Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6066
Så har bestemt meg for å prøve å lage en nettside.
Hvilket programmer trenger man?
Hva slags språk burde man bruke?
Tenkte først å lage noe så enkelt som ett innlogings system der brukernavn og passord blir lagret i data base.
Også en enkel profil der du kan logge ut.
Bruk https://wordpress.com/ det er plug an play med masse plugin.
Hei!
Er prosjektet ditt at du skal lære deg programmering eller skal du ha en funksjonell nettside?

Først og fremst behøver du et domene. Det får du kjøpt hos proisp.no. Det koster fra 69 kroner i året. Sammen med domenet behøver du et webhotell, altså en server å lagre nettsiden din på. Den billigste koster 15 kroner per måned. Du behøver neppe noe mer enn det.

Proisp tilbyr støtte for wordpress, egen nettsidebygger og flere andre åpne plattformer du enkelt kan installere og ta i bruk i løpet av et par minutter. Her finnes det uendelig mye å velge mellom. Du kan også finne gratis på nettet og laste ned. Proisp har egne guider på hvordan dette gjøres i deres system.
Det å lage en nettside kan være enkelt eller det kan være vanskelig. En statisk side er enkelt, og du vil raskt forstå gangen i koden. Men straks du begynner å tenke på dynamiske sider, databaser og innlogging så øker kompleksiteten fordi du da må ha forståelse for mer enn bare kodingen. Hva er målet med prosjektet? Har du en plan om en bestemt nettside eller ønsker du bare å komme i gang og å lære?

Om du faktisk ønsker å skape innhold som andre kan ha glede av må du spørre deg selv om du kanskje kan benytte ferdige løsninger som nevnt over. Wordpress og dets like har veldig mange fordeler. Det er mengder av ferdige maler, og løsninger og moduler som fikser masse av ting du kanskje trenger eller å ønsker. Og om det er å skape innhold som er målet så må du spørre seg om du egentlig trenger å kode alt fra grunnen av? For det er fort å lage noe som er langt dårligere enn wordspress og liknende løsninger. Ofte er slike ferdige løsninger også langt bedre mtp sikkerhet fordi de kanskje er open source eller at de i det minste har sirkulert i noen år og dermed bygget opp kompetanse og bra kode.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Halla vil du lage en nettside så må du kunne disse språkene: "HTML Hypertext Markup Language", og CSS.

Programmer du trenger er helt opp til deg. HTML kan lages fra Notepad på OS systemet ditt. Men jeg foretrekker Visual Studo Code.

Her er en database hosting ting du trenger for en oppegående server HER!
Her kan du kjøpe et domene om ønsket, men finnes gratis også men da får du ikke .com/.no osv.

Her er visual studio code, dette programmet bruker jeg for og skrive HTML og alle andre språk.


Skal du lage noe innlogging system så er det SQL du må bruke. Men lenken under kan du lese litt igjennom finnes mye og lære inne på den.
Trenger du mere hjelp så er det og spørre på PM eller i Forumet

-Lykke til

Her er det en bra Nettside for og lære seg alle språkene.
Sist endret av Drsskkr; 15. juni 2021 kl. 04:40. Grunn: Edit
Det høres ut som innlogging og brukerhåndtering blir litt i meste laget sånn helt i starten.

Først må du lære deg det helt grunnleggende av html, css og javascript og/eller php.
Ofte kan det lønne seg å benytte et CMS eller et rammeverk/bibliotek for å håndtere brukere og login.
Hvilket programmer trenger man?
Du trenger en teksteditor. Det kan være så enkelt som nodepad, men du burde bruke noe bedre. Jeg bruker Sublime Text 3.

Hva slags språk burde man bruke?
HTML, CSS og PHP


Tenkte først å lage noe så enkelt som ett innlogings system der brukernavn og passord blir lagret i data base.
Også en enkel profil der du kan logge ut.

Det blir skrevet over her at du trenger et domene og et webhotell... Njae... Du kan også bruke localhost. Altså at du tester lokalt på din PC. Sjekk ut https://www.phpmyadmin.net/
Som Superspurv skriver, start med html og css.

Anbefaler W3C (de lager disse språkene) sin guide:

Introduction to HTML

Introduction to CSS

Kopiér fra eksemplene i linkene rett inn i Notepad (el.), lagre som .html og åpne filen i din nettleser. Enkelt og gøy.
Start med HTML, CSS. Deretter må du utvide med Javascript for å håndtere inputs og sende data til backend(f.eks PHP eller Java, jeg liker Java med spring boot). Samtidig må du ha grunnleggende kunnskap om databaser. Litt jobb blir det, men kan være greit å starte med HTML og CSS, evnt. javascript da HTML/CSS er relativt lett og man kommer langt med å prøve og feile.
HTML og CSS er det viktigste, men for å lage innloggingssystem trenger du et programmeringsspråk eller lignende. Jeg brukte Python når jeg gikk på skole. Veldig enkelt programmeringsspråk, men hvis målet er kun å publisere en nettside, så bare bruk Wordpress eller lignende. Da er det veldig enkelt!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tidligere svar får dette til å høre ganske komplisert ut, men det trenger ikke være det.

I dag kan du lage nettsider med til eks. WordPress og/eller en sidebygger. Helt uten å kunne koder.

Du kan finne det meste av veiledninger på Google, YouTube osv. eller du kan til eks. koste på deg et nybegynnerkurs i WordPress fra nettsted som estudium.no, wpskolen.no osv.
Som andre sier er HTML/CSS grunnpilarer. Så bør du sette deg inn i Python. Derfra blir veien til JavaScript og PHP veldig enkel. Men for min del syns jeg PHP var litt vanskeligere enn Python, men da jeg satt meg inn i Python så var det mye lettere å lære JavaScript og PHP
Sitat av ronorio Vis innlegg
Tidligere svar får dette til å høre ganske komplisert ut, men det trenger ikke være det.

I dag kan du lage nettsider med til eks. WordPress og/eller en sidebygger. Helt uten å kunne koder.
Vis hele sitatet...
Trådstarter spør om tips for å lage nettside og hvilke språk h*n bør bruke, da må vi nesten tolke det til at målet er å kode en nettside.

Jeg vil anbefale deg å starte mye mer basic enn med WordPress. Alle nettsider uansett rammeverk/platform består av HTML og CSS, så det er veldig viktige elementer som bør læres godt.

Hvilket programmer trenger man?
Visual Studio Code er blitt veldig bra og har veldig mye plugins.

Hva slags språk burde man bruke?
HTML og CSS, gå så videre med et serverspråk (PHP, Python, Ruby, .Net o.l.). Mozilla sine sider er veldig gode: https://developer.mozilla.org/en-US/

Hosting
Fungerer ikke om du skal lage innloggingssystem med database, men jeg vil anbefale Netlify: raust gratis-alternativ, enkel deployment med drag-n-drop eller opplasting av mappe, mer avansert deployment med git, trenger ikke domene i starten da du får et *netlify.app-subdomene.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Du kommer ganske langt før du må tenke på hosting i det hele tatt. I .NET-miljøet trenger du ikke ta hensyn til det før du skal "deploye", Python-rammeverk bør oppføre seg noenlunde likt på den fronten. PHP mener jeg burde unngås komplett, og hosting er det minste av problemene. Ruby vet jeg lite om, og har ikke hørt mye til det på mange år. Brukes det ennå?

Backend er smooth uansett, det jeg ville bekymret meg for litt på sikt er hvordan man skal deale med web frontend-verdenen: tidligere kjent som et makkverk av løst stablet teknologi, hacks og duct tape.
Nå kjent som fire hundre forskjellige nye biblioteker for å løse problemer som ikke nødvendigvis er reelle. Bygget på et makkverk av løst stablet teknologi, hacks og duct tape.

(obligatorisk: Get off my lawn!)
Sist endret av robhol; 31. august 2021 kl. 14:15.
Sitat av robhol Vis innlegg
PHP mener jeg burde unngås komplett
Vis hele sitatet...
Ikke for å starte en språk-diskusjon her, men jeg må slå et slag for PHP, språket har kommet seg veldig mye de siste årene med PHP7.

I tillegg brukes PHP veldig mye gjennom CMS som WordPress og Drupal som har en veldig stor andel av internett.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvis man vil utsette seg for slikt, kjør på. Jeg bare sier at PHP historisk har vært et makkverk uten like, et fundamentalt selvmotsigende og ulogisk språk som, kanskje mer enn noe annet, er et eksempel på spytt-og-duct tape-kulturen jeg sutrer over.

Løsninger som WordPress er ikke argumenter jeg synes er spesielt overbevisende selv. Kanskje det hadde hatt en mindre sinnssyk historie med sikkerhetshull hvis det hadde vært programmert i et språk uten PHPs... særegenheter?

Det kan hende PHP7 var den magiske fiksen folk omtaler det som, men bare det faktum at det er bakoverkompatibelt gjør dette til en shaky påstand, IMO.

(Ikke meningen å hijacke, men det er relevant for spørsmålet også. Jeg diskuterer gjerne mer, men ikke her.)
Sist endret av robhol; 1. september 2021 kl. 12:15.