Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 7791
God dag, både folk fra WiP og nFF!

Meg og EvveDevve har i en stund nå hold på å utvikle en applikasjon, som skal slippes til iOS, Android og WP8.

Hele appen er kort fortalt en database med informasjon om mange(i mine øyne) komposisjoner som omhandler pyroteknikk, og kjemikalier i alle former og farger! Brukeren har mulighet til å søke etter komposisjoner, samt å sortere etterr kategorier, navn etc. Det vil i tillegg være mulig å legge til kjemikalier og komposisjoner til favoritter, for å lett finne de igjen på en annen liste.

Skjermbilder:
http://i.imgur.com/tX8Elqjs.png http://i.imgur.com/B7Icxi0s.png http://i.imgur.com/baSqWPes.png http://i.imgur.com/mcI0spMs.png

Kategorier vi har(til nå):
Kjemikalier:
Binder.
Fuel.
Metal.
Other.
Oxidiser.
Solvent.
Komposisjoner:
Blue star.
Blackpowder.
Coalstreamer.
Crackling microstar.
Glitter.
Green star.
Lift.
Metal dust
Other.
Prime.
Red star.

Men! Dette er ikke det eneste man kan gjøre. I appen vil du ha en mulighet for å sjekke av en boks ved siden av kjemikaliene du har(eller hvilke som helst egentlig), og du kan deretter velge å kun få opp komposisjoner du har mulighet til å lage(dette var hele grunnen til at vi i utgangspunktet begynte å utvikle appen).

Fordi vi bryr oss om sikkerhet, så vil appen automatisk oppdatere informasjonen i databasen, så om vi oppdager en feil, så vil den være vekke neste gang du slår på telefonen.

Til nå har vi "stjålet" formler fra Pyroguide.com, men vi har som mål å få inn så mange komposisjoner, vi har til nå 109 stykker, og kjemikalier som mulig, og ber derfor dere om å skrive opp favorittkomposisjonene deres! Vi blir glad for alt, men spesielt i kategorier som lift, hvor det kun er 2 stk. per dags dato.

Som nevnt rett over, skriv inn favorittkomposisjonene deres(da blir jeg meget glad!), helst i dette formatet

Navn.
Kategori(se oversikt over).
Kjemikaliene med mengde.
Nyttig info, f.eks hva den ikke bør blandes med, eller noe i den duren.
En guide til å lage den, noe som er helt frivillig, og ikke forventet.

Vi blir selvfølgelig også veldig glad for om folk hjelper til, og forslag om alt og alle er godt mottat.

Jeg har også et par spørsmål: Det kommer til å være 2 versjoner av appen, en gratis, og en man betaler for. Grunnen til dette er at vi har lagt mye tid i det, vi går fortsatt på skole, og driter dermed ikke penger, og vi vil mest sannsynlig ikke gå i null med denne appen. Hvor mye vil dere tro det er rimelig å ta for betaltversjonen av en sånn app?
Forskjeller, annet enn reklame, mellom gratis og betalt er ikke bestemt enda, men det vil mest sannsynlig bli noen.

Til slutt kan jeg også nevne at om du gir oss et tips vi bruker, eller skriver inn noen komposisjoner du liker, så vil vi selvfølgelig gi deg appen gratis. Ta dette med skjønn, vi har allerede bl.a TT og BP inne, og vi trenger ikke flere av disse.

Vi vet ikke når appen vil bli gitt ut, men jeg vil tippe innen noen måneder. Det kommer ann på hvor mange av funksjonene som er planlagt som kommer til å bli implementert før release.

Mvh, Sinken og EvveDevve.


Vi tar forbehold om eventuelle skrivefeil i skjermbilder og tråd. Dette skal vi gå nøyere gjennom før release.

Glemte å nevne at appen ikke vil inneholde noe som helst info om høyeksplosiver eller flash.
Sist endret av Sinken; 25. april 2013 kl. 22:14.
Min erfaring med kaliumklorat er, at det er ganske støtfølsomt, når det er blandet med noe brennbart. Og etter det jeg har skjønt av kjemi, er ikke perklorater noe mere stabile molekyler. :/ Hadde det ikke vært bedre å kjøre med originalen kaliumnitrat?

Husker bl.a. jeg prøvde kaliumklorat og (våt og rød)fosfor, det var nesten nok å se stygt på det, for at det skulle selvantenne. (Ikke prøv det hjemme, med tørr rød fosfor kan det vist være mere eller mindre eksplosivt, og med hvitt fosfor er det livsfarlig! :/)
Perklorat er mindre reaktivt, og dermed tryggere å bruke i denne sammenhengen. Kalium nitrat er dessverre ikke en veldig kraftig oksidant, og vil derfor ikke kunne brukes i bl.a flash og fargekomposisjoner

Kalium klorat og rød fosfor gir vel Armstrong mix om jeg ikke husker feil, og det er vel generelt anbefalt å ikke lage

Edit: Vi er klar over at det er upraktisk å ha info på mobilen mens du holder på på "labben", men det er dessverre lite vi kan gjøre med.
Sist endret av Sinken; 25. april 2013 kl. 23:00.
Kan dere legge ut en liste med navn på kjemikalier og mikser dere har lagt til? Har et dokument liggende en eller annen plass med noen oppskrifter, men tror de fleste er fra pyroguiden.
Dette så utrolig lovende ut Sinken og EvveDevve! Gleder meg til appen er ferdig.
Jeg kommer forhåpentligvis til å få bidra litt, men er for trøtt til å gjøre noe i kveld.

Jeg har faktisk lenge tenkt på å starte en Youtube kanal dedikert til stjernetester, hadde jo vært utrolig kult å kunne linka til youtube i appen sånn at man kunne sett sånn omtrent hvordan stjernen ser ut før man eventuelt lager den.

Sitat av Sinken Vis innlegg
God dag, både folk fra WiP og nFF!

Men! Dette er ikke det eneste man kan gjøre. I appen vil du ha en mulighet for å sjekke av en boks ved siden av kjemikaliene du har(eller hvilke som helst egentlig), og du kan deretter velge å kun få opp komposisjoner du har mulighet til å lage(dette var hele grunnen til at vi i utgangspunktet begynte å utvikle appen).
Vis hele sitatet...
Må bare få påpeke at dette hørtes ut som et veldig smart system, vet om mange som har savnet noe liknende spesielt i oppstartsfasen når man ikke har tilgang på så mange kjemikalier.
Sist endret av mathiasxx94; 25. april 2013 kl. 23:17.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
- Gir det mening å ha med en totalmasse for stoffer (antar det er dét 75, 15 og 10 betyr i første screenshot)? Eller skal de alle summere til 100? Forestiller meg at det gir mest mening å gå ut ifra ønsket masse ferdig produkt.
- Relatert: Hva med X (aq)? Ta med konsentrasjon og volum? Kun Mol? Mulig dere tenker en annen representasjon, og/eller at dette gir mening for folk som driver med det. Om sistnevnte: Newbies kommer til å bruke den. Forsiktig.

- Tydeligere separasjon mellom avsnitt? All teksten er i samme høykontrastfarge nå. Ingen horisontale skillelinjer i sikte. Trenger absolutt ikke å dra den helt ut, ved t.d. å farge ordet "green" grønt.
- Få til sub-tags rundt tall de burde være på?

- Symboler for fare? Kanskje under og i tillegg til teksten. Mulig dette vil være en lettvint måte for folk å forenkle prosedyrene sine på, men iirc er de å finne på datablader også.

Stå på!
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Kan dere legge ut en liste med navn på kjemikalier og mikser dere har lagt til? Har et dokument liggende en eller annen plass med noen oppskrifter, men tror de fleste er fra pyroguiden.
Vis hele sitatet...
Her er en liste med alle komposisjonene: http://pastebin.com/dmSL1tXd
Vi har ikke mer enn 25 kjemikalier per dags dato, men vi jobber med saken.

Sitat av Jonta Vis innlegg
- Gir det mening å ha med en totalmasse for stoffer (antar det er dét 75, 15 og 10 betyr i første screenshot)? Eller skal de alle summere til 100? Forestiller meg at det gir mest mening å gå ut ifra ønsket masse ferdig produkt.
- Relatert: Hva med X (aq)? Ta med konsentrasjon og volum? Kun Mol? Mulig dere tenker en annen representasjon, og/eller at dette gir mening for folk som driver med det. Om sistnevnte: Newbies kommer til å bruke den. Forsiktig.

- Tydeligere separasjon mellom avsnitt? All teksten er i samme høykontrastfarge nå. Ingen horisontale skillelinjer i sikte. Trenger absolutt ikke å dra den helt ut, ved t.d. å farge ordet "green" grønt.
- Få til sub-tags rundt tall de burde være på?

- Symboler for fare? Kanskje under og i tillegg til teksten. Mulig dette vil være en lettvint måte for folk å forenkle prosedyrene sine på, men iirc er de å finne på datablader også.

Stå på!
Vis hele sitatet...
Vi har ikke lagt så mye tid i GUIet enda, så det er relativt simpelt, vi fokuserer på å få på plass de viktigste funksjonene og en god liste med kjemikalier og komposisjoner først. Men takk for tips! Når vi kommer så langt skal vi ta dette med i betraktning.
Sitat av Jonta Vis innlegg
- Gir det mening å ha med en totalmasse for stoffer (antar det er dét 75, 15 og 10 betyr i første screenshot)? Eller skal de alle summere til 100? Forestiller meg at det gir mest mening å gå ut ifra ønsket masse ferdig produkt.
Vis hele sitatet...
Nei, som regel så kan alle komposisjoner du kommer over innen pyro summeres til 100, og annet gir ikke mening, da jeg har gjerne laget 1kg av en miks, men 50g av en annen. Mulig vi legger inn en boks hvor du skriver inn hvor mye du vil ha, og den regner det ut for deg
- Relatert: Hva med X (aq)? Ta med konsentrasjon og volum? Kun Mol? Mulig dere tenker en annen representasjon, og/eller at dette gir mening for folk som driver med det. Om sistnevnte: Newbies kommer til å bruke den. Forsiktig.
Vis hele sitatet...
.
Vi har tenkt på dette, men ikke kommet så langt. Det er meningen at folk om driver med annen kjemi også skal kunne bruke den. Men jeg konsentrasjon og volum? Det kommer jo helt ann på.

- Tydeligere separasjon mellom avsnitt? All teksten er i samme høykontrastfarge nå. Ingen horisontale skillelinjer i sikte. Trenger absolutt ikke å dra den helt ut, ved t.d. å farge ordet "green" grønt.
- Få til sub-tags rundt tall de burde være på?
Vis hele sitatet...
Som EvveDevve sa, dette har ikke vært prioritert, men takk for tips

- Symboler for fare? Kanskje under og i tillegg til teksten. Mulig dette vil være en lettvint måte for folk å forenkle prosedyrene sine på, men iirc er de å finne på datablader også.
Vis hele sitatet...
Det er planlagt, men vi har ikke kommet så langt.

Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Dette så utrolig lovende ut Sinken og EvveDevve! Gleder meg til appen er ferdig.
Jeg kommer forhåpentligvis til å få bidra litt, men er for trøtt til å gjøre noe i kveld.

Jeg har faktisk lenge tenkt på å starte en Youtube kanal dedikert til stjernetester, hadde jo vært utrolig kult å kunne linka til youtube i appen sånn at man kunne sett sånn omtrent hvordan stjernen ser ut før man eventuelt lager den.

Må bare få påpeke at dette hørtes ut som et veldig smart system, vet om mange som har savnet noe liknende spesielt i oppstartsfasen når man ikke har tilgang på så mange kjemikalier.
Vis hele sitatet...
Det skal vi sikkert kunne ordne
Enda en ting jeg glemte å nevn: vi skal ha forskjellige guider i appen! Hvor mange det blir er usikkert, det tar litt tid å skrive, men det kommer nok noen, ihvertfall til basics. Vi har per dags dato ingen(selvom jeg har planer om å oversette stjerneguiden min), så jeg hindrer ingen av dere i å skrive noen engelske guider

Guider kan dessverre ikke kopieres på lik linje med oppskrifter når det kommer til Copyright o.l.
I tillegg til det av [sub][./sub] er ganske viktig, noe vi helt hadde glemt å fikse til nå(takk til Jonta som nevnte dette for en god stund siden), så vil det også være mulig å trykke inn på en kjemikalie å se hvilke formler denne er brukt i. Just in case du har noe til overs du vil kvitte deg med
http://i.imgur.com/s6bPonhs.png

En liten liste over planlagte features:
Ha muligheten til å sortere vekk komposisjoner man ikke har kjemikalier til å lage.
Kunne legge komposisjoner til i favoritter.
Ha en changelog etter oppdateringer.
Ha en mulighet til å "like"/gi en pluss til komposjisjoner.
Ha mulighet til å legge inn kommentarer.
Legge inn en side til guides.
Legge til knapper hvor du kan submitte kjemikalier, komposjisjoner etc. som mangler, samt gi feedback etc.
Sist endret av Sinken; 29. april 2013 kl. 15:32.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Får vel legge inn en liten update:

Vi har lagt inn muligheten for å kommentere, og websiden er under utvikling. Vi har bestemt oss for å lage et loginsystem, så du kan logge inn på websiden og appen med samme brukeren, og kommentere etc. fra websiden.

Om noen har lyst å hjelpe, så vil Data Toolen bli lagt ut snart, så de som vil kan gå inn å legge til og redigere kjemikalier/komposisjoner.

For de interesserte, her er linken til PG-tråden på APC
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Er prosjektet lagt på hylla?
Planen er fin, og forventningene bygger seg opp Når kan vi vente release?
Prosjektet lever i beste velgående. Appen ligger for øyblikket død, men vi jobber på nettsiden per dags dato. Når det blir release har jeg ingen aning om. Det spørs litt på om vi får ræven i gir samt hvor mye vi implementerer før vi ser oss fornøyd.