Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 8353
Unnskyld meg? Vet dette er gammel tråd og allting.. Men hvor lang tid vil det ta før man får resultater?
Kommer ann på hvem type sopp man gror, det kan ta alt fra to til tre måneder.
Og om du har riktig kolonisering og fruktifiseringstemperaturer
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har ikke orket å lese gjonnom dette emne, så beklager hvis det allerede er nevn, men hva trenger man for å gro cubensis? Hva slags jord, næring, lys, temp og sånt?
Psilocybe Cubensis Growth Parameters
Står originalt i "The Mushroom Cultivator", en veldig god bok om jeg får si det selv. Tar for seg alle slags typer sopp, fra sporer til "kopiering" av strain og casing etc. Definitivt en fin bok.
Har planer om aa proeve meg paa dyrking naa snart. Kan bli litt risky business, ettersom at jeg for tiden bor hos en hvertsfamilie og skal vaere paa skole her i 8 mnd tid til.

Spoersmaalet mitt er da om hvor mye sol plantene trenger i den perioden hvor de har faatt hodet ut av jorda og de faktisk er i groperioden. Jeg har lest flere guider, inkludert en som gaar ut paa aa skjule soppen best mulig, og den beskriver i detalj hvor mye sol planten trenger, helt fram til de stikker hodet opp fra jorda.

I begynnelsen sier denne guiden (som jeg ikke har linken til her, men jeg skal poste den saa snart jeg kommer paa riktig data) saa skriver forfatteren at man kan ha den i et skap eller en skuff mesteparten av tiden.

Mye skrift, lite mening? Haaper dere skjoente problemstillingen!
Mine svigerforeldre pleide å gro matsopp i søppelsekker før. De kokte svære gryter med halm for å sterilisere grobunnen (luktet visst helt for jævlig), stappet det i søppelsekker og heiv sporer i. Så stakk de masse hull i søppelsekken for luft og satt det i kjelleren a given time period. Voila, masse sopp! Dette må jo funke på alle typer sopp...? Sikkert ikke like god ratio på mengde sporer/mengde ferdig sopp som andre metoder, men det viser jo litt hvor enkelt dette kan gjøres.

Vict0r: Sopp er ikke en plante, det er en sopp. Driver derfor ikke fotosyntese og trenger ikke sol.
Ah..! Lurte på det samme jeg også. Men hvorfor skal man da ha en boks med et gjennomsiktig lokk/side annet enn av den grunn å få inn noe lys?
Takker for svar!
Sist endret av rontciiw; 21. september 2007 kl. 16:42.
Boksen/glasset er hovedsakelig gjennomsiktig for at man skal kunne se når mycelet er ferdig utviklet, og om det eventuelt er infisert med muggsopp eller bakterier. Men dette er jo i inkubasjons-perioden.

I fruktnings-fasen bør du ikke ha en gjennomsiktig boks, ihvertfal ikke på sidene. Toppen kan godt være gjennomsiktig i og med at det er optimalt for soppen å få noen timer lys hvert døgn, bare for å etterligne de naturlige forholdene mest mulig. Men det er absolutt ikke nødvendig..
Sist endret av mentalmelt; 21. september 2007 kl. 17:46.
Høres bra ut! Jeg skal også prøve å sette opp en avling, men vil helst klare å holde det litt skjult!


Jeg bøyer meg i sporene for deres velsignede soppkompetanse!