Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 8006
Tittelen oppsummerer det egentlig ganske greit: Når dere skal teste enten et sett hodetelefoner eller et anlegg, har dere noen faste sanger å teste med, som en slags form for referanse?

Personlig pleier jeg å spille av følgende sanger:
Toto - Rosanna (Spotify)
Dire Straits - Money for Nothing (Spotify)
Pink Floyd - Money (Spotify)
Dream Theater - Octavarium (Spotify)
Dream Theater - Surrounded (Spotify)
Bob Dylan - Man in the Long Black Coat (Spotify)
George Benson - Affirmation (Live) (Spotify)
TOOL - Fear Inoculum (Spotify)
Opeth - Closure (Spotify)
DARKSIDE - Paper Trails (Spotify)

Uten at jeg er i nærheten av kvalifisert til å bedømme om noe er bra eller ikke, da jeg ikke anser meg selv som audiofil, gir disse sangene meg en pekepinn på om jeg liker lyden fra hodetelefonene eller anlegget de spilles på.

Hva er deres sanger? Hadde vært gøy å teste forskjellige folks musikk og lignende.
Bruker de mest spilte sangene mine på den tiden når jeg skal sette opp eller teste et anlegg eller hodetelefoner i tillegg til et par få faste utvalgte. Spesifikt når det kommer til subwoofere bruker jeg en test tone på 50hz, et multimeter og matte for å kalkulere hvor mye jeg skal jazze opp anlegget for så å finjustere etter hørselen.

De faste er:

DJ Snake - You Know You Like it.

Init og Prototype - Bombs Away.

Damien - Kingdom Hell.

Savant - Mother Earth.

Savant - Sledgehammer.

T.I. - Top Back.

Florida ft T-Pain - Low.

Getter - Head Splitter.

Hører på alt mulig annet og, men det går mest i ulike former for Hip Hop og elektronisk musikk som du kan se. Tester anlegg med Rock, Metall, klassisk musikk og Drum and bass i tillegg, men der tester jeg med hv jeg har lyst til å høre på akkurat da og sanger jeg kjenner godt.
yellow - The race
Alt fra Kari Bremnes til Da Tweekaz

Og en som alltid er innom er Matt Andersen Quarter on the ground

Stemmen til Matt er det drøyeste denne verden har hatt siden Freddie Mercury!

Har full oppløst studiolyd hvis noen her vet hva det betyr
Sist endret av 420master; 30. juli 2021 kl. 16:38.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er en slags innsidevits at i konsertverden er det bare ett band som er verdig en PA sjekk: Steely dan

Men litt mer seriøst så er sangene ganske bra mastret og det er en grunn til at mange lydteknikere bruker det til å sjekke anlegg: Men, det er jo viktigst at man selv vet hva sangen skal høres ut som, men også ha et variert lydbilde som gjør at man får et greit inntrykk av helheten.
Sist endret av Dodecha; 30. juli 2021 kl. 18:22.
Kjør kammermusikk, da får du den sanne lydkvaliteten frem. Gjerne noe heftig av Hans Zimmer
Pat Metheny Group - "Are you going with me?" fra albumet "Offramp" (ECM, 1982).

Innspilt og mikset av Jan Erik Kongshaug, en tekniker som ga begrepet "hi fidelity" nytt innhold og mening.
Personlig velger jeg stort sett hva som helst av Infected Mushroom, feks Frog Machine eller Suliman. Massevis av små elementer som man kun hører på gode anlegg og headset.

Nå kan det være en litt spesiell opplevelse, så testing av slikt for andre; Toto - Rosanna - Varierende stemmevolum. En ting er hvor godt man hører detaljer på høyt nivå, minst like viktig er ting på lavt volum.
Glitch Mob
Infected mushroom
Asterix
Pink Floyd
Yello
D12/Eminem
Mm

Vil anbefale deg å evt skrote Spotify og heller gå for TIDAL Hi-fi, noe jeg har gjort og kunne ALDRI gått tilbake til Spotify! TIDAL har alle sangene i CD kvalitet og noen utvalgte i Studio kvalitet.

Nå bruker jeg Bang & Olufsen H9 gen 3. til headset og det ville vært en skam og spille musikk fra Spotify på dem. Blir som å fylle 70oktan på en Formula bil.
Sitat av FuNcEd Vis innlegg

Vil anbefale deg å evt skrote Spotify og heller gå for TIDAL Hi-fi, noe jeg har gjort og kunne ALDRI gått tilbake til Spotify! TIDAL har alle sangene i CD kvalitet og noen utvalgte i Studio kvalitet.

Nå bruker jeg Bang & Olufsen H9 gen 3. til headset og det ville vært en skam og spille musikk fra Spotify på dem. Blir som å fylle 70oktan på en Formula bil.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker Sennheiser HD650, og klarer ikke høre forskjel på 320kbps lossy vs lossless i en blindtest. Oppfordrer deg gjerne til å prøve.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Jeg bruker Sennheiser HD650, og klarer ikke høre forskjel på 320kbps lossy vs lossless i en blindtest. Oppfordrer deg gjerne til å prøve.
Vis hele sitatet...
Placeboeffekten (?) virker til å øke lydkvaliteten for hver krone man bruker på audiofilt utstyr. Sist jeg sjekka den lille forskninga som fantes var det relativt få som kunne skille mellom 320 kbps MP3 og lossless, og de klarte det ikke konsekvent engang. Nå bruker Spotify AAC «tilsvarende» 320 kbps, og da snakker vi så små marginer at det blir meningsløst å merke på bærbart utstyr, spesielt med støy utenfra. Om ikke DN tok helt feil så virker hele Tidal som et shady pyramidespill, med falske avspillinger som skjevfordeler inntekter til mindre artister på vegne av «eier-artistene».

Foretrekker å bruke favorittsanger jeg har hørt på i årevis. Passer på å spille fra riktig utgivelse (remaster vs. originalopptak). Liker også å variere sjangre for å få et inntrykk av dynamikken, som meitemark er inne på.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av funksjon Vis innlegg
Placeboeffekten (?) virker til å øke lydkvaliteten for
hver krone man bruker på audiofilt utstyr.
Vis hele sitatet...
Spesielt på høyttalerkabler har jeg hørt.
Man får gode (nok) kabler til en tusenlapp eller mindre, allikevel finnes det folk som kjøper kabler
fra f.eks. Russ Andrews til 175 000 kroner.
Kabel test

For å teste lydutstyr liker jeg å høre på noe rent å enkelt som William Hut - nightfall
og noe høyt som Yello - The Race eller The Prodigy - Firestarter
Live versioner av Hotel California
Sist endret av Picard; 31. juli 2021 kl. 10:28.
Vel, hva kabler angår er det klart en målbar forskjell, men er blitt en myte og en placebo effekt. Kabler bør være 3% av den totale kjøpesummen. Har man anlegg til 5 millioner så vil kanskje kabler til 150.000 gjøre en LIITEN forskjell. Hva slags effekt trinn man bruker og så klart høyttalere vil utgjøre så og si hele lydbildet. Har man dårlig plasseringsmuligheter vil romkorrigering hjelpe mye. Så har man de psykopatene som mener strømrens utgjør en «magisk» forskjell. Pg eneste kildene man har å vise til er Paul fra PS Audio som selger audiofilt utstyr fra 70.000 og oppover.

Tidal er ikke end all be all når det kommer til lydkvalitet.

https://www.google.no/search?q=tidal...e-gws-wiz-serp


La inn søkelinken da det ikke bare er 1 enkeltsak men opptil flere


HiFi miljøet slår nå ring rundt Qobuz. Men det skal også sies at selvom Qobuz hinter til en oppløsning i 24bit 192khz så er det fælt lite studiomusikk som er over 16BIT-96khz

Men etter hva jeg har lest så er ikke alle hifi låter på tidal, selvom de står oppført under hifi komprimert mp3
Sail - AWOLNATION
Rooftops - wiz khalifa
L$D - asap rocky
First of the year - skrillex
Canon rock - hvilken som helst artist for the meste.
Brass monkey - beastie boys
Alt av Lindsey Stirling, Eazy Mac og Mercules
Kari Bremnes
Yellow
Michael Jackson
Et Hi-Fi anlegg spiller ikke bedre enn sitt svakeste ledd uansett.

Selvfølgelig hører jeg forskjell på komprimert musikk og lossless, men ikke på hvilket som helst anlegg eller headsett.

Dama har samme headset som meg og bruker Spotify, hu hører ikke forskjell så hvorfor skal hu bruke 100,- mere i mnd på noe hu ikke hører forskjell på? Såklart gjør hu ikke det.

Har vokst opp i et hjem der god lyd har vært en kjær del av familielivet og mange tv-kvelder er byttet ut med lytting av musikk..

Jeg synes Fattern kjører overkill da han hører dårlig og bruker 200000,- på en platespiller, men det er sikkert endel showoff også så han kan skryte til kompisa at han har det feteste. Når man har hatt et stereoanlegg i 10år og kan alle sangene, alle lydene og vet hvordan det spiller, merker man nok hvis man bytter ut feks signalkablene. Spesielt om man kjører old-school analog. Digital er 1ere og 0er så det spiller svært liten rolle hvor dyr kablene er så lenge signalet kommer frem inntakt. En HDMI kabel feks til 99,- leverer like godt signal som en til 999,- så lenge signalet kommer frem.

Man må nesten selv finne ut hvor bra anlegget spiller før man vurderer og oppgradere kilden.. Uansett, hadde jeg hatt et anlegg til 20k hadde jeg nok kosta på meg TIDAL lossless over Spotify any-day. Har investert såpass i headset at å betale 200,- i mnd for å få så mye utbytte som mulig av det ser jeg på som helt innafor, dessuten så hører jeg forskjell kontra Spotify, ikke på alt selvfølgelig, noen skiver er spilla inn med elendig kvalitet i utgangspunktet så det spiller liten trille. Men å høre på nye låter i studiokvalitet er noe helt annet en å høre ei rockeplate fra 70-tallet som ikke er remaster.
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Et Hi-Fi anlegg spiller ikke bedre enn sitt svakeste ledd uansett.

Selvfølgelig hører jeg forskjell på komprimert musikk og lossless, men ikke på hvilket som helst anlegg eller headsett.

Dama har samme headset som meg og bruker Spotify, hu hører ikke forskjell så hvorfor skal hu bruke 100,- mere i mnd på noe hu ikke hører forskjell på? Såklart gjør hu ikke det.

Har vokst opp i et hjem der god lyd har vært en kjær del av familielivet og mange tv-kvelder er byttet ut med lytting av musikk..

Jeg synes Fattern kjører overkill da han hører dårlig og bruker 200000,- på en platespiller, men det er sikkert endel showoff også så han kan skryte til kompisa at han har det feteste. Når man har hatt et stereoanlegg i 10år og kan alle sangene, alle lydene og vet hvordan det spiller, merker man nok hvis man bytter ut feks signalkablene. Spesielt om man kjører old-school analog. Digital er 1ere og 0er så det spiller svært liten rolle hvor dyr kablene er så lenge signalet kommer frem inntakt. En HDMI kabel feks til 99,- leverer like godt signal som en til 999,- så lenge signalet kommer frem.

Man må nesten selv finne ut hvor bra anlegget spiller før man vurderer og oppgradere kilden.. Uansett, hadde jeg hatt et anlegg til 20k hadde jeg nok kosta på meg TIDAL lossless over Spotify any-day. Har investert såpass i headset at å betale 200,- i mnd for å få så mye utbytte som mulig av det ser jeg på som helt innafor, dessuten så hører jeg forskjell kontra Spotify, ikke på alt selvfølgelig, noen skiver er spilla inn med elendig kvalitet i utgangspunktet så det spiller liten trille. Men å høre på nye låter i studiokvalitet er noe helt annet en å høre ei rockeplate fra 70-tallet som ikke er remaster.
Vis hele sitatet...
Tja

https://www.edn.com/million-dollar-s...y-james-randi/

Ingen har klart den


Selvom vinyl gir den beste lytteopplevelsen så er digitalt helt klart den «reneste» lyden. Men en godt satt opp vinylspiller, spiller låtene helt uten knitring.

Men vinyl har vist gang på gang en oppløsning på 14-15 bit og har en bitrate på 650kbs mot 320kbs på spotify (enn så lenge Spotify hifi er annonsert med 16bit192kbs )
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Når man har hatt et stereoanlegg i 10år og kan alle sangene, alle lydene og vet hvordan det spiller, merker man nok hvis man bytter ut feks signalkablene. Spesielt om man kjører old-school analog.
Vis hele sitatet...
Her mister du meg. Da tipper jeg det isåfall har vært feil med skjerming, produksjon eller plassering av kablene. Tror du hører mer forskjell på klokken fem om dagen ift. om natten fordi strømnettet er mer belastet om du bor i et hus med gammelt el-opplegg, eller er jeg på jordet nå? En ting jeg digger er balanserte xlr-kabler. Bodde i ei rønne hvor lyset stadig blinka og de fjerna all jordingsstøyen.
kunne kommet med masse forslag forsåvidt, men mitt tips er faktisk bare og spille kvalitets sanger du har hørt på mye og er kjent med så merker du jo veldig fort forskjell fra det du hørt på andre anlegg

Men uansett om du vil ha noen gode sanger og dra på skikkelig på det nye anlegget ditt har jeg masse jeg kan legge til !
Sist endret av Silkeveien; 31. juli 2021 kl. 22:21.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Her mister du meg. Da tipper jeg det isåfall har vært feil med skjerming, produksjon eller plassering av kablene. Tror du hører mer forskjell på klokken fem om dagen ift. om natten fordi strømnettet er mer belastet om du bor i et hus med gammelt el-opplegg, eller er jeg på jordet nå? En ting jeg digger er balanserte xlr-kabler. Bodde i ei rønne hvor lyset stadig blinka og de fjerna all jordingsstøyen.
Vis hele sitatet...
Nei du er ikke på jordet, det er helt vanlig at man kan høre støy fra el-anlegget. Men så er det vel ikke så mange kanskje som smeller av masse cash på fet stereo som bor i ei gammal Rønne med dårlig el-anlegg. Isåfall kan man fjerne mesteparten med rette utstyret. Det står en ganske fin artikkel her om problematikk rundt det:

https://senorc.no/?p=226

Hvis man ellers har et kjempeanlegg med god kilde, god forsterker og gode høytalere og man bruker lampettledninger til høyttalerkabler vil man nok merke forskjell hvis man kjøper gode høyttalerkabler også, var det jeg mente

Sitat av 420master Vis innlegg
Tja

https://www.edn.com/million-dollar-s...y-james-randi/

Ingen har klart den


Selvom vinyl gir den beste lytteopplevelsen så er digitalt helt klart den «reneste» lyden. Men en godt satt opp vinylspiller, spiller låtene helt uten knitring.

Men vinyl har vist gang på gang en oppløsning på 14-15 bit og har en bitrate på 650kbs mot 320kbs på spotify (enn så lenge Spotify hifi er annonsert med 16bit192kbs )
Vis hele sitatet...
Skal ikke skryte på meg at jeg klarer det heller, kabler er vel det jeg bruker minst penger på når det kommer til Hi-Fi. Men bruker ikke lampettledninger på høyttalere til 20k heller, det finnes en gylden middelvei.

Et parr «dårlige» høyttale kan spille veldig bra med en skikkelig god forsterker mens noen skikkelig bra høyttalere spiller som oftest dårlig på en dårlig forsterker. Det er et kjent fenomen i Hi-fi verdenen. Mange kjøper seg fete høyttalere og sparer heller på forsterkeren som resulterer i forvrengning og det er faktisk lettere å sprenge høyttalerne med en liten forsterker kontra en stor.

Det fine med Vinyl er at det er en del av skjarmen at det knitrer litt og lyden er litt særegen. Er nesten som et lite rituale og ta frem vinylplata, legge på, starte spilleren, tørke av, sette ned stiften og la plata gå til den er ferdig. Kontra spille låter på PC-en. Det er moro med «helt ren» lyd og, men smaken er som baken. Jeg foretrekker å sette opp en egen kombo av komponenter i analog og få en egen touch over lyden fremfor å kjøre alt digitalt og lyden blir helt «sterlil».
Sist endret av FuNcEd; 31. juli 2021 kl. 22:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Det fine med Vinyl er at det er en del av skjarmen at det knitrer litt og lyden er litt særegen. Er nesten som et lite rituale og ta frem vinylplata, legge på, starte spilleren, tørke av, sette ned stiften og la plata gå til den er ferdig. Kontra spille låter på PC-en. Det er moro med «helt ren» lyd og, men smaken er som baken. Jeg foretrekker å sette opp en egen kombo av komponenter i analog og få en egen touch over lyden fremfor å kjøre alt digitalt og lyden blir helt «sterlil».
Vis hele sitatet...
Alt digitalt har vel EQ om man vil farge lyden. At plater har skjarm er ikke til å legge skjul på, men for meg er det ikke verd pengene eller plassen det opptar. Bruker heller peng på konserter.

Litt i samme, men mer digitale gate, programvare som Toneboosters Morphit lar deg simulere andre hodetelefoner. Altså å få din modell til å høre ut som en annen. Testa det med Airpods pro, Beyerdynamic DT-770 og Sennheiser HD-25, og det var ganske imponerende. Hovedfunksjonaliteten er dog å gjøre lyden flatest mulig for musikkproduksjon og det fungerer utrolig bra i de fleste tilfeller. Husk å sjekke om din modell er støtta, siden dette er basert på faktiske målinger.

Litt avsporing, men noe av det jeg har fått mest ut av når det kommer til lydfarging. Hater den typiske U-formede frekvenskurven som er på alle bærbare høyttalere og mange populære hodetelefoner.

Mer avsporing: Har alltid lurt på åssen holdbarheten på trådløse hodetelefoner er. B&O sine virka ganske solide, men de fleste er såpass tunge at en tur i asfalten virker som kvelden og batteriene må få kjørt seg tålig godt mtp. daglig bruk. Har enda ikke sett et som frister å bytte de ovennevnte (minus airpods, lol) i, og begge har vart i tolv pluss år, med et par putebytter.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Alt digitalt har vel EQ om man vil farge lyden. At plater har skjarm er ikke til å legge skjul på, men for meg er det ikke verd pengene eller plassen det opptar. Bruker heller peng på konserter.

Litt i samme, men mer digitale gate, programvare som Toneboosters Morphit lar deg simulere andre hodetelefoner. Altså å få din modell til å høre ut som en annen. Testa det med Airpods pro, Beyerdynamic DT-770 og Sennheiser HD-25, og det var ganske imponerende. Hovedfunksjonaliteten er dog å gjøre lyden flatest mulig for musikkproduksjon og det fungerer utrolig bra i de fleste tilfeller. Husk å sjekke om din modell er støtta, siden dette er basert på faktiske målinger.

Litt avsporing, men noe av det jeg har fått mest ut av når det kommer til lydfarging. Hater den typiske U-formede frekvenskurven som er på alle bærbare høyttalere og mange populære hodetelefoner.

Mer avsporing: Har alltid lurt på åssen holdbarheten på trådløse hodetelefoner er. B&O sine virka ganske solide, men de fleste er såpass tunge at en tur i asfalten virker som kvelden og batteriene må få kjørt seg tålig godt mtp. daglig bruk. Har enda ikke sett et som frister å bytte de ovennevnte (minus airpods, lol) i, og begge har vart i tolv pluss år, med et par putebytter.
Vis hele sitatet...
B&O er en klasse for seg selv vil jeg egentlig påstå, di har laga god lyd i 95år og kan sakene sine. Det merkes spesielt godt på flaggskipmoddelen H95 som er storebroren til H9/H10 men koster 9000,- H10 koster vel drøye 5000,- og H9 noen hundrelapper mindre.

Byggekvaliteten oser kvalitet. Aluminium, Lær og lammeskinn er brukt for både komfort og kvalitet. Appen dems er veldig bra med en EQ som man kan stille di slik man ønsker, uten at lydbilde blir rart. Batteriet varer i 35timer ca så om man bruker di i snitt 1time om dagen varer di over en mnd. Et nytt koster en 500lapp, men har brukt mitt i over 1 år og har ladet det kun 10 ganger ca og selvfølgelig merkes det ikke på batteriet.

Er såpass forsiktig med di selv om jeg fikk demonstrert i butikk hvor mye di faktisk tåler, en tur i asfalten er ikke noe problem. Det blir noen riper kanskje men thats it, og det forventer jeg når jeg bruker såpass på et headset. Fyren kasta di ikke i bakken men han tok tak i hver klokke å dro dem 180 grader nesten. Vrei og sleit ganske brutalt.

Nå skal det sies at AirPod Max er veldig bra di også, det diskuteres mye om hvem som er best av di og B&O sine H10, det kommer nok an på preferanser og det estetiske. Jeg synes sistnevnte er mye penere. Men kunne like godt kjøpt Airpods Max faktisk.

Sorry det ble lang tekst og mye off topic
Eric Clapton - Unplugged er et album jeg bruker gjentatte ganger når jeg tester alt av platespillere, dac'er, høyttalere o.s.v.

Angående Spotify vs Tidal. Har selv prøvd begge, som jeg har kjørt igjennom en Topping D90 DAC som støtter Tidal sitt MQA format.
Har testet med tilhørende Topping A90 hodetelefonforsterker med Sennheiser HD650, Audeze LCD-2C og LCD-X å jeg klarer ikke å høre forskjell på Spotify og Tidal MQA. Forskjellen er så mikroskopisk marginal at jeg syntes at Tidal ikke var verdt å beholde

Hadde Tidal vært billigere, hadde jeg nok kanskje beholdt abonnementet på det. Nå istedenfor bruker jeg heller den 200-lappen på en ekstra vinylplate i måneden. Det gir meg mer glede.

Det pågår en debatt angående MQA på YouTube nå om dagen. Den er verdt å få med seg. Søk på "MQA Review".
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Nei du er ikke på jordet, det er helt vanlig at man kan høre støy fra el-anlegget. Men så er det vel ikke så mange kanskje som smeller av masse cash på fet stereo som bor i ei gammal Rønne med dårlig el-anlegg. Isåfall kan man fjerne mesteparten med rette utstyret. Det står en ganske fin artikkel her om problematikk rundt det:

https://senorc.no/?p=226

Hvis man ellers har et kjempeanlegg med god kilde, god forsterker og gode høytalere og man bruker lampettledninger til høyttalerkabler vil man nok merke forskjell hvis man kjøper gode høyttalerkabler også, var det jeg mente



Skal ikke skryte på meg at jeg klarer det heller, kabler er vel det jeg bruker minst penger på når det kommer til Hi-Fi. Men bruker ikke lampettledninger på høyttalere til 20k heller, det finnes en gylden middelvei.

Et parr «dårlige» høyttale kan spille veldig bra med en skikkelig god forsterker mens noen skikkelig bra høyttalere spiller som oftest dårlig på en dårlig forsterker. Det er et kjent fenomen i Hi-fi verdenen. Mange kjøper seg fete høyttalere og sparer heller på forsterkeren som resulterer i forvrengning og det er faktisk lettere å sprenge høyttalerne med en liten forsterker kontra en stor.

Det fine med Vinyl er at det er en del av skjarmen at det knitrer litt og lyden er litt særegen. Er nesten som et lite rituale og ta frem vinylplata, legge på, starte spilleren, tørke av, sette ned stiften og la plata gå til den er ferdig. Kontra spille låter på PC-en. Det er moro med «helt ren» lyd og, men smaken er som baken. Jeg foretrekker å sette opp en egen kombo av komponenter i analog og få en egen touch over lyden fremfor å kjøre alt digitalt og lyden blir helt «sterlil».
Vis hele sitatet...

Nei, vinyl skal egentlig ikke knitre, dette er et resultat i statisk elektrisitet på plata og kommer mest sannsynelig av dårlig trykk på nåla eller dårlig innstilt anti-skate samt dårlig vask av plata. Har en spiller fra 70 tallet og en litt for billig stift og har kun litt antydning til knitring mellom låtene. Folk som bruker 5-10.000 kroner på stift hadde blitt utrolig skuffet om man hørte knitringen

Sitat av Eplejus Vis innlegg
Eric Clapton - Unplugged er et album jeg bruker gjentatte ganger når jeg tester alt av platespillere, dac'er, høyttalere o.s.v.

Angående Spotify vs Tidal. Har selv prøvd begge, som jeg har kjørt igjennom en Topping D90 DAC som støtter Tidal sitt MQA format.
Har testet med tilhørende Topping A90 hodetelefonforsterker med Sennheiser HD650, Audeze LCD-2C og LCD-X å jeg klarer ikke å høre forskjell på Spotify og Tidal MQA. Forskjellen er så mikroskopisk marginal at jeg syntes at Tidal ikke var verdt å beholde

Hadde Tidal vært billigere, hadde jeg nok kanskje beholdt abonnementet på det. Nå istedenfor bruker jeg heller den 200-lappen på en ekstra vinylplate i måneden. Det gir meg mer glede.

Det pågår en debatt angående MQA på YouTube nå om dagen. Den er verdt å få med seg. Søk på "MQA Review".
Vis hele sitatet...

Selv hører jeg forskjell på MQA kodeken. Men forskjellen er så ekstremt overdrevent og mange forventer fyldigere lyd mer dynamikk men eneste kodeken gjør er å lufte de høyere frekvensene bare en liten smule. Og selv syns jeg faktisk MQA høres verre ut enn Spotify og faktisk Tidal Hifi. Men har aldri vært noe fan av «tynn» lyd som for eks Klipsch holder jeg meg langt unna. Misforstå meg rett dyrere Klipsch med skikkelig rør forsterker er helt himmelsk å høre på, men for den prisen hadde jeg heller kjøpt eldre Martin Logan Elektrostater istedenfor
Sist endret av 420master; 1. august 2021 kl. 11:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Jeg bruker Sennheiser HD650, og klarer ikke høre forskjel på 320kbps lossy vs lossless i en blindtest. Oppfordrer deg gjerne til å prøve.
Vis hele sitatet...
Da må du kjøpe nytt headsett eller sjekke ørene dine. Selv på billige proson høyttalere kan du lett høre forskjell på mp3 og lossless.
Lossless har et mye rikere lydbilde som gjør at du hører mange detaljer som ellers ville blitt kuttet i en mp3 fil, men om det er en sang du aldri har hørt før så er det ikke alltid like lett å høre forskjell.
Men om du hører sangen i begge kvalitetene så hører du fort forskjell.

Lossless gjør ikke nødvendigvis at en gitarlyd høres annerledes ut, men du vil høre flere detaljer i lyden. Spesielt når flere instrumenter spiller samtidig.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Da må du kjøpe nytt headsett eller sjekke ørene dine. Selv på billige proson høyttalere kan du lett høre forskjell på mp3 og lossless.
Lossless har et mye rikere lydbilde som gjør at du hører mange detaljer som ellers ville blitt kuttet i en mp3 fil, men om det er en sang du aldri har hørt før så er det ikke alltid like lett å høre forskjell.
Men om du hører sangen i begge kvalitetene så hører du fort forskjell.

Lossless gjør ikke nødvendigvis at en gitarlyd høres annerledes ut, men du vil høre flere detaljer i lyden. Spesielt når flere instrumenter spiller samtidig.
Vis hele sitatet...
Har du prøvd testen?
http://abx.digitalfeed.net/spotify-hq.html
Er faktisk ikke så lett som man skulle trodd. Og de bruker Ogg Vorbis i Spotify, ikke mp3
Sitat av Rosander Vis innlegg
Da må du kjøpe nytt headsett eller sjekke ørene dine. Selv på billige proson høyttalere kan du lett høre forskjell på mp3 og lossless.
Lossless har et mye rikere lydbilde som gjør at du hører mange detaljer som ellers ville blitt kuttet i en mp3 fil, men om det er en sang du aldri har hørt før så er det ikke alltid like lett å høre forskjell.
Men om du hører sangen i begge kvalitetene så hører du fort forskjell.

Lossless gjør ikke nødvendigvis at en gitarlyd høres annerledes ut, men du vil høre flere detaljer i lyden. Spesielt når flere instrumenter spiller samtidig.
Vis hele sitatet...
Jeg hører forskjel på lavere bitrate, som på Youtube. Jeg hører ikke forskjel på 320kbps ogg vorbis på Spotify og lossless, og det tror jeg helt ærlig ikke de fleste vil klare, samme hvor bra hørselen og lydutstyret er. Jeg tror det er placebo, akkurat som kabler. Del gjerne resultatet ditt på blindtesten Jorg lenket til, det hadde vært interessant å se. Bare for moro skyld prøvde jeg igjen nå, med utstyr som kostet mer enn jeg tør å innrømme, og det er totalt umulig å høre forskjel.
Forskjellige låter fra Eminem

The Notorious B.I.G. feat. Bone Thugs N Harmony - Notorious Thugs

Sadistik - The Balancing Act (album)
Sitat av Rosander Vis innlegg
Da må du kjøpe nytt headsett eller sjekke ørene dine. Selv på billige proson høyttalere kan du lett høre forskjell på mp3 og lossless.
Vis hele sitatet...
320 kbps? Nei.
Er så gøy at flere her nevner Yellow - The Race.

Pappa var budsjett audiofil på 80/90 tallet og var igjennom en del fett utstyr på den tia. Slikt som vanligmann i gata hadde råd til, om en sparte litt.

Han kjørte ALLTID Yellow med The Race og jeg synes det var kjempe rart som barn, men med tanke på tiden og stereo teknologien så skjønte jeg detta fort når jeg selv ble lett audiofil.
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Er så gøy at flere her nevner Yellow - The Race.
Vis hele sitatet...
Yello
Yello - The Race
men ja, den morsom å spille høyt.

Mer å teste med
Yello - Oh Yeah
Sist endret av vindaloo; 1. august 2021 kl. 19:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Yello
Yello - The Race
men ja, den morsom å spille høyt.

Mer å teste med
Yello - Oh Yeah
Vis hele sitatet...

Ah! Takk
Bare for oppdatering, skal i dag kjøre 3 tester av den linken som ble sendt.

1 kun igjennom tlf og 4G (har ingen tro på at jeg vil høre forskjell)

2 tester med studio lyden hjemme på en av verdens beste DAC chips

3 på nytt igjennom den samme dac’en men med Stax headsettet til 50.000


Min forutsetning er at jeg kanskje klarer 20-30% via tlf

Bør klare 60-70% med headsettet og oppmot 90% med studio oppsettet


Skal kjøre hver test 3 ganger og tar gjennomsnittet å poster her.
Lykke til

Anbefaler foobar+ABX plugin for å AB-teste. https://www.foobar2000.org/components/view/foo_abx

Litt mer om AB-testing: https://wiki.hydrogenaud.io/index.php?title=ABX

Legg spesielt merke til dette avsnittet:
Since ABX tests typically involve only a single listener performing multiple trials, the number of trials should be kept reasonably small to prevent listener fatigue from affecting the results. 16 trials is generally agreed to provide a good balance, and corresponds with Meilgaard's recommendation for multiple listeners in a duo-trio test, at least as far as minimizing type I errors is concerned. Typically, 0.01 is used as the critical type I error. So that would mean that a difference is concluded to be heard when 13 correct identifications out of 16 is achieved.
Vis hele sitatet...
Å AB-teste Spotify vs lossless blir rimelig håpløst siden du ikke klarer å gjøre det dobbel-blindt, og det kan være volumforskjeller. Men å teste diverse kodeker/bitrates på egen hånd bør være en smal sak.