Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 830
Hei

Jeg sitter å ser på to 1kr mynter, en fra 2006, og en fra 2007.
Det er en liten forskjell på dem og jeg er utrolig nysgjerrig på hvem, hva og hvorfor.


På den siden det står Norge (altså ikke den siden det står 1krone) så er det 4 "søyler", 3 av disse har en konge-krone på toppen og noe som ligner på ett femtall under.
Mynten fra 2006 har ingenting i den nederste søylen, men den fra 2007 har noe jeg syns ser ut som to hammere i kryss i den.
Mynten fra 2006 har det samme merket før teksten "NORGE", og noe som ser ut som M og F setti sammen etter teksten.


Jeg vet jeg har sett tegnet før, men jeg aner ikke hva det betyr. Noen som vet hva krysset betyr?
Jeg lurer også på hva "MF" betydde, og hvorfor vi fjernet det når vi endret mynten?
Og hvis noen vet hvorfor det er rare "5-tall" inni søylene, er jeg veldig nysgjerrig på det også?
Bedlamite
Novice's Avatar
Trådstarter
Jeg lover at jeg googla før jeg lagde tråden... Jeg fant ikke svaret da, men jeg fant det nå når jeg prøvde å finne eksempal bilder http://www.norges-bank.no/no/sedler-...1-kronemynten/ (tilfelle noen andre lurer)