Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  273 35290
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
At "artikkelen" er delt 2000 ganger på FB gjør meg trist. Jeg ser for meg de titusener av idioter som nå sitter hjemme og hisser seg opp over at disse jævla innvandrere ikke er fornøyde med Norge, verdens beste land og at de kan reise tilbake dit de kom fra med flaggene sine. Tre sekunder etterpå hisser de samme folka seg opp over hvor grusomt forferdelig det er at det finnes en hump i veistubben utenfor huset deres akkurat der hvor de kjører oftest, altså mellom NAV og polet, s igjen medfører at regjeringa i Norge, verdens verste land, må gå av.
Vis hele sitatet...
tja andre lands flagg i 17mai toget provoserer nok mange flere enn navbrukere og dette vet du godt.

Men jeg regner med at du løper rundt i bunad og med et digert norsk flagg når feks pakistanerne feirer sin nasjonaldag i norge .

Og er rart at jeg ikke kjenner en eneste utending som maser om eller har lyst til å bære sitt forrige lands flagg på 17mai
Det eneste jeg ikke forstår med denne debatten er hvorfor man ønsker å gå med et annet flagg. Dagen er en feiring av den norske grunnloven, noe som er verdt å feire for alle og enhver som bor i Norge og nyter av landets goder. Andre flagg provoserer like lite som det bryr meg, men jeg klarer ikke legge fra meg tanken om at det er som å møte opp i bursdagsselskap og gratulere feil person hele tiden. Ikke at det er så fryktelig galt, men det blir meningsløst.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Man kan jo se på dette fra et annet perspektiv, hadde vi nordmenn vært flykninger og flyktet til f.eks Irak, så hadde vi aldri fått lov å herje som vi selv ville, vi måtte ha fulgt Irakiske normer, tradisjoner, skikker og regler. Og det hadde aldri vært snakk om at vi skulle fått lov å gå med det norske flaget på den irakiske nasjonaldagen. Så hvorfor skal vi nordmenn være så snille å la dem få det som dem vil da?
Vis hele sitatet...
Du ser dette som et gyldig argument? Skal vi innføre dødsdom i Norge for irakiske flyktninger(ved alvorlige saker), fordi vi kunne blitt dømt til døden om vi dro til Irak og gjorde et alvorlig lovbrudd? Hver gang det handler om noe sånt, så kommer dette argumentet, uansett for ugyldig det er. Har menneskerettigheter, hvorfor de er viktige og all lære om argumentasjon gjennom 10-13 års gratis skolegang ikke kommet inn? Another child left behind...
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det eneste jeg ikke forstår med denne debatten er hvorfor man ønsker å gå med et annet flagg. Dagen er en feiring av den norske grunnloven, noe som er verdt å feire for alle og enhver som bor i Norge og nyter av landets goder. Andre flagg provoserer like lite som det bryr meg, men jeg klarer ikke legge fra meg tanken om at det er som å møte opp i bursdagsselskap og gratulere feil person hele tiden. Ikke at det er så fryktelig galt, men det blir meningsløst.



Du ser dette som et gyldig argument? Skal vi innføre dødsdom i Norge for irakiske flyktninger(ved alvorlige saker), fordi vi kunne blitt dømt til døden om vi dro til Irak og gjorde et alvorlig lovbrudd? Hver gang det handler om noe sånt, så kommer dette argumentet, uansett for ugyldig det er. Har menneskerettigheter, hvorfor de er viktige og all lære om argumentasjon gjennom 10-13 års gratis skolegang ikke kommet inn? Another child left behind...
Vis hele sitatet...
Hvorfor de har lyst til å gå med et annet flagg enn Norge sitt er irrelevant for diskusjonen, folk må få lov til å ha lyst til alt de vil, men diskusjonen ligger i om de skal få lov eller ikke. Jeg er for, og tidligere innlegg dekker ganske fint mine synspunkter. Kort oppsummert mener jeg at 17. Mai er en feiring av Norge og norske verdier - som frihet. Jeg er generelt for at folk skal få lov til å gjøre ting som ikke skader andre, og å bruke ytringsfriheten og vise sin virkelige identitet på nasjonaldagen er en god måte å nyte friheten vi har i Norge.
Sist endret av ZayCuBez; 26. april 2013 kl. 09:23.
Sitat av ZayCuBez Vis innlegg
Hvorfor de har lyst til å gå med et annet flagg enn Norge sitt er irrelevant for diskusjonen, folk må få lov til å ha lyst til alt de vil, men diskusjonen ligger i om de skal få lov eller ikke.
Vis hele sitatet...
Hvorfor de ønsker å gå med et annet flagg er jo hele kjernen i denne diskusjonen. Man kan diskutere for og mot til verdens ende, men det virkelig interessante er hvorfor dette er en så viktig sak, som igjen bunner i hvorfor noen skulle ønske å gå med et annet flagg. Jeg møter ikke Bjarne sin bursdag og gratulerer Alf. Ei heller blir jeg sur hvis noen gratulerer Alf når det ikke er hans bursdag, jeg bare forstår ikke motivasjonen.

Sitat av ZayCuBez Vis innlegg
Jeg er for, og tidligere innlegg dekker ganske fint mine synspunkter. Kort oppsummert mener jeg at 17. Mai er en feiring av Norge og norske verdier - som frihet. Jeg er generelt for at folk skal få lov til å gjøre ting som ikke skader andre, og å bruke ytringsfriheten og vise sin virkelige identitet på nasjonaldagen er en god måte å nyte friheten vi har i Norge.
Vis hele sitatet...
Grunnene du kommer med her, er grunnene til at jeg sier: jeg bryr meg ikke. For meg har det ikke noe å si hva slags flagg andre går med, men jeg lurer fortsatt på hva motivasjonen er. At vi er en multikulturell nasjon og å vise sin identitet har fint lite med grunnloven å gjøre, annet enn at den sikrer friheten til å gjøre som man ønsker innenfor rimelighetens grenser. Vi feirer 17. Mai for å minnes grunnloven, evt. Henrik Wergelands provokasjon, kjent som det første 17. Mai toget. Hvorfor andre flagg enn det norske er nødvendig for å feire at Norge fikk en grunnlov går meg hus forbi. Uten at jeg er imot. Kan ikke stresse det nok, da svaret ditt insinuerer at jeg er imot.
Det som irriterer meg mest er nå ungdomskole elever som ikke engang GIDDER å delta i 17.mai tog plutselig tror de er blitt nasjonal helter som forsvarer driten ut av sin "kultur" og som plutselig ser noe verdi i flaggtoget (som de ellers gir totalt faen i) på facebook.

Spør du meg så er jeg totalt uenig i at dem går rundt med sine egne flagg, men de får gjøre som de vill. Det er ingen grunn til å lage et større problem ut av dette en hva det egentlig er. Husk at vi har ytringsfrihet.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Og for å ikkje snakke om dette rasist kortet som blir trukket opp så fort man sier noe i mot mørkhudet mennesker. Er det virkelig blitt sånn i dag at man ikkje kan si noe i mot mørkhudet mennesker uten å bli kalt rasist, selv om det ikkje er ment som rasistisk? Ser det er flere innlegg i denne tråden her som ber rasistene om å dra til fyret.nu.
Vis hele sitatet...
Fyrtårnet.nu skriver totalt om på en artikkel og vinkler den inn på en latterlig måte som bare har én hensikt: å skape fremmedfrykt (som de på toppen av alt tjener penger på). Ærlig talt, det finnes bedre og ikke minst ærligere måter å kritisere innvandring på.

Folk må slutte å trekke "rasist-kortet" kortet når det ikke gir mening..
Sist endret av Juicekongen; 26. april 2013 kl. 09:49.
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hvorfor de ønsker å gå med et annet flagg er jo hele kjernen i denne diskusjonen. Man kan diskutere for og mot til verdens ende, men det virkelig interessante er hvorfor dette er en så viktig sak, som igjen bunner i hvorfor noen skulle ønske å gå med et annet flagg. Jeg møter ikke Bjarne sin bursdag og gratulerer Alf. Ei heller blir jeg sur hvis noen gratulerer Alf når det ikke er hans bursdag, jeg bare forstår ikke motivasjonen.



Grunnene du kommer med her, er grunnene til at jeg sier: jeg bryr meg ikke. For meg har det ikke noe å si hva slags flagg andre går med, men jeg lurer fortsatt på hva motivasjonen er. At vi er en multikulturell nasjon og å vise sin identitet har fint lite med grunnloven å gjøre, annet enn at den sikrer friheten til å gjøre som man ønsker innenfor rimelighetens grenser. Vi feirer 17. Mai for å minnes grunnloven, evt. Henrik Wergelands provokasjon, kjent som det første 17. Mai toget. Hvorfor andre flagg enn det norske er nødvendig for å feire at Norge fikk en grunnlov går meg hus forbi. Uten at jeg er imot. Kan ikke stresse det nok, da svaret ditt insinuerer at jeg er imot.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt kom litt dårlig frem, var egentlig meningen å legge til det du skrev i tillegg til å motsi deg på ett punkt. Jeg skjønner at du ikke er imot flagging av andre nasjoner.
Sist endret av ZayCuBez; 26. april 2013 kl. 09:59.
Hvorfor skal utlendinger få bruke alle slags mulige flagg fra der de kommer fra når de skal feire 17. mai i Norge?

17. mai er Norges nasjonaldag. Det er Norge, den norske grunnloven og vår frihet som skal feires. Hvorfor skal folk feire med alle andre flagg som ikke har noe som helst å gjøre med Norge? Afrika, Russland eller USA har ingenting med den norske nasjonaldagen å gjøre, og da burde vi heller ikke bruke flagg fra disse landene heller.
Ville det ikke vært litt ironisk om svenskene fikk gå med svenskeflagg på den norske frigjøringsdagen?
Nei dette blir for tåpelig.
In Wonderland
At man vil inkludere andre kulturer og nasjoner har jeg ingenting imot, men 17.mai er tross alt Norges nasjonaldag. Jeg syns det da blir ganske teit å fjerne det norske flagget fra nasjonaldagen og i bytte det ut med andre flagg..man feirer grunnloven og Norges frigjøring, da syns jeg heller de fra andre nasjoner kan vente til sin dag eller bruke norsk og sitt eget flagg samlet om det er det flerkulturelle samholdet de vil uttrykke eller feire. Men det er meg, tydeligvis syns mange noe annet og det får de bare mene
Det er 365 dager i ett år. Vi ber om å få bære det norske flagget og hylle landet vårt i én eneste dag. Det burde vi få lov til.
Sist endret av Neutralizer; 26. april 2013 kl. 10:47.
Kan også si at det samiske flaget skiller seg ut, blir jo sirkus i byen den 17mai.
Alt fra Norsk, Samisk, Somalia, Afrika osv..
Skal lage mitt eget flag jeg, en legaliseringsflag jeg blir skøy
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Det er 365 dager i ett år. Vi ber om å få bære det norske flagget og hylle landet vårt i én eneste dag. Det burde vi få lov til.
Vis hele sitatet...
Det er da ingen som hindrer deg i det?

Sitat av KaiN Vis innlegg
Kan også si at det samiske flaget skiller seg ut, blir jo sirkus i byen den 17mai.
Alt fra Norsk, Samisk, Somalia, Afrika osv..
Skal lage mitt eget flag jeg, en legaliseringsflag jeg blir skøy
Vis hele sitatet...
Selv tror jeg at jeg skal satse på jolly roger.
Sist endret av Myoxocephalus; 26. april 2013 kl. 11:14.
Sitat av etse Vis innlegg
Etter å ha lest artikkelen på nytt igjen vil jeg bare bemerke så ikke folk missforstår (som det ser ut som folk har allerede)

De ønsker ikke å fjerne det norske flagget fra toget. De har søkt om å få lov til at enkelte elever bytter ut deres norske flagg med flagget som represerer landet de kommer fra. De ønsker fortsatt at folk som vil kan gå med det norske flagget akkurat som før. (Altså fjerner de egentlig ikke flagget - de fjerner bare det kravet som sier at man ikke har lov til å bruke andre flagg)

I mine øyne er flott tiltak.
Vis hele sitatet...
Nei, dette er et bedritent PK forslag som grenser til landsforræderi. 17. mai er NORGES nasjonaldag.
Sitat av CartmanLand Vis innlegg
Nei, dette er et bedritent PK forslag som grenser til landsforræderi. 17. mai er NORGES nasjonaldag.
Vis hele sitatet...
Nå er du ikke seriøs håper jeg? Jeg kan forstå at folk synes det er rart og feil å bruke et annet flagg enn det norske på 17. Mai. Men det er langt i fra landsforræderi.
Syns hele greia er idiotisk.
Jeg er i mot hele den oss og dem mentaliteten en haug med idioter har her i landet. Innvandrere blir satt i en bås og Nordmenn i en annen, med en slik tankegang som den rektoren har er vi laaangt unna en velfungerende integrering.

"Er du fra Somalia? Du har bodd her i 20år men er fra Somalia, så da er du Somalier og ikke Nordmann, stell deg med gruppa de"

De fleste innvandrerne kommer fra land som ikke er særlig velfungerende og noen er direkte diktaturerer, skal man altså hylle disse landene på nasjonaldagen?
Det er Norges Nasjonaldag ikke Lukaschenko's Hvitrussland eller prestestyret i Iran sin nasjonaldag.

Jeg finner hele denne "politisk korrekt" tankegangen motbydelig og den fører meg lenger og lenger bort på høyresiden...
jeg er med på å stikke dit med legalize it eller piratflagg! får vi med masse folk hadde dette vert litt gøy da ^^
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
De fleste innvandrerne kommer fra land som ikke er særlig velfungerende og noen er direkte diktaturerer, skal man altså hylle disse landene på nasjonaldagen?
Det er Norges Nasjonaldag ikke Lukaschenko's Hvitrussland eller prestestyret i Iran sin nasjonaldag.
Vis hele sitatet...
Veldig påfallende at det kun er folk som allerede syter mye om innvandring som ser ut til å trekke dette over i en debatt om nasonalisme.

Det er snakk om en Norsk rektor, som foreslår å la sine Norske elever få bruke sine hjemmelagde Norske papirflagg i sitt eget arrangement for å feire den Norske nasjonaldagen.

Jeg føler folk jobber veldig hardt med å prøve å føle seg støtt av dette her.
Dette er en Norsk nasjonaldag. Jeg synes det blir tåplig å dra inn andre nasjonalflagg... For all del, det må gjerne flagges så mye det trengs i resten av året med andre flagg enn Norske, men når det faktisk er den Norske nasjonaldagen ser jeg heller på det som en form for Provokasjon.

Bare det faktum at mennesker som svinger med utenlandske flagg er å regne like mye nordmenn som hver og en av oss, men likevel skal vise deres nasjonale stolthet ved å representere en annen nasjons flagg er noe jeg ikke helt er i stand til å forstå.

Nei, jeg er ikke rasist...
Det er ganske ekstremt å kreve at man skal kunne bruke andre nasjoners flagg i tog på selveste nasjonaldagen. Jeg lurer egentlig på hvor mange innvandrere som støtter dette forslaget. Jeg tipper det er svært få.

Dette er enda ett forslag som kommer fra hvite mennesker godt planta på venstresiden, og som innvandrere flest bare rister på hodet over.
Hvordan får noen det til å bli at man ikke feirer Norge?

Hvis en innvandrer synger norske nasjonalsanger, har bunad(skjer dette?), feirer på selveste 17.mai, men bruker et annet flagg, hvilket land tror dere de feirer for? Hvor mange tegn må det være for at man skal se de feirer for Norge?
____________________________________________________________ ___________________________________

Og noe jeg kom til å tenke på, hva om det kan tolkes som at de vil gratulerer Norge på vegne av sitt eget land?

Kan det kanskje tolkes slik også?

Egentlig så bryr jeg meg ikke noe særlig om dette, men la nå gå.
På 17.mai feirer man grunnloven som blandt annet lovfester ytringsfrihet. Blir det ikke da litt latterlig å nekte folk å ytre seg slik de vil på denne dagen?
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
På 17.mai feirer man grunnloven som blandt annet lovfester ytringsfrihet. Blir det ikke da litt latterlig å nekte folk å ytre seg slik de vil på denne dagen?
Vis hele sitatet...
Så i teorien skal jeg få lov å slenge så mye dritt om andre folk jeg bare vil uten at jeg skal bli arrestert for personlig krenkelse mot folkegrupper uten at jeg blir satt i domstol? Satt på spissen, men fungere på samme måte....
Ytringsfrihet innegår ikke trakassering og krenkelse.

Det er desverre mange som tror at de kan rope "Du er en jævla pikk! Og jeg har ytringsfrihet".
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Så i teorien skal jeg få lov å slenge så mye dritt om andre folk jeg bare vil uten at jeg skal bli arrestert for personlig krenkelse mot folkegrupper uten at jeg blir satt i domstol? Satt på spissen, men fungere på samme måte....
Vis hele sitatet...
Det er en forskjell mellom ytring av meninger og trakasering.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Det er en forskjell mellom ytring av meninger og trakasering.
Vis hele sitatet...
Så hvor går linjen? Hva om jeg er stor nasjonalist og føler meg trakasert av å se andre nasjonersflag på den beste dagen i året? (Jeg er ikke så ille, just saying, men et eksempel).
TL;DR thread -- er på jobb

Men personlig er jeg KUN for det norske flagget under 17. mai. Ser ikke hva det somalske, amerikanske, eller hvilket som helst flagg som ikke er norskt har å gjøre i 17. maitoget.

Unntak; Samefolket
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Så hvor går linjen? Hva om jeg er stor nasjonalist og føler meg trakasert av å se andre nasjonersflag på den beste dagen i året? (Jeg er ikke så ille, just saying, men et eksempel).
Vis hele sitatet...
Det er da din ytring/mening om saken.
Gar du til personangrep mot personen som holder flagget, sa er det trakasering.
Sitat av hayer Vis innlegg
TL;DR thread -- er på jobb

Men personlig er jeg KUN for det norske flagget under 17. mai. Ser ikke hva det somalske, amerikanske, eller hvilket som helst flagg som ikke er norskt har å gjøre i 17. maitoget.

Unntak; Samefolket
Vis hele sitatet...
Enig med deg her...
Uansett om det er fra vestligt land eller fra u-land eller hvor i verden det kommer fra står jeg fullt for at norsk flagg skal være det eneste under 17. Mai toget og 17. Mai feiringen, om du har et flag hjemme i stuen, so be it, men ikke gå rundt og vift med det i public som alle gjør med det norske flagget, det er Norges dag! Representer Norge eller la vær, bli med i toget, opplev det, med eller uten flag! Men Rødt, hvit og blått er fargene som minner oss om hvor heldige vi er for og bo i det landet vi gjør, det er enkelt, og representerer ALLE som bor i Norge!
Ja, samene er et unntak, ettersom de bor I Norge og er en fullt så norsk kultur/nasjonalitet/hva man nå skal kalle det som vi andre. Samisk og Norsk flag! Thats it, om jeg er nasjonalistisk, patriotisk eller lignende når jeg sier det så får det være, jeg syntes vi gjør en suveren jobb med integrering allerede, noe må vi få lov til å ha som minne på hvilken nasjon vi kommer fra og hvordan vi kom her vi er i dag!
Sitat av etse Vis innlegg
Nå er du ikke seriøs håper jeg? Jeg kan forstå at folk synes det er rart og feil å bruke et annet flagg enn det norske på 17. Mai. Men det er langt i fra landsforræderi.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev at det var på grensen til landsforræderi, ikke at det var det.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Det er da din ytring/mening om saken.
Gar du til personangrep mot personen som holder flagget, sa er det trakasering.
Vis hele sitatet...
Så om jeg velger å si offentlig at kun det norske flaget er lov på 17 Mai så er det verken trakasering eller personangrep, men ytringsfrihet?
Om man ikke følger loven, må man ta følgende, som blir å ta flagget fra hendene dine, men trakasering mot trakasering, ikke sant?
(Husk at ikke alt hva jeg sier er mine meninger, men prøver å skape en relevant debatt og intereserende argumenter)
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
De fleste innvandrerne kommer fra land som ikke er særlig velfungerende og noen er direkte diktaturerer, skal man altså hylle disse landene på nasjonaldagen?
Det er Norges Nasjonaldag ikke Lukaschenko's Hvitrussland eller prestestyret i Iran sin nasjonaldag.
Vis hele sitatet...
Jeg påstår ikke at de flyktet fra hjemlandet sitt uten grunn, men som somalierne sier: [COLOR="Sienna"]Mødrene våre har ikke engang pakket ut av kofferten.[/COLOR] (ish)

De lengter altså hjem.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Jeg finner hele denne "politisk korrekt" tankegangen motbydelig og den fører meg lenger og lenger bort på høyresiden...
Vis hele sitatet...
At man blir dratt lenger over på høyresiden av tåpelige forslag som dette synes jeg er merkelig. Norge forandrer seg uansett om du vil det eller ikke. Innvandrerne kommer det flere og flere av, og de føder mer barn enn nordmenn flest.
Med andre ord kan du ente lære deg å leve med det eller drukne i negativitet pga det.

FYI støtter jeg ikke selv forslaget.
Sist endret av Baaaamse; 26. april 2013 kl. 14:28.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Det er jo grunnloven og at Norge er en selvstendig rettsstat med demokratiske rettigheter for alle, og ikke Norsk kultur. Om noen bruker et utenlandsk flagg er jo da igrunn ett fett, hva om det de uttrykker er at de ønsker at det landet de kommer fra er så awesome som Norge?
Sitat av Arkanor Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det har ikke vært stor diskusjon om erstattning fra min side, mer om tillatelse av andre nasjonersflag...
Hvorfor gi mer og mer? vi vet at det senere kommer til å ende opp med at vi ser alle verdens farger i et tog på karl johan senere om Ålesund sier ja...
Å åpne opp for en ide som dette er trist ettersom 17. Mai er en dag, der Norges flag sine farger skal stå i prakt. Lever du innenfor Norges grenser, så bør kunne justere seg etter den ene dagen som Nordmenn har til å tenke tilbake på hva vi en gang var, til hva vi i dag er!

Sitat av Synderen Vis innlegg
...hva om det de uttrykker er at de ønsker at det landet de kommer fra er så awesome som Norge?
Vis hele sitatet...
Hvordan har det sammenkobling?
Det kan være forståelig om det bærer deres egne nasjonalekleder og vaier med norsk flag, men å vaie med andre flag er som å si, Norge mangler noe, derfor vaier jeg med landet jeg brenner mest for!
Om jeg vaier med et fotballlag flag på en kamp, vil det se ut som jeg gjør det fordi jeg ønsker at mitt lag er så bra som det andre?
17. mai er nokså unik i verdenssammenheng. Ikke på grunn av nasjonalismen, men fordi det er barnas dag, alle er ute og alle er glade. Ikke legg politikk og drit i 17. mai! Det er en dag hvor man kan lene seg tilbake, nyte livet, og og bare være lykkelig på egne og andres vegne. Du ar glad, de er glade, alle er glade. Så enkelt. Dette gjør vi fordi Norge i bunn og grunn er et veldig bra sted å være, og det ønsker vi å feire.

Dersom man skal begynne å innføre en masse regler og begrensninger, så vil den gode stemninga bli ødelagt. Kanskje har flaggpolitiet teknisk sett rett i at det kun er det norske flagget som bør vaie, i alle fall rent prinsippielt. Mulig det. Men det er de som hisser seg opp over dette som ødelegger festen. Og der viser de også at de har misforstått - du går ikke på fest for å diskutere politikk, du går på fest for å hygge deg.

De fleste andre steder er nasjonaldagen ødelagt for lenge siden. Millitæret har parade, statslederen taler, venstreraddisene murrer, høyreekstremistene fester og folk flest har fri fra jobben. That's it. Her på berget har vi greid å beholde det som en folkefest, nettopp fordi vi har tonet ned nasjonalismepjattet og heller fokusert på å ha det hyggelig. Paradoksalt nok har det gjort vår nasjonaldag til et mye viktigere najonalistisk symbol enn noe annet land har lykkes med. Nasjonalisme kan være positivt det, så lenge man fremhever de rette nasjonale verdiene.

Dersom vi krevde at alle flagg skulle være norske ville vi oppnå følgende: en stor gruppe innvandrere som føler seg norske nok til at de har lyst til å delta i fellesskapet (17. mai) blir holdt utenfor fordi de ikke er komfortable med å bruke et norsk flagg. Det kan jeg respektere, og synes vi bør være glade for at de vil delta i det hele tatt. Deretter vil mange på venstresiden slutte å delta da de ikke er komfortable med å delta i en fest der ikke alle er velkomne. Og vips! Så er ikke 17. mai unik lenger, og bare et tomt symbol som ingen bryr seg om - akkurat som i resten av verden.

De som bryr seg om nasjonaldagen bør gå inn for å lage best mulig stemning, og drite loddrett i hva alle andre gjør. På den måten får man det hyggeligere selv også.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
17. mai er nokså unik i verdenssammenheng. Ikke på grunn av nasjonalismen, men fordi det er barnas dag, alle er ute og alle er glade. Ikke legg politikk og drit i 17. mai! Det er en dag hvor man kan lene seg tilbake, nyte livet, og og bare være lykkelig på egne og andres vegne. Du ar glad, de er glade, alle er glade. Så enkelt. Dette gjør vi fordi Norge i bunn og grunn er et veldig bra sted å være, og det ønsker vi å feire.

Dersom man skal begynne å innføre en masse regler og begrensninger, så vil den gode stemninga bli ødelagt. Kanskje har flaggpolitiet teknisk sett rett i at det kun er det norske flagget som bør vaie, i alle fall rent prinsippielt. Mulig det. Men det er de som hisser seg opp over dette som ødelegger festen. Og der viser de også at de har misforstått - du går ikke på fest for å diskutere politikk, du går på fest for å hygge deg.

De fleste andre steder er nasjonaldagen ødelagt for lenge siden. Millitæret har parade, statslederen taler, venstreraddisene murrer, høyreekstremistene fester og folk flest har fri fra jobben. That's it. Her på berget har vi greid å beholde det som en folkefest, nettopp fordi vi har tonet ned nasjonalismepjattet og heller fokusert på å ha det hyggelig. Paradoksalt nok har det gjort vår nasjonaldag til et mye viktigere najonalistisk symbol enn noe annet land har lykkes med. Nasjonalisme kan være positivt det, så lenge man fremhever de rette nasjonale verdiene.

Dersom vi krevde at alle flagg skulle være norske ville vi oppnå følgende: en stor gruppe innvandrere som føler seg norske nok til at de har lyst til å delta i fellesskapet (17. mai) blir holdt utenfor fordi de ikke er komfortable med å bruke et norsk flagg. Det kan jeg respektere, og synes vi bør være glade for at de vil delta i det hele tatt. Deretter vil mange på venstresiden slutte å delta da de ikke er komfortable med å delta i en fest der ikke alle er velkomne. Og vips! Så er ikke 17. mai unik lenger, og bare et tomt symbol som ingen bryr seg om - akkurat som i resten av verden.

De som bryr seg om nasjonaldagen bør gå inn for å lage best mulig stemning, og drite loddrett i hva alle andre gjør. På den måten får man det hyggeligere selv også.
Vis hele sitatet...
Hva skjer etterpå da?
Må vi slutte og synge ja vi elsker sammen, mens vi sitter på terrasen og nyter ferske bakevarer på Røde, hvite og blå servietter, samt at vi ser på at vimpelen vaier i vinden og man puster inn og tenker, jøye meg! Dette er livet, enkelt, ekslusivt og paradis! Vi er en stolt nasjon, med et flag vi alle bærer...
Flagget i seg selv, symboliserer hvem vi er, hva nasjonen vår står for!
Etter litt bestemmer vi oss for å ta våre vakre bunader ofte bestående av svart, rødt, blått og hvite farger, med skimt av gull og sølv! Plutselig ser vi kommende 200 mennesker vandrende med oransje, grønne, rosa og verden vet hva av farger av flag. Booom! Der var den følelsen av dagen vi alle slapper av på, gone...
En enkel dag, der alle er likeverdige gjennom å ha lignende uniformer og klær! En dag vi alle bærer disse for å hedre et land i prakt!
Jo.... hørest avslappende ut.... men det er noe med å beholde den tradisjonen som den har vært så lenge som gjør den avslappende og spesiell! Jeg mener at hva som har skjedd i andre land er at de har gitt opp på tradisjonen, ikke at de har nektet ting...
Sitat av Synderen Vis innlegg
Om noen bruker et utenlandsk flagg er jo da igrunn ett fett, hva om det de uttrykker er at de ønsker at det landet de kommer fra er så awesome som Norge?
Vis hele sitatet...
Dette er 17. mai, vår nasjonaldag, og ikke den "internasjonale flaggdagen". De fleste forstår - og respekterer - at denne dagen er en feiring av Norge. De få som ønsker det må etter min mening gjerne bruke andre nasjoners flagg også på 17.mai, men å kreve å få bruke disse i 17.mai toget er respektløst. Dersom kravet mot formodning skulle gå igjennom, så er det nok kun i barnetoget hvor man vil se dette. Da med barneklasser med hvite lærere som lager opplegget for barna. Barnas foreldre vet at de har sin egen nasjonaldag, og bryr seg ikke om at det kun skal være norske flagg i toget på det som er norges nasjonaldag. Hva blir det neste påfunnet fra "caffè latte-klassen"? Krav om å bytte ut nasjonalsangen med en internasjonalsang, kanskje?
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Hva skjer etterpå da?
Må vi slutte og synge ja vi elsker sammen, mens vi sitter på terrasen og nyter ferske bakevarer på Røde, hvite og blå servietter, samt at vi ser på at vimpelen vaier i vinden og man puster inn og tenker, jøye meg! Dette er livet, enkelt, ekslusivt og paradis! Vi er en stolt nasjon, med et flag vi alle bærer...
Flagget i seg selv, symboliserer hvem vi er, hva nasjonen vår står for!
Etter litt bestemmer vi oss for å ta våre vakre bunader ofte bestående av svart, rødt, blått og hvite farger, med skimt av gull og sølv! Plutselig ser vi kommende 200 mennesker vandrende med oransje, grønne, rosa og verden vet hva av farger av flag. Booom! Der var den følelsen av dagen vi alle slapper av på, gone...
En enkel dag, der alle er likeverdige gjennom å ha lignende uniformer og klær! En dag vi alle bærer disse for å hedre et land i prakt!
Jo.... hørest avslappende ut.... men det er noe med å beholde den tradisjonen som den har vært så lenge som gjør den avslappende og spesiell! Jeg mener at hva som har skjedd i andre land er at de har gitt opp på tradisjonen, ikke at de har nektet ting...
Vis hele sitatet...
For mye fokus på oss.

Derfor mesteparten av verdens befolkning går sultne.
Litt kildekritisk kan det være lurt å være. Fyret er en side som pleier å poste artikler om kriminalitet begått av innvandrere. Det gis ut av nynazister, såvidt meg bekjent.

Les heller den orginale artikkelen fra Sunnmørsposten, så kanskje inntrykket blir litt annerledes.
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Så om jeg velger å si offentlig at kun det norske flaget er lov på 17 Mai så er det verken trakasering eller personangrep, men ytringsfrihet?
Om man ikke følger loven, må man ta følgende, som blir å ta flagget fra hendene dine, men trakasering mot trakasering, ikke sant?
(Husk at ikke alt hva jeg sier er mine meninger, men prøver å skape en relevant debatt og intereserende argumenter)
Vis hele sitatet...
Om du definerer deg som rasist eller ei:

Du argumenterer på en måte som gjør at du framstår som fremmedfiendtlig og det er enkelt for rasister og politisk forvirrede å si seg enig. Hva du mener og ikke mener er jeg ikke så opptatt av, men jeg syns det er forbannet at du lar de anonyme bak fyret.nu bruke deg som talerør til norsk ungdom.

Ha gjerne meninger om saken, men husk at du bør vurdere argumentene du bruker i lys av både sak, kontekst og publikum.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Om eg ikkje hugsar heilt feil er 17. mai grunnlovsdagen - med andre ord ikkje ein barnedag, isdag, pølsedag, FN-dag, multikultironk-dag, og sånn sett ikkje heller ein vifte-med-eit-flagg-i-bunad-dag. Dette er ting som har kome etter kvart.

Etter mi meining bør grunnlovsdagen handle om ei støtte til grunnlova sine hjørnesteinar om demokrati, ytrings- og prentefridom - dei verdiane det moderne Noreg vart tufta på.

Å syne eit norsk flagg den norske grunnlovsdagen er det vel ingen som kan seie er upassande, men kva slags signal ligg det i at flagg frå t.d. diktatur vaiar i den norske vårlufta på sjølvaste grunnlovsdagen? Ville det vore naturleg med hakekrossen til Nazi-Tyskland i 17. mai-toget i 1939, eller Sovjetunionen sitt flagg i 17. maitoget i 1988?
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Flagget i seg selv, symboliserer hvem vi er, hva nasjonen vår står for!
Etter litt bestemmer vi oss for å ta våre vakre bunader ofte bestående av svart, rødt, blått og hvite farger, med skimt av gull og sølv! Plutselig ser vi kommende 200 mennesker vandrende med oransje, grønne, rosa og verden vet hva av farger av flag. Booom! Der var den følelsen av dagen vi alle slapper av på, gone...
En enkel dag, der alle er likeverdige gjennom å ha lignende uniformer og klær! En dag vi alle bærer disse for å hedre et land i prakt!
Jo.... hørest avslappende ut.... men det er noe med å beholde den tradisjonen som den har vært så lenge som gjør den avslappende og spesiell! Jeg mener at hva som har skjedd i andre land er at de har gitt opp på tradisjonen, ikke at de har nektet ting...
Vis hele sitatet...
Ironisk nok, så feirer vi ikke det norske flagget, ei heller bunader eller tradisjoner. Vi feirer grunnloven.

Du forklarer hva 17. mai betyr for deg, men det er ikke nødvendigvis fasiten for resten av oss. Jeg er etnisk norsk, men har ikke bunad og har ikke noe spesielt forhold til det norske flagget.

Så i bunn og grunn feirer vi at vi er frie mennesker, ikke is, pølser, bunad eller norske flagg.
Sitat av lolbarn27 Vis innlegg
Om du definerer deg som rasist eller ei:

Du argumenterer på en måte som gjør at du framstår som fremmedfiendtlig og det er enkelt for rasister og politisk forvirrede å si seg enig. Hva du mener og ikke mener er jeg ikke så opptatt av, men jeg syns det er forbannet at du lar de anonyme bak fyret.nu bruke deg som talerør til norsk ungdom.

Ha gjerne meninger om saken, men husk at du bør vurdere argumentene du bruker i lys av både sak, kontekst og publikum.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke rastisik eller fremmedfiendtlig, men jeg prøver å oppretteholde en sunn debatt med å sende motargumenter. Jeg kan si at jeg selv står for at 17. Mai er en dag vi feirer med Norske flag. Men om noen velger å gjøre noe annet så er det opp til dem. Jeg syntes at om man er gammel nok til å melde seg på ett nettforum av denne slags så må man også være gammel nok til å definere sunn debatt ifra realitet... Jeg bruker debatt som et utdannelse metode for andre, for å lære om forskjellige synspunkter og hvordan samfunnet generelt fungerer. Det er ofte at man må ta stilling til en side man ikke nødvendigvis tror 100% på, det er nettopp det jeg gjør nå.
Jeg debatterer for en side for å skape interesse for andre å dra seg med!

Sitat av bronsky Vis innlegg
Ironisk nok, så feirer vi ikke det norske flagget, ei heller bunader eller tradisjoner. Vi feirer grunnloven.

Du forklarer hva 17. mai betyr for deg, men det er ikke nødvendigvis fasiten for resten av oss. Jeg er etnisk norsk, men har ikke bunad og har ikke noe spesielt forhold til det norske flagget.

Så i bunn og grunn feirer vi at vi er frie mennesker, ikke is, pølser, bunad eller norske flagg.
Vis hele sitatet...
Beklager, det var et svar på tidligere nevnelse, for meg så handler det om motiv mer en visuelt eller en fri dag. Jeg satt det opp som et ekstremt eksempel.
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Hva skjer etterpå da?
Må vi slutte og synge ja vi elsker sammen, mens vi sitter på terrasen og nyter ferske bakevarer på Røde, hvite og blå servietter, samt at vi ser på at vimpelen vaier i vinden og man puster inn og tenker, jøye meg! Dette er livet, enkelt, ekslusivt og paradis! Vi er en stolt nasjon, med et flag vi alle bærer...
Flagget i seg selv, symboliserer hvem vi er, hva nasjonen vår står for!
Etter litt bestemmer vi oss for å ta våre vakre bunader ofte bestående av svart, rødt, blått og hvite farger, med skimt av gull og sølv! Plutselig ser vi kommende 200 mennesker vandrende med oransje, grønne, rosa og verden vet hva av farger av flag. Booom! Der var den følelsen av dagen vi alle slapper av på, gone...
En enkel dag, der alle er likeverdige gjennom å ha lignende uniformer og klær! En dag vi alle bærer disse for å hedre et land i prakt!
Jo.... hørest avslappende ut.... men det er noe med å beholde den tradisjonen som den har vært så lenge som gjør den avslappende og spesiell! Jeg mener at hva som har skjedd i andre land er at de har gitt opp på tradisjonen, ikke at de har nektet ting...
Vis hele sitatet...
Misforståelsen din begynner allerede i første setning:
Må vi slutte og synge ja vi elsker sammen...
Vis hele sitatet...
Som jeg påpekte - det er en dag hvor du skal gjøre det du vil og la andre gjøre det de vil. Hvis du vil syne Ja vi elsker, så kjør på - jeg synger gladelig sammen med deg. Ikke noe sted har jeg imidlertid agitert for at vi skal slutte med noe som helst. Din kommentar er således tuftet på uriktige premisser, og jeg gidder ikke kaste bort tid på stråmenn.
Kan noen som er veldig datakyndige være så snill å hacke seg inn på fyret.nu og håne de?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Denne debatten har forøvrig kommet før hver eneste 17. mai de siste tjue åra, minst. Hver gang hisser folk seg opp over noe som i praksis ikke er et problem. Det er ikke sånn at innvandrere er i harnisk over at de ikke får ta med sine egne flagg i toget, og diskusjonen burde vært en ikke-sak. Problemet er at det er enkelt å lage en tabloid fremstilling av saken og å lage spissformulerte overskrifter. Det er også enkelt for enkelte politikere å overdrive problemet og å stå fram i pressen som voktere over den stolte norske tradisjonen. Jeg tipper at innvandrere flest driter i dette. De er bare glade som alle oss andre over en fridag med is og glade unger.
Vis hele sitatet...
Enig.

14. Mai er for meg først og fremst en frihetsdag og ikke en feiring av nasjonen. Som innvandrer skjønner jeg godt at de har lyst til å gå med sin nasjons flagg: Sett deg selv i deres situasjon.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Misforståelsen din begynner allerede i første setning:

Som jeg påpekte - det er en dag hvor du skal gjøre det du vil og la andre gjøre det de vil. Hvis du vil syne Ja vi elsker, så kjør på - jeg synger gladelig sammen med deg. Ikke noe sted har jeg imidlertid agitert for at vi skal slutte med noe som helst. Din kommentar er således tuftet på uriktige premisser, og jeg gidder ikke kaste bort tid på stråmenn.
Vis hele sitatet...
Enig med det du sier, men til hvor stor grad skal vi la andre mennesker som har kommet til Norge for en periode der det er Krig i hjemlandet eller at de kom til Norge i går og sier at "Nei, jeg vil gjøre dette"...
Skal virkelig vi som har bodd I norge hele livet måtte gå gjennom konstant endring fordi vi må være oppdaterte på multikultur? og hvor stor grad skal vi la mennesker som ikke har bodd her lenge få være med å bestemme hvordan Norge skal være? Jeg sa tidligere at jeg bor I new zealand nå, og trust me, Norge er et land langtifra preget av rasisme, trakassering og lignende. Men å tillate alt skaper rasisme.... Jeg kan ta inn et eksempel fra situasjonen her...
Maoriene som bodde her i New Zealand før Britene kom skrev under på en threaty med Britene som sa at det ville overgi New Zealand til britene i trade mot mat osv. I dag sier mennesker av maori stammene at Britene har tatt over New Zealand på urettferdigvis... det har ført til at New Zealand har gitt ekstra store tilskudd på Maoriene, som gratis skole, ekstra barnepenger osv.
Enda om over 50% av arbeidsløse er av maori etnisitet... De rett og slett er over demokratiske mot dem... noe som har bygget opp en utrolig stor rasisme bevegelse her I new zealand. Splittelsen er utrolig synlig på skole, fritid og i media. Det er bare noe å tenke på når det gjelder Norge også! Tenkte det var et viktig innlegg.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
fyret.no er ikke annet enn rasistisk propaganda, om noen tar denne siden seriøst så er det de samme som tar nyhetsspeilet seriøst.

hvem i alle dager bryr seg om noen ønsker å flagge med sitt lands flagg? hvorfor er det ille?

ja, det er norges nasjonaldag, men det at noen flagger et amerikansk, irks, britisk eller annet flagg gjør ikke dagen noe mindre verdt for de det gjelder.

hvis du faktisk mener det så burde du se på hvilke demokratiske verdier som har fått norge til å bli slik det er i dag og revurdere din posisjon.

ønsker nye flagg velkommen. de betyr like mye/lite som det norske uansett hvilken dag de vises på.
Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Kan noen som er veldig datakyndige være så snill å hacke seg inn på fyret.nu og håne de?
Vis hele sitatet...
Aldri hørt om siden, men kan jo alltids se hva de har der, og om det er såpass på spissen, kan man kanskje leke seg litt (sier ikke at jeg skal gjøre det *winky face*)
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Jeg er ikke rastisik eller fremmedfiendtlig, men jeg prøver å oppretteholde en sunn debatt med å sende motargumenter. Jeg kan si at jeg selv står for at 17. Mai er en dag vi feirer med Norske flag.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde 17mai var en dag hvor vi feiret friheten vi har her til lands, ikke at vi feiret Norge?
Sa hvorfor skal man kun fa lov til a flagge med det norske flagg?

Det bor da mange folk her i landet som ikke er etniske norske, og burde etter min mening fa lov til a flagge med hvilket som helst flagg dem vil, sa lenge flagget ikke representerer noe uetisk eller ulovlig.
Sist endret av Bombasa; 26. april 2013 kl. 15:26.