Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 10791
Hei!
Dette er mitt første seriøse innlegg her på freak , men det ble skrevet klåkka 4 om morningen , jeg fikk ikke såve . Det er grunnen til evt. skrivefeil, just so u know =}

(Dette er ikke hjemmebrent , så det er lovlig å lage dette i norge, så lenge du ikke brenner satsen )


Ingredienser og utstyr :
-2x 1,5 L standard godt vasket brusflasker
-Trakt
-Kaffefilter
-375g sukkker
-7-8 dl KONSERVERINGSMIDDELFRI epplejuice
-Resten vann
-1 Halv pose tørrgjær
-Stort-middels stort plaster
-3 gram gelatin
-1 halv teskje hornsalt
-3 store skjeer med tomatpure
-bittelitt sitronsaft

NB ! Ver sikker på at alt utstyr er godt sterilisert .
NB! Satsen kommer til å lukte .
NB! Ikke la satsen komme i kontakt med metall . Det kan føre til helsefarlig sats (har eg lest).

Litt ekstra info : Sitronsafta blir brukt for å få pH verdien til en verdi der gjær trives. Hornsaltet og tomatpureen fungerer som gjærnæring og kan derfor få satsen til å komme opp til 22% .

1.Varm opp 3-4 dl vann til en temperatur der sukker kan bli oppløst.
Ha 375g sukker oppi det vannet , rør godt og ver sikker på at sukkeret er løst opp i vannet. Dette er sukkerlaken.

2.Ver sikker på at sukkerlaken er avkjølt til romtemperatur ( ikke for varm , ikke for kald ).

3. ). Ha den halve posen med tørrgjær i blandinga. Tilsett hornsaltet.

4. Ha blandingen oppi en 1,5 liters flaske ( godt vasket ) .

5. Ha 7-8 dl juice opp i flaska og 3 store skjeer med tomatpure og 2-3 dråper sitronsaft . Flaska burde nå være nesten full. Ha i lunkent vann i flaska til det bare er 3-4 cm fra væsken til toppen av flaska.

6. Skru korken på og rist i ca. 1min+(20sek. av gangen, og så slippe ut gass)

7.Lag ett hull i korken til flaska med en skarp kniv/skrujern eller lignende. Hullet skal ikke ver for stort , kanskje like bred som et sugerør.

8.Teip et plaster som dekker korken fast til korken. Ikke teip over hele plasteret , helst bare på sidene sånn at midten av plasteret er uten teip. Stikk et lite hull i plasteret sånn at gass kan komme gjennom. Dette slipper ut gassene fra gjæren men lar ikke oksygen komme inn i flasken .

9. Sett flaska enn plass som holder ca 20 grader konstant. Den skal stå her og gjære i 2-3 uker. Husk å riste flaska godt hver dag .

10. Nå har du en sats som holder 18-22% alc. Når gjæringsprossessen er ferdig tar du 2-3 gram vanlig bake gelatin og koker opp i litt vann i 15 minutter . Bland det inn i satsen. Dette gjør den klar for ”utvinning” og den døde gjæren ligger nå på bunnen. Ikke rist flaska etter den har klarnet seg !

11. Når du skal ”utvinne” satsen finner du den andre 1,5 L flaska . I flasken med satsen i stikker du hull et par cm ovenfor den døde gjæren . Sett en trakt i den tomme flaska og ha et kaffefilter i trakten. Dette fungerer som en sil og hindrer evt. gjær å komme i den tomme flaska. La den ferdige satsen renne ut i den tomme flaska .

12. Du har nå en flaske med død gjær og en flaske med ren, klar sats. Viss du vil ha god smak på satsen kan du blande i noen dråper valgfri essens ( lakrisessens , kokosnøttessens , mintessens og lignende ). Du kan også kjøpe konditorfarge viss du vil ha en annen farge på satsen.


Takker for evt. tips !

Tar forbehold for skrivefeil


Enjoyy
Ønskjer du å starte produksjon av alkoholhaldig drikk, må du anten ha statleg tilverkingsbevilling, eller ei utvida skjenkebevilling med rett til tilverking frå kommunen. Om du ikkje har slik bevilling, er all tilverking av alkoholhaldig drikk forbode.

Link.
Sist endret av Zepur; 27. april 2011 kl. 21:08.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Ønskjer du å starte produksjon av alkoholhaldig drikk, må du anten ha statleg tilverkingsbevilling, eller ei utvida skjenkebevilling med rett til tilverking frå kommunen. Om du ikkje har slik bevilling, er all tilverking av alkoholhaldig drikk forbode.

Link.
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke tillatelse for å produsere øl og vin til eget bruk.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Ønskjer du å starte produksjon av alkoholhaldig drikk, må du anten ha statleg tilverkingsbevilling, eller ei utvida skjenkebevilling med rett til tilverking frå kommunen. Om du ikkje har slik bevilling, er all tilverking av alkoholhaldig drikk forbode.

Link.
Vis hele sitatet...
Dette vil være for bedrifter. For privatpersoner er saken noe annet.
Infinitum
Smile's Avatar
Trådstarter
fra: http://www.brygging.com/?id=10

Lover og Regler

Følgende regler er blant de som gjelder ved hjemmebrygging

Det er lov å lage vin til eget bruk.
Det er i utgangspunktet ingen lovpålagte begrensinger på råstoff som kan brukes.
Det er forbudt å destillere vin (brenne).
Det er forbudt å fryse ned vin for å øke alkoholstyrken.
Salg av hjemmelaget vin er forbudt.
Det kan gis dispensasjoner til spisesteder som ønsker å servere hjemmelaget vin til maten, det skal da betales inn full alkoholavgift, serveringsavgift, moms og lignende.
Det er forbudt for personer under 18 år å lage vin, og det er også forbudt å selge vingjær o.l. til personer under 18 år.
Hvorfor lage sats å drikke ?
Koster jo bare rundt 500 kr så kan du fint destilere 40-60% god brennvin.
Infinitum
Smile's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gromega Vis innlegg
Hvorfor lage sats å drikke ?
Koster jo bare rundt 500 kr så kan du fint destilere 40-60% god brennvin.
Vis hele sitatet...
Dette er ulovlig i Norge Og nope , den smaker kansje ikke så godt , men den koster praktisk talt null og niks hvis du har alt utstyret fra før.
Oh, my bad! Ble forumplet av fraseringen i linken min.
As you were!
Synes det er greit å destilere litt i ny å ne
Skjønte ikke helt det med teipen og plasteret. Kunne du kanskje ha forklart det litt mer nøye ?
Ellers så kommer jeg nok til å prøve dette!
Infinitum
Smile's Avatar
Trådstarter
kan legge ut et bilde , brb =D
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Kunne vært morsomt å prøve ut dette, også denne etterpå:
http://www.vinlegging.net/frysing.shtml
Sitat av Tomacco Vis innlegg
Kunne vært morsomt å prøve ut dette, også denne etterpå:
http://www.vinlegging.net/frysing.shtml
Vis hele sitatet...
Tror du må ha mer enn standar fryster for å få det til.
Har prøvd med 10% i fryseren å dette frøs ikke.
ArbeidsledigProletar
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Skjønte ikke helt det med teipen og plasteret. Kunne du kanskje ha forklart det litt mer nøye ?
Ellers så kommer jeg nok til å prøve dette!
Vis hele sitatet...
GJærlås, teipes over hullet du lagde i lokket?
Infinitum
Smile's Avatar
Trådstarter
Fant ut at plasteret egentlig er helt unødvendig. Bare husk å lage et lite hål i korken , ikke stort. Det jeg gjorde var å pakke flasken inn i et håndkle i tilfelle veske skulle renne ut.Ja ,viss du har gjærlås kan du bruke den i hullet
Sist endret av Smile; 27. april 2011 kl. 22:12. Grunn: Edit
Hvorfor har ingen nevnt plast brenneren enda?
Ellers en grei veiledning trådstarter.
Infinitum
Smile's Avatar
Trådstarter
Den ferdige blandingen skal se sånn ut , rød-oransj væske
http://img163.imageshack.us/i/105hz.jpg/

Faktisk så lukter det ikke mye. Kan godt leve med å la den gjære på rommet i tre uker
Sist endret av Smile; 27. april 2011 kl. 22:21.
Sitat av clarionify Vis innlegg
Hvorfor har ingen nevnt plast brenneren enda?
Ellers en grei veiledning trådstarter.
Vis hele sitatet...
Er nåkk det jeg har snakket om uten å nevne navne
Synes kanskje du er litt vel optimistisk med tanke på alkoholprosenten.
http://no.wikipedia.org/wiki/Vin#Alkoholprosent
http://www.brygging.com/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=2712 Gjær beregnet for vin dør på 13-14 % alkohol.
Det jeg også lurer på er hvorfor gjøre det på denne måten? Hvorfor ikke bare sette opp vanlig vin.Går vel snart ann å brygge ute i en garasje nå når sommeren kommer (evnt. ett annet sted foreldrene dine ikke finner det), hvis de ikke liker sånt.
Kommer ant på gjæren det.
Siste jeg satte opp sats fikk jeg 18 % må også sies at dette var turbogjær!
Sitat av Gromega Vis innlegg
Kommer ant på gjæren det.
Siste jeg satte opp sats fikk jeg 18 % må også sies at dette var turbogjær!
Vis hele sitatet...
Stemmer nok sikkert det ja, men jeg vil fortsatt holde fast på påstanden min. Tørrgjær som man kjøper på butikken er ikke dyrket fram for å tåle høy alkoholprosent og vil nok dø på en lavere alkoholprosent.
Det har du helt rett i, tørrgjær fra butikken egner seg ikke til brygging.
Tørrgjær - brødbakst ol.
Vingjær - Vin
Ølgjær - Øl
Turbogjær - Sprit

I gamle dager brukte de jo poteter som gjær.
Men om du skal ha sterkest mulig drikke bør man gå for turbogjær.
Denne tar heller ikke lang tid å få sats av dette.
Kan klare det fint på under 1 uke
Om noen år kommer dere til å sitte på vors og flire bra godt av hvor tullete dere var som ungdommer
hmm hørstes intresangt ut, har du prøvd dette? og har du flere oppskrifter?
Infinitum
Smile's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tsunami Vis innlegg
Synes kanskje du er litt vel optimistisk med tanke på alkoholprosenten.
http://no.wikipedia.org/wiki/Vin#Alkoholprosent
http://www.brygging.com/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=2712 Gjær beregnet for vin dør på 13-14 % alkohol.
Det jeg også lurer på er hvorfor gjøre det på denne måten? Hvorfor ikke bare sette opp vanlig vin.Går vel snart ann å brygge ute i en garasje nå når sommeren kommer (evnt. ett annet sted foreldrene dine ikke finner det), hvis de ikke liker sånt.
Vis hele sitatet...
Optimistisk ?
Har lest at den eneste forskjellen på turbogjær og vanlig gjær er næringsinnholdet. Med tomatpureen som inneholder vitamin B1 og hornsaltet vi tilsetter , gror gjæren godt , spsielt når du får i sitronsaften, da ph verdien vil bli perfekt for gjæren å gro.
Dette er bare en oppskrift på satsen ! Er vledig klar over mange andre potensielt bedre muligheter , men dette kan gjørest fort hjemme uten noe spesielt utstyr , så.

@GraasXo , Jeg brygger den atm, men oppskriften skal visstnok funke ! Flere oppskrifter på satser ? En sats er en sats , det som evt. kan endres på er gjæren viss du har tilgjengelig vingjær eller annen egnet "bryggegjær", anbefaler jeg heller det enn denne tørrgjæren.
Og dette smaker godt?
ok:P håper på tilbake melding av smaken og fungsjon ^^
Infinitum
Smile's Avatar
Trådstarter
Skal legge ut en "tripprapport" på satsen når den er ferdig brygget
Viss dere er i tvil om alkoholprosenten så kan dere jo lage selv og måle prosenten ?
Sist endret av Smile; 28. april 2011 kl. 15:03.
hvordan måler man % da?
Sitat av meitemark Vis innlegg
Dette vil være for bedrifter. For privatpersoner er saken noe annet.
Vis hele sitatet...
La meg legge til:
Om du skal selge drikken, gjelder dette. Ikke nødvendigvis kun for bedrifter i såfall..

Sitat av GraasXo Vis innlegg
hvordan måler man % da?
Vis hele sitatet...
Man bruker en alkometer til sprit.
Til øl / vin bruker man vinometer. Det får du kjøpt på Europris.
hvor mye koster det?
Sitat av Gromega Vis innlegg
Hvorfor lage sats å drikke ?
Koster jo bare rundt 500 kr så kan du fint destilere 40-60% god brennvin.
Vis hele sitatet...
Jasså? Har du link til noe ustyr for den prisen. Prøvde meg ut sjæl med en hjemmesnekra spiral destillerer. Ble ikke så bra....
På steg nr. 11 i oppskriften kan man jo også bruke en hevert. Slipper du å lage hull i flaska, noe som gjør at den blir ubrukelig til senere bruk.

http://no.wikipedia.org/wiki/Hevert
Sitat av KRS93 Vis innlegg
La meg legge til:
Om du skal selge drikken, gjelder dette. Ikke nødvendigvis kun for bedrifter i såfall..



Man bruker en alkometer til sprit.
Til øl / vin bruker man vinometer. Det får du kjøpt på Europris.
Vis hele sitatet...
vinometer måleren er ikke til å stole på.

skal du ha en riktig måling regner du ut styrken med mostvekten
Sist endret av Hydrogen; 28. april 2011 kl. 18:23.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jasså? Har du link til noe ustyr for den prisen. Prøvde meg ut sjæl med en hjemmesnekra spiral destillerer. Ble ikke så bra....
Vis hele sitatet...
1 stk http://vinogbar.no/product_info.php?...roducts_id=263
1 stk http://vinogbar.no/product_info.php?...roducts_id=262
1 stk Dyppvarmer, tror jeg betalte 200-300 kr for min.
2 Stk Satstønner 25l.

Så dette blir vell rundt 500 kr.
Dette er jo en enkel plastbrenner, ganske greit å få til for nybegynnere.

Om du trenger hjelp med sats er det bare å spørre.
Koster vell rundt 250kr for 25-30l sats
Å da kan du får ca 9l 40% sprit.

Skal snart utvikle meg å lage meg en spiral/kolonnebrenner
▼ ... over et år senere ... ▼
▼ ... noen uker senere ... ▼
Stjeler tråden, har ikke lest igjennom. Har 25L gjærbøtte, turbogjær, gjærlås og 8kg sukker.. Hva mangler jeg? Evt. framgangsmåte. Vær så snill å ikke link til bryggdittegetvissvass.no, vil bare ha ett enkelt svar. Mangler kullfilter, det er jeg klar over.
Ville nå ha valgt noe annet enn tomatpure som næring til gjæren ... er ikke særlig glad i tomat heller

Er nå litt betenkt med å bruke gelatin til å synke gjær til bunnen av flaska.
Personlig ville jeg nok valgt ordlig gjær, td. Turbogjær ... og en gjærstop for å være sikker på at gjæren er dau.
Er ikke annet som er helvette enn at det du har brygga fortsetter å putre å gå selv etter du har "stansa" brygget, og noen uker senere tar deg en fest med dette brygget.

Vurderer man denne metoden ville jeg mye heller ha tatt steget videre til plastbrenneren som det allerede er linket til ... da får man også en renere vare som er sterkere og helt overlegen sammenlignet med dette her som man risikerer at fortsetter å putre og gå etter at man har forsøkt å stanse brygget. Med plastbrenneren så vet man i det minste at man ikke har gjær i sluttvaren, noe man ikke er helt garantert for med denne oppskriften, men nå er jo dette sats også da, og sats er jo ikke en drikkbar vare, den skal destilleres

Nå har ikke jeg destillirert så mye da, men har jo vært forsøkt, men har jo sett mine brygg med div. vin & øl kit som man får kjøpt, og disse er jo veldig kurante ... anbefaler mye heller disse siden sluttresultatet da er mye mere forutsigbart enn når man driver å roter med oppskrifter, ikke det at å forsøke ut nye oppskrifter og slik er morro, men en del av å brygge selv er jo at man skal ha drikke som er god og for å spare noen kroner kanskje, så vist brygget går til helvette for å si det på bryggerspråket ... så har jo man ikke brygg til festen, og man sparer ikke di kronene man kanskje var ute etter ... man kan jo alltids kvitte seg med brygget som gikk "adundas" til noen yngre "wannabes" som er ute etter alkohol, men anbefales virkelig ikke vist du selv er under 18 og i utgangspunktet ikke har lov til å drikke, og ivertfall ikke brygge til eget bruk ... trolo looo backfire ... sett en del kompiser brenne seg når dem langa dårlig brygg til "smårips"
Sitat av stene Vis innlegg
Stjeler tråden, har ikke lest igjennom. Har 25L gjærbøtte, turbogjær, gjærlås og 8kg sukker.. Hva mangler jeg? Evt. framgangsmåte. Vær så snill å ikke link til bryggdittegetvissvass.no, vil bare ha ett enkelt svar. Mangler kullfilter, det er jeg klar over.
Vis hele sitatet...
Om du skal lage sats til å brenne er det vel bare å helle vann (eller annen drikke om du ikke skal brenne) i en stor kasserolle og tilsett sukkeret. Varm opp vannet til svak koking mens du rører rundt til sukkeret oppløses.

Hell vannet i gjærbøtta og vent til temperaturen i vannet synker til under 25 grader. Tilsett gjær og rør lett rundt en liten stund. Sett på lokket på bøtta og så gjærlåsen.

NB. i de fleste gjærlåsene skal det fylles halveis med vann i den øverste "beholderen". Har lite peiling på sånt, men det finner du ut ved ett kjapt søk.
Sitat av Azarat Vis innlegg
Azarat
Vis hele sitatet...
Takk for ett perfekt og fint svar.

Ser de har forskjellige alternativer på europris, men da bare pulver. Skal man bruke noe spesiellt eller kan man bruke kaffefilter?
Tar gjerne forslag på kullforslag :=)
Sitat av stene Vis innlegg
Takk for ett perfekt og fint svar.

Ser de har forskjellige alternativer på europris, men da bare pulver. Skal man bruke noe spesiellt eller kan man bruke kaffefilter?
Tar gjerne forslag på kullforslag :=)
Vis hele sitatet...

Mener du forskjellige typer gjær? Om det er pulver, helt fast form eller flytende tror jeg gjør liten forskjell. Det kommer ann på hva du skal lage, turbogjær til sprit og vingjær til vin og ølgjær til øl. Om du skal lage sats kan du kjøpe turbogjær.

Mener du kaffefilter til å filtrere satsen? Det funker ikke så veldig bra, men det fjerner jo litt dersom du bruker flere lag med kaffefilter. Det beste å la satsen stå så lenge at gjæren synker til bunnen og satsen har blitt klarere (står den noen uker kan den faktisk bli helt blank uten å tilsette noe stoff) og så bruke hevert.
Pass på så du ikke har slangen helt i bunnen så du får med bunnslammet.
Mulig dum spm.. Vil prosenten gå opp av å f.eks ha en varmekolbe i satsbøtta?
Tror du har et problem med å få over 18 prosent med denne oppskriften altså da gjær dør vanligvis ved rundt 17%
CrazyFrazy
14 1
blir det en høyere % vis du ikke, tar i vann og eventuelt eplejuice ?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Trymern Vis innlegg
blir det en høyere % vis du ikke, tar i vann og eventuelt eplejuice ?
Vis hele sitatet...
Wait what? Blir det ikke bare tørrvarer du slenger tomatpure på da?
hvor er det mulig å få kjøpt kullfilter og turbogjær?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har nå smakt på vinen, smaker ikke veldig godt. Jeg klarer nesten ikke å ta en ordentlig slurk av dette her.