Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1474
Hei!

Da har jeg bestemt meg for å kjøpe et anlegg, som det dundrer litt i.. Men kan ingenting om høyttalere eller forsterkere. Så håper dere kan hjelpe meg!

Budskjettet er opp til kr8000,-

Det skal brukes til musikk og litt film. Men dere kan gå ut ifra musikken tenker jeg da jeg sjeldent ser på film. Vet man ikke får sånne kongesuperdupre anlegg for 8000kr men vil jo som alle andre få mest ut av pengene. Og anlegg med mye bass er bra, så det ikke blir sånn kun for å høre mest mulig "klare" lyder. Er stor fan av bass! Har et z-5500 anlegg nå men vil ha et kraftigere et hvis det er mulig innenfor 8000kr, noe jeg er ganske sikker på at det er. hehe.. Og musikken skal spilles fra pc'n.

jeg trenger forsterker og høyttalere. Eventuelt kabler(?).

har hørt om at noen bruker effektforsterker, forforsterker, forsterker og integrert fortsterker. Hva trenger jeg av dette og hvilke høyttalere burde jeg kjøpe for å få best mulig ytelse etter mine krav?

Sammendrag:
Vil ha mye bass.
budskjett kr8000,-
Skal brukes til hovedsaklig musikk.
Musikk spilles fra pc.
Et kraftigere anlegg enn z5500.
Hvilke(n) type forsterker trenger jeg?
Hvilke høytallere?


Tusen takk for all hjelp jeg kan få!
Cerwin Vega + NAD = krutt
Sitat av tafsern Vis innlegg
Cerwin Vega + NAD = krutt
Vis hele sitatet...
Ser det er mange forskjellige typer. Kan du linke til noe for prisklassen min?
takk for svar!: )

Ser det er 8" basshøyttalere. og at z-5500 har en 10" basshøyttaler. har det veldig mye å si? Selv om det blir 4x8" med EF NS-777.
Begynn med en Yamaha forsterker ala RX-v 3900 og fortsett derfra.

Koster en del men det er bedre å grine en gang enn heller først å kjøpe noe billig og grine for at det ikke holder for så å grine enda en gang når man må gå steget opp til noe som holder senere
Ikke kjøp ifra PixMania!! De har lager i Frankrike, så du må enten vente i uker/måneder på varene eller ikke få noe i det hele tatt, ikke engang pengene tilbake, med mindre du er veldig heldig. Ta en titt på "TV2 hjelper deg" om PixMania.
Sitat av Hjemmeværende Vis innlegg
Begynn med en Yamaha forsterker ala RX-v 3900 og fortsett derfra.

Koster en del men det er bedre å grine en gang enn heller først å kjøpe noe billig og grine for at det ikke holder for så å grine enda en gang når man må gå steget opp til noe som holder senere
Vis hele sitatet...
Rundt kr15000,- blir for dyrt. Men jeg skjønner hva du mener.

De høyttalerene der ser passende ut. Men du finner ikke en tilsvarende forsterker på hifiklubben eller komplett eller lignende? Ser det har vært mye tull med pixmania desverre.

Sitat av oddisews Vis innlegg
Ikke kjøp ifra PixMania!! De har lager i Frankrike, så du må enten vente i uker/måneder på varene eller ikke få noe i det hele tatt, ikke engang pengene tilbake, med mindre du er veldig heldig. Ta en titt på "TV2 hjelper deg" om PixMania.
Vis hele sitatet...
Takk! *titegn*
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av oddisews Vis innlegg
Ikke kjøp ifra PixMania!! De har lager i Frankrike, så du må enten vente i uker/måneder på varene eller ikke få noe i det hele tatt, ikke engang pengene tilbake, med mindre du er veldig heldig. Ta en titt på "TV2 hjelper deg" om PixMania.
Vis hele sitatet...
lol? jeg kjøpte min HK 980 derfra og fikk den på døra etter 4 dager. og btw, Pixmania er eid av Dixon grp som eier Elkjøp, så pixmania er nok til og stole på

men on-topic igjen, støtter CW + NAD får behovet ditt. men du må også huske at plassering av høytalere er innmari viktig for bassen, så hvis du syns z-5500 ikke har nok bass, flytt subwooferen i hjørnet av rommet.

CW høytalere 4,5k,-

NAD forsterker 3,7k,-

eller storebroren til den over. 5k,-


edit:
Sitat av ballestank Vis innlegg
De høyttalerene der ser passende ut. Men du finner ikke en tilsvarende forsterker på hifiklubben eller komplett eller lignende? Ser det har vært mye tull med pixmania desverre.
Vis hele sitatet...
hk 980 ville nok passet bra til bruket ditt har den selv med et par JBL E-100 og det dunker som juling

og som sakt så fikk jeg min hk 980 på fire dager derfra
Sist endret av Echuz; 16. februar 2011 kl. 18:45.
Spør på avforum.no. Og evt sjekk ut bruktmarkedet. Mye pent brukt til bra priser.
Sitat av echuz Vis innlegg
lol? jeg kjøpte min HK 980 derfra og fikk den på døra etter 4 dager. og btw, Pixmania er eid av Dixon grp som eier Elkjøp, så pixmania er nok til og stole på :)

men on-topic igjen, støtter CW + NAD får behovet ditt. men du må også huske at plassering av høytalere er innmari viktig for bassen, så hvis du syns z-5500 ikke har nok bass, flytt subwooferen i hjørnet av rommet.

CW høytalere 4,5k,-

NAD forsterker 3,7k,-

eller storebroren til den over. 5k,-


edit:
hk 980 ville nok passet bra til bruket ditt :) har den selv med et par JBL E-100 og det dunker som juling :)

og som sakt så fikk jeg min hk 980 på fire dager derfra :)
Vis hele sitatet...
Hvis du mener jeg kan stole på pixmania så gjør jeg det for hk980 passer nok best til prisen for meg! :) De CW høyttalera du linka til har jeg sett en del på og frister _veldig_ mye.

Hvor mye kosta dine JBL E-100 forresten?

z-5500 står tilfeldigvis i hjørnet og savner fortsatt mere bass :(
CV må man jo ha såpass mye effekt for å drive, at man blir jo fattig bare på den delen.

Jeg ville satset på et 2.1 oppsett, med en god stereo forsterker med sub-utgang.

Sats på noen gode stativhøyttalere og en sub ifra f.eks XTZ.
Og gjerne en NAD forsterker ifra brukthandelen.
Har Har CW V-15, en forsterker på 2x40 og en effektforsterker på 2x150... det river ganske bra, men effektforsterkern min har kutta må få sendt den inn til noen som kan fikse slik, da hifiklubben skal ha verdien av den for å fikse den .. øø?
Vet ikke om du har prøvd det, men dette programmet kan du justere bass, diskant og mid-lyd en del i - Realtek sound manager.. gratis er det også.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av ballestank Vis innlegg
Hvis du mener jeg kan stole på pixmania så gjør jeg det for hk980 passer nok best til prisen for meg! De CW høyttalera du linka til har jeg sett en del på og frister _veldig_ mye.

Hvor mye kosta dine JBL E-100 forresten?

z-5500 står tilfeldigvis i hjørnet og savner fortsatt mere bass
Vis hele sitatet...
til dere lenger opp her som anbefaler 2.1 så må jeg si meg delvis uenig. med de jeg linka til lenger opp skal det ikke vere noe som helst behov for en sub så lenge plasseringen er riktig. HK980 har sub utgang btw

hvor mye e-100 kosta vet jeg ikke siden det var pappa som fikk de som vareprøve på jobben, men her står det at de gikk for 499$ for 1, noe som tilsvarer nesten 6000,- for begge.

CV må man jo ha såpass mye effekt for å drive, at man blir jo fattig bare på den delen.

Jeg ville satset på et 2.1 oppsett, med en god stereo forsterker med sub-utgang.
Vis hele sitatet...
hk980 er noe av det kraftigste du kan få tak i til den prisklassen og har mer enn nok fraft til og drive et par gulvhøytalere fra CW

edit: satan det ble rotete!
Sist endret av Echuz; 17. februar 2011 kl. 13:53.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Skjønner ikke hvorfor man skal handle på pixmania så lenge man kan unngå det..
http://www.soundgarden.no/stereo/for...rker-sort.html
Sitat av echuz Vis innlegg
til dere lenger opp her som anbefaler 2.1 så må jeg si meg delvis uenig. med de jeg linka til lenger opp skal det ikke vere noe som helst behov for en sub så lenge plasseringen er riktig. HK980 har sub utgang btw

hvor mye e-100 kosta vet jeg ikke siden det var pappa som fikk de som vareprøve på jobben, men her står det at de gikk for 499$ for 1, noe som tilsvarer nesten 6000,- for begge.



hk980 er noe av det kraftigste du kan få tak i til den prisklassen og har mer enn nok fraft til og drive et par gulvhøytalere fra CW

edit: satan det ble rotete!
Vis hele sitatet...
aah, okey

Regner med at det blir hk980 fra soundgarden!

Tusen takk for svar og hjelp allesammen!