Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3125
Hei, første tråden min her.

Har de siste dagene begynnte å stamme/angste veldig blant folk. Opplever noen ganger eg ikke klarer å få ut et ord pga stamminga. Dette har komt nylig. Litt bekymret da det er jul/nyttår snart. Føler eg ikke klare gå ut.

Har noen tips/ er det noe eventuellt eg kunne fått skrevet ut av legen, valium f.eks i denne perioden.

Haster og takk for svar

hilsen gutt, 23
Skjerpings. Hva har du gjort for å få til dette? Det er en årsak til overdreven stamming og angst regner jeg med?
Sist endret av colakork; 22. desember 2020 kl. 23:30.
Uavhengig av årsak så virker dette alvorlig, ring legevakten i morgen.
Mosjon, kosthold og generell aktivitet samt. psykisk trening og bevissthet vil jeg anbefale i første omgang. Funker ikke umiddelbart men å hive seg på potensielt avhengighetsskapende medisiner som første løsning er vel en god indikator på at du burde styre unna. Sett opp time hos legen.
Dette er nok mer sykisk for min del - jo mer eg tenker på det jo mer kommer de..
Du må komme deg ut blant folk og bli trygg på deg selv. Er det psykisk, burde du kanskje vurdere å snakke med en psykolog?
Psykolog og logoped om det ikke går over. Ikke noe hensikt eller fordelsmessig å begynne med avhengighetsskapende medisiner for noe som nettopp har oppstått og behandles på andre måter. Benzo behandler ikke sånn sett.
Bruker du andre rusmidler bør du slutte med det siden du sier stamminga kommer av angst for det kan også være med å trigge angst og en psyke ut av vater.
Omgi deg med folk du er trygge på og si til deg selv at ingen syns du er rar eller noe, så ikke noe vits å holde seg vekke fra folk. Eksponering og trening med å være komfortabel rundt folk er det du trenger.
Om det utvikler seg til å bli uholdbart over lang tid så fins det avdelinger og steder spesialistert på eksponeringsterapi og angst.
Sist endret av celtseus; 23. desember 2020 kl. 01:08.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Du må komme deg ut blant folk og bli trygg på deg selv. Er det psykisk, burde du kanskje vurdere å snakke med en psykolog?
Vis hele sitatet...
Ja har fått time, problemet er bare at det er etter nyttår ..

Det har kommet etter de siste dagene plutselig... har aldri hatt problemer med f.eks hente en pakke på butikken som eg kjente på nå..
Sist endret av sadmen123; 23. desember 2020 kl. 13:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Snakk med noen du stoler på om det. Angstlidelser er dessverre mer vanlig enn du aner.

Kanskje det er en av de du skal feire jul og nyttår med som du stoler nok på til at du kan fortelle det til på forhånd? Så er du ikke helt alene om det, og har noen å si ifra til dersom du får det vanskelig under feiring/selskap?

Husk at det er fullt lov å trekke deg unna hvis det blir for mye. Gå ut en liten tur etc.

Du kan også ringe til mentalhelse sin teleofon for å snakke med noen som forstår angst.
Eller chatte med. noen på Sidetmedord.no.
Du finner lenker og nummer her:
https://mentalhelse.no/fa-hjelp
Sitat av Susannne Ufør Vis innlegg
Snakk med noen du stoler på om det. Angstlidelser er dessverre mer vanlig enn du aner.

Kanskje det er en av de du skal feire jul og nyttår med som du stoler nok på til at du kan fortelle det til på forhånd? Så er du ikke helt alene om det, og har noen å si ifra til dersom du får det vanskelig under feiring/selskap?

Husk at det er fullt lov å trekke deg unna hvis det blir for mye. Gå ut en liten tur etc.

Du kan også ringe til mentalhelse sin teleofon for å snakke med noen som forstår angst.
Eller chatte med. noen på Sidetmedord.no.
Du finner lenker og nummer her:
https://mentalhelse.no/fa-hjelp
Vis hele sitatet...
Takker for det har snakket om det med mine foreldre.. syn at det kom så brått på rett før jul/nyttår. er nok ikke helt komfortabel med å snakke med vennene mine om det :/
Du må lære deg å blokkere det ute.. jeg stammer , har stammet siden bitteliten. Tenker jeg på å stamme stammer jeg. Tenker jeg ikke på det og slapper av så stammer jeg ikke. Underlig men sant
Finn på noe, samme hva så lenge du får brukt hodet litt.
noen som har noen tips om hvordan å ikke tenke på det?? Skal snart til psykolog, men det er kjipt for eg har en del ting eg skal på før den tid.. Føler alkohol hjelper, men edru er eg på bærtur..
Ruser du deg?
brukt mye alkohol de siste dagene , ikke noe ellers