Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3717
Etter flere perioder med utfall av Internett har jeg sett meg nødt til å sette opp en lokal løsning for å spille av musikk og film i heimen.

Mål
Å kunne lagre multimediainnhold lokalt for så å kunne spille dette av på flere typer enheter.

Type mediainnhold
Mp3/flac filer.
H264/mp4.

Tilgjengelig utstyr
Flere rpi zero-w/2/3.
Ps3.
Philips (ikke så)smart-tv.
Stasjonær pc med Windows 10.
Surface pro.
Laptop med debian.
Android nettbrett og mobiler.
To stk routere (en i bridge) med Lede.
Rpi 2 med OSMC.
Rpi 2 med Domoticz smarthus kontroller.

Ønsker
Avspilling av musikk fra vegghengt Android nettbrett.
Tilgang til mediainnhold via DLNA og delte mapper på nettverket (klienter vil være ps3, philips TVen).
Ftp/scp server for å kopiere innhold til "sentralen".
Integrasjon i domoticz (evt fjernstyring via app).

Dette skal fungere uten nett, tidligere har jeg benyttet OSMC med en lokal usb disk for avspilling av filmer (evt en Laptop koblet direkte til TVen).
Men ønsker en litt mer smidig løsning.

Jeg har også brukt Logitech Mediaserver (squeezebox server) med rpi som klient, dette kunne integreres i domoticz og jeg kunne starte avspilling av spillelister fra smarthus kontrollpanelet til de forskjellige klientene. Denne løsningen likte jeg ganske godt.

Hva er det som er i vinden nå om dagen?
Sett opp en ubuntu server box med docker. Kjør så ønsket software som docker containere. Eksempler på software kan være;

* Plex - din personlige media server, plex klienter får du til det meste som kan vise bilde og spille av lyd. Se også på Emby, ikke like utbredt men funker bra fordet

* Kopiering frem og tilbake er gammeldags og avleggs men desverre nødvendig nå og da så det fikser du med Samba eller ftp/scp

* Torrentklient eller nzb klient etter eget ønske for å få tak i det nyeste nye til din Plex server, velg selv.

* pyMedusa / Sonarr for automatisering av nedlastning og katalogisering av tv-serier

* Radarr / Couchpotato for automatisering av nedlastning og katalogisering av filmer

* Lidarr for automatisering av nedlastning og katalogisering av musikk

* Tautulli for stats og diverse snax for plex serveren din.

* traefik tar seg av reverse proxying til alle dine tjenester og fikser deg https


Så, les deg blå å grå og sett igang.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Takk for svar, men majoriteten av dine anbefalinger har vel behov for nettilkobling?

Selv plex krever vel Internett?
Ahh faen, ser nå at du spesifiserte uten nett. Plex skal forøvrig kunne kjøres lokalt uten nett tilgang via nettleser, kodi + addon etc

https://www.howtogeek.com/303282/how...ternet-access/
Sist endret av NoillStress; 2. oktober 2019 kl. 21:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.