Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 5494
Hei!

Jeg havnet i går på rusakutten etter å ha drukket en øl som hadde stått ubevoktet mens jeg var på toalettet. Jeg hadde drukket kanskje 8 øl iløpet av kvelden, og var i generell god form.

Når jeg drakk opp denne ubevoktede øllen, så svartnet alt for meg. Jeg husker noen bruddstykker fra en ambulanse, og at jeg fikk valium på rusakutten for å roe ned kroppen.

Hele kroppen var utav kontroll, og jeg hadde ingen kontroll over hvilke bevegelser kjeven, og kroppsdelene mine gjorde.

Jeg har i alle år vært en lovlydig borger, og har ALDRI brukt narkotika. Jeg mistenker jo nå at jeg har fått i meg et narkotisk stoff. Og spørsmålet mitt er som følger:

Utleverer rusakutten informasjon til politi / andre myndigheter?
Jeg har en jobb som krever høy sikkerhetsklarering, og jeg vil miste jobben dersom jeg blir mistenkt fopr å ha tatt narkotika.

Jeg fikk svært lite informasjon på rusakutten, annet enn at leger stilte noen generelle spørsmål før jeg fikk dra.

Har jeg noen grunn til bekymring?
Jeg veit at legevakta ikke kan gi ut informasjon til politiet slik at du kan bli dømt for bruk, generelt sett har vel leger osv taushetsplikt om sånt.

Tror du kan slappe helt av.

Tok de blodprøver av deg osv? Fant de noe narkotisk stoff? Jeg hadde ei venninne som det skjedde det samme med. Henta med ambulanse på fest osv. men ingenting mer skjedde etter dette.
Trådstarter
5 0
Jeg ble ikke tatt blodprøve av, og jeg har aldri hatt narkotika på meg.
Jeg ser derimot at kjernejournalen min på helsenorge.no er oppdatert i dag med henvisning til "akutt HBE" hva det enn betyr.

Jeg aner ikke om politiet var involvert i denne hendelsen. Da jeg ikke husker stort.
Vil det være et feilsteg å informere arbeidsgiver om hendelsen? Eller skal jeg håpe på det beste, og la saken dø ut?
Vel, hvis du ikke har blitt tatt blodprøve av og de aldri har konkludert med at du hadde tatt narkotika vil det vel ikke være noe problem vil jeg tro, men vi får vente og se om ikke noen andre freaks her inne som kanskje har erfaring med samme greia dukker opp
Sitat av pikkolo Vis innlegg
Jeg ble ikke tatt blodprøve av, og jeg har aldri hatt narkotika på meg.
Jeg ser derimot at kjernejournalen min på helsenorge.no er oppdatert i dag med henvisning til "akutt HBE" hva det enn betyr.

Jeg aner ikke om politiet var involvert i denne hendelsen. Da jeg ikke husker stort.
Vil det være et feilsteg å informere arbeidsgiver om hendelsen? Eller skal jeg håpe på det beste, og la saken dø ut?
Vis hele sitatet...
"Silence Lloyd, its golden"

Du har ikke gjort noe galt, og kjenner du bare ørlite til hva slags narkolover og hvordan disse blir håndhevet her i landet så er det nok best å late som ingenting.
Trådstarter
5 0
Takker for svar!
Jeg får riktignok ikke helt ro i sjelen før noen kan bekrefte/avkrefte hvorvidt dette kan gå ut over jobbsituasjonen min.
Ring og forklar saken for legevaktsentralen 116117 så får du garantert et skikkelig svar
Trådstarter
5 0
I dag er angsten komplett! Jeg sitter på arbeid, og føler meg fjern etter helgens hendelse.
Vær så snill! Noen må kunne bekrefte/avkrefte om jeg har noe å bekymre meg over!
Kan ikke garantere deg noe da jeg ikke har noe spesielt god rettslig kjennskap. Men tviler egentlig at dette skulle bli ett problem for deg i det heletatt. Om det skulle bli tatt opp som et problem av noen andre enn deg selv, så kommer du langt med å fortelle sannheten. At du rett og slett ble neddopet ute på byen og mistet kontroll.
Sist endret av svinpels; 15. februar 2016 kl. 09:24.
Snakk med en jurist ASAP, og gjerne gå ned på politikammeret og anmeld hendelsen i samme slengen.
Sitat av pikkolo Vis innlegg
I dag er angsten komplett! Jeg sitter på arbeid, og føler meg fjern etter helgens hendelse.
Vær så snill! Noen må kunne bekrefte/avkrefte om jeg har noe å bekymre meg over!
Vis hele sitatet...
Burde jo sykemeldt deg da... Er en grunn til at det er strengt med narkotika.. Så du ikke skal sitte å føle deg rusa på jobb...

Meningen bak loven er IKKE at du skal være så redd at du drar rusa på jobb

Om jeg var deg hadde jeg sagt til sjefen at jeg var syk, så hadde jeg dratt rett til legen og sjekka ut hvor lang tid det tok før stoffet du fikk i deg var ute av systemet, også hadde jeg fått en sykemelding for de dagene..

Vet ikke hva du jobber med, men om du ikke skal ha rus på rullebladet regner jeg med sykemelding er riktig prosedyre...

Er sikkert bare 2-7 dager alikevel, ikke noe vits å risikere random urintesting eller noe slikt.. For om det skjer er det forseint å forklare... Nå som du har vært rusa på jobb flere timer er det forseint å forklare mener jeg..
Sist endret av Novice; 15. februar 2016 kl. 09:53.
Det er ingenting du trenger å uroe deg for. Du ble uvitent dopet ned, altså noen gjorde dette MOT deg, så dette vil stille seg på lik linje med at du har blitt utsatt for blind vold.


Du velger selv om du anmelder eller ei, dette er sannsynligvis ikke noe som blir å komme frem i noen sammenhenger om ikke du tar det opp.
Jeg har hatt klarering "hemmelig", og vært ute for noe som kan ligne. Ingen informasjon ble gitt om dette av den enkle grunn at det ikke foreligger noen plikt til å melde fra til noen med mindre det er begått et lovbrudd. HVIS det skulle bli en sak av dette, noe det nesten garantert ikke blir, sier du rett og slett at det var så åpenbart for deg at du ble forgiftet at du ikke så noen grunn til å melde fra om det til noen. Du beskyttet derimot en venn som muligens sto bak.
Slapp av. Du mister ikke jobben. Taushetsplikten i helsevesenet er ganske vanntett, og dette er i tillegg nesten en bagatellmessig sak i den store sammenhengen.
Hva tenker dere om at han sitter å føler seg ruset på jobb da?
Tror dere sjefen/politiet er like sympatiske ovenfor det?
Sist endret av Novice; 15. februar 2016 kl. 10:00.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Novice Vis innlegg
Hva tenker dere om at han sitter å føler seg ruset på jobb da?
Tror dere sjefen/politiet er like sympatiske ovenfor det?
Vis hele sitatet...
Det er veldig få rusmidler som gir rusvirkning over såpass langt tidsrom. Skjedde det laurdag kveld er det 36 timar sidan.

Det er stor sjans for at eventuelle symptomer er av psykologisk natur.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er veldig få rusmidler som gir rusvirkning over såpass langt tidsrom. Skjedde det laurdag kveld er det 36 timar sidan.

Det er stor sjans for at eventuelle symptomer er av psykologisk natur.
Vis hele sitatet...
Man skal jo ikke kjøre om man føler seg uegnet, jeg tenker det samme om noen typer jobber.
Om man tror man drikker alkohol så er rusen bare fantasi, men fantasi rus kan jo være sterk rus, syns jeg det ser ut som iallefall.

Jeg vet jo ikke hva TS jobber med, men jeg hadde tatt sykemelding som barnehageassistent.
Veldig mulig jeg overdriver, men skader jo sjeldent å være for trygg og sikker.

Men jeg tror ikke lenger at TS har noe å være redd for, bare en ekstremt liten kjangs på å ha ekstremt uflaks, igjen.
Sist endret av Novice; 15. februar 2016 kl. 10:14.
Slapp helt av og fortell sannheten om det skulle bli tatt opp noen gang. Ingen kan noe for at noen andre doper deg ned. Samme om du var lege, politi, soldat el.l hvor narkotikabruk ansees som veldig alvorlig.

senk skuldrene. Du har ikke gjort noe galt, og ingen vil sparke deg for å uforskyldt ha fått noe i drinken.
Sitat av pikkolo Vis innlegg
Hei!

Jeg havnet i går på rusakutten etter å ha drukket en øl som hadde stått ubevoktet mens jeg var på toalettet. Jeg hadde drukket kanskje 8 øl iløpet av kvelden, og var i generell god form.

Når jeg drakk opp denne ubevoktede øllen, så svartnet alt for meg. Jeg husker noen bruddstykker fra en ambulanse, og at jeg fikk valium på rusakutten for å roe ned kroppen.

Hele kroppen var utav kontroll, og jeg hadde ingen kontroll over hvilke bevegelser kjeven, og kroppsdelene mine gjorde.

Jeg har i alle år vært en lovlydig borger, og har ALDRI brukt narkotika. Jeg mistenker jo nå at jeg har fått i meg et narkotisk stoff. Og spørsmålet mitt er som følger:

Utleverer rusakutten informasjon til politi / andre myndigheter?
Jeg har en jobb som krever høy sikkerhetsklarering, og jeg vil miste jobben dersom jeg blir mistenkt fopr å ha tatt narkotika.

Jeg fikk svært lite informasjon på rusakutten, annet enn at leger stilte noen generelle spørsmål før jeg fikk dra.

Har jeg noen grunn til bekymring?
Vis hele sitatet...
For et par år siden, var jeg, en kollega og noen venner på en hytte. Min kollega hadde nettopp blitt dumpa av dama, og fikk i seg alt for mye, ble vill og vi måtte legge han ned i gulvet og ringe politiet. Jeg og han jobbet da for Forsvaret, og stillingen krevde SH klarering. Vi snakket med politiet, og forklarte situasjonen. Han fikk ikke noe på rullebladet etter natten i fyllearrest og jobber fremdels der.

Vet også at du alltid har mulighet for å forklare deg, om det skulle bli et problem. Du har rent rulleblad, og du vet du ikke kan ta noe for å beholde sikkerhetsklareringen. Det er et kjent problem at ubevoktet alkohol kan tilsettes uønskede midler. Mitt tips er rett å slett å snakke med sjefen din, om du har et godt forhold til h*n og forklare alt, så vil det nok gå greit.

Håper dette hjalp litt
Litt pussig om du havnet på rusakuttmottak etter én episode med fyll. Det er som regel relativt vanskelig å få pasienter inn der. Menmen, uansett.

Leger og annet helsepersonell har en altomfattende taushetsplikt rundt informasjon de mottar i utøvelsen av yrket, som kan anses å være av personsensitiv natur. Det finnes noen få unntak til denne i utgangspunktet generelle taushetsplikten. Ingen av disse omfatter melding av bruk av rusmidler til politi eller arbeidsgiver, med mindre spesielle forhold inntreffer, slik som overhengende fare for skade på person eller eiendom, eller for å avverge alvorlig forbrytelse. Melding til nødetater går også inn her. Generelt sett er de viktigste unntakene fra taushetsplikt:
  • Brudd på taushetsplikt for å forhindre alvorlig skade på person eller eiendom. Her skal det foreligge en akutt fare, og dette kan utløse varsling til politi etc.
  • Mistanke om mishandling av barn, og andre tilstander som er meldepliktige. Det er få, og spesifiserte tilfeller.
  • Uttalse til politi eller påtalemyndighet dersom dette gjøres i arbeid som sakkyndig. Opplysninger helsepersonell har kommet til i forbindelse med utøvelse av yrket som helsepersonell kan ikke utleveres etter dette unntaket.
  • Ved samtykke fra pasienten om å utlevere opplysninger.
  • Oplysninger for førerkort og sertifikat.
  • Melding om unaturlig dødsfall.

Legen har med andre ord ingen anledning for å melde fra til arbeidsgiver eller politi om den aktuelle hendelsen i etterkant. Om du fortsetter å føle deg ute av lage vil jeg forøvrig oppfordre deg til å ta en tur til legen. Blandingsintoksikasjoner kan ofte inneholde en del snasne stoffer, og enkelte stoffer kan inneholde skadelige biprodukter fra produksjon etc.

Lykke til
Trådstarter
5 0
Sitat av Drachir Vis innlegg
Litt pussig om du havnet på rusakuttmottak etter én episode med fyll. Det er som regel relativt vanskelig å få pasienter inn der. Menmen, uansett.

Leger og annet helsepersonell har en altomfattende taushetsplikt rundt informasjon de mottar i utøvelsen av yrket, som kan anses å være av personsensitiv natur. Det finnes noen få unntak til denne i utgangspunktet generelle taushetsplikten. Ingen av disse omfatter melding av bruk av rusmidler til politi eller arbeidsgiver, med mindre spesielle forhold inntreffer, slik som overhengende fare for skade på person eller eiendom, eller for å avverge alvorlig forbrytelse. Melding til nødetater går også inn her. Generelt sett er de viktigste unntakene fra taushetsplikt:
  • Brudd på taushetsplikt for å forhindre alvorlig skade på person eller eiendom. Her skal det foreligge en akutt fare, og dette kan utløse varsling til politi etc.
  • Mistanke om mishandling av barn, og andre tilstander som er meldepliktige. Det er få, og spesifiserte tilfeller.
  • Uttalse til politi eller påtalemyndighet dersom dette gjøres i arbeid som sakkyndig. Opplysninger helsepersonell har kommet til i forbindelse med utøvelse av yrket som helsepersonell kan ikke utleveres etter dette unntaket.
  • Ved samtykke fra pasienten om å utlevere opplysninger.
  • Oplysninger for førerkort og sertifikat.
  • Melding om unaturlig dødsfall.

Legen har med andre ord ingen anledning for å melde fra til arbeidsgiver eller politi om den aktuelle hendelsen i etterkant. Om du fortsetter å føle deg ute av lage vil jeg forøvrig oppfordre deg til å ta en tur til legen. Blandingsintoksikasjoner kan ofte inneholde en del snasne stoffer, og enkelte stoffer kan inneholde skadelige biprodukter fra produksjon etc.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Etter å ha lest det du skriver har jeg roet ned nervene 4 hakk!
Jeg har aldri vært noen fan av nff, da jeg alltid har tenkt at det bare er tvilsomme folk her. Dere har bevist at jeg tok feil!

Takk for støtten!

Sitat av Grossie Vis innlegg
For et par år siden, var jeg, en kollega og noen venner på en hytte. Min kollega hadde nettopp blitt dumpa av dama, og fikk i seg alt for mye, ble vill og vi måtte legge han ned i gulvet og ringe politiet. Jeg og han jobbet da for Forsvaret, og stillingen krevde SH klarering. Vi snakket med politiet, og forklarte situasjonen. Han fikk ikke noe på rullebladet etter natten i fyllearrest og jobber fremdels der.

Vet også at du alltid har mulighet for å forklare deg, om det skulle bli et problem. Du har rent rulleblad, og du vet du ikke kan ta noe for å beholde sikkerhetsklareringen. Det er et kjent problem at ubevoktet alkohol kan tilsettes uønskede midler. Mitt tips er rett å slett å snakke med sjefen din, om du har et godt forhold til h*n og forklare alt, så vil det nok gå greit.

Håper dette hjalp litt
Vis hele sitatet...
Takk for svar!

Jeg er ikke redd for eventuelle pisseprøver, da dette ikke har skjedd i min avdeling på årevis. Jeg er derimot redd for hår-prøve, da dette er noe vi gjennomfører før utreise til INTOPS.

Jeg stusser voldsomt på hvorvidt jeg skal fortelle egen sjef om hendelsen. Spesielt siden jeg nå er beroliget av at helsevesenet ikke kan dele denne infoen med andre. På en annen side bør jeg jo ha en forklaring på hvorfor hårprøven viser positivt på et illegalt stoff når jeg neste gang må ut i krigen.

Og jeg kan umulig tenke meg at det er populært å fortelle noe slikt uansett.
Sist endret av pikkolo; 15. februar 2016 kl. 16:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
This is bat country!
gregory's Avatar
La saken der dø ut. Ingen vits å fortelle noen det. Ble selv dopet ned i sommer, og det med "shit, jeg har blitt dopa ned angsten" forsvinner ganske så fort. Se det heller på som en lærepenge ved å ikke drikke random øl. Tren og spis sunt. Ordner seg det der
Personlig ville jeg fortalt det til sjefen. Å komme uoppfordret og fortelle om noe slikt sier ganske tydelig at man har sitt på det rene. Jeg ville gjort det for egen sjelefred. Om jeg hadde blitt tatt eller ikke hadde ikke spilt noen rolle for meg.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
For å være ærlig så tror jeg mest sannsynlig at du bare fikk en uheldig reaksjon på alkoholen. At folk driver og doper ned drinkene til folk med ting som girer deg opp ser jeg på som veldig usannsynlig. Hva slags formål skulle de hatt med å gjøre det? De fleste som faktisk doper ned gjør det jo med sløvende midler.

Du ble mest sannsynlig for full og fikk en mongo reaksjon på alkoholen, det kan skje selv den beste iblant. Hvordan man reagerer på alkohol kan variere svært fra gang til gang. Å automatisk tro at noen har brukt masse penger på at du skal bli villmann gir for meg absolutt ingen mening.

Dette er ikke for å være frekk, men det er ekstremt lite sannsynlig at du faktisk ble dopet ned. Jeg mener altså at du har absolutt ingenting å bekymre deg for i det hele tatt, da du neppe har inntatt noen illegale rusmidler.