Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2725
In Wonderland
Leste denne linken om spaghetti-monster religionen, ettersom den er en smule spessiel.
http://www.abcnyheter.no/050907/jord...-pasta-monster
Hva synes dere om denne religionen og deres meninger?

[RIGHT]-Alice[/RIGHT]
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Vi kaller oss for "Pastafarian".

Den mest realistiske religionen der ute, imho.
Sist endret av Dongerino; 6. april 2013 kl. 01:49.
Helt genial. Er selv en troende FSMer eller pastafarianer som man kaller det.

Her har du boken.

Den er forøvrig ikke noe mer spesiell enn andre religioner.
Sist endret av Marr; 6. april 2013 kl. 01:56.
In Wonderland
Trådstarter
Sitat av Marr Vis innlegg
Helt genial. Er selv en troende FSMer eller pastafarianer som man kaller det.

Her har du boken.
Vis hele sitatet...
stilig syns det bildet i artikkelen var ganske konge !
Jeg antar han vil ut med evolusjonsteorien, fordi det er en teori. Virker som folk vil være med bare for å være annerledes
In Wonderland
Trådstarter
Hørte at en av "lederne" innrømmer at alt bare er tull og at han ler av alle "idiotene som tror på det".
Også hørt at mange "følgere" bare er en del av det fordi de synes det er kokkos rart og latterlig.
Protip: http://en.wikipedia.org/wiki/Parody_religion
Sist endret av Moreagain; 6. april 2013 kl. 02:04.
burde vært möderatör
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Jeg antar han vil ut med evolusjonsteorien, fordi det er en teori. Virker som folk vil være med bare for å være annerledes
Vis hele sitatet...
"The "Flying Spaghetti Monster" was first described in a satirical open letter written by Bobby Henderson in 2005 to protest the Kansas State Board of Education decision to permit teaching intelligent design as an alternative to evolution in public school science classes. In that letter, Henderson satirized creationist ideas by professing his belief that whenever a scientist carbon dates an object, a supernatural creator that closely resembles spaghetti and meatballs is there "changing the results with His Noodly Appendage". Henderson argued that his beliefs and intelligent design were equally valid, and called for Flying Spaghetti Monsterism to be allotted equal time in science classrooms alongside intelligent design and evolution. After Henderson published the letter on his website, the Flying Spaghetti Monster rapidly became an Internet phenomenon and a symbol used against teaching intelligent design in public schools."

http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_Spaghetti_Monster

Sitat av HAlice Vis innlegg
Hørte at en av "lederne" innrømmer at alt bare er tull og at han ler av alle "idiotene som tror på det".
Også hørt at mange "følgere" bare er en del av det fordi de synes det er kokkos rart og latterlig.
Vis hele sitatet...
Skaperen av religionen startet hele greia som en spøk. Det er godt forståelig at han ler av at folk er blitt devout pastafarians xD
Har forresten lest boka for noen år siden. Den er ganske morsom, absolutt verdt et par hundrelapper.
Sist endret av pappabetaler; 6. april 2013 kl. 02:25.
Sitat av HAlice Vis innlegg
Hørte at en av "lederne" innrømmer at alt bare er tull og at han ler av alle "idiotene som tror på det".
Også hørt at mange "følgere" bare er en del av det fordi de synes det er kokkos rart og latterlig.
Vis hele sitatet...
Den lærer at "The Flying Spaghetti Monster" skapte Jorda og menneskene akkurat som kristendommen lærer at Gud gjorde dette. Mange andre kristenfundamentalistiske meninger går igjen, hvor "Gud" er erstattet med dette monsteret.

Det hele er en åpenbar parodi, men som er genial fordi den illustrerer så perfekt hvor lite logisk gudetro er. Religionen hans er skapt helt likt som kristendommen.
FSM er en parodi?

My whole life has been a lie D:
In Wonderland
Trådstarter
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
"The "Flying Spaghetti Monster" was first described in a satirical open letter written by Bobby Henderson in 2005 to protest the Kansas State Board of Education decision to permit teaching intelligent design as an alternative to evolution in public school science classes. In that letter, Henderson satirized creationist ideas by professing his belief that whenever a scientist carbon dates an object, a supernatural creator that closely resembles spaghetti and meatballs is there "changing the results with His Noodly Appendage". Henderson argued that his beliefs and intelligent design were equally valid, and called for Flying Spaghetti Monsterism to be allotted equal time in science classrooms alongside intelligent design and evolution. After Henderson published the letter on his website, the Flying Spaghetti Monster rapidly became an Internet phenomenon and a symbol used against teaching intelligent design in public schools."

http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_Spaghetti_Monster


Skaperen av religionen startet hele greia som en spøk. Det er godt forståelig at han ler av at folk er blitt devout pastafarians xD
Har forresten lest boka for noen år siden. Den er ganske morsom, absolutt verdt et par hundrelapper.
Vis hele sitatet...
Haha, tenker å lese boken når jeg får muligheten



Sitat av Ketenna Vis innlegg
Den lærer at "The Flying Spaghetti Monster" skapte Jorda og menneskene akkurat som kristendommen lærer at Gud gjorde dette. Mange andre kristenfundamentalistiske meninger går igjen, hvor "Gud" er erstattet med dette monsteret.

Det hele er en åpenbar parodi, men som er genial fordi den illustrerer så perfekt hvor lite logisk gudetro er. Religionen hans er skapt helt likt som kristendommen.
Vis hele sitatet...
Sant, sant! Bare at noen faktisk begynte å tro på dette spaghettimonsteret. Jeg for min del synes det er en litt søt/sjarmerende og morsom religion.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Ligger litt i samme gata som The Invisible Pink Unicorn.
Hvordan kan noe vere rosa samtidig som det er usynlig...
In Wonderland
Trådstarter
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Ligger litt i samme gata som The Invisible Pink Unicorn.
Hvordan kan noe vere rosa samtidig som det er usynlig...
Vis hele sitatet...
Denne trosretningen har jeg aldri hørt om, da har jeg vel to bøker å lese på listen nå.
Kan jo hende den er rosa under usynelighetskappen eller noe lignende ?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av HAlice Vis innlegg
Denne trosretningen har jeg aldri hørt om, da har jeg vel to bøker å lese på listen nå.
Kan jo hende den er rosa under usynelighetskappen eller noe lignende ?
Vis hele sitatet...
Ja, må nesten vere noe sånt...

Den setter finger på forskjellige motsigelser i andre religioner.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av HAlice Vis innlegg
Leste denne linken om spaghetti-monster religionen, ettersom den er en smule spessiel.
http://www.abcnyheter.no/050907/jord...-pasta-monster
Hva synes dere om denne religionen og deres meninger?

[RIGHT]-Alice[/RIGHT]
Vis hele sitatet...
Vi lærte om denne religionen under konfirmasjonskurset
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av HAlice Vis innlegg
Denne trosretningen har jeg aldri hørt om, da har jeg vel to bøker å lese på listen nå.
Kan jo hende den er rosa under usynelighetskappen eller noe lignende ?
Vis hele sitatet...
Det er ikkje snakk om ei trusretning. Det er snak om eit argument og innlegg i religionsdebatt, og det finst ingen som trur på FSM eller IPU.

Poenget med IPU og FSM er å lage noko som er åpenbart latterleg, men nøyaktig like truverdig som ein vilkårleg annan religion.

Dei er altså uinteressante som trusretning, men interessante som argument.
In Wonderland
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ikkje snakk om ei trusretning. Det er snak om eit argument og innlegg i religionsdebatt, og det finst ingen som trur på FSM eller IPU.

Poenget med IPU og FSM er å lage noko som er åpenbart latterleg, men nøyaktig like truverdig som ein vilkårleg annan religion.

Dei er altså uinteressante som trusretning, men interessante som argument.
Vis hele sitatet...

Ser hva du mener, men det syke er jo at det er individer som faktisk tror på FMS og ser på det som en trosretning. Selv ser jeg på det som nærmest underholdning.
Jeg ser på meg selv som en troende pastafarianer, men det betyr ikke at man må tro på et flyvende spaghettimonster. Jeg tror en overnaturlig makt satte i gang en skapelsesprosess, og at jeg ikke utelukker at denne kraften er et flyvende spaghettimonster.

RAmen.
Sist endret av krJo; 6. april 2013 kl. 17:13.
Sitat av krJo Vis innlegg
Jeg ser på meg selv som en troende pastafarianer, men det betyr ikke at man må tro på et flyvende spaghettimonster. Jeg tror en overnaturlig makt satte i gang en skapelsesprosess, og at jeg ikke utelukker at denne kraften er et flyvende spaghettimonster.

RAmen.
Vis hele sitatet...
Det blir jo nesten litt som det motsatte av FSM da. Du er vel det man kaller en agnostiker.
Sitat av HAlice Vis innlegg
Bare at noen faktisk begynte å tro på dette spaghettimonsteret.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som faktisk, oppriktig og med overbevisning tror at det flygende spaghetti-monsteret finnes og har skapt verden. Alle medlemmene vet at det er en ironisk anti-religion. Hvor langt de går i sin ironiske dyrkelse blir en annen sak.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Det blir jo nesten litt som det motsatte av FSM da. Du er vel det man kaller en agnostiker.
Vis hele sitatet...
Det er så absolutt ikke det motsatte av FSM. Det er mange agnostikere som er med i Den norske Folkekirke, men det betyr ikke at de strider imot prinsippene deres. Jeg siterer FSM:

Can I be a member if I don’t literally Believe in the FSM?

Yes you can. For the same reason that many in other religions don’t literally believe their scripture, you can be a Pastafarian without being a True Believer of our scripture. In other words, do you know Christians who don’t take the Bible literally – but who consider themselves True Christians, nonetheless? So do I. In fact, True Belief is not often a requirement of religion. Most religions are comprised of a group of people with similar – but not exact – world views. Pastafarianism is no different in that regard.
Vis hele sitatet...
RAmen.
Men FSM er jo ingen religion, det er en ironisk "anti-religion" som en annen her sa. En slags måte å vise at det er absurd og teit å tro på en åndelig/høyere makt.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Men FSM er jo ingen religion, det er en ironisk "anti-religion" som en annen her sa. En slags måte å vise at det er absurd og teit å tro på en åndelig/høyere makt.
Vis hele sitatet...
Selv om det kanskje kan sees på som en anti-religion eller en parodi på religion, så kan FSM oppfattes som en helt legitim religion på lik linje med alle andre religioner.

RAmen.
Sist endret av krJo; 6. april 2013 kl. 17:29.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av krJo Vis innlegg
Selv om det kanskje kan sees på som en anti-religion eller en parodi på religion, så kan FSM oppfattes som en helt legitim religion på lik linje med alle andre religioner.

RAmen.
Vis hele sitatet...
Det er jo fordi det er en bra parodi, som speiler absurditeten(?) i religion generelt..
Sitat av krJo Vis innlegg
Selv om det kanskje kan sees på som en anti-religion eller en parodi på religion, så kan FSM oppfattes som en helt legitim religion på lik linje med alle andre religioner.

RAmen.
Vis hele sitatet...
Da kan jo ateisme også anses som en legitim "religion" og da? Finns jo masse snåle ting folk tror på, men allt kan jo ikke katigoriseres som religion. Er jo folk som tror på The matrix f.eks.
Sist endret av A-tillah; 6. april 2013 kl. 17:41.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Da kan jo ateisme også anses som en legitim "religion" og da? Finns jo masse snåle ting folk tror på, men allt kan jo ikke katigoriseres som religion. Er jo folk som tror på The matrix f.eks.
Vis hele sitatet...
Ikke alle ateister tror på the matrix, ateisme er fravær av gudetro, det motsatte av en religion, ikke en religion.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Da kan jo ateisme også anses som en legitim "religion" og da? Finns jo masse snåle ting folk tror på, men allt kan jo ikke katigoriseres som religion. Er jo folk som tror på The matrix f.eks.
Vis hele sitatet...
Religion er teisme. I en bred definisjon er det troen på minst én gud, ateisme er det motsatte, og kommer fra ordet det greske ordet atheos: "De uten guder".
Jeg vil si ganske sikkert at ateisme, i den forstand de fleste av oss er, ikke kan klassifiseres som religion.
Det blir først en religion om det dikterer moralske verdier, spiritualitet og til en viss grad verdenssyn. Det eneste ateisme prøver å bidra er kritisk sans, på samme måte som vitenskapen, å kalle det en religion blir søkt.

FSM derimot kopierer religion, selv om innholdet er tull og målet er å fremheve ateisme er det teknisk sett en religion. Man kan ikke (skal i hvertfall ikke) "tulle" med livssynet til andre, man skal respektere det og det er dette FSM vil utnytte, et slags motspark mot at kreasjonisme prøver å dytte seg inn på det vitenskapelige plan.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg vil si ganske sikkert at ateisme, i den forstand de fleste av oss er, ikke kan klassifiseres som religion.
Det blir først en religion om det dikterer moralske verdier, spiritualitet og til en viss grad verdenssyn. Det eneste ateisme prøver å bidra er kritisk sans, på samme måte som vitenskapen, å kalle det en religion blir søkt.

.
Vis hele sitatet...
Det var det jeg prøvde å formidle da jeg skrev "religion". Jeg ordla meg litt dårlig der og er fullstendig enig i det du sier.