Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 3097
Leste akkurat artikkelen på vgnett: http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=141185

Noen som kan forklare meg hva dette vil si for den enkelte bruker? Vil de istedenfor å ta seg en fast pris betalt for internett (som ADSL er nå), og heller ta seg betalt for hver side du ser på, hver film og spill du laster ned?
Er det virkelig ingen andre selskaper som har nok makt til å stoppe Telenor? (Hørtes dramatisk ut )
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Virker ifølge artikkelen som at telenor skal ta seg betalt per mb du laster ned etc, akkurat som over GPRS.

Dog dette virker mer som en aprilspøk enn noe seriøst...
Det er vel snakk om at telenor kan ta seg betalt av andre for kapasitet i deres nett. Slik at hvis du besøker iptv.no og streamer noe derfra så betaler iptv.no telenor for å få lov å levere tjenester til deg i telenor sitt nett. hvis jeg har forstått tanken bak dette korrekt
veldig beleilig at dette kommer samtidig som rikstv (som telenor har interesser i), slik at telenor kan sørge for at iptv-tilbudet ikke kan danke ut rikstv sitt tilbud

iptv.no er bare et fiktivt eksempel for ordens skyld
Sist endret av bo1e; 20. juni 2007 kl. 14:23.
Jeg forsto det sånn at feks NRK måtte betale Telenor for og nå frem til brukeren.
Altså, hvis ikke DE betaler så kommer DU ikke inn på www.nrk.no.
Men nå skumlestejeg bare første del av teksten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det dei vil er å ha slutt på at innholdslevrandører som NRK og TV2 bruker NIX som gratis peering-avtale. Dei vil mao. at dei som bruker båndbredde skal betale for det. For vanlige privatbrukere blir det i praksis ikkje forskjell tipper eg.

Det er forsåvidt forståelig at dei tar steget, og krever at innholdslevrandører betaler litt.

Gisle Hannemyr påpeikte situasjonen i en artikkel i 2001.
For vanlige privatbrukere blir det i praksis ikkje forskjell tipper eg.
Vis hele sitatet...
det er vel for privatbrukere det blir forskjell? ikke alle innholdsleverandører har råd til å betale hvis telenor begynner å kreve penger. da må de legge ned tilbudet. eller privatbrukere må begynne å betale for tjenester som tidligere har vært gratis. tipper ingen innholdsleverandører kommer til å ta regningen for dette helt selv uansett om de har råd eller ei.
Dette er råttent gjort av telenor. Vi betaler da vitterlig nok for ADSL.
Men det er jo slik det blitt i Norge, har skal alt og alle robbes for penger....
BOIKOTT TELENOR!!!!!

Hvis dette gjennomføres, og innholdsleverandørene må betale Telenor for å streame f. eks. film ut til brukerne vil nok resultatet bli at det blir forskjell på hvilken leverandør man bruker. Det blir nok slik at kundene i Telenor sitt nett må betale mer for å se f.eks. TV/film over internett - ingen skal fortelle meg at innholdsleverandørene kommer til å ta denne regningen.

Det er kun en ting å si: BOIKOTT TELENOR - BESTILL BREDBÅND FRA ANDRE LEVERANDØRER (men unngå de som leier nett av Telenor)!
Sitat av NKF
BOIKOTT TELENOR!!!!!

Hvis dette gjennomføres, og innholdsleverandørene må betale Telenor for å streame f. eks. film ut til brukerne vil nok resultatet bli at det blir forskjell på hvilken leverandør man bruker. Det blir nok slik at kundene i Telenor sitt nett må betale mer for å se f.eks. TV/film over internett - ingen skal fortelle meg at innholdsleverandørene kommer til å ta denne regningen.

Det er kun en ting å si: BOIKOTT TELENOR - BESTILL BREDBÅND FRA ANDRE LEVERANDØRER (men unngå de som leier nett av Telenor)!
Vis hele sitatet...

Hehe vist du skal boikotte telenor blir det lite leverandører og velge mellom
Ikke alle som har den muligheten, men de som har et alternativ bør bytte sporenstreks. å det gjelder alle tjenester, ikke bare internett-tilgang.
Kommersialisering av internett er ikke bare noe som holder på i Norge. I statene har det pågått de en god del måneder. Hvis Telenor får lov til å gjøre dette, er vi på vei mot et privatisert nett som i liten grad er tilpasset hver brukers ønske. Det blir på sitt værste slik som kabeltven din, hvor noen bestemmer hva slags kanaler du skal få adgang til. Telenor kan da ta seg betalt av folk som har råd til det for å gi deres tjenester førsteprioritet. Båndbredden som er til overs er gjerne så dårlig at man ikke får uttrykt seg på nett om man ikke har råd til å betale det de ønsker.

Vg-artikkel: Vil selge internettrafikk

For å forstå hva dette på lang sikt innebærer, se denne videoen om net-nøytralitet:
Net Neutrality

Hvis Telenor begynner med dette, oppfordrer jeg alle til å gå vekk fra Telenor og Telenor-eide selskaper.

Save the internet
Sist endret av ProZhen; 21. juni 2007 kl. 14:17.
Så dette betyr rett og slett at telenor vil nekte, eller begrense, adgang FRA de sidene som ikke betaler telenor?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Jeg er enig; dette er noe man burde kjempe mot. Hadde jeg ikke boikottet Telenor allerede - helt tilbake fra 1998 - så ville jeg tenkt at dette var en god tid å begynne å gjøre det på.
Her er også en video som omhandler debatten som nå raser i USA og forklarer hva Internett-nøytralitet faktisk handler om, og dessverre også kan bli aktuell her i Norge: http://www.youtube.com/watch?v=cWt0XUocViE.
Ikke nok med at dette går forbrukerne dårlig, men det får en stor økonomisk betydning for de bedrifter som ikke har mulighet for å betale summer for å få prioritert trafikk. Er det feil å si at dette er faktisk ikke noe som bare vil påvirke den vanlige mann i gaten, men økonomien nasjonalt med tanke på at en faktisk kan se en bortgang av enkelte tjenesteleverandører?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Telenor sitt steg vekk fra NIX har da ingenting med nettnøytralitet å gjere i første omgang.

I norge er telelnor den største ISPen, og Tier1 innenlands. Dei kjøper ikkje innenlands transitttrafikk av nokon, men peerer med andre, og selger trafikk.

NIX er såkalla Open Peering. For 22000 i året så har du åpen peering mot alle andre på NIX, og dei kan ikkje nekte deg det. Det fører til at billigaste måten for mange er å kjøpe tilgang på NIX, istaden for å kjøpe transittkapasitet.

T.d TV2, schibsted og NRK er på NIX, sjølv om desse ikkje er ISPar. Grunnen til at dei er på NIX er heilt klart at det er billigast for dei, og dei slepp å kjøpe transitttrafikk.

Eg har difor en viss forståelse for det telenor vel å gjere, og det er rart dei ikkje har gjort det før.

Foreløpig har dei ikkje prioritert pakkar frå enkeltlevrandørar, og det er også heilt adskilt fra å flytte ut frå NIX.
Nå skal Telenor stjele fra de fattige og rike og gi til... SEG SELV?

Smart trekk, men ikke særlig lurt med tanke på utvikling på nettet her i landet.
eriksb: Ikke i første omgang, men det vil i prinsippet bli slik om alt skulle falle tilrette for det. Dette vil gjøre at som sett, Google kan betale Telenor for å få førsteprioritet på båndbredde. Kanskje Yahoo til slutt blir presset vekk ved at båndbredden som går til dem er såpass lav at ingen brukere gidder å vente, og heller bruker google. Det Telenor gjør må stoppes av prinsipper, først og fremst.

Edit: Dagbladet kommer også med en god artikkel som forklarer situasjonen. Dagbladartikkel
Sist endret av ProZhen; 21. juni 2007 kl. 15:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Igjen: Trekke seg fra NIX != prioritere visse typer trafikk. Det vil bare sei at telenor er lei av å ha freeriders fra NIX. NIX er latterlig billig sammenligna med kjøp av transittkapasitet.
Ser ut til at det er på vei til kommersialisering.

Telenor sier de ikke skal ta betalt av innholdsprodusenter, men har likevel sendt et rådyrt tilbud til Schibsted. Les saken her: http://www.digi.no/php/art.php?id=386847
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg er ikke sikker på om jeg har forstått fullstendig
Hvis telenor kobler i fra nix, vil da vi telenorkunder få tregere tilkobling til for eksempel bittorrent?
Hvis stormen anbefaler boykot også så er jeg på tlf imorgen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Acin
Jeg er ikke sikker på om jeg har forstått fullstendig
Hvis telenor kobler i fra nix, vil da vi telenorkunder få tregere tilkobling til for eksempel bittorrent?
Vis hele sitatet...
Nei. Du vil ikkje merke det.

Eg forstår utmerka godt at telenor trekte seg fra NIX etter som det åpenbart ikkje var peering på like vilkår. Eg lurer på kva retning det gikk mest trafikk mellom Schibsted og telenor...

At dei har gitt Schibsted et realistisk tilbud på transittkapasitet er fair.

Skal vi først ha fritt marked må det vere fritt, og ikkje bunde slik det er. Telenor sin forpliktelse er å tene mest mogeleg pengar for eigarane, ingen ting anna.

Og ja; nix *var* latterlig billig. 22000 i året for 100Mb fri peering. Det er brøkdelen av det linja ville kosta på det opne markedet. Når då slike levrandører som NRK og slikt er presentert så er det klart at det var billig måte å få transittkapasitet på, istaden for å kjøpe eigne linjer.
Om Telenor faktisk gjennomfører denne planen uten å bli stoppet eller at 98 % av alle privatbrukere sier opp abonnementet på sekundet vil jeg miste all tro jeg noensinne har hatt på det norske folk. Da må jeg nok finne meg et annet land å leve i. Internett er mer eller mindre den siste frihet vi har igjen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DryYouTear
Om Telenor faktisk gjennomfører denne planen uten å bli stoppet eller at 98 % av alle privatbrukere sier opp abonnementet på sekundet vil jeg miste all tro jeg noensinne har hatt på det norske folk. Da må jeg nok finne meg et annet land å leve i. Internett er mer eller mindre den siste frihet vi har igjen.
Vis hele sitatet...
Folk flest aner ikkje kva NIX dreier seg om, og vil trekke på skuldrene så lenge dei får lest vg og surfa på jewtube.

Det vil telenor garantert sørge for at dei får, ettersom det er i telenor si eiga interesse for å behalde kunder. Mao. kjem ikkje den jamne forbrukaren til å ha nokon ting å klage over, og eg tipper mindre enn 10% av kundane til telenor i heile tatt forstår debatten som pågår.
Men små sider som ikke kan betalefor seg kan bli stoppet\sensurer hvis Telenor vil ta betaling (?) Hvis di feks har kontroversiel informasjon..
Ikke at jeg tror Telenor vil gjøre det, men det åpner mange dører
Sist endret av torsken; 1. juli 2007 kl. 23:48.
Hvor mange ganger må vidarlo forklare hva denne saken handler om? Meg bekjent så finnes det ingen greasemonkey scripts som filtrerer vekk vidarlo's svar, men det kan virke slik.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av torsken
Men små sider som ikke kan betalefor seg kan bli stoppet\sensurer hvis Telenor vil ta betaling (?) Hvis di feks har kontroversiel informasjon..
Ikke at jeg tror Telenor vil gjøre det, men det åpner mange dører
Vis hele sitatet...
Nei, du heller har ikkje forstått kva dette dreier seg om. Telenor kjøper transittkapasitet av utanlandske levrandører, og norske levrandører kjøper transittkapasitet av telenor. Det vil sei at dei som ikkje vil betale telenor sin pris må finne ein annan ISP og på den måten få kapasitet mot internet. På samme måte som alle som ikkje er tilknytta NIX må gjere. Eller akkurat slik det blir praktisert i USA.
Sitat av vidarlo
Nei, du heller har ikkje forstått kva dette dreier seg om. Telenor kjøper transittkapasitet av utanlandske levrandører, og norske levrandører kjøper transittkapasitet av telenor. Det vil sei at dei som ikkje vil betale telenor sin pris må finne ein annan ISP og på den måten få kapasitet mot internet. På samme måte som alle som ikkje er tilknytta NIX må gjere. Eller akkurat slik det blir praktisert i USA.
Vis hele sitatet...
Ok, men det erså hett emne i amerika, hva er farene med det?
Sist endret av torsken; 1. juli 2007 kl. 23:57.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av torsken
Ok, men det erså hett emne i amerika, hva er farene med det?
Vis hele sitatet...
Nettnøytralitet og det faktum at telenor trekker seg fra NIX-samarbeid er *ikkje* samme sak.

Nettnøytralitet går på prioritering av pakker avhengig av opphav uansett kven som er linjelevrandør til tjenesta. T.d kan ein tenke seg at Telio betaler telenor for å få forrang foran TeleVOIP i telenor sitt nett. Det vil vere en markedsmessig fordel, der største lommeboka vinner.

Det kjem altså i tillegg til at dei må betale sin ISP for transitttrafikk.

At telenor vil skru opp prisane på transitttrafikk frå eit kunstig lågnivå til eit meir realistisk prisnivå har altså lite eller ingenting med nettnøytralitet å gjere.

Det har heller ikkje med nettnøytralitet å gjere når bedrifter betaler telenor for garantert båndbredde frå punkt til punkt via VPN.

Og nettnøytralitet er etter mi meining viktig for å unngå det du beskriv: kommersialisering av internett. Men at telenor trekk seg frå NIX? Neppe. Om eit halvår er det gløymt.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg skjønner argumentasjonen til vidarlo, likevel reiser dette et gammelt spørsmål mot telenor. Skal Telenors eneste interesse være å tjene penger for eierene sine (der staten er majoritets eier), eller har selskapet også et vist samfunnsansvar? Helt annen debatt, men fortsatt viktig. Jeg mener så lenge Telenor overtok hele Televerkets infrastruktur verderlagsfritt har de et samfunnsansvar og kan ikke bli sett på som et hvilket som helst privateid selskap.

Personlig mener jeg at internettaksess er/"kommer til å bli" en like viktig del av infrastrukturen i Norge som veinettet. Det kan derfor ikke fult og helt kan overlates til private aktører. Det må behandles på samme måte som veinettet vårt.

Jeg håper også denne diskusjonen vil føre til en lov for nettnøytralitet. Det skal ikke være mulig å kjøpe seg høyere access i nettet. Selv om det som vidarlo påpekte ikke nødvendigvis vil føre til at nettnøytraliteten går fyken, er det også det første skrittet mot mindre nettnøytralitet.

Det vil også føre til at mindre pengesterke aktører, da gjerne nye konkurenter, ikke vil ha råd til å konkurrere med de gamle og etablerte.

Det vil for eksempel være meget vanskelig å starte en konkurrent til youtube.
Sist endret av sptz; 2. juli 2007 kl. 00:16.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg er heilt einig med deg, spetznaz, men eit kvart børsnotert si oppgåve er å tene pengar for eigaren, altså dei som har kjøpt aksje i firmaet. Det er kapitalisme på godt og vondt.

Difor meiner eg at telenettet, både stamlinjer og local loop, burde vore skilt ut i eige statleg selskap, som skulle drive det non-profit, og gi alle levrandørar like vilkår på tilgang til nettet. Så kunne telenor få konkurere om å levere innhald o.l. på det nettet.

Å bygge ut nytt stamnett er rimelig billig. Det er en del tusen kilometer med fiber, men kraftselskapa har bygd ut ein del fiber på sida av telenor, og meir kjem, så der blir det ordning.

Problemet er at det å bygge local loop er jævlig dyrt. Eg såg eit anslag på at det å tilby local loop til 99.5% av husstandane i bergen, vil koste dobbelt så mykje som å bygge eit heilt stamnett i noreg. Difor har telenor eit uheldig monopol p.t.

Men samtidig så har eg forståelse for telenor sitt standpunkt, og eg meiner løysinga på problemet hadde vore at USIT hadde teke seg saman og sparka ut alle som ikkje faktisk var ISPar frå NIX, og dermed latt slike som NRK betale for tilgangen i staden for freeriding.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg tenkte også den tanken, hvorfor ikke bare sparke ut alle "problembarna" fra NIX. Hvordan det kan ha seg at innholdsleverandører kan kjøpe seg inn på nix skjønner jeg ikke helt. Det var tvilsom det som var bakgrunnen for NIX.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av spetznaz
Jeg tenkte også den tanken, hvorfor ikke bare sparke ut alle "problembarna" fra NIX. Hvordan det kan ha seg at innholdsleverandører kan kjøpe seg inn på nix skjønner jeg ikke helt. Det var tvilsom det som var bakgrunnen for NIX.
Vis hele sitatet...
Vilkåra for å komme inn på NIX er vel å ha eigen utenlandslink, samt at 2 som allereide er på NIX anbefaler deg.

Utover det er det ingen formelle krav. Samt at ein faktisk må ha åpen peering med alle. Og det er problemet.

Det er *ingen* andre IX'er eg kjem på som har krav om åpen peering og så slappe krav for tilgang.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Då var USIT i gang med ny avtale for NIX. Kortfatta oversikt er tilgjengeleg her.

Den fjerner kravet om samtrafikk mot alle andre på NIX, open peering, og er såleis eit steg i retning av det telenor påpeikte: kvifor er schibsted o.l. på NIX? Samtidig forbyr den broadcast og multicast, hvilket også er retta mot tv-levrandører, ettersom det er lyd/video som blir multicasta.

Så eg tipper telenor kjem til å komme tilbake på NIX rimelig kjapt når den nye avtalen er klar eg.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Det som er litt merkelig er jo at Telenor selv er en meget stor innholdsleverandør og skal man kaste ut alle innholdsleverandører må man kaste ut Telenor.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av spetznaz
Det som er litt merkelig er jo at Telenor selv er en meget stor innholdsleverandør og skal man kaste ut alle innholdsleverandører må man kaste ut Telenor.
Vis hele sitatet...
Telenor er innholdslevrandør og ISP. En meget stor ISP etter norske forhold. Og NIX var i hovedsak meint for ISPer.

Eg tipper resultatet av mølja blir at med ny NIX-avtale så kobler telenor seg på NIX, samtidig som veldig mange ISPer avslutter peering med reine medieaktører, og inngår kommersielle avtaler om peering på NIX med samme levrandører.

Det er alle parter tent med, og ein får tilbake tiltenkt funksjon på NIX: peering mellom ISPer.

Les litt om Tiers på internet. Det er vanleg å kjøpe transittkapasitet, i alle land, untatt norge, på grunn av NIX. Det er det no slutt på.
Her er en flott artikkel som der Telenor faktisk forklarer eksakt hva det er de vil frem til.

http://www.nettavisen.no/it/article1175225.ece <-LES DENNE!

Sitat av nettavisen
Sagt på en litt mer tabloid måte: Enkelte norske store innholdsleverandører har langt mer gunstige avtaler når det gjelder tilkobling til internett enn andre. Dette vil Telenor ha en slutt på, og er villig til å bruke sin enorme markedsmakt for å presse frem tilsvarende regler i Norge som eksisterer i utlandet – selv om det betyr å innføre helt spesielle løsninger som vi ikke ser noen andre steder.
Vis hele sitatet...
Ut fra dette vil jeg si at Telenor absolutt har et poeng, og at det ikke finnes noen grunn til å boikotte de over akkurat dette. Valget er enkelt. Enten betaler de store innholdsleverandørene eller så betaler kundene. Jeg foretrekker at innholdsleverandørene betaler.
Sist endret av meitemark; 5. juli 2007 kl. 01:07.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av meitemark
Ut fra dette vil jeg si at Telenor absolutt har et poeng, og at det ikke finnes noen grunn til å boikotte de over akkurat dette. Valget er enkelt. Enten betaler de store innholdsleverandørene eller så betaler kundene. Jeg foretrekker at innholdsleverandørene betaler.
Vis hele sitatet...
Ja, fordi i norge kan dei kople seg på NIX for 22000 i året, og har dermed 100Mb (eller kva dei no betaler for) mot samtlige andre på NIX.

Det er derfor endringane i NIX-avtalen kjem. Og norge er einaste landet som har ein slik IX, med dei vilkåra...
Sitat av meitemark
Enten betaler de store innholdsleverandørene eller så betaler kundene. Jeg foretrekker at innholdsleverandørene betaler.
Vis hele sitatet...
Når innholdsleverandørene må betale mer, så øker også kostnadene for kundene.

Må si at den kommentaren var ganske selvmotsigende.
I verste fall vil Telenor kreve såpass med penger for tilkopling for andre innholdstilbydere at de ikke kan drive med overskudd bare på reklame, så de sidene blir betal sider, mens Telenor/Canal Digital sine sider f.eks. vil få et bedre tilbud.
Eller Telenor kan sørge for at profitten for andre innholdslevrandører blir for liten til at de "orker" å starte opp...

[min lille 'rant']
Telenor har ødlagt internett i Norge nå, f.eks. jeg bruker å spille EvE Online, etter mandagen så har jeg ikke hatt mulighet til å gjøre det, får ikke opp siden demmes engang, mens på Banetele(HLK) har jeg fortsatt tilgang, og Banetele sitt nett er bedre enn Telenor på responstiden for Anarchy Online.
Så det at privatbrukere ikke merker noe er bare tull.
[/min lille 'rant']

Ser på NIX listen at Telenor Bedrift ennå er på NIX, stemmer det?

Husk: Internett er ikke regulert av PT, de kan kun gi annbefalinger.
hvis det stemmer det dere sier så kommer sikkert nyhetsbrev til å spre seg noe voldsomt. At man får nyhetsbrev og reklame i e-post av nettsider man ikke er på eller har vært på. D.v.s... det blir mye mer e-post spam. Ser ikke hvordan dette kan være bra for it. Det blir enda verre å dekke over all aktivitet politiet har fordi det ikke vises på en nettside men folk får det via e-post. Enten det er reklame for barberblad eller porno ingen bør se.
Sist endret av gud_er_død; 5. juli 2007 kl. 11:59.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Telenor bedrift har trekt seg frå NIX.

Telenor har fortsatt peering mot samtlige norske ISPer, og utenlandslinjene er nøyaktig dei samme som før, så at det påvirker eve online/anarcy online virker rart, ettersom den trafikken neppe har gått via NIX.
Sitat av Razor Sharp
[min lille 'rant']
Telenor har ødlagt internett i Norge nå, f.eks. jeg bruker å spille EvE Online, etter mandagen så har jeg ikke hatt mulighet til å gjøre det, får ikke opp siden demmes engang, mens på Banetele(HLK) har jeg fortsatt tilgang, og Banetele sitt nett er bedre enn Telenor på responstiden for Anarchy Online.
Så det at privatbrukere ikke merker noe er bare tull.
Vis hele sitatet...
Feil på ditt utstyr. EVE fungerer utmerket fra telenor sitt nett. Faktisk ville jeg si at inngangstiden til nye soner var betraktelig senket. (Warp)
Sitat av meitemark
Feil på ditt utstyr. EVE fungerer utmerket fra telenor sitt nett. Faktisk ville jeg si at inngangstiden til nye soner var betraktelig senket. (Warp)
Vis hele sitatet...
Hmm, feil på utstyr, hvorfor fungere bare ikke noen IP adresser da?

Har testet med å koble flere forskjellige PCer direkte til ADSL-Modemet (har prøvd begge muligheten modemet gir meg - modem/ruter), mens det merklige er jo at banetele fungerer. De har samme hardware på min side av nettverket, bruker 2x3Com OfficeConnect Cable/DSL Router for å dele de to ISPene på nettverket.

Har tilogmed prøvd uten noen brannmur, men til en annen side av saken, hvis EvE fungere fint i Harstad, så kan det ha noe med sentralen/rutingen før jeg kommer til telenor sitt nettverk. men hvorfor kan jeg da gjøre noe sånt som å kjøre en tracert som sier stopp før jeg får opp en adresse utenfor telenors nettverk.

Kode

Tracing route to 87.237.38.200 over a maximum of 30 hops

1 <1 ms <1 ms <1 ms router-adsl [10.0.1.101]
2 12 ms 21 ms 14 ms ti541110a080-l1.ti.telenor.net [80.213.240.0]
3 13 ms 11 ms 12 ms ti0050d320-ge0-1-5-10.ti.telenor.net [146.172.109.41]
4 * * * Request timed out.
5 * * * Request timed out.
6 * * * Request timed out.
7 68 ms 64 ms 66 ms ti3003c300-so1-2-0.ti.telenor.net [146.172.99.209]
8 65 ms 63 ms 64 ms ti9002b300-ae0-0.ti.telenor.net [146.172.105.90]
9 * * * Request timed out.
10 * * * Request timed out.
11 * * * Request timed out.
12 * * * Request timed out.
13 * * * Request timed out.
14 * * * Request timed out.
15 * * * Request timed out.
16 * * * Request timed out.
17 * * * Request timed out.
18 * * * Request timed out.
19 * * * Request timed out.
20 * * * Request timed out.
21 * * * Request timed out.
22 * * * Request timed out.
23 * * * Request timed out.
24 * * * Request timed out.
25 * * * Request timed out.
26 * * * Request timed out.
27 * * * Request timed out.
28 * * * Request timed out.
29 * * * Request timed out.
30 * * * Request timed out.

Trace complete.
men hvis jeg gjør det samme, fra den andre siden så får jeg

Kode

Tracing route to 87.237.38.200 over a maximum of 30 hops

1 <1 ms <1 ms <1 ms router-hlk [10.0.1.100]
2 19 ms 3 ms 3 ms 192.168.50.1
3 17 ms 8 ms 8 ms static.129.hlk.no [195.204.226.129]
4 8 ms 9 ms 8 ms static1.banetele-cust.com [195.204.7.1]
5 32 ms 29 ms 29 ms 194.19.81.37
6 70 ms 61 ms 67 ms oso-b2-link.telia.net [213.248.78.205]
7 61 ms 65 ms 61 ms oso-b1-link.telia.net [80.91.251.70]
8 69 ms 75 ms 78 ms s-bb1-link.telia.net [80.91.251.69]
9 74 ms 145 ms 65 ms s-b1-link.telia.net [80.91.254.57]
10 77 ms 78 ms 76 ms level3-117311-s-b3.telia.net [213.248.78.110]
11 76 ms 191 ms 168 ms ge-0-0-0.mp2.Stockholm1.Level3.net [4.68.96.225]
12 102 ms 74 ms 70 ms ae-1-0.bbr1.London1.Level3.net [212.187.128.58]
13 78 ms 73 ms 71 ms ae-0-53.gar1.London1.Level3.net [4.68.116.75]
14 71 ms 71 ms 71 ms 195.50.91.22
15 74 ms 72 ms 71 ms 87.237.38.199
16 72 ms 80 ms 105 ms 87.237.38.200

Trace complete.
Så jeg skjønner ikke hvordan det kan være feil på mitt utstyr, bruker Torrent uten problemere på Telenor linja, spiller Anarchy Online på Telenor linja uten problemere, leser VG.no, Dagbladet.no, ITAvisen.no, sender og mottar epost også.

Så hvis noen har en god ide om hvor feilen kan ligge hos meg?, så skal jeg slutte å plage Telenor.

Har snakket med Telenor som sier de ikke kan finne noen feil på linja til meg.

Kode

Sporer rute til 87.237.38.200 over maksimalt 30 hopp

  1     2 ms   <1 ms   <1 ms  192.168.1.1
  2   583 ms   598 ms   507 ms  ti541110a080-l1.ti.telenor.net [80.213.240.0]
  3   683 ms   570 ms   525 ms  ti0050d320-ge0-1-5-10.ti.telenor.net [146.172.109.41]
  4     *        *        *     Forespørsel avbrutt.
  5     *        *        *     Forespørsel avbrutt.
  6     *        *        *     Forespørsel avbrutt.
  7   701 ms   804 ms   828 ms  ti3003c300-so1-2-0.ti.telenor.net [146.172.99.209]
  8   710 ms   469 ms   380 ms  ti9002b300-ae0-0.ti.telenor.net [146.172.105.90]
  9   341 ms   364 ms   207 ms  87.237.38.200

Søking fullført.
Ikke bry deg med mine høye pingtider, emule og troorent super ned musikk og filmer og anime.
Sitat av meitemark
Ikke bry deg med mine høye pingtider, emule og troorent super ned musikk og filmer og anime.
Vis hele sitatet...
Fin ping du har.

Ser ut som de fikset problemet sitt hos Telenor da, men bytter fra dem uansett. Skal sjekke når jeg kommer meg hjem etter arbeid da, for å være sikker.
Sitat av Razor Sharp
Fin ping du har.

Ser ut som de fikset problemet sitt hos Telenor da, men bytter fra dem uansett. Skal sjekke når jeg kommer meg hjem etter arbeid da, for å være sikker.
Vis hele sitatet...
Da fungert EvE igjen, men med den hendelsen så kan jeg lure på hvor mange andre ting som ikke fungerer ennå gjennom Telenor.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Razor Sharp
Da fungert EvE igjen, men med den hendelsen så kan jeg lure på hvor mange andre ting som ikke fungerer ennå gjennom Telenor.
Vis hele sitatet...
Absoulutt ingenting, ettersom telenor fortsatt har peering/transittavtaler med dei fleste store norske ISPer, samt egne utenlandslinker.

Telenor har meget korte ruter mot en del utenlandske ISPer, og generelt god kapasitet. Så ikkje mistenkeleggjer telenor på feil grunnlat.

NIX er et samkjøringspunkt, ikkje et opphav, og ei heller en utelandslink.
vidarlo: Så hvis jeg forstår deg rett så vil det si at hvis ISP_A mister linken(e) sin(e) til utlandet, så vil ISP_A ikke kunne sende trafikken gjennom ISP_B til utlandet?