmeautomasjon på en VM med Domotics og her blir det nok også mye å skrive.


Her er noen konkrete spørsmål:
* Bør jeg samle en hel guide i en lang post eller bør den deles opp i flere egne poster som Del 1, Del 2? Jeg fant ingen mulighet for å ha flere sider slik de f.eks har på Hardware.no.
* Den eneste kategorien jeg har kommet på hittil er "HowTo", men jeg tenkte også å lage tutorials for familie og venner ved behov når de trenger hjelp med noe. Hva med "HowTo - Avansert IT" og "HowTo - IT for nybegynneren".
* Hva slags statiske sider er det å forvente på en sånn side som dette? Det blir jo sikkert en kontaktside for å sende inn forslag til hva jeg kan prøve meg på og skrive om.


Målet mitt er å kunne samle all dokumentasjon på en sånn måte at andre også enkelt kan dra nytte av det. Jeg føler det er litt poengløst av meg å dokumentere så mye som jeg gjør når det bare er jeg som ser på det. Samboer og nær familie er liksom ikke like interessert av en rar grunn

Alle forslag mottas med takk
Sist endret av Alec; 13. august 2014 kl. 20:58.
usertitle import
bleh's Avatar
Har sett litt på tiddlywiki til et lignende prosjekt, ser bra ut så langt.

Kan blant annet vise/skjule posts med et trykk (for brukerne), lage faner i de enkelte postene, feks egen fane for bilder, linker, eksempler, youtube tuts, hva som helst. Støtte for tags osv. Kort sagt mange muligheter rett fra gui som medfølger, og selvfølgelig er det os og kan modifiseres til ditt behov.
Har vurdert å gjøre noe liknende selv. Håper du poster nettadressen her Kunne tenkt meg å lese om hjemmeautomasjon!

1. Jeg synes du bør ha hele guiden på en side, men dele den opp i flere deler/steps.

2. Kan muligens bli litt rotete hvis du skal dele opp i avansert og for nybegynnere. Hvis du har mange guider under samme tema så kan du bruke det som kategorier. eks *Hjemmeautomasjon* *nettverk* *diverse IT*

3. Tenker du på "hovedmeny"? Du trenger jo ikke å ha så mange sider. Eks. *Nyeste* (her kan du jo linke til de nyeste guidene) *prosjekter* (hvis du vil vise frem spesifike prosjekter) *guider* *kontakt*
Har fått med meg at man kan bruke Wordpress til enormt mye, og få det slik man vil (tilnærmet hjemmeside?). Uansett, vil lufte tanken om at du fint kan lage din egen wiki. Da vil du få et GUI slik som Wikipedia. Har ikke satt meg så mye inn i det, men tror ikke det er alt for tidkrevende. Så kan du lage en forside som lenker til de artiklene du vil osv. Samle i kategorier, og laste opp bilder og alt. Du velger selv om andre kan redigere artiklene.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Tenkte også "tiddlywiki" da jeg så tittelen. Har fortsatt ikke kommet så langt å prøve det.

MediaWiki er veldig rett fram å sette opp, og folk kjenner det ganske så godt gjennom Wikimedia-prosjektene. Defaults er litt stygge tho, med t.d. de veldig brede linjene.
Crimea River
Alec's Avatar
Trådstarter
TiddlyWiki så bra ut. Man trenger ikke noe eget design heller, man kan bruke det på den siden man allerede har.
Så enkelt med allikevel genialt