Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  139 12680
Helvete/skjærdsilden er en mistolkning av Bibelen. Opprinnelig var Helvete et sted hvor de brant vantroe.

Siden kristendommens oprinnelse har man drept de som ikke ville konverteres selv om drap er totalt ulovelig ifølge de ti bud. Skal det plutselig være greit når det er i guds navn?

Og til slutt. Skulle egentlig ikke gud tilgi alle? Hva er da vitsen med et "Helvete"?

Erik
De tjener ikke penger uten at det er folk i kjerka. Levende ord menighet har flere kortautomater bakerst i salen i menighetshuset sitt og opptaksutstyr til noen millioner som filmer all driten de sprer. Var der i forbindelse med en konfirmasjon, første typen som snakka gjorde det ganske klart med ordene "Eg overlater økonomien min til Jesus!"
Vitsen med helvete var en gang å skremme folk til å gå i kjerka hver søndag og kontrollere at massene ikke hadde overflødig nytelse eller økonomiske midler.
Sitat av Red Hat
vil gjerne høre deres meninger på hva helvete er, og hvordan man kommer dit...
Vis hele sitatet...
Når du står opp om morgenen, gå ut av senga på feil side, kle på deg klærne bak frem.. Spis en god frokost, og når du går ut døra.. ta til høyre eller venstre.

Sitat av erikutt
Helvete/skjærdsilden er en mistolkning av Bibelen. Opprinnelig var Helvete et sted hvor de brant vantroe.

Siden kristendommens oprinnelse har man drept de som ikke ville konverteres selv om drap er totalt ulovelig ifølge de ti bud. Skal det plutselig være greit når det er i guds navn?

Og til slutt. Skulle egentlig ikke gud tilgi alle? Hva er da vitsen med et "Helvete"?

Erik
Vis hele sitatet...

Ja det kan du lure på... Hva er vitsen med riset bak speilet f.eks. Tipper det er noe i den retningen jeg.
Hva om alle får et tilpasset, individuelt helvete?
Da vil jeg få evig fyllesyk-mandag-ekstra-tidlig-opp tjohei...........
Sitat av Sot-Jo
Hva om alle får et tilpasset, individuelt helvete?
Da vil jeg få evig fyllesyk-mandag-ekstra-tidlig-opp tjohei...........
Vis hele sitatet...

Hehe, den blir nok en HIT... Custom Hell Inc.
Jeg vet ikke hvordan himmelen eller helvetet skal fungere. Mennesker er skapt for å bli vant til visse ting de får etterhvert. Evig lykke i himmelen - blir ikke nok for mennesket etter 10 år, de vil ha mer og mer. Evig pine i helvetet, vil ikke være så ille når man er blitt vant til ting og tang.

For å synke dypere, må du også oppnå noe lykke. Så vil det si at djevlene gir deg kake og tar tilbake dem etterpå? Du har da fått lykke i helvetet, og etterhvert vil kaken ikke bety noe særlig for deg...

Og nei, jeg kan ikke forestille meg ordentlig helvete eller himmel. Og jeg må bare si at Gud er en syk pervo som setter folk i helvete - for tross og alt, var de folk hans verk til å begynne med - for en dårlig far han er...
Har ikke lest igjennom tråden, men min oppfatning av helvete er at det egentlig bare er propaganda religioner bruker for å få folk til å tro. De baserer "helvete" på menneskets instinkt til å overleve. Siden vi er usikre på hva det innebærer å dø, og mange frykter døden, var det sikkert et jævlig sterkt trumfkort for lenge siden å påstå at døden ikke var farlig så lenge man underkastet seg Gud.
Sist endret av Hedges; 5. august 2006 kl. 21:39.
Hell ligger i Stjørdal i Nord-Trøndelag

Sitat av Bjølg
Har ikke lest igjennom tråden, men min oppfatning av helvete er at det egentlig bare er propaganda religioner bruker for å få folk til å tro. De baserer "helvete" på menneskets instinkt til å overleve. Siden vi er usikre på hva det innebærer å dø, og mange frykter døden, var det sikkert et jævlig sterkt trumfkort for lenge siden å påstå at døden ikke var farlig så lenge man underkastet seg Gud.
Vis hele sitatet...
Enig.
Men, et lite offtopic-spørsmål; Hvis helvete ligger i jordas indre, hvorfor var Gud så dum at han bygde jorda rundt helvete? Hadde det ikke vært bedre at vi bodde i skyene sammen med ham? Største hullet i hele "Gud-historien", imo. (Og ikke kom med noe "God works in mysterious ways" her nå )
Hvis det finnes ett helvete, tror jeg nå ikke det ligger i jordas indre. Event Horizon anyone?
Sitat av charz0r
Enig.
Men, et lite offtopic-spørsmål; Hvis helvete ligger i jordas indre, hvorfor var Gud så dum at han bygde jorda rundt helvete? Hadde det ikke vært bedre at vi bodde i skyene sammen med ham? Største hullet i hele "Gud-historien", imo. (Og ikke kom med noe "God works in mysterious ways" her nå )
Vis hele sitatet...
Det samme som at Gud bor i "himmelen" det der. På den tida var ikke fly oppfunnet, og jeg regner med at de trodd ALDRI at noen kom til å være i lufta noen gang. En plass ingen kunne komme seg til = perfekte tilholdsstedet for deres fiktive (i mine øyne) Gud.
Min mening er, at finnes det ene, så finnes det andre..

Men noe innerst inne sier meg at det ikke finnes noe himmel å helvette. Når man opplever at folk som minst fortjener det, dør! Da kan det neppe finnes en gud som styrer det der..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Syns litt synd på di kristne Di fleste er kriste for og komme til himmelen, og når dem dør så forventer dem jo og komme der. Litt kjipt vist dem bare sover da tenker dem nok " Faen at jeg valgte og bli kristen"
helvete er hjeme hos meg, hvis du vil se hvordan det er i helvete så bare kom på besøk!
Tok en liten kjikk på www.herrgud.com nå.
Da fant jeg dette, om en mann som ikke klarte å slutte å onanere så han søkte hjelp fra bibelen(?!):
""" - I fjor sommer fikk Sæle operert ut det høyre øyet, men i ettertid har legene våre lurt på om det kanskje var det venstre øyet som lokket til synd, siden de gode resultatene har uteblitt. Dersom han ikke klarer å stoppe med å stirre på de unge kvinnene i menigheten, vil ledelsen på sikt vurdere om Sæle må få satt inn et glassøye på venstresiden også, sier pastoren bekymret """

Og de pleier å si at alle som ikke tror på gud er gærne/syndere osv?
herregud.com er satire.
Sitat av Archj
Tok en liten kjikk på www.herrgud.com nå.
Da fant jeg dette, om en mann som ikke klarte å slutte å onanere så han søkte hjelp fra bibelen(?!):
""" - I fjor sommer fikk Sæle operert ut det høyre øyet, men i ettertid har legene våre lurt på om det kanskje var det venstre øyet som lokket til synd, siden de gode resultatene har uteblitt. Dersom han ikke klarer å stoppe med å stirre på de unge kvinnene i menigheten, vil ledelsen på sikt vurdere om Sæle må få satt inn et glassøye på venstresiden også, sier pastoren bekymret """

Og de pleier å si at alle som ikke tror på gud er gærne/syndere osv?
Vis hele sitatet...
Håper du forstår at herregud.com er en ironisk side...
Hvis helvete skulle vert noe ille måtte det vert tilpasset forskjellige mennesker.

Men uansett hva slags religion du tror på, så kommer du til helvete i følge de andre religionene...
Mitt helvete ville vert danseband på LSD:P
Min definisjon av helvete er en trekkspillfestival som aldri tar slutt... ^__^
▼ ... mange måneder senere ... ▼
www.herregud.com. "Svevende Ord Bibelsenter". Aldeles sykt å lese alt som står på den siden. Men den stiftelsen finnes altså ikke, og det er 6 satanister som har startet den. Jeg begynte faktisk å lure litt når det gav seg ut for å være en kristen side!! Det har jo ingenting med kristendom å gjøre.
PS! Det står ingen ting i bibelen om at onani er synd

Men... denne diskusjonen er altså om hvordan man kommer til helvete? Rett og slett ved å leve helt normalt...
Men det er jo ikke det interessante. Jeg personlig, som mange andre kristne, mener at det er fullstendig feil å skremme folk til himmelen med å si: "tro på jesus, ellers er det til helvete med deg!! fort, fort!!". det blir fullstendig feil. Men altså... kristendommen handler om EN ting: å tro på Jesus. Man trenger ikke gjøre en dritt for å komme til himmelen. Så om man onanerer eller ei, har man Jesus i hjertet, er man sikret en plass. høres for enkelt ut, men det er altså det bibelen sier... mange vrir og vrenger på det, og får det til å høres sykt komplisert ut. jeg syntes det er skikkelig bra å leve med Jesus. føler meg så fri. fred ass!

edit: for deg som er fullstendig motstander av kristne, dette høres sikkrt hjernevasket ut.
Jeg for min del er sterkt motstander av gladkristne gutter som spiller gitar.
Ifølge bibelen kommer man til himmelen og blir tilgitt anyway.
Men uheldigvis for meg er jeg en hedning som skal stikkes på påle og brennes der nede.
hell
aint a bad place
hell
is from here to eternity
I mine øyne er all relgion en trøst for de som er redde for å dø, de liker å stimulere dødstankene med at man kommer til et bedre sted etter døden, min mening er at når man dør så dør man, man forsvinner 0 føelser 0 tanker etc, å det er på en måte ganske grusom i allefall i mine øyne, men alle må dø å synet mitt endrer seg sikkert etterhvert, alle blir vel lei livet ettervært, men nå er det en skremmende tanke. derfor lev som om du skulle dø i morra have fun, ikke vær så redd for å dø at du glemmer og leve
Vel, finnes helvete?

Sjekk ut denne teorien da:

Du omvender deg til islam. Allerede her er du dømt til å komme i helvete.
Så som muslim da utfører du jihad. (Ifølge kristendommen har du ikke lov til å slå i hjel. Da burde du iallefall komme dit)
MEN når du utfører jihad i islams navn, så er du jo garantert til å komme til paradis. (Og her har du mange jomfruer du kan menge deg med.

Bare jeg som ser problemet?
Sitat av Red Hat
vil gjerne høre deres meninger på hva helvete er, og hvordan man kommer dit...
Vis hele sitatet...
Helvete er noe de kristne imbecilene har funnet opp for å true flest mulig ikketenkende, redde og veike sauer inn i sekten sin, slik at prestene hele tiden får nye barn å ta i 2'eren, og for å tjene mer penger.

Kan muligens også betegne en spirituell tilstand, hvis du føler for det...
Sist endret av Ben Reddik; 25. april 2007 kl. 18:37.
Helvete er der alle de skeive homofile kommer! Ja det er helt sant. Der driver de med sado pisker og sånne leir drakter og roper tyske ord som Fikch mich jetzt anal. Nei men det er faktisk helt sant. Det er en menighet i bergen som driver og snakker om dette. "Alle homofile komer til helvete. Der kan de bare drive med hva de nå driver med for min del" sa de.
http://starling.us/royal_star/mich_1/A_RoadSignToHell.jpg
Jeg tror ikke på verken himmelen eller helvete, og er ikke tilhenger av noen religion.
Men en gang jeg badtrippa begynte jeg å fundere på om helvete virkelig fantes og jeg var sikker på at jeg var dømt til å komme dit. Alt ondt i verden hadde en link til meg og mine valg, og det var et kjør i huet så fort at jeg sikkert tenkte femti tanker i sekundet, men jeg rakk likevel å tenke lenge og vel på hver og en av dem. Den panikken og angsten som greip meg da tror jeg var det nærmeste helvete jeg noensinne kommer. Og jeg kom dit på sopp, om noen lurte. \o/

Og bare sånn til sist, "hippe kristne" som ræpper om hvor übery0 jesus er, er jævlig.
Tåler det bare ikke.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
http://www.helvete.info
Sånn kommer man dit. ^^
Gamlehjem er helvete. Om jeg er nogelunde stabil i hodet når sure sykepleiere må tørke meg bak, skyter jeg meg heller.
Må bare nevne, Rowan Atkinson kan vise deg helvete. Og han er flink til det. Hell

Men helvete er vel en tenkt tilstand, og heller noe individuelt. For noen er kanskje helvete situasjonen du er i når du får vite at dama er utro, for andre kanskje når du blir sparket fra jobben. Eller når du slutter å eksistere, går vekk, blir borte, død, alt bare forsvinner. Kanskje det er helvete. Vanskelig å si, helvete er et synonym for et sted eller en tilstand man vanligvis ikke ønsker å være (i), kanskje.
Min definisjon av helvete er en trekkspillfestival som aldri tar slutt...
Vis hele sitatet...
Alt, uansett hvor mye du måtte like det akkurat nå, blir uutholdelig jævlig hvis du må holde på med det i all evighet. La oss si at du er udødelig, og at alle dine ønsker (bortset fra å dø) vil oppfylles. Hvor lenge tror du at du kunne underholdt deg selv? Hundre år? Helt sikkert. Men etter maks tusen år tror jeg du vil begynne å bli litt bekymret, fordi du begynner å kjede deg. Selv om du kan gjøre alt du har drømt om, hvor gøy hadde dette fortsatt vært etter hundre tusen år? En million år? Hundre milliarder år?

Er det sånn det er i himmelen? For meg høres dette ut som et helvete. Det er døden som gir livet verdi. Hvis man visste at man ville leve evig, tror jeg at livet hadde føltes veldig meningsløst og kjedelig etter kort tid.

Mange kristne* mener nå at "helvete" bare betyr at man opphører å eksistere, og det er jeg helt fornøyd med. Hvem har vel lyst til å leve evig?

* De som har vett til forstå at evig lidelse ikke er en passende straff for selv den mest ekstreme forbrytelse (og langt mindre for å ikke tro på en gud som nekter å bevise sin eksistens).
Himmelen: Å få tilført en kjemikalie i kroppen som bringer deg i evig lykkerus! Ingen kan nekte på at det må være himmelen der og da? Men nesten hver eneste person i verden ville påstått at det er helvete før de hadde testa det. Jeg tror "himmelen" = nye ting stadig vekk som en kan engasjere seg i, og som det er utfordring i... Det motsatte ville vært "helvete". At vi opplever og lærer gjør jo at kroppen frigir en kjemikalie som gir oss lykkerus. Og totalt fravær fra noengang å få den vil da være helvete...
Men det er bare en teori jeg har, og jeg klarer ikke forklare den bedre enn dette, så hvis du ikke skjønner, ikke spør meg.
Helvete er det norske Forsvarets avdelinger i Nord-Norge.
Dit kommer man ved å møte på sesjon.

Riktignok har ikke folkene der røde drakter, slik som på film, men grønne. De er enda djevelens sorenskrivere, men siden de er på jorden må de kle seg i noe som er mindre øyenfallende.
Helvete er et av de mest geniale økonomiske foretakene noensinne etablert.

Roten finner man i bibelen, ved at djevelen (en metafor for alle personers fristelse til å begå egoistiske handlinger - og altså egentlig ikke en egen person) blir introdusert.
Man kombinerte dette med en økonomisk modell som kirken etablerte en god del hundre år senere, i form av skjærsilden. Skjærsilden var stedet der du skulle pines for alt du hadde gjort galt i livet (falt for fristelser/djevelen), før du slapp inn i himmelen. Men for en mindre sum til kirken, kunne du selvsagt kjøpe deg fri fra dette.

Snakk om genial butikk.

Katolikkene var det som etablerte skjærsilden under definisjonen:

"All who die in God's grace and friendship, but still imperfectly purified, are indeed assured of their eternal salvation; but after death they undergo purification, so as to achieve the holiness necessary to enter the bliss of heaven."

I Bibelen er det nemlig bare et konkret sted som nevner helvete, nemlig Lukas 12:5. Men det er egentlig uvisst når dette ble lagt til. Bibelen har jo blitt omskrevet ofte, for å følge med i samfunnenes utvikling.

Dagens definisjon av det kristne helvete er en blanding av hinduismens helvete, i kombinasjon med djevelen og skjærsilden. Man begynner altså allerede her å skjønne at dette egentlig ikke har rot i den opprinnelige kristendommen - men er noe noen har etablert i etterkant for å få litt mer trøkk i ting (og selvsagt tjene penger).

Sist endret av Carrier Return; 26. april 2007 kl. 21:46.
Min oppfattelse av helvete er når den 65 år gamle dama du plukket opp på byn i går (etter inntak av store mengder bjørnunger)puster deg i ansiktet med morgenånde kl.05.00,sliter opp øyelokkene dine og sier:"Skal vi ikke ha analsex nå?"
Sitat av Carrier Return
Helvete er et av de mest geniale økonomiske foretakene noensinne etablert.

Roten finner man i bibelen, ved at djevelen (en metafor for alle personers fristelse til å begå egoistiske handlinger - og altså egentlig ikke en egen person) blir introdusert.
Man kombinerte dette med en økonomisk modell som kirken etablerte en god del hundre år senere, i form av skjærsilden. Skjærsilden var stedet der du skulle pines for alt du hadde gjort galt i livet (falt for fristelser/djevelen), før du slapp inn i himmelen. Men for en mindre sum til kirken, kunne du selvsagt kjøpe deg fri fra dette.

Snakk om genial butikk.

Katolikkene var det som etablerte skjærsilden under definisjonen:

"All who die in God's grace and friendship, but still imperfectly purified, are indeed assured of their eternal salvation; but after death they undergo purification, so as to achieve the holiness necessary to enter the bliss of heaven."

I Bibelen er det nemlig bare et konkret sted som nevner helvete, nemlig Lukas 12:5. Men det er egentlig uvisst når dette ble lagt til. Bibelen har jo blitt omskrevet ofte, for å følge med i samfunnenes utvikling.

Dagens definisjon av det kristne helvete er en blanding av hinduismens helvete, i kombinasjon med djevelen og skjærsilden. Man begynner altså allerede her å skjønne at dette egentlig ikke har rot i den opprinnelige kristendommen - men er noe noen har etablert i etterkant for å få litt mer trøkk i ting (og selvsagt tjene penger).

Vis hele sitatet...
Bibelen er omskrevet mange ganger..? Den er oversatt mange ganger, men fra en hovedbibel. De blir ikke skrevet om og om igjen fra andre bibler, "for å følge med i tiden". De oversetter bibler fra en grunnbibel. Og det er ikke bare et sted som nevner helvete. Heb 10:1, Matt 10:28, Åp 14:7, og mange mange andre steder

Og som det ofte er diskutert: "Hvorfor skaper Gud mennesker som bare har et valg; å tro på ham, ellers havner de i helvete!?" Nei si det du. Det var jo ikke sånn når han skapte mennesket. Men som vi alle har lest i bibelen, om Adam og Eva, som førte menneskene vekk fra Gud. Gud tåler ikke synd. Det kan ikke komme inn i himmelen. Derfor er det han sendte Jesus, sånn at vi kan komme inn i himmelen uten synd. Jesus er akkurat som en vaskemaskin. De som ikke gå inn i den vaskemaskinen, kan jo ikke komme inn til himmelen (GUD) heller. Det er det som er helvete; å ikke komme inn i himmelen i Guds nærvær. Mener jeg. Bibelen beskriver helvete som et sted det ikke er godt å være. Det er alt. Den gir ikke noen konkrèt beskrivelse av hvorden det SER ut. Jo, et sted faktisk. Men da beskrives det i bilder, det er ikke sikkert det er ment bokstavelig..
"Hvorfor skaper Gud mennesker som bare har et valg; å tro på ham, ellers havner de i helvete!?"
Vis hele sitatet...
Et viktigere spørsmål er hvorfor Gud nekter å bevise sin eksistens. Hvorfor er tro så viktig? Man kan ikke bare velge å endre sin tro, uten å ha noe grunnlag for det. Jeg er ikke noe mer i stand til å velge å tro på Gud, enn du er i stand til å velge å tro på Julenissen eller Tannfeen.
Sitat av mr_eff
Et viktigere spørsmål er hvorfor Gud nekter å bevise sin eksistens. Hvorfor er tro så viktig? Man kan ikke bare velge å endre sin tro, uten å ha noe grunnlag for det. Jeg er ikke noe mer i stand til å velge å tro på Gud, enn du er i stand til å velge å tro på Julenissen eller Tannfeen.
Vis hele sitatet...
Det du ikke har skjønt, er at gud ikke er helt god i hue. Har du aldri spilt sim city og lekt deg litt med naturkatastrofer?
Jo, men jeg har aldri hevdet at jeg er god og kjærlig.