Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2309
Heisann.

Har et Nikon D3200 med standardobjektiv (18-55mm?).

Det er jo velkjent at kamerahuset ikke har allverdens betydning, men objektivet.

Jeg forstår ikke helt hvorfor, men det virker som at bilder blir kornete uansett hva jeg gjør.

1) Iso er så lav som mulig når det er dagslys ute.
2) Om det er mulig, så kjører jeg så høy blender og kort lukkertid som mulig, mot at det blir lyst nok. (For å få mer dybde, eller husker jeg feil fra media?)
3) Har slått av stabiliseringskontroll.
4) Sørger for at fokusering er riktig, uavhengig om det er automatisk eller manuell-fokus.
5) Tar bilde i RAW.

Er det rett og slett standardobjetkivet som kan gjøre dette? Er det man får med somregel relativt dårlig?

Er ikke hjemme nå, så kan ikke slenge ut eksempelfotografi akuratt nå.

Har også slått av støyreduksjon, da jeg antar at det kan også skape mer problemer enn det fikser? (som med stabilitetskotnrollen)
Sist endret av Bruskork1; 16. april 2015 kl. 17:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er mulig du eksponerer for mørkt, dette kam føre til støy. Prøv lysere eksponering og ta ned lyset på råfila i redigeringa isteden. Se om du får samme problemet da. Jevnt over er det stort dett bedre å gå et knepp eller to opp på iso framfor en mørk eksponering.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Jeg følger den streken hvor man måler eksponeringen somregel, og holder meg på midten eller litt over, men skal jeg gå uavhengig av denne? Og jeg trudde mer iso = mer støy?
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Jeg følger den streken hvor man måler eksponeringen somregel, og holder meg på midten eller litt over, men skal jeg gå uavhengig av denne? Og jeg trudde mer iso = mer støy?
Vis hele sitatet...
Høyere ISO øker mengden støy, 800-1600 ISO er ofte smertegrensen for støy når det gjelder kameraer i nybegynner til litt viderekommen hobbyfotograf-klassen.
Lang lukketid kan også gi støy, fra 1 sek. og oppover, noe som vil variere fra kamera til kamera og forholdene bildet blir tatt under.
Det er selvfølgelig mer som spiller inn, men si du tar et bildet av noe med sola i ryggen med ISO 100, lukketid 1/2000 og f 6.3, om dette vil gi helt riktig eksponering er jeg usikker på, men poenget er at under slike lysforhold er det lite som skulle tilsi at du får støy i bildet.

Kan du laste opp noen bilder som du mener burde vært støyfrie?
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Jeg følger den streken hvor man måler eksponeringen somregel, og holder meg på midten eller litt over, men skal jeg gå uavhengig av denne? Og jeg trudde mer iso = mer støy?
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å si hva du skal gjøre - bortsett fra at du skal prøve deg fram.
Sensorer er forskjellige fra kamera til kamera, og jeg kjenner ikke ditt. Som regel er det bedre å dempe overeksponering fra råfilene enn å hente opp undereksponering. Prøv, og se om du blir mer fornøyd med resultatet. Ett stopp undereksponert kan gi mer støy enn ett stopp opp på isoen.

Hvis du ser merkbart støy på iso 400 og lavere skyldes dette sannsynligvis noe anna enn isoen. Jeg har heller ikke så stor tro på at linsa er problemet hvis det er klassisk isostøy.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Som regel er det bedre å dempe overeksponering fra råfilene enn å hente opp undereksponering.
Vis hele sitatet...
Bare vær forsiktig så du ikke ender opp med total white-out/helt utbrente bilder. Umulig å få det til å se bra ut i ettertid, da bitene som er overeksponert ikke inneholder noe informasjon.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Fikk tatt et nå når jeg var hjemmom.

Ser nå at når det er lyst ute så er det ikke så ille, men med en gang jeg går inn i huset eller noe sånt, så blir det ganske annerledes. Noen har derimot sagt til meg at jeg kanskje skal skru ned megapixlene fra 22(?) til 13, så ikke selve bildet blir XXXX x XXXXpx stort.

f/5,6 1/640, iso 100

http://picz.no/2921

Skal se om jeg får noe som er litt mørkere, så kan vi se hva jeg gjør feil, hehe.

Når jeg var på østlandet en gang:

f/5 25s bulb, iso 100



Er det kanskje lys-støyen som gjør bildet så jævlig stygt?
Sist endret av Bruskork1; 18. april 2015 kl. 12:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@Bruskork1

På det nederste bilde med 25s lukketid, er det med all sannsynlighet den lange lukketiden som gir støy.
Og under dårlige lysforhold er det svært vanskelig å unngå støy.
Og ja, du har støy i bildet, men ikke mer enn forventet ut fra forholdene, denne støyen fjerner du i etterbehandlingen av bildet.
Om du ikke vil innvestere i programmer som Lightroom, fulgte det helt sikkert med programvare sammen med kamera som du kan bruke til å behandle bildene i RAW format.
Eventuelt finnes det også gratisprogrammer som Paint.net (kan ikke behandle bilder i RAW).
Gjorde en kjapp støyreduksjon i paint.net som hjalp en god del, men om du bare jobber litt med bildet, vil du kunne fjerne det meste av støy, i hvert fall så lenge det ikke er mer støy enn på dette bildet.

IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Har både photoshop og lightroom, men ante ikke at det skulle være nødvendig å drive med etterbehandling for støy, trudde dette var fiksbart utenom programvare, hehe. Men takk, da vet jeg at ikke det er kameraet eller objektivet som fucker opp!
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Har både photoshop og lightroom, men ante ikke at det skulle være nødvendig å drive med etterbehandling for støy, trudde dette var fiksbart utenom programvare, hehe. Men takk, da vet jeg at ikke det er kameraet eller objektivet som fucker opp!
Vis hele sitatet...
Da må du bevege deg over i en helt annen prisklasse hva kamera angår.
Testvinner fra Sony, ligger i Norge på rett under 20.000,-.
▼ ... over en uke senere ... ▼
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
La forøvrig merke til at VR på objektivet har stått av en god stund, kan dette ha stor betydning? Kanskje mer på landskapsbilder da det er lengre distanser?
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
La forøvrig merke til at VR på objektivet har stått av en god stund, kan dette ha stor betydning? Kanskje mer på landskapsbilder da det er lengre distanser?
Vis hele sitatet...
Det har ingen innvirkning på hvor vidt du får støy i bildet, men når du tar bilder håndholdt er det noen ganger vanskelig å holde kameraet rolig nok, da kan du få litt hjelp ved å slå på VR.
VR funksjonen er med andre ord kun for å unngå uskarpe bilder grunnet kamerabevegelse.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Du skyter RAW fil. Det er bra.
Kan det være JPEG-komprimering som skaper korn?
:-)

Det kan også være Automatisk ISO innstilling. Kameraet velger via program automatisk ISO. Sjekk menyene for innstillinger. Om du velger andre programmer enn det du har stilt inn på kameraet, vil du få eventuellt andre innstillinger per program via programhjul og effekthjul.
Sist endret av Nofreelance; 19. mai 2015 kl. 18:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.