Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 7305
En del av dere har sikkert fått med dere denne saken om Mohsan Raja som fikk prisen Årets Osloborger av Aftenposten. I ettertid har det kommet frem at Mohsan kanskje ikke har de edleste holdningene mot homofile og andre folkegrupper, facebook bilder der han poserer med våpen, og har friske utsagn om det ene og det andre.

Han sier nå at han vurderer å gi fra seg denne prisen, men at dette er noe han må diskutere med venner, familie osv.
Aftenposten har i ettertid sagt at om de hadde vært bedre opplyst om Mohsan's holdninger hadde kanskje prisen gått til noen andre. Så hva synes Freak? Bør han gi fra seg denne prisen, burde Aftenposten tatt en grundigere titt? Legger ved noen lenker som kan være verdt å lese.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/s...en/a/23584288/
http://www.minervanett.no/ikke-mitt-ars-osloborger/
http://www.osloby.no/nyheter/Her-er-...r-8289930.html
Vitner om et ekstremt dårlig forarbeid av Aftenposten.


Personlig ser jeg heller ikke helt hvorfor han har fått prisen. Er det kun fordi han ble kjent i media for sin innsats?
Det er ekstremt mange personer som har jobbet hardt de siste mnd med flyktninger, helt frivillig. Så han er ei heller på ingen måte unik på det området.
Jeg synes det vitner om ett ganske skremmende meningstyranni.
Det er da ingen hemmelighet at de største organiserte religionene har ett skevt (pun intended) syn på homofili. Det er da greit? Det er da mye av grunnprinsippet i en religion, at man mener en masse om ditt og datt (som ikke nødvendigvis føyer seg inn i ett sekulært eller statlig syn.

Mannen fikk prisen på grunnlaget av en bestemt jobb han har gjort.
Det burde da ikke ha noe å si hva som kommer frem etterpå? Eller er det slik at man tilegger alle som gjør noe bra en hel del egenskaper de aldri har bedt om?
Det er svært smålig.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av Turelli Vis innlegg
Jeg synes det vitner om ett ganske skremmende meningstyranni.
Det er da ingen hemmelighet at de største organiserte religionene har ett skevt (pun intended) syn på homofili. Det er da greit? Det er da mye av grunnprinsippet i en religion, at man mener en masse om ditt og datt (som ikke nødvendigvis føyer seg inn i ett sekulært eller statlig syn.
Vis hele sitatet...
Jeg klarer rett og slett ikke forstå om du er ironisk eller ei, når du spør om det ikke er greit. Mener du at man kan unnskylde alle holdninger og ideer, så lenge det er basert på religion?
Mannen fikk prisen på grunnlaget av en bestemt jobb han har gjort.
Det burde da ikke ha noe å si hva som kommer frem etterpå? Eller er det slik at man tilegger alle som gjør noe bra en hel del egenskaper de aldri har bedt om?
Det er svært smålig.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke tillagt han noen holdninger? Han har spredd dette på sin offentlige Facebookprofil.
Synes det er kjempegøy at den politisk korrekte pressen møter seg selv i døra, etter å sannsynligvis ha hatt hastverk med å grave etter en som er politisk korrekt representativ for en slik pris.
Sist endret av JohnGalt; 22. desember 2015 kl. 15:19.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Jeg klarer rett og slett ikke forstå om du er ironisk eller ei, når du spør om det ikke er greit. Mener du at man kan unnskylde alle holdninger og ideer, så lenge det er basert på religion?
Vis hele sitatet...
Jeg mener vi allerede gjør dette. Selvsagt blir mer ekstreme tilfeller som kjønnslemlestelse eller heksebrenning ikke tolerert, men dette er da også handlinger. Ideen er vel at man må få mene hva man vil?
Jeg er ingen stor fan av religion, poenget mitt er at dette ikke er noe nytt under solen, og ja, at det må da være greit at mannen ikke liker homofili.

Sitat av Olympic Vis innlegg
Det er vel ikke tillagt han noen holdninger? Han har spredd dette på sin offentlige Facebookprofil.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det ser slik ut, hvorfor er ellers folk så butthurt? Det virker som de ikke hadde trodd dette om ham.
Sist endret av Turelli; 22. desember 2015 kl. 15:26.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Personlig ser jeg heller ikke helt hvorfor han har fått prisen. Er det kun fordi han ble kjent i media for sin innsats?
Vis hele sitatet...
Det er Aftenpostens lesere som har stemt på ham, og som kandidat ble han beskrevet som en person som har hjulpet til på nettene over flere måneder med praktisk organisering rundt mottak av flyktninger. Dette er jo selvsagt bra, men det er tvilsomt at han hadde fått så mange stemmer om folk visste det som har kommet frem nå.

Sitat av Turelli Vis innlegg
Jeg synes det vitner om ett ganske skremmende meningstyranni.
Det er da ingen hemmelighet at de største organiserte religionene har ett skevt (pun intended) syn på homofili. Det er da greit? Det er da mye av grunnprinsippet i en religion, at man mener en masse om ditt og datt (som ikke nødvendigvis føyer seg inn i ett sekulært eller statlig syn.
Vis hele sitatet...
Det er meningstyranni å mene at en person som har kommet med uttalelser som "Ja til sharia", "Død over Israel", "Så shabana [Rehman], dra til helvete, jeg blir kvalm av å se trynet ditt.. og gå å viss rompa til noen andre.. Jævla luder..", og "Mobbing og sjikane er ikke ytringsfrihet, de som Gjør det burde Være forbredt på at folk kan reagere, og folk reagerer forskjellig.." som kommentar til angrepet på Charlie Hebdo, samt påstått at det å vise støtte til homofiles rettigheter er "nesten som" å støtte drapsmenn, kanskje ikke er et særlig godt valg for "Årets Osloborger"?

Sitat av Turelli Vis innlegg
Jeg er ingen stor fan av religion, poenget mitt er at dette ikke er noe nytt under solen, og ja, at det må da være greit at mannen ikke liker homofili.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med "greit"?
Vil si dette er en PR-katastrofe for muslimene i Norge. Holdningene Mohsan målbærer er desverre ikke uvanlige blant norske muslimer.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
For de interesserte: Raja ble grillet av Fredrik Solheim på Dagsnytt atten i går. Her kommer det også frem hans tanker om 9/11 som en inside job.
Sist endret av Olympic; 22. desember 2015 kl. 17:02.
Ukjente nordmenn blir hengt ut med navn og Facebook-kommentarer i nettaviser, dersom kommentarene deres ikke er helt politisk korrekte. Men vi skal liksom være overbærende når muslimer skriver ting som "Død over Israel" eller "lenge leve sharia"

Og ville han i det heile tatt ha hjulpet til, hvis det ikke hadde vært snakk om muslimer?
Ville han ha stått på like mye for jøder eller andre folkeslag / religioner enn muslimer?
Ja der røk vel norges siste "seriøse" avis, hvor viktig er egentlig denne prisen når man kan begå en slik "slurv" Når jeg ser på vinneren tenker jeg at han har vært flnk til å hjelpe sine egne veldig godt, som islamist brenner han sikkert for å hjelpe tusenvis så lenge de tar med seg hans religion og lover, jeg vet rett og slett ikke hvor jeg har muslimer i norge, deler en stor anndel av dem samme synspunkt som denne krabaten? Hvis de ikke gjør det synes jeg det er trist at nok en person får såpass fritt spillerom, og til og med en pris for å oppfordre til drap av jøder, hets av homofile og sikkert mye mer.
Sitat av Poppis Vis innlegg
Og ville han i det heile tatt ha hjulpet til, hvis det ikke hadde vært snakk om muslimer?
Ville han ha stått på like mye for jøder eller andre folkeslag / religioner enn muslimer?
Vis hele sitatet...
Helt irrelevant om han hadde islamistiske og/eller rasistiske motiver når han faktisk sto på og hjalp folk i stedet for å sitte på ræva som de fleste av oss andre. Han virker forøvrig som en fundamental, religiøs idiot men det har egentlig 0 og niks å si for de handlingene han utrettet.
Sist endret av Fatass Skinny; 22. desember 2015 kl. 18:25.
Sitat av Fatass Skinny Vis innlegg
Helt irrelevant om han hadde islamistiske og/eller rasistiske motiver når han faktisk sto på og hjalp folk i stedet for å sitte på ræva som de fleste av oss andre. Han virker forøvrig som en fundamental, religiøs idiot men det har egentlig 0 og niks å si for de handlingene han utrettet.
Vis hele sitatet...
Sludder. Det er veldig relevant.

Dersom han faktisk er fundamentalist burde han ikke være i kontakt med nyankomne asylsøkere. For alt vi vet vil en ekstremist/kriminell benytte slike situasjoner til å rekruttere.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Ambryo Vis innlegg
Bør han gi fra seg denne prisen, burde Aftenposten tatt en grundigere titt? Legger ved noen lenker som kan være verdt å lese.
Vis hele sitatet...
Dersom han faktisk står for det han har sagt, som han jo gjør, siden man som god muslim ikke lyver, med mindre for de som er vantro, som Facebook-feeden vanskelig kan defineres, bør han absolutt gi fra seg prisen.

Aftenposten burde ha tatt en grundigere titt, men snoking i privatlivet, som en privatprofil på Facebook strengt tatt er til tross for at den er offentlig tilgjengelig, ikke meg bekjent vanlig i en featuresak til tross for at den er innenfor pressenormens etiske retningslinjer siden han selv bestemmer hvor mye han deler.

Kanskje spesielt lite grunn til å sjekke meninger når det er handlinger som står i fokus.
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Sludder. Det er veldig relevant.

Dersom han faktisk er fundamentalist burde han ikke være i kontakt med nyankomne asylsøkere. For alt vi vet vil en ekstremist/kriminell benytte slike situasjoner til å rekruttere.
Vis hele sitatet...
Med det argumentet har ikke kristne misjonærers handlinger i f.eks Afrika noen verdi, med mindre du mener Raja er terrorist. Man kan ha fundamentale meninger uten å ville påtvinge andre den med vold vet du. Er enig i at man bør holde et øye med potensielle terrorister eller folk som prøver å oppfordre til terrorhandlinger, men det har ikke Raja så vidt meg bekjent gjort. Han har ut i fra hva jeg har lest sagt noen ganske teite og selvmotsigende ting om bl.a. homofili, en mening som han neppe er alene om blant mange religiøse (desverre). Men man kan ikke nekte folk med andre meninger å hjelpe til heller.
Sitat av Fatass Skinny Vis innlegg
Men man kan ikke nekte folk med andre meninger å hjelpe til heller.
Vis hele sitatet...
Nei, men man kan nekte de å bli "årets osloborger".
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Nei, men man kan nekte de å bli "årets osloborger".
Vis hele sitatet...
Har ikke argumentert for eller mot at man skal nekte han å være årets osloborger heller, men han vant demokratisk og da er det ikke så mye å gjøre med det. Synd at Aftenposten dreit på draget og i det hele tatt nomierte Raja men ser ikke helt hvordan de kunne vite alt om denne karen når han ikke var noe særlig av en offentlig person før dette, med mindre de hadde stalka facebook-wallen hans eller noe lignende.
Sist endret av Fatass Skinny; 22. desember 2015 kl. 21:58.
Sitat av Fatass Skinny Vis innlegg
Har ikke argumentert for eller mot at man skal nekte han å være årets osloborger heller, men han vant demokratisk og da er det ikke så mye å gjøre med det. Synd at Aftenposten dreit på draget og i det hele tatt nomierte Raja men ser ikke helt hvordan de kunne vite alt om denne karen når han ikke var noe særlig av en offentlig person før dette, med mindre de hadde stalka facebook-wallen hans eller noe lignende.
Vis hele sitatet...
Såklart man kan gjøre noe med det selv om han "vant demokratisk". Man kan frata han denne "prisen". Sånn. Så enkelt var det. Og jeg er enig i at ikke Aftenposten kan vite alt mulig om alle mulig folk til en hver tid. Men nå som fakta foreligger så bør saken være grei.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Såklart man kan gjøre noe med det selv om han "vant demokratisk". Man kan frata han denne "prisen". Sånn. Så enkelt var det. Og jeg er enig i at ikke Aftenposten kan vite alt mulig om alle mulig folk til en hver tid. Men nå som fakta foreligger så bør saken være grei.
Vis hele sitatet...
Jeg kan på den ene siden se argumentet for at det ville være riktig av Aftenposten å frata Raja prisen i forhold til at det å la han beholde den kan antyde at de støtter meningene hans, eller at ved å frata han prisen så viser man symbolsk at man ikke støtter homofobi, sexisme osv. I tillegg så er det faktum at disse mildt sagt politisk ukorrekte meningene ikke ble opplyst om til leserne på forhånd kanskje hovedproblemet her siden det var leserne som skulle stemme og de har bare fått en "positiv" (i forhold til vestlige, liberale verdier) presentasjon av Raja. Det kan godt tenkes at det var flere andre som var bedre kvalifisert til å bli årets osloborger, men da mener jeg at argumentet måtte være, i hvilken grad deres handlinger hadde en positiv effekt på samfunnet (dvs mennesker), og at stuerene politiske meninger er mindre viktig.
Sist endret av Fatass Skinny; 22. desember 2015 kl. 23:24.
Sitat av Fatass Skinny Vis innlegg
Jeg kan på den ene siden se argumentet for at det ville være riktig av Aftenposten å frata Raja prisen i forhold til at det å la han beholde den kan antyde at de støtter meningene hans, eller at ved å frata han prisen så viser man symbolsk at man ikke støtter homofobi, sexisme osv.
Vis hele sitatet...
Ikke bare det, men det er ikke rent få mennesker som har vært med på dugnaden det har vært å hjelpe flyktninger, å finne noen en ildsjel som ikke sprer hatretorikk ved siden av, bør ikke være noen heksekunst.

Sitat av Fatass Skinny Vis innlegg
I tillegg så er det faktum at disse mildt sagt politisk ukorrekte meningene ikke ble opplyst om til leserne på forhånd kanskje hovedproblemet her siden det var leserne som skulle stemme og de har bare fått en "positiv" (i forhold til vestlige, liberale verdier) presentasjon av Raja.
Vis hele sitatet...
Før man går helt moralrelativistisk til verks kan det være greit å stoppe opp og tenke seg om en gang eller nittisju. La oss ta samme flyktningarbeid, men nå snakker vi om en hvit herremann som hjelper flyktninger på samme måte, og senere får man presentert rasistiske utsagn. Det er en rimelig god analogi, da både hudfarge og legning er medfødt, og kan komme uheldig ut basert på tolkning av religiøse tekster. Er du fortsatt like villig til å godta at enkelthandlinger trumfer hans mildt sagt forkastelige uttalelser? Hvis du først er villig til å kaste "positive i forhod til vestlige, liberale verdier" på dynga i én kontekst, får du være konsekvent og se bort ifra alle, og da får man en suppe av "ingen er bedre, alt er bare forskjellig" - så rasismen så vel som homofilihets er plutselig legitimt. Tross alt er det bare kulturforskjeller. Det er rett og slett ikke greit å spre hat, uansett form, for så å gjemme seg bak at man "ikke er politisk korrekt".

Sitat av Fatass Skinny Vis innlegg
Det kan godt tenkes at det var flere andre som var bedre kvalifisert til å bli årets osloborger, men da mener jeg at argumentet måtte være, i hvilken grad deres handlinger hadde en positiv effekt på samfunnet (dvs mennesker), og at stuerene politiske meninger er mindre viktig.
Vis hele sitatet...
Som nevnt over var han langt fra alene, og det er nok å plukke av. Samt at "borger" impliserer mer enn enkelthandlinger. En borger er fra gammelt av et høytstående samfunnsmedlem folk kunne se opp til, ikke bare en god samaritaner i enkeltepisoder. Dersom en kåring skal ha noen vekt, og man benytter seg av denne konnotasjonen har hele personens karakter noe å si. Å kåre årets beste enkelthandling/opptreden i en sak kan man sikkert få til, men det er ikke denne prisens intensjon, og følgelig er utdelingen på tvers av hva den oppfattes som.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Før man går helt moralrelativistisk til verks kan det være greit å stoppe opp og tenke seg om en gang eller nittisju. La oss ta samme flyktningarbeid, men nå snakker vi om en hvit herremann som hjelper flyktninger på samme måte, og senere får man presentert rasistiske utsagn. Det er en rimelig god analogi, da både hudfarge og legning er medfødt, og kan komme uheldig ut basert på tolkning av religiøse tekster. Er du fortsatt like villig til å godta at enkelthandlinger trumfer hans mildt sagt forkastelige uttalelser? Hvis du først er villig til å kaste "positive i forhod til vestlige, liberale verdier" på dynga i én kontekst, får du være konsekvent og se bort ifra alle, og da får man en suppe av "ingen er bedre, alt er bare forskjellig" - så rasismen så vel som homofilihets er plutselig legitimt. Tross alt er det bare kulturforskjeller. Det er rett og slett ikke greit å spre hat, uansett form, for så å gjemme seg bak at man "ikke er politisk korrekt".
Vis hele sitatet...
Først og fremst, jeg mente ikke å avfeie utsagnene hans på Facebook som kun "politisk ukorrekte" eller uskadeliggjøre dem ved å peke på kulturforskjeller. Kan godt være jeg var uklar her. Poenget mitt er som følger: Raja gikk ikke rundt og lynsjet homofile, han var aktiv i å hjelpe mennesker, dermed ser jeg ikke en sammenheng mellom hans homofiendtlige uttalelser og de positive handlingene som faktisk ga han prisen. En handling er god hvis den medfører lykke/nytelse for så mange mennesker som mulig, om handlingen er egoistisk motivert men fremdeles medfører den samme graden av positive konsekvenser endrer ikke dette godhetsgraden av handlingen. Hatsk retorikk, rasisme osv. medfører oftere det motsatte av dette, og det er egentlig det som gjør disse meningene ugreie. Raja var ingen offentlig person før dette skjedde, selv om Facebook-profilen hans var åpen og han ikke skjulte utsagnene sine spesielt godt så sto han ikke akkurat på torget og forkynte homohat heller. Argumentasjonen hans for at homofili er ulovlig er både inkonsekvent og latterlig, men nå er det ikke den facebook-statusen som gjorde han til årets osloborger heller.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Som nevnt over var han langt fra alene, og det er nok å plukke av. Samt at "borger" impliserer mer enn enkelthandlinger. En borger er fra gammelt av et høytstående samfunnsmedlem folk kunne se opp til, ikke bare en god samaritaner i enkeltepisoder. Dersom en kåring skal ha noen vekt, og man benytter seg av denne konnotasjonen har hele personens karakter noe å si. Å kåre årets beste enkelthandling/opptreden i en sak kan man sikkert få til, men det er ikke denne prisens intensjon, og følgelig er utdelingen på tvers av hva den oppfattes som.
Vis hele sitatet...
Det er leserne som sender inn forslag til Aftenposten på folk de mener har gjort en innsats som bør belønnes. På den måten fikk Frode Kyvåg i fjor prisen for sin innsats for Norway Cup, Bækkelagets Sportsklub og et inkluderende samfunn, mens Christian Ringnes i 2013 ble stemt frem fordi han ga Oslo en ny kunstpark.
Vis hele sitatet...
Espen Egil Hansen, redaktør i Aftenposten

Spør du meg så virker det som Aftenposten mer eller mindre mener at det er handlingene i seg selv som står i fokus for hvem de gir prisen til. Bortsett fra dette er jeg stort sett enig med deg, men jeg mener at en persons karakter først og fremst blir definert ut fra hans handlinger. Men, det skal også sies at handlinger og private meninger ofte står i korrelasjon. Jeg er ikke ute etter å forsvare Raja som det beste valget for årets osloborger på noen måte, er helt sikkert bedre kandidater der ute enn han, men folk elsker å være i lynsjestemning når noen har kommet med uheldige uttalelser og vektlegger disse mer enn de positive handlingene vedkommende kanskje har gjort. Man kan ha alle de rette meningene man vil, det medfører ikke nødvendigvis at du har gjort noen forskjell i verden.
Sitat av Olympic Vis innlegg
For de interesserte: Raja ble grillet av Fredrik Solheim på Dagsnytt atten i går. Her kommer det også frem hans tanker om 9/11 som en inside job.
Vis hele sitatet...
Fyren virker jo helt idiot spør du meg. Han vet ikke selv hva han mener, og det virker som han bare godtar alt andre sier uten å selv se på argumenter for og i mot.
Selv så har jeg invandrerforeldre som er sekulære,og er født her i Norge,men har jo ikke vokst opp med et presteskap hjemme slik som de fleste pakistanere gjør,enten dem vil eller ikke.!!!...Så ikke rart kansje at Raja har slike meninger...Og jeg syns personlig ikke at han Raja egentlig har gjort så mye for å fortjene den prisen.......Så burde kansje skylde på de som ga han den prisen...tror dem kansje angrer seg litt nå ja.....