Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 11596
Jeg har etter mange år endelig bestemt meg for å ta lappen, og med det har jeg begynt å snust rundt på finn.no etter en passende doning.
Nå har jeg funnet en som passer mine preferanser til en meget god pris, men jeg har jo ikke førerkort enda...
Det skal jo gå å kjøpe bil uten førerkort har jeg hørt, men hvordan gjør man det sånn praktisk sett?

Utgifter? Lover,regler og andre ting? Kan jeg for eksempel øvelseskjøre med den, eller kan den bare stå i hagen til jeg har lappen uten å koste noe?

Som dere sikkert skjønner er jeg ganske grønn på dette, sånn går det når man har vært syklist i mange år...
Du kan eie en bil uten å ha førerkort. Øvelseskjøre kan du også, men da må ledsageren ha hatt lappen i 5(?) år + at du må ha trafikalt grunnkurs.

Om du kjøper bilen og turer rundt uten lappen kan du få utsatt retten til førerkort + sikkert en bot.
Sist endret av lyspære; 14. juni 2014 kl. 20:45.
Lyspære; hatt lappen i fem år, og være minst 25 år gammel.
Om du ikke registrerer bilen så koster den deg heller ikke noe. Men da får du ikke brukt den øvelseskjøring.
Du må minimum ha ansvarsforsikring når du registrerer en bil.

Alle kan eie en bil, ingen krav om førerkort for å eie. Kun for å kjøre.
Kjøpte selv bil 1,5 mnd før jeg fikk lappen. Fungerer fint det så lenge du har noen til å kjøre for deg. Og så må du huske å skaffe forsikring før bilen blir omregistrert. Om du vil at bilen ikke skal koste noe må du avskilte den
Sist endret av PyroMartin; 14. juni 2014 kl. 20:52.
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Om du ikke registrerer bilen så koster den deg heller ikke noe. Men da får du ikke brukt den øvelseskjøring.
Du må minimum ha ansvarsforsikring når du registrerer en bil.

Alle kan eie en bil, ingen krav om førerkort for å eie. Kun for å kjøre.
Vis hele sitatet...
Registrere? Dette som kalles omregistreringsavgift?
Så om jeg har forstått det riktig må den omregistreres og være forsikret for å bruke til øvelseskjøring? Ingen andre ting man må gjøre?
Not a real gamer
retovio's Avatar
og sett enn et ekstra speil for ledsager. og sette på en rød L
ellers så nevner jeg at ledsager må være over 25 år og hatt lappen sammenhengende i minst 5 år. du som person må vel ha trafikalt grunnkurs for å få lov til å øvelseskjøre.
kjedelig streiting
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Registrere? Dette som kalles omregistreringsavgift?
Så om jeg har forstått det riktig må den omregistreres og være forsikret for å bruke til øvelseskjøring? Ingen andre ting man må gjøre?
Vis hele sitatet...
Omregistreringsavgiften må du nok uansett betale. Men skal du ha skilter på den må du også betale rundt 3k/år i årsavgift.
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Lyspære; hatt lappen i fem år, og være minst 25 år gammel.
Vis hele sitatet...
pluss at ledsager må hadd førerkort i 5 år sammenhengende
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Ja, men da blir det bil da!
Takk og god helg
Sitat av lyspære Vis innlegg
blablabla+ at du må ha trafikalt grunnkurs.
Vis hele sitatet...
Er du over 25, så er du fritatt for trafikalt grunnkurs, kun førstehjelp og mørkekjøring er obligatorisk.
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Registrere? Dette som kalles omregistreringsavgift?
Så om jeg har forstått det riktig må den omregistreres og være forsikret for å bruke til øvelseskjøring? Ingen andre ting man må gjøre?
Vis hele sitatet...
Ja det er korrekt. Husk at når du kjøper en bil brukt så kan du kjøre på forrige registrering i 14 dager. Så i praksis kan du øvelseskjøre i 2 uker såfremt du har trafikalt grunnkurs og ledsager 25 år+ m lappen i minst 5 år. Etterpå kan du velge å omregistrere, altså skrive bilen over på deg eller mor/far whatever eller levere inn skiltene.

Om det er lenge til du skal ha oppkjøring feks oppkjøring etter nyttår kan du levere inn skiltene før 1 juli og få tilbake halve årsavgiften.
Det er vel ca 12-1500 kroner tilbake fra staten. Obs husk å levere eierskifte melding FØR du leverer inn skilt eller så går penga til forrige eier.
Sist endret av frtoretang; 15. juni 2014 kl. 00:15.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Om det er lenge til du skal ha oppkjøring feks oppkjøring etter nyttår kan du levere inn skiltene før 1 juli og få tilbake halve årsavgiften.
Vis hele sitatet...
Feil. Du må vrake bilen før 30. juni for å få igjen halve årsavgifta. http://www.toll.no/templates_TAD/Top...language=nn-NO
Sitat av Hobby Vis innlegg
Feil. Du må vrake bilen før 30. juni for å få igjen halve årsavgifta. http://www.toll.no/templates_TAD/Top...language=nn-NO
Vis hele sitatet...
Jeg skrev FØR første juli.
Å levere inn skiltene er ikke å vrake bilen. Men en bil uten kjennetegn skal ikke betale årsavgift. Om skiltene er avlevert før 1 juli så får du halve årsavgiften tilbake neste år. Dette fikk jeg informasjon om for et år siden da jeg fikk motorhavari og leverte inn skiltene. Jeg fikk dog ikke halv årsavgift tilbake pga at at skiltene ble hentet ut noen måneder senere pga av at jeg fant brukt motor og slapp å spare opp til fabrikkny. Om skiltene hadde blitt hentet ut i 2014 så ville jeg fått tilbake halv årsavgift.
Sist endret av frtoretang; 15. juni 2014 kl. 02:15.
Det er noe jeg aldri har hørt om, har du kilder på dette?

Jeg har alltid hørt at om man skal få tilbakebetalt halve årsavgifta så må man VRAKE bilen, det holder ikke å levere inn skiltene. Det er også det som står i linken jeg la ved.

Som du sier: En bil uten kjennetegn skal ikke betale årsavgift, men har du en bil registrert i navnet ditt og du leverer inn skiltene på den 1.1 må du uansett betale årsavgifta. Da må du betale full årsavgift, men VRAKER du bilen får du igjen hele om du gjør det innen 20. mars, og du får igjen halve om du vraker innen 30. juni.


Her har du forresten litt å lese på:
http://www.tv2.no/a/3422454
http://www.autoretur.no/Artikkel/Lev...!/10007124.php
Sist endret av Hobby; 15. juni 2014 kl. 02:29.
Nei ikke annen kilde enn det dame på biltilsynet fortalte meg da jeg leverte inn skilta. Men en må jo også levere inn skilta for å få kutta forsikringa så en sparer jo litt på det også. Hu dama sa at man skal ikke betale full årsavgift om bilen kun har vært regga frem til 30 juni og står avskilta ut året. Kanskje det står noe på nettsiden dems? Ellers er det jo bare å ringe over helga.
Det som står på nettsida dems ang. årsavgift står i linken jeg har litt lenger opp. Men nok OT fra meg, jeg regner med at det her ikke gjelder OP i det hele tatt :P
Er bare å ringe dem over helga så får du nok all nødvendig info.
Hobby har rett. Man må vrake bilen for å få igjen halve årsavgiften.