Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1112
Jeg har en favoritt bok jeg gjerne vil anbefale for dere, det er en foreløbig antatt trilogi som heter "The Kingkiller Chronicles". Bok 1 heter "The Name of The Wind" og bok 2 heter "The Wise Man`s Fear". Bøkene er skrevet av den amerikanske college foreleseren (nå forfatter) Patrick Rothfuss.

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Bøkene handler om en ung gutt som heter Kvothe. Han blir født inn i en vandrende underholdningstroppe med "Edema Ruh", kan nært sammenlignes med sigøynere. Kvothe blir adskilt fra familien og må klare seg selv i flere år som gategutt i en storby. Kvothe melder seg inn i magi Universitetet (og blir selvfølgelig en av de beste magikerne).

Dette var veldig kort og enkelt forklart fra første bok, bok 2 er da ting skjer
SPOILER ALERT! Vis spoiler
i bok 2 er det mer enn 2 kapittler som omhandler Kvothes seksuelle ablegøyer med en "demon"... det er også masse narkotika i den første boka... og slossing og drap kommer nesten like ofte som diplomati og retoriske drap


Bok 1: 660sider(engelsk)
Bok 2: 970sider(engelsk)

Det er fantasi-sjanger, jeg vil si at den passer for 15åringer, siden det var da jeg fant første bok... men jeg har fått utrolig mye mer ut av bok 2 (og 1) som 20åring, men jeg hadde ikke blitt sjokkert om disse bøkene passet for alle med en interesse for sjangeren.

man får møte mange forskjellige kulturer, og religioner, og boka er proppfull av histroie fra før vi kom inn i verden, man får høre om histroie bøker som brant opp for 10000år siden og derfor er det amn hører fra før den tiden ofte preget av muntlig forteller stil.

Dette ble en litt uformell anbefaling av det som er min favoritt bok, jeg kan legge ved en analyse jeg har laget om bøkene.. Jeg vil IKKE ha kritikk på analysen! jeg har levert den til lærer for lenge siden, fikk en 2`er så det er HELT OK å stjele den og kalle den for sin egen, bare ikke si det til meg.. jeg vil ikke høre noe om den forferdelig dårlige analysen, annet enn akkurat om dere vil se den.. Jeg legger den til hvis det er ett ønske for det (har den på skolen så det må vente til imorra, hvis det er interesse)
Har lest disse selv, kan anbefales på det sterkeste.
Dette er helt fantastiske bøker. Kom over disse rett etter jeg var i dyp sorg over å ha lest den siste Harry Potter boken. De reddet meg, og er veldig glad i hvordan magi brukes her. Ikke bare å vifte med tryllestaven, så kommer det en trylleformel. Men litt mer innviklet med "true names" og energi det koster osv. Samt en veeeeeeldig omfattende og spennende hovedfigur. Tommel opp for anbefaling!
Oh my god!

Vil påstå at bøkene er en herlig blanding av Ringenes Herre, Harry Potter og Game of Thrones..
Anbefales for alle!

"Bare" 375 dager til tredje og siste (?) bok kommer,
håper den er på 3000 sider
Bedlamite
Novice's Avatar
Trådstarter
Sitat av Penesmurfen Vis innlegg
"Bare" 375 dager til tredje og siste (?) bok kommer, håper den er på 3000 sider
Vis hele sitatet...
Patrick sier jo at det blir den siste... men jeg skjønner ikke hvordan han skal kunne avslutte dette på en siste bok, med mindre den er på 3000sider selvfølgelig :P...

derfor jeg skrev foreløbig anslått trilogi, jeg tror det kommer iallefall en bok til, der Kvothe er ferdig med fortellingen sin, og vi får se hva som kommer etter..


Er glad flere av dere har lest disse er det fler her som har prøvd forgjeves på disse tanke eksperiemntene fra første bok? der abernathy(tror det er navnet) og Kvothe reiser med Edema Ruh og Abernathy lærer Kvothe om sympati og tanke-metoder for å gjøre sympati.. hehe dårlig forklart, men mener "hearth of stone" og "swirling leaf" hovedsaklig, og også det å synge 3 forskjellige sanger i hodet på engang, tenke 3 tanker om hverandre