Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 9045
Har glemt denne saken ut oppi mye annet, men kom til å tenke på det igjen i dag. Jeg har ikke hørt noe mer om det, verken om DNB får kjøpe eller ikke kjøpe. Jeg har vært storfornøyd med Sbanken, men har enn så lenge ikke brukt de til ting som sparing eller lån. DNB har jeg elendig inntrykk av, og det med grunn vil jeg tørre å påstå.

Har fått med meg i andre tråder at flere her har vært godt fornøyd med Sbanken. Noen som har noen tanker om de kommer til å bli hos Sbanken, eventuelt andre banker man kan vurdere å flytte til? Jeg klarer ikke helt å stole på at Sbanken vil forbli Sbanken.
For meg fungerer DNB helt fint, har du vært kunde der ?
Ellers så er det vel vilkårene du får som kunde som teller og før de endrer seg er det vel ingen grunn til å bytte bank ?
Har også dnb og skjønner ikke hvorfor mange har så mye mot dem. De er lette å forhandle rente med, lette å ha med å gjøre, lite /ingen telefonkø osv. minuset er lave renter på innskudd men jeg har faktisk 1,54% rente på et rammelån, har ikke funnet billigere noe sted.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Jeg er også veldig nysgjerrig på hvorfor folk er så utrolig negative til DNB, kommentarfeltene på facebook og nettaviser svermer med folk som sier DNB er en dyr drittbank med elendig kundeservice. Men hvordan og hvorfor?

Jeg har alltid vært DNB kunde og enda ikke funnet en sterk grunn til hvorfor jeg skal bytte bank. Med effektiv rente på 1,69 hos dem, har ingen annen bank klart å matche dette enda, og DNB var det eneste banken som ville tilby meg boliglån når korona kom.

- Gebyrene deres for mitt bruk av kort og nettbank er 0,-
- Kundeservicen er helt grei, opplevd bare 2 ganger at dem sleit med å hjelpe så lenge jeg har vært kunde.
- Jeg har fått gunstige forsikringer som andre ikke har klart å måle seg opp mot i pris.
- Veldig brukervennlig og oversiktlig nettbank.
- Lett å handle aksjer og fond.

Eneste jeg er litt skeptisk til er at dem har "monopol" som Norges største bank.
Også at dem har noen shady investeringer utenlands som jeg ikke er helt komfortabel med.

Så jeg vil gjerne høre fra noen hvorfor en annen bank er bedre og hvorfor jeg burde bytte.
Crimea River
Alec's Avatar
Jeg er også fornøyd kunde av DNB.
De har ikke klart å gi meg noen gode vilkår på boliglån eller forsikringer, så de har jeg andre steder, men nettbanken, live chat, supertilbud på mastercard og ikke minst fondsdelen er jeg veldig fornøyd med.

Det var forsovet også de som hjalp oss inn på boligmarkedet for 7 år siden når vi ikke hadde nok egenkapital til å kjøpe bolig, hvor andre banker sa nei.
▼ ... over en uke senere ... ▼
DNB skulle flytte fondene mine på 10 dager, men det endte opp med å ta godt over 2 måneder. Gjennom denne perioden var kundeservice til null hjelp, og en av gangene tok det godt over en uke å få svar fra de. Prøvde aldri å ringe, så kan ikke kommentere på det.
Sbanken er vel billig pga ingen fysiske lokasjoner. De har også satset på lokal IT som er bra.

DnB har gått på en pæresmell med å ha utenlandske utviklere og sitter nå med en rævva app og nettbank. At man ikke en gang kan lese meldinger fra banken i appen er jo helt latterlig. I tillegg må man velge desktop versjonen av nettbanken på nettsiden for å kunne lese meldingene. Djizes. Snakker tidlig 2000 tallet i løsning her. Anyways, ryktes om noe i house utvikling nå så får de hvor det bærer.

Fordelen med DnB er lynraske lån uten noe fuss. Jeg har byttet mye banker gjennom tidene og er nå tilbake igjen hos DnB (dessverre?) - så for meg ville oppkjøp av Sbanken kanskje bringet noe bra til DnB på teknologifronten.

Jeg får ikke lån hos Sbanken siden hele løsningen for lån er heldigital og ser kun på tall uten å se nyansene av ting og de faktiske mulighetene.
Trådstarter
Hadde glemt denne tråden litt. Jeg har nok et ubegrunnet dårlig inntrykk, men fortsatt et dårlig inntrykk. Enkleste er sikkert bare å vente og se hvordan det eventuelt blir
Mange er vel imot DnB fordi dem er blitt så stor og begynner å få monopol-tendenser. Har hatt DnB i mange år og er fornøyd. Ting fungerer. Stort sett. Bruker ikke appen så den kan jeg ikke uttale meg om.
Utover dårlig mobilbank og stadig mange tilfeller der banken er nede slik at man ikke kan betale og mer, er det mye rottent i DNB.

DNB: Brudd på hvitvaskingsloven

DNB aktivt forvaltet fond var ikke aktivt forvaltet

Og generelt dårlig anmeldelser, 142.plass av 145 banker i Norge
Sitat av sjuken Vis innlegg
Har også dnb og skjønner ikke hvorfor mange har så mye mot dem. De er lette å forhandle rente med, lette å ha med å gjøre, lite /ingen telefonkø osv. minuset er lave renter på innskudd men jeg har faktisk 1,54% rente på et rammelån, har ikke funnet billigere noe sted.
Vis hele sitatet...
Når store aktører kjøper ut de mindre aktørene på denne måten blir det fort monopoltendenser i markedet, og da har du plutselig langt færre forhandlingskort om du skal forhandle rente. Så på lang sikt vil det nok være et tap om det blir færre ulike banker i Norge.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Når store aktører kjøper ut de mindre aktørene på denne måten blir det fort monopoltendenser i markedet, og da har du plutselig langt færre forhandlingskort om du skal forhandle rente. Så på lang sikt vil det nok være et tap om det blir færre ulike banker i Norge.
Vis hele sitatet...
Dette er helt riktig. En større aktør som kjøper opp konkurranse er ikke pro konsumer. Det er standard praksis i silicon valley feks. Lettere og billigere å bare sluke konkurrenter enn det er å konkurrere.

Dnb jobber jo også aktivt med å unngå sammenligning mot andre aktørers boliglån. De sier det handler om sikkerhet. Jeg skal ikke si så mye mot akkurat det, sikkerhet er viktig, hvertfall når det gjelder banker, men har sterke mistanker om at de skjuler seg litt bak det begrepet i dette tilfellet.

Er selv sbanken kunde, har både boliglån og konto der, har vært utrolig fornøyd med banken i alle tilfeller. Har ikke så mye personlig erfaring med DNB, men jeg har en konto der, og løsningene deres i nettbanken deres er helt ufordragelig i sammenligning.
Har vært DNB kunde hele livet, og har kun en uheldig episode med dem.

Jeg ble svindlet da jeg var på ferie i Playa Del Ingles for mange år siden, og DNB anmeldte meg til politiet for å slippe saken. Jeg ba politiet ta kontakt med spansk politi for å fange opp overvåkningsvideo fra minibanker + uttakstider, men det var visst ikke av intresse... Saken ble henlagt og jeg fikk ikke ei krone igjen fra bank etter og ha blitt svindlet for rundt 37 000 kr. Da var jeg mildt sagt forbanna når jeg har vært trofast kunde over lang tid.
Sitat av OinkOink Vis innlegg
Har vært DNB kunde hele livet, og har kun en uheldig episode med dem.

Jeg ble svindlet da jeg var på ferie i Playa Del Ingles for mange år siden, og DNB anmeldte meg til politiet for å slippe saken. Jeg ba politiet ta kontakt med spansk politi for å fange opp overvåkningsvideo fra minibanker + uttakstider, men det var visst ikke av intresse... Saken ble henlagt og jeg fikk ikke ei krone igjen fra bank etter og ha blitt svindlet for rundt 37 000 kr. Da var jeg mildt sagt forbanna når jeg har vært trofast kunde over lang tid.
Vis hele sitatet...
Og enda da så bytta du ikke bank? På hvilket grunnlag ble du anmeldt om jeg tør spørre
▼ ... over en uke senere ... ▼
DNB har fått over 90 prosent aksept for budet på Sbanken, står det bare er Konkurransetilsynet som kan stoppe kjøpet

https://www.dn.no/marked/dnb/sbanken...en/2-1-1022143
▼ ... mange måneder senere ... ▼
DNB viser seg å kunne kjøpe sbanken likevel. Svært trist, ettersom Konkurransetilsynet opprinnelig benektet oppkjøp. Statseide DNB tok en rask telefon til konkurranseklagenemda som effektivt snekret sammen en endelig beslutning. Denne overgår dessverre Konkurransetilsynet.

Hvis du trodde vi levde i en nasjon som er for folket, kommer disse påminnelsene for å jekke alle litt ned igjen.

Heldigvis lover de en gradvis overgang, og det finnes dermed et potensiale for at en annen bank dukker opp for å dra lasset før DNB river av vingene slik jeg ser det.

I mellomtiden sitter jeg og tester boliglånskalkulatorer inntil DNB beslutter seg for å skjule sbanken fra disse også, da vet man eksakt når kreften har spredd seg, og det er da på tide å forlate skipet.

Jeg vet jeg kommer frem som skikkelig grinete og overdriver nå, men jeg var svært fornøyd med sbanken fra da jeg startet til jeg sluttet. DNB var min første bank, og jeg har en aktiv konto der fremdeles, men denne banken kan på ingen måte måle seg.

https://www.dn.no/marked/bank/dnb/sb...pa/2-1-1185826
DNB sin nettside er elendig og hater kundeservicen. Byttet om til Sbanken og er mer enn fornøyd!
Anbefaler Sbanken, spesielt om du vil handle krypto.

Sbanken ble forresten aldri kjøpt opp DNB. Husker ikke hvorfor, men tror det var pga. Stor motstand fra kundene som da byttet bank i protest.
Sist endret av einsteindragon; 18. mars 2022 kl. 10:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Anbefaler Sbanken, spesielt om du vil handle krypto.

Sbanken ble forresten aldri kjøpt opp DNB. Husker ikke hvorfor, men tror det var pga. Stor motstand fra kundene som da byttet bank i protest.
Vis hele sitatet...
Leste du hele tråden før du postet? Tror du skal lese over innlegget til Patrick en gang til..
Nei, hva misset jeg?

Vet i alle fall at veldig mange av de som handler krypto anbefaler Sbanken. Spesielt om man spør på Reddit.
Ser mange også anbefaler SR-Bank, men har funnet de vanskelige å ha å gjøre med.

https://www.adressa.no/nyheter/innen...n-25330565.ece
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Nei, hva misset jeg?

Vet i alle fall at veldig mange av de som handler krypto anbefaler Sbanken. Spesielt om man spør på Reddit.
Ser mange også anbefaler SR-Bank, men har funnet de vanskelige å ha å gjøre med.

https://www.adressa.no/nyheter/innen...n-25330565.ece
Vis hele sitatet...
Du påsto at Sbanken aldri ble kjøpt opp av DNB, og følger opp med en lenke som sier at Sbanken blir kjøpt opp av DNB allikevel.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Du påsto at Sbanken aldri ble kjøpt opp av DNB, og følger opp med en lenke som sier at Sbanken blir kjøpt opp av DNB allikevel.
Vis hele sitatet...
Ja, hadde enda ikke sett den artikkelen når jeg kom med den påstanden.

Ingen grunn til å ha den aggressive tonen. Jeg tok feil og innrømmer det ydmykt.
Jeg har både Sbanken og DNB og vil si at Sbanken er mye deiligere. Spesielt mtp brukervennlighet. Alt er så mye enklere på Sbanken
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Jeg har både Sbanken og DNB og vil si at Sbanken er mye deiligere.
Vis hele sitatet...
Nå jeg aldri tenkt noe spesielt over hvor deilig eller ikke DnB er, men akkurat hva er det som er så vanskelig med de?
Det eneste jeg bruker nettbanken til sånn rent praktisk er å betale regninger og det har aldri vært et problem.

Har kun hatt behov for å gå i en fysisk filial to ganger de siste 5 årene og da fikk hjelp umiddelbart.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Nå jeg aldri tenkt noe spesielt over hvor deilig eller ikke DnB er, men akkurat hva er det som er så vanskelig med de?
Det eneste jeg bruker nettbanken til sånn rent praktisk er å betale regninger og det har aldri vært et problem.

Har kun hatt behov for å gå i en fysisk filial to ganger de siste 5 årene og da fikk hjelp umiddelbart.
Vis hele sitatet...
Jeg har måttet logge inn på DNB ved et par anledninger en gang i ~2018, og opplevde det som ekstremt tungvindt og krunglete i forhold til Sbanken sin nettbank. Veldig dårlig designet nettside, i hvert fall den gang. Kan hende det har endre seg siden da?
DNB-appen er vel fortsatt like ubrukelig som i at skal du gjøre noe mer enn å sjekke saldo så blir du videresendt til nettversjonen.
Eneste jeg misliker med DNB er at de nekter å gi boliglån til unge uføre, eller folk med under gjennomsnittlig inntekt (som fortsatt er i stand til å betjene et lån ofc). Fikk ikke engang forhandlet meg til et mindre bolig lån hos DNB, men når jeg spurte andre banker fikk jeg valg om maks boliglån på dagen siden jeg hadde ca 35% egenkapital av original lånesum. Vet om flere unge uføre med samme historie. DNB vil ikke ha fattige kunder ser det ut som, uansett om de kan betale for seg...
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Jeg har måttet logge inn på DNB ved et par anledninger en gang i ~2018, og opplevde det som ekstremt tungvindt og krunglete i forhold til Sbanken sin nettbank. Veldig dårlig designet nettside, i hvert fall den gang. Kan hende det har endre seg siden da?
Vis hele sitatet...
Eksakt! Det er fortsatt helt likt. De ligger lysår bak Sbanken

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Nå jeg aldri tenkt noe spesielt over hvor deilig eller ikke DnB er, men akkurat hva er det som er så vanskelig med de?
Det eneste jeg bruker nettbanken til sånn rent praktisk er å betale regninger og det har aldri vært et problem.

Har kun hatt behov for å gå i en fysisk filial to ganger de siste 5 årene og da fikk hjelp umiddelbart.
Vis hele sitatet...
Det Drewjuuce sier er spot on forklaring av DNB. Opplevde også at hver gang jeg skulle betale en regning så måtte frem med kodebrikken.. utrolig tungvindt. DnB rekker ikke Sbanken til knærne
Sist endret av Laban22; 24. mars 2022 kl. 01:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Forskjellene på Sbanken og DNB gjelder ikke bare for privatkunder, men også bedriftskunder. Som nevnt ovenfor er Sbankens nettbankløsning langt mer brukervennlig, og prisene for spesielt bedriftskunder er betydelig lavere. Leste denne undersøkelsen om blant annet service, pris og slikt, der det også linkes til forbrukerundersøkelser av bankene. Sbanken knuser storbanker som DNB og Nordea.