Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 9030
smilinh's Avatar
Trådstarter
51 2
Dere som tar melatonin(reseptfri), hvor mye mg tar dere? Jeg tar 1 mg, men føler nada effekt. Bør jeg øke til 3 mg?
Zma er gullfint, det kombinert med melatonin (få legen din til å skrive resept på de som er depo, mye billigere da)dropp kaffe etter klokken 6 (min regel) og store måltider før sengetid, ha det mørkt og svalt på rommet samt unngå lysforurensing (skjermlys) et par timer før sengetid, podcast eller en bok er fint å slappe av med, et runk fynker også ypperlig om du er litt småstressa
smilinh's Avatar
Trådstarter
51 2
Sitat av freebird Vis innlegg
Zma er gullfint, det kombinert med melatonin (få legen din til å skrive resept på de som er depo, mye billigere da)dropp kaffe etter klokken 6 (min regel) og store måltider før sengetid, ha det mørkt og svalt på rommet samt unngå lysforurensing (skjermlys) et par timer før sengetid, podcast eller en bok er fint å slappe av med, et runk fynker også ypperlig om du er litt småstressa
Vis hele sitatet...
Er melatonin på resept fra legen det samme som resepfrie? Eneste er vel at den reseptbelagte har 3 mg i seg.

Ble 2t søvn idag, spent på dagen..

Lurer på om jeg ikke må innom legen, kan jo ikke være bra.

Sitat av smilinh Vis innlegg
Er vel mer fordi 4t søvn pr natt over tid er direkte usunt, og er relatert til flere sykdommer. Jeg går jo rundt og gjesper, så jeg er "trøtt", men jeg er absolutt ikke slapp, og fungerer som ellers med mindre søvn.



Det trenger jeg nok ikke, er bare snakk om en uke med elendig søvn. Og jeg vil tro at den har mye mer bivirkninger og. Skader ikke å teste ut den respetfrie varianten først.
Vis hele sitatet...
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Eksakt samme problem har jeg som deg.
Jeg legger meg rundt en time ish tidligere enn deg og våkner rundt 4-5 hver eneste dag. får faen ikke sove igjen.
dette har pågått siden januar.
Vis hele sitatet...
Hvordan går søvnen din? Fått fiksa det? Sliter som faen selv
Sist endret av smilinh; 30. juni 2021 kl. 09:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Lett å si, vanskelig i praksis. Men prøv å finn måter så du slipper å tenke på det. Måter å distrahere deg på, slik at du ikkr frykter å ikke få sove. Det blir en ond sirkel jeg var i i sikkert 20 år.
smilinh's Avatar
Trådstarter
51 2
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Lett å si, vanskelig i praksis. Men prøv å finn måter så du slipper å tenke på det. Måter å distrahere deg på, slik at du ikkr frykter å ikke få sove. Det blir en ond sirkel jeg var i i sikkert 20 år.
Vis hele sitatet...
Jeg sovner som en stein, sliter ikke med innsovning. Men om jeg først våkner, så finnes jeg ikke trøtt, ekstremt merkelig, selv etter 2t søvn. Vanligvis hadde jeg sovna på sekundet igjen..
Nå er det en uke siden du oppretta tråden hvor du skriver at det har pågått en uke. Så i 2 uker ca så sovnet du greit med våkner etter ca 2 timer og får ikke sove igjen? Ikke noe søvn i det hele tatt? Så ca 2 timer hver natt de siste to ukene. Sorry, prøver bare å få orden på detaljene.

Det er ikke farlig, ikke enda ihvertfall. Jeg har gått i årevis med dårlig søvn, verdte episoden jeg hadde var 79 timer våken, men da har jeg nok duppet av eller vært borte noen minutter her eller der. Ellers ville jeg jo begynt å nærme meh psykoseland.

Hva er det som dagene dine består av? Har noe endret seg i det siste? Varmen hsr ankommet, noen får sesongproblemer som går deg til. Hsr du gått opp eller ned i vekt? Kosthold? Stress? Alt må gås gjennom.

Men du er ikke i fare, ikke begynn å tenk katastrofe for vi tåler en del vi mennesker. En prat med legen hvor du legger fram problemet kan ikke skade, men du får nok ikke annet enn de samme spørsmålene som har blitt stilt her. Og kanskje tilbud om en ukes forbruk av sovepiller, typ imovane eller stilnoct. Dette er innsovningspiller så er vel kanskje ikke aktuelt og jeg vil fraråde deg og tenke medisiner for det er så lett å hekte seg på det. Selv de som ikke skal være vanedannende.

Jeg gjentar vel bare det du tenker selv eller som allerede har blitt sagt her i tråden, men jeg føler med deg siden jeg tross alt har en doktorgrad eller 5 i søvnproblemer.
▼ ... over et år senere ... ▼
En god sunn livsstil, med riktig ernæring og nok bevegelse, lys og frisk luft hjelper ofte. Ikke mobiltelefon en drøy time før legging.
Les deg opp på søvnhygiene før du begynner på medikamenter, selv melatonin.
Hjelper ikke dette, så kan du prøve søvnrestriksjon.
Det er mange teknikker, og søvnhygiene + livsstil er ofte avgjørende.
Mye viktigere å få dette på stell enn å vurdere medikamenter.

Selv har jeg prøvd alt, men mine søvnproblemer er såpass omfattende at av og til hjelper ikke engang medikamenter.
Jeg hadde ofret ei nyre eller en arm for å kunne sovne og få sove. Mest sannsynlig hadde jeg solgt sjela mi i de værste periodene.