Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 4584
Sitat av Skrue Vis innlegg
For der første så er de grønne energikildene du nevner ingenting verdt når det gjelder hva energi man faktisk kan få ut av dem som igjen er lite til ingenting i statistikken.

Peak oil har lite å gjøre med olje hvis man ser nærmere på det, faktisk veldig lite. Men problemet det bærer er at det økonomiske systemet i den moderne verden kan ikke opprettholdes uten enn hvis lovnad om kommende billig energi som igjen gir økonomiske vekst siden alle industrier som bidrar til vekst avhengere av billig energi. Vi har i over 6 måneder nå hatt over 100$ fatet olje som er uhørt i henhold til projeksjonen som svarer til ca 40$ fatet i dag. Som forteller oss at alle offentlige projeksjoner er kastet ut av viduet for geologiske realiteter. Men man kan ikke ende økonomi debatten og starte på olje debatten siden olje driver alt vi gjør og alle jobber i en overpopularisert verden. Jeg er ikke en fra en antihuman miljøverner skole men mer en strategist tenker og høye oljepriser vi har sett gir meg stor bekymring.

Hvis jeg hadde hatt ressurser hadde jeg skrevet bøker om dette. Peak oil er ikke en enkel liten teori.
Vis hele sitatet...
Jeg nevner ingen grønne energikilder? Det er i hvert fall ubestridelig at det er massevis av olje igjen, selv om noe av den kan være kostbar å utvinne - i det minste i startfasen.

Hvem vil opprettholde dagens økonomiske system? Igler.

Hva går Peak Oil ut på da?

Bare spekulasjoner her, men i fall de ikke hadde slått deg nevner jeg de allikevel. Høy oljepris de siste seks månedene kan ha med Libya å gjøre. Saudiene har så store reservoarer at de kan påvirke prisen etter eget forgodtbefinnende. Den største grunnen til de tette diplomatiske forbindelsene med USA. Hvorfor de skulle gjøre det er en annen sak, men alt de mangler er et incentiv. Feilberegninger er vel ikke helt utelukket heller, så lite tillit som økonomiske analytikere er verdige i disse dager.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Jorden har da grepet inn mange ganger, men mennesket har overvunnet naturen.

Jordens "kur" har vært diverse sykdommer, alt fra svineinfluensa til hiv og malaria.
Vis hele sitatet...
Siden jeg startet denne tråden er det blitt nesten 13 mil. flere menneskemunner å mette. Klart at naturen har sine mekanismer for å regulere en hver bestand av forskjellige arter. Problemet er vel barer at menneskene er i stand (og også i god gang) til å rive i filler de mekanismene som naturen og utvikling har tilordnet seg opp gjennom tidene. Bare tenk på smitte og dagens medisin. Svartedauden slik den utviklet seg den gangen, vil aldri fått utviklet seg slik i dag, tror nå jeg. Her er forresten oversikt over de store katastrofene: http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_o...te_katastrofer
Alle arter som opplever en ekstrem vekstkurve, som menneskeheten gjør idag vil en dag oppleve at artens mangfold vil synke drastisk på grunn av for lite ressurser. Vi har sett det flere ganger, det kalles enkelt og greit overpopulasjon. Vi kan bruke et eksempel med feks to reinsdyr som blir satt på en øy, med mange ressurser og ingen rovdyr. (Som vi mennesker har det) Etterhvert vil populasjonen av reinsdyr øke enormt på grunn av de gode forholdene, men så vil den synke drastisk fordi ressursene blir brukt opp. Det er dette som kommer til å skje med menneskeheten hvis vi fortsetter i samme tempo. Folk lever lenger enn før, og i mange land har de ikke hørt om prevasjonsmidler.
Krig, elendighet og fattigdom er vel noen gode stikkord for både nåtid og framover..
Sitat av kentastic Vis innlegg
Krig, elendighet og fattigdom er vel noen gode stikkord for både nåtid og framover..
Vis hele sitatet...
Men har ikke disse tre tingene eksistert i tusenvis av år, men folketallet fortsetter allikevel å vokse hurtigtogsfart, med stigende takt. Er enig i Petoholic Panda, men menneskelig inteligens overstyrer naturen enn så lenge. Det jeg synes er merkelig er at dette problemet tross alt er så skjelden agenda, og derav lite handlinger for å prøvd og styre det i riktig retninger mens vi har sjansen.
Sitat av oggen Vis innlegg
Men har ikke disse tre tingene eksistert i tusenvis av år, men folketallet fortsetter allikevel å vokse hurtigtogsfart, med stigende takt. Er enig i Petoholic Panda, men menneskelig inteligens overstyrer naturen enn så lenge. Det jeg synes er merkelig er at dette problemet tross alt er så skjelden agenda, og derav lite handlinger for å prøvd og styre det i riktig retninger mens vi har sjansen.
Vis hele sitatet...
Tror mennesket kommer til å klare å utslette seg selv før eller siden, no worry!