Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1649
La oss si at jeg kjøper en diamant.
Mange mennesker har død eller opplevd forferdelige ting for å få fram diamanten.
Fordi jeg(og mange andre) kjøper diamanter så øker "produksjonen" og fler og fler mennesker dør eller opplever forferdelige ting.
Så jeg blir indirekte ansvarlig for at en slavedriver dreper og plager folk.
Har jeg rett, eller er det noe folk må tenke på selv, type filosofi og livssyn greie?

Var en tråd her som ble slettet om man ville drept noen med å trykke på en knapp hvis det var trygt og man fikk betalt.
Da var det mange som skrek om moraler og det at man ikke hadde klart å leve med å ha drept et menneske.

Men har ikke de fleste av oss drept hauger med mennesker?
Jeg har altid trodd at jeg var delvis ansvarlig for at økosystemet vårt kræsjer,
og at jeg derfor indirekte har drept alle menneskene og dyra som hadde blitt født dersom ingen hadde forurensa.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Nei, vi har så klart ikke drept noen indirekte når vi kjøper klær på H&M og lignende. Folk dør i verden uansett, og at du vil ha deg et par sokker gjør ingen stor forskjell.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Om man skulle tenkt slik så kunne vi ikke brukt/kjøpt noe. Det er jo folk som har dødd ute i nordsjøen og, vil det å bruke olje også være indirekte drap da?

Jeg ser hva du mener, men jeg vil heller si at det er produsenten sin feil, og H&M , ikke de som kjøper produktet.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Er ikke akkurat gode arbeidsforhold der de lager de forskjellige delene til samtlige smart telefoner, skjerm paneler og andre elektriske duppeditter.

Man er jo omtrent født inn i ett arbeid der man får akkurat nok mat og rom til å overleve. De bor jo på slike blokker på 10kvm med 2 minutt gå avstand til jobben. Fabrikkene er også så langt vekke fra sivilisasjon att ingen trenger å tenke på att de eksisterer.

Er ikke så hyggelig å tenke på det heller.

Syns den filmen Cloud Atlas viste godt frem hvordan det kan se ut i disse kina land i fremtiden.
Sitat av cos Vis innlegg
Jeg ser hva du mener, men jeg vil heller si at det er produsenten sin feil, og H&M , ikke de som kjøper produktet.
Vis hele sitatet...
Men om ingen hadde kjøpt produktene deres hadde de ikke utnytta folk (fordi de ikke hadde eksistert).
Jeg mener nå at dette i stor grad kommer an på om man har alternativer som er bedre og mulige å gjennomføre uten å gjøre om våre egne liv totalt: Er det mulig, så burde man kunne klandre folk for å kjøpe klær fra H&M, men om det ikke er mulig, så kan det jo rett og slett hende at fler hadde hatt det verre om H&M ikke fantes. Nå er det vel bred enighet om at H&M og andre klesfabrikker gjør ting verre, men logikken kan allikevel brukes på andre områder.

Og ja, det er forresten mange som har kommet opp med alternativer som er gjennomførbare. Les f.eks om 'global resources dividend'.
Ja skal du se dette i altruismens lys så vil jeg si at ja - man er delaktig.
Akkurat som de som kjøper tyvegods eller droger er med på å sørge for at tyveri og smugling fortsatt er lukrativt.
Men nå er det vel svært få mennesker som er så altruistiske at de tenker gjennom enhver handling og flytter ut på en øde øy for å leve et asketisk liv i pakt med naturen og på egne premisser.

For de fleste av oss blir alt et kompromiss. Vi godtar at barnearbeidere plyndres for utdanning og en bedre fremtid om vi bare kan spare et par hundre på joggesko. Sålenge smykket til dama glinser under spotlighten bryr hun seg ikke hvor diamanten kommer fra. Eller at det kostet en håndfull arbeidere livet å få ut den steinen som hun har i øreflippen eller på fingeren. Når alt kommer til alt er jo majoriteten av oss oss selv nærmest. Gagner det oss på en positiv måte kan vi leve fint uten å tenke på konsekvensene av våre handlinger. Vi orker ikke legge oss 2 timer tidligere for å kunne gå til jobb med 2 stopp i barnehage og skole først. Da får det heller være at vi forurenser idet vi starter opp vår diesel SUV.
Men vi liker å stemme grønt, og snakke om grønne valg og å fronte grønne alternativer. Sålenge det ikke går utover oss selv.

Slik er vi mennesker - svært lite altruistiske og full av motsetninger og med en selektiv samvittighet.





Og svært mange ville nok trykket på knappen om ingen så dem......
Sist endret av random67489; 26. januar 2013 kl. 13:48.
Enig med Randoms første del. Man er delvis annsvarlig. Men for all del, det går da fint ann og boikotte mange produkter som er av den "dårlige" typen. Altså type barnearbeid, forurensning og lignende. Vi som er så heldige og bo i norge lider ingen stor nød uansett og vi "trenger" stort sett ikke disse produktene vi kjøper. Type diamanter, billigere joggesko osv.
Så hvis du ikke gjør dette til en grad så har du in my humble oppinion rom for forbedring.