Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 10685
medisinsk cannabis er nå tilgjengelig som en reseptbelagt medisin i Sverige etter at Medical Products Agency (Läkemedelsverket) godkjente en cannabis-basert munn spray for behandling av multippel sklerose (MS).

"Dette er gode nyheter for dem som ikke kan få noen lettelser fra de vanligste legemidlene," sier Jan Hillert, en MS-forsker ved Karolinska Institutet, til Dagens Nyheter daglig.

Etaten har sagt at de planlegger å følge nøye med forskrivning av det nye stoffet for å sikre mot misbruk.

Mer info her : www.thelocal.se/39060/20120212/

Published: 12 Feb 12 09:27 CET

Ser ut som sverige har tatt et steg i riktig retning ?
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
De har uten tvil tatt et steg i riktig retning.
Må prøves.. tror jeg..
Det er altså en spray man sprayer under tunga. Noen som vet om det gir ruseffekt eller bare virker bedøvende?
Håper dere forstår at dette ikke har noe som helst med politikk å gjøre. I motsetning til i USA, er ikke medisinsk cannabis kodeord for legalisert cannabis i Sverige. Dette betyr ganske enkelt at Läkemedelsverket har kommet fram til at produktet kan være nyttig til medisinske formål. Det betyr ikke at de regner det som ufarlig. Amfetamin, morfin, ketamin etc. foreskrives også.
Nok ett bevis på at vi lever i en trist og pengestyrt verden hvor profitt er det eneste som står høyest! Kan like gjerne drite i å legalisere medisinsk marijuana når man ikke kan legalisere den naturlige formen som alltid har vært her framfor og finne opp en dårlig spray med sikkert kun ett fåtall av de noen og hundre virkestoffene som allerede finnes i cannabis planten..

hadde vel vært verdens undergang for de som driver slik business om den naturlige veksten ble legalisert for da kunne man jo dyrket sin egen medisinsk, men neida her skal man tjene seg rikest mulig på folks lidelser! for en verden vi lever i sier jeg bare..
Jeg synes det er flott at folk begynner å innse de medisinske verdiene cannabis har!
ArbeidsledigProletar
Sitat av Skateward Vis innlegg
Det er altså en spray man sprayer under tunga. Noen som vet om det gir ruseffekt eller bare virker bedøvende?
Vis hele sitatet...
Det er bare et tinktur, så ja, gir nok ruseffekt.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Jeg synes det er flott at folk begynner å innse de medisinske verdiene cannabis har!
Vis hele sitatet...
At Läkemedelsverket godkjente cannabis som legemiddel betyr ikke at en først nå har innsett at cannabis kan brukes medisinsk. Fram til 1965 ble cannabis solgt fritt på norske apotek mot bl.a søvnproblemer. Etter det ble det gjort reseptpliktig på grunn av problemer med misbruk (cannabis er nå klassifisert som reseptpliktig urt). Grunnen til at cannabis ikke blir foreskrevet er så enkel at bivirkningene (herunder regnes ruseffekten) er for store i forhold til virkningen.
Sist endret av Stratops; 12. februar 2012 kl. 22:43.
Leste en plass (nettavis en plass, finner ikke atm) at det IKKE ville gi ruseffekt.
Samma om det har rus effekt eller ikke, nå får svenske legalister den medisinen de vil ha, hvorfor ha rusen da? : - )
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Samma om det har rus effekt eller ikke, nå får svenske legalister den medisinen de vil ha, hvorfor ha rusen da? : - )
Vis hele sitatet...
Rusen er jo en del av medisinen. Økt matlyst f.eks.
Sitat av PairADice Vis innlegg
Leste en plass (nettavis en plass, finner ikke atm) at det IKKE ville gi ruseffekt.
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l#.Tzg1TsXmnfE

There you go
Sist endret av EddieTheHead; 12. februar 2012 kl. 23:00.
ArbeidsledigProletar
At man ikke får rus av medisinen er bare noe de reklamerer med. Det er bare et tinktur, ikke noe magisk. Buds putta i alkohol for så å sile greia. Får du ikke rus av det, får da heller ikke noe "medisinsk" effekt.
Når det mases så utrolig om cannabis til medisinsk bruk - hvorfor skal det da gi ruseffekt? Poenget er jo smertelindring, ikke følelsen at rus.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Når det mases så utrolig om cannabis til medisinsk bruk - hvorfor skal det da gi ruseffekt? Poenget er jo smertelindring, ikke følelsen at rus.
Vis hele sitatet...
Rusen er en del av smertelindringen.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Rusen er en del av smertelindringen.
Vis hele sitatet...
Så lenge denne medisinen fungerer - uten å gi noen rus - hvorfor er det da så himla viktig at det gir fysisk rus?
Regner med den er testet og fungerer.
Nå er jeg ikke ekstremt belest med tanke på cannabis mot smerter og lignende, men om det hadde vært mulig å lage et produkt av cannabis som hjelper mot lidelser men ikke har den klassiske rusen, så hadde vel heller ikke det vært godt nok for de som er for cannabis til medisinsk bruk i dag.

Det er jo sånn at halvparten av de som vil ha cannabis for medisinsk bruk egentlig bare vil røyke seg fjern uten mål og mening. At cannabis har medisinske verdier gir dem jo bare noe å spille på.
Sist endret av chiyoko; 12. februar 2012 kl. 23:36.
Sitat av poehzler Vis innlegg
Nå er jeg ikke ekstremt belest med tanke på cannabis mot smerter og lignende, men om det hadde vært mulig å lage et produkt av cannabis som hjelper mot lidelser men ikke har den klassiske rusen, så hadde vel heller ikke det vært godt nok for de som er for cannabis til medisinsk bruk i dag.

Det er jo sånn at halvparten av de som vil ha cannabis for medisinsk bruk egentlig bare vil røyke seg fjern uten mål og mening. At cannabis har medisinske verdier gir dem jo bare noe å spille på.
Vis hele sitatet...
Fullstendig enig med deg. Dessverre går det ikke an å si ting som det på forumet her, uten å få fullstendig slakt av alt og alle på rusmiddel-forumet.
Medisinsk bruk er en stor unnskyldning.
Er jo ikke verre enn å lese artikkelen før man roper hurra. Står jo at de utvinner ulike ekstrakter fra planten, og at den ikke skal få noen rus effekt av den. Så jeg da tolker jeg det dit hen at det ikke er THCen som virker positivt på sykdommen og at de har klart å fjerne mest mulig av det virkestoffet. Som de skriver er meningen med sprayen at det skal hjelpe på stive ledd og smerter, ikke gi munchies så de får økt matlyst...Planten inneholder jo mye mer enn THC så det er jo supert hvis de klarer å utnytte andre ekstrakter av planten som kan hjelpe mot sykdommer.
ArbeidsledigProletar
DET INNEHOLDER THC OG CDB HOVEDKOMPOENTENE SOM GIR RUS I CANNABIS

Det er bare reklame at det ikke gir rus, om du doserer godt nok så kan du nok bli ganske så høy på dette.

Hvis noen i denne tråden skal fortelle meg at du ikke blir rusa om du inntar THC og CBD og at du bare får de "medisinske" effektene (hva nå enn det er) så kan jeg lage en tråd om hvordan du lage tinktur så kan du prøve selv. DET ER IKKE NOE SPESIELT VED SATIVEX! DET ER BARE BUDS I ALKOHOL.
Sitat av Skateward Vis innlegg
Det er altså en spray man sprayer under tunga. Noen som vet om det gir ruseffekt eller bare virker bedøvende?
Vis hele sitatet...
Jeg så en dokumentar der en dame som brukte sprayen ble intervjuet, det gav visstnok ingen ruseffekt.
ArbeidsledigProletar
http://clear-uk.org/the-sativex-scam-part-2-5/

"The sativex Scam". Jeg blir rett og slett frustrert. Det er nøyaktig de samme stoffene i sativex som i all annen cannabis.
Nå er det lovlig i både Danmark og Sverige, da har ikke Norge annet valg enn å si JA (håper vi)
Sitat av dolan_duck Vis innlegg
Nå er det lovlig i både Danmark og Sverige, da har ikke Norge annet valg enn å si JA (håper vi)
Vis hele sitatet...
Ja, nå får du snart kloa i et rått rusmiddel!
Sitat av dolan_duck Vis innlegg
Nå er det lovlig i både Danmark og Sverige, da har ikke Norge annet valg enn å si JA (håper vi)
Vis hele sitatet...
Og du lider av ms ettersom du blir så glad av denne nyheten? Kan ikke se at dette skal endre hverdagen til den gjennomsnittlige stoneren...
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Og du lider av ms ettersom du blir så glad av denne nyheten? Kan ikke se at dette skal endre hverdagen til den gjennomsnittlige stoneren...
Vis hele sitatet...
Men vi får iallefall gleden av å lese hundrevis av: "Hvordan faker man MS?"-tråder...
Blir dette innført i Norge, tar det vel ikke mer enn en uke før det står "Gutt (14) stjal medisinen til sin MS-syke mor" i avisene.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Blir dette innført i Norge, tar det vel ikke mer enn en uke før det står "Gutt (14) stjal medisinen til sin MS-syke mor" i avisene.
Vis hele sitatet...
hva er forskjellen på de svenske og de norske når det kommer til denne medesinen?
men hvis dette skjer håper jeg for guds skyld at det blir legalisert på samme måte som alkohol.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
hva er forskjellen på de svenske og de norske når det kommer til denne medesinen?
men hvis dette skjer håper jeg for guds skyld at det blir legalisert på samme måte som alkohol.
Vis hele sitatet...
Sier jeg det er noen forskjell? Overhodet ikke.

Hvorfor skal MS-medisin bli allmenneie? Dummeste jeg har hørt
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Sier jeg det er noen forskjell? Overhodet ikke.

Hvorfor skal MS-medisin bli allmenneie? Dummeste jeg har hørt
Vis hele sitatet...
jeg tenkte ikke over helt hva jeg skrev først.

men det burde bli legalisert fordi folk vill ruse seg lovlig. og det værste med cannabis er at det er ulovlig
Uff noen er så jævla barnslige med en gang det er snakk om cannabis.

"Oooh fett! Kanskje Norge også får denne medisinen nå, dritkult siden Sverige og Danmark har det"

Det er snakk om en medisin som skal hjelpe MS pasienter og som ikke skal brukes for å bli høy på cannabis.....
Det har altså ingenting med cannabis - legalisering for hele folket å gjøre.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Uff noen er så jævla barnslige med en gang det er snakk om cannabis.

"Oooh fett! Kanskje Norge også får denne medisinen nå, dritkult siden Sverige og Danmark har det"

Det er snakk om en medisin som skal hjelpe MS pasienter og som ikke skal brukes for å bli høy på cannabis.....
Det har altså ingenting med cannabis - legalisering for hele folket å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jo det skal jeg love deg det er, for de som håper og venter på legalisering, er dette PROGRESS.

At ett stoff som til nå har vært 100% ulovlig og straffbart nå kanskje under tvil blir innført, og solgt, lovlig, i Norge, tar oss ett skritt nærmere.

Man åpner øynene og innser at, hey, dette kan faktisk brukes til veldig mye mer enn hva vi trodde. (feks. hemp/hamp i industrien)

Og kanskje en dag i fremtiden, vil vi få en slags medicinal weed card ordning, slik som california, USA. Om regjeringen noen gang innser at det faktisk ikke er så skadelig og farlig, og at det må være ansvar hos brukeren, kanskje legaliserer bruk.

Dette er fint for de som røyker, for da slipper de og bli straffet for noe som egentlig burde vært ustraffelig sett i det store perspektiv, den diskusjonen tar vi ikke nå.

Og hvis dette hadde vært tilfelle, hvem hadde blitt plaget? Hvem hadde klaget på at stoners ikke ble kriminelle?

Hvem hadde klaget på ett regulert salg, hvem hadde klaget på plettfri vandel, hvem hadde klaget på skatt og avgift til staten + safe weed?
Endelig skal det lønne seg at 97% av kollegene mine er svenske
Dropp de tilbakestående argumentene dine om du ikke vil dra opp en diskusjon da. Folk har forskjellige meninger og syn på saken. Cannabis har ødelagt mange liv - men jeg kan og tro at mange har det godt med cannabis.

Går et program på national geographic kl 22.30 i morgen som omhandler nettopp HASJ.
Skal bli spennende å se hva brukere og dealere selv sier.. De som faktisk har innsett problemene sine har ofte et helt annet perspektiv enn de som tror fri hasj er løsningen på alt.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Endelig skal det lønne seg at 97% av kollegene mine er svenske
Vis hele sitatet...
Tror nok det blir mere pes og få en av de til å få skaffet seg resept på det greiene her og smugle det over grensa enn å ringe dealer'n!
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Endelig skal det lønne seg at 97% av kollegene mine er svenske
Vis hele sitatet...
Jobber du med MS-pasienter ? Ellers lønner det seg ikke spesielt
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Dropp de tilbakestående argumentene dine om du ikke vil dra opp en diskusjon da. Folk har forskjellige meninger og syn på saken. Cannabis har ødelagt mange liv - men jeg kan og tro at mange har det godt med cannabis.

Går et program på national geographic kl 22.30 i morgen som omhandler nettopp HASJ.
Skal bli spennende å se hva brukere og dealere selv sier.. De som faktisk har innsett problemene sine har ofte et helt annet perspektiv enn de som tror fri hasj er løsningen på alt.
Vis hele sitatet...
Ingen argumenter er tilbakestående, jeg vet veldig godt selv hvor mange liv det har ødelagt. Blandt annet min mor som startet med hasj og weed som 16-åring, i dag har hun vært 10 år på heroin og har nå gått ca 3-4 år på metadon.

Wanna know hva som hadde skjedd om det hadde vært lovlig alá amsterdam i Norge når hun drev med det?

Ingenting.

Men fordi det var ett gateway drug ble men da tilbudt andre stoffer, som amfetamin/lsd, som man etterhvert takker ja til om man har det jævlig eller er nysgjerrig. Og den dagen du mister ALT du lever for, er ikke veien til heroin lang, og kontaktene ikke langt unna. Tenk deg hvorfor?

Om ikke legalisere er veien så er ihvertfall avkriminalisering veien å gå.

Det er ikke så vanskelig for en oppegående person og innse problemene om man faktisk ikke er så jævlig naiv og trangsynt. Reflekter litt, åpne øyne og ører, så klarer man fint å trappe ned om det er nødvendig.

jeg klarer det hvertfall.
Sier hele tiden at avkriminalisering er veien å gå jeg. Men dessverre blir jeg møtt med syke mengder motargumenter her på forumet.
Sorry, men jeg mener at legalisering er idioti. Det burde derimot ikke være kriminelt å besitte inntil 2g.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Dropp de tilbakestående argumentene dine om du ikke vil dra opp en diskusjon da. Folk har forskjellige meninger og syn på saken. Cannabis har ødelagt mange liv - men jeg kan og tro at mange har det godt med cannabis.

Går et program på national geographic kl 22.30 i morgen som omhandler nettopp HASJ.
Skal bli spennende å se hva brukere og dealere selv sier.. De som faktisk har innsett problemene sine har ofte et helt annet perspektiv enn de som tror fri hasj er løsningen på alt.
Vis hele sitatet...
"Dropp de tilbakestående argumentene dine", dropp de tilbakestående hersketeknikkene dine. Ja, cannabis har ødelagt mange liv. På lik linje med overdose på vann, bilkjøring og trapper. Usaklig argument, dersom du tenker over det. Det er et fåtall mennesker som misbruker cannabis, og et stort antall som har et sunt forhold til samme rusmiddel. Å basere argumentene sine på minoriteten av brukerne blir for dumt.

Et program på national geographic laget av en gruppe mennesker har ingen garanti for å være objektiv. Det finnes mange dokumentarer om cannabis og dets effekter.

Det har aldri vært snakk om "fri hasj". Det har vært snakk om strengt regulert salg, på lik linje med alkohol og/eller andre rusmidler.
Sist endret av Nether; 13. februar 2012 kl. 01:56.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Sier hele tiden at avkriminalisering er veien å gå jeg. Men dessverre blir jeg møtt med syke mengder motargumenter her på forumet.
Sorry, men jeg mener at legalisering er idioti. Det burde derimot ikke være kriminelt å besitte inntil 2g.
Vis hele sitatet...
Da ville det vært interessant og få høre hvorfor det skal være idioti?
Skjønner selv at det er ganske urealistisk med legalisering, men.

Avkriminalisering og lovlig besittelse på inntil 2-5g høres helt klart mye mer realistisk ut, og faktisk ikke dumt. Da ville man tatt dealerne, og ikke brukerne.

Men igjen så dealer de fleste som dealer kun for å dekke eget forbruk, men er jo også flust i folk som gjør det kun for penger..

En sak som denne burde hatt så mye mer oppmerksomhet på stortinget, det må være mulig og endre på dette, på en fornuftig måte
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DC89 Vis innlegg
hadde vel vært verdens undergang for de som driver slik business om den naturlige veksten ble legalisert for da kunne man jo dyrket sin egen medisinsk, men neida her skal man tjene seg rikest mulig på folks lidelser! for en verden vi lever i sier jeg bare..
Vis hele sitatet...
Dette begynner å minne om dobbeltstraff. Uansett kva legemiddelfirma gjer, så er det galt. Forbyr dei er det bevis på at det er et profittjag, sidan dei ikkje kan tene penger på planter. Om dei forsker på planter er det profittjag, ettersom dei like godt kunne solgt heile planten...

Ved å ta ut virkestoffa oppnår du ein del ting.
  • Kontrollert dose
  • Kjent innhold
  • Enkel bruk, oppbevaring og distribusjon
Særleg punkt 1 og 2 er jo viktige i medisinsk bruk av noko. Meg bekjent gir ikkje naturleg cannabis veldig god kontroll over hverken dose eller nøyaktig innholdsfortegnelse...

Eg kjem til å fortsettje med aspirintabletter. Du kan jo alltids spise bark om du har lyst.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det er bare et tinktur, så ja, gir nok ruseffekt.
Vis hele sitatet...
Nei, det gir ikke ruseffekt.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Sier hele tiden at avkriminalisering er veien å gå jeg. Men dessverre blir jeg møtt med syke mengder motargumenter her på forumet.
Sorry, men jeg mener at legalisering er idioti. Det burde derimot ikke være kriminelt å besitte inntil 2g.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke spesielt rart du møter mange motargumenter, da de fleste positive virkningene hadde kommet med legalisering. Mener du virkelig at det skal være fult mulig for 14 åringer å kjøpe seg et slikt rusmiddel? Mener du at organsierte kriminelle skal tjene penger på dette?
Sitat av flexx Vis innlegg
Det er vel ikke spesielt rart du møter mange motargumenter, da de fleste positive virkningene hadde kommet med legalisering. Mener du virkelig at det skal være fult mulig for 14 åringer å kjøpe seg et slikt rusmiddel? Mener du at organsierte kriminelle skal tjene penger på dette?
Vis hele sitatet...
Organisert kriminalitet stoppes ikke ved legalisering. Markedet er der så lenge staten er dyrere enn "undergrunnen".
Ta hjemmebrent til eksempel (eller smuglersprit); han Follo omsatte vel for rundt en milliard? Merkelig det, med tanke på at man kan kjøpe varene på polet.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Organisert kriminalitet stoppes ikke ved legalisering. Markedet er der så lenge staten er dyrere enn "undergrunnen".
Ta hjemmebrent til eksempel (eller smuglersprit); han Follo omsatte vel for rundt en milliard? Merkelig det, med tanke på at man kan kjøpe varene på polet.
Vis hele sitatet...
Men hvor kjøper majoriteten alkohol fra? Det vil ALLTID være en form for et illegalt marked, spesielt med rusmidler som enten prisreguleres eller totalforbys. Det er ingen (som vet hva de snakker om) som påstår at legalisering av illegale rusmidler vil totalt fjerne det illegale markedet. Når vi sier at legalisering "spenner beina under organisert kriminalitet og det illegale markedet" mener vi at det blir drastisk redusert, og at en sterk majoritet vil handle på det legale, regulerte markedet.

For å snu på det litt: Det er vel ikke et godt argument for alkohol-forbud at en minoritet-andel av markedet opererer illegalt?
Sist endret av Vargas; 13. februar 2012 kl. 14:18.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Organisert kriminalitet stoppes ikke ved legalisering. Markedet er der så lenge staten er dyrere enn "undergrunnen".
Ta hjemmebrent til eksempel (eller smuglersprit); han Follo omsatte vel for rundt en milliard? Merkelig det, med tanke på at man kan kjøpe varene på polet.
Vis hele sitatet...

Cannabis er meget billig å produsere, vet det har vært gjort beregninger av flere på forumet. Ikke ikke jug for deg selv da mann, du har kanskje fulgt med i historietimene eller? Da alkohol ble forbudt i USA? )))))) Slik jeg ser det er det svarte markedet for alkohol nærmest ikke tilstede i forhold etter reguleringen.

Klarer myndighetene å legge seg ned på et godt prisnivå, med kyndige selgere, kvalitetskontroll og et godt utvalg sorter for forskjellig bruk og smak kan jeg garantere deg du tar livet av store deler av cannabis-økonomien. Jeg hadde ikke vært i tvil om hvor jeg ville handlet om jeg måtte velge mellom butikken eller dealern.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Må hver eneste tråd skli ut i legaliseringsdebatt?

Nøyer meg med å konkludere som en sa, dette er PROGRESS for ja-siden. Meget fornøyd. Synes også det Norske offentlige ordskiftet begynner å inneholde stadig mer pro-legalisering, ting går framover.
Selvom ikke dette kommer til å hjelpe meg på noen måte, så syntes jeg det var veldig bra, for de som har MS hvertfall!
Som om ikke ungdommen var sløv nok i fra før?

Nå har du ikke lov å røyke tobakk et eneste sted lenger snart, en pakke rullings koster over hundrelappen og en boks med snus koster snart 70 kroner.

....og dere tror det blir lov å tjalle? Hahahaha.

Forøvrig flott at det forskes på medisiner for MS-rammede, samme hva slags plante det kommer fra. Er enig i mange over her at dette er milevis unna "pot apoteker", der du, etter å ha jugd på deg en eller annen sykdom hos fastlegen, kan gå inn å få en pose weed som du kan kose deg med når du kommer hjem.

- Så et TV-program fra California og må si at over halvparten av de som var "pasienter" egentlig bare var noen slaskete stonere som, etter å ha fått skrevet ut "medisinen" sin, røya vanvittig mye mer enn ellers, stone around the clock. :P
Sist endret av znapper; 13. februar 2012 kl. 15:33.