Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 6736
Har kjøpt nytt tv. Har kopla high speed hdmi fra dekoder til hdmi 1 på tv. Så hdmi 2 arc fra tv til reciver men får ikke lyd fra eksterne høytalere. På reciver har jeg bare arc på hdmi 1 out, men ikke inn. Er det derfor det ikke fungerer??
Du må gå gjennom lydinnstillinger på TV. Velge lyd ut på HDMI arc.
Så må du få valgt riktig kilde på receiver hvis det ikke skjer automatisk,hos meg er det noe lite intuitivt på AV 4.

Sitat av Abc321 Vis innlegg
På reciver har jeg bare arc på hdmi 1 out, men ikke inn. Er det derfor det ikke fungerer??
Vis hele sitatet...
Det er riktig at arc skal på den hdmi utgangen med Arc på receiver ja.

Det er det som er Arc, Audio return Channel sender lyd motsatt vei.
Sist endret av Dough; 4. februar 2021 kl. 20:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kobler hdmi fra dekoder inn på reciever og hdmi fra hdmi out (arc) på reciever til hdmi2 in (arc) på tv.

Du kjører ikke lyd til hdmi1 for så å sende den tilbake på hdmi2 til reciever. Det er ikke slik det fungerer.
Sist endret av fEsk; 4. februar 2021 kl. 23:12.
Sitat av fEsk Vis innlegg
Du kobler hdmi fra dekoder inn på reciever og hdmi fra hdmi out (arc) på reciever til hdmi2 in (arc) på tv.

Du kjører ikke lyd til hdmi1 for så å sende den tilbake på hdmi2 til reciever. Det er ikke slik det fungerer.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Jo, det er sånn ARC fungerer. Å koble dekoder i receiver hjelper kansje TS å få lyd i dekoder men ikke ARC og lyd i fra TV ut på eksterne høyttalere.
Sist endret av Dough; 5. februar 2021 kl. 08:01. Grunn: I-fra-ut
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
ARC er jo nettopp teknologi som gjør at du ikke trenger mer enn en HDMI kabel..

Så: Du trenger bare EN HDMI kabel, som er koblet på ARC utgang på receiver og til ARC inngang på TV, nå kan man sende lyd fra receiver til TV og fra TV til receiver.
Sist endret av Dodecha; 5. februar 2021 kl. 08:22.
Trådstarter
17 0
Jeg har kopla det sånn men får ikke lyd. Virker som den ikke finner reciver på lydutganger men tv finner reciver på hdmi 2. Når jeg kopler hdmi kabel i reciver kommer det ny enhet "hometheater" på tv. Ingen enheter er tilkoplet for jeg når jeg søker etter lydenheter på tv

Hvis jeg kopler det sånn som fEsk sier mister jeg vel 4k signaler hvis jeg kjører bilde mellom reciver?
Det var sånn jeg hadde det før men vil ikke ha det sånn
Sist endret av Abc321; 5. februar 2021 kl. 10:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg står ved mitt første innlegg at om det er koblet riktig så må du gå på innsitllinger for TV og Receiver å gjøre det nødvendige der.
Hos meg er det særlig lyd ut av TV som ikke velger seg selv til ARC. Jeg må også sørge for at Receiever motttar riktig og at ARC er aktivert..
Sist endret av Dough; 5. februar 2021 kl. 10:38.
Trådstarter
17 0
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg står ved mitt første innlegg at om det er koblet riktig så må du gå på innsitllinger for TV og Receiver å gjøre det nødvendige der.
Hos meg er det særlig lyd ut av TV som ikke velger seg selv til ARC. Jeg må også sørge for at Receiever motttar riktig og at ARC er aktivert..
Vis hele sitatet...
Enig med deg. Er sånn det skal koples. Så det er også en innstilling på reciver for å aktivere arc?
Sitat av Abc321 Vis innlegg
Enig med deg. Er sånn det skal koples. Så det er også en innstilling på reciver for å aktivere arc?
Vis hele sitatet...
Mulig jeg husker feil der. Uansett sjekk modellen din og hvordan du velger kilde for ARC.
Det slår meg at det å lese bruksanvisninger er en god ting. Youtube kan også være en god kilde til tekniske løsninger.
Trådstarter
17 0
Sitat av Dough Vis innlegg
Mulig jeg husker feil der. Uansett sjekk modellen din og hvordan du velger kilde for ARC.
Vis hele sitatet...
Takker da fungerer det 👍