Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1034
Har søkt en del etter det på google nå men finner ikke noe av interesse.

Om noen av dere har noen bøker eventuelt sider å annbefale ville det vært kjempe fint :)

Er på jakt etter skriftspråket og ikke uttalemåter osv. Det kan jeg ta senere.
///-Offtopic-\\\
Hvor er det skriftspråket fra?
mordor, som i LOTR triologien?

Spør's vel om det er skrevet ned? vet alvisk er det men mordorsk?
ztaale:

Tolkien er ikke den personen som finner opp et folk uten å lage detaljer som går veldig dypt. Han har feks lagd skriftspåk til alvenene og orkene, så hvorfor i allverden skulle han finne opp en tekst på 3 linjer på mordorks uten og utforme et skriftspråk?
Vet bare at inskripsjonen i ringen er på et urgammelt orkespråk. er det et eget språk som heter "mordorsk"?
det norske ordet for mordorsk er vel svartisk, som orkene snakker. Se på svenske laiv sider, mange der snakker språket.

Tolkien utformet språkene lenge før han tenkte på ringenes herre, han måtte jo ha noen som snakket språkene han laget, Så han fant på alver, dverger ol. og etterhvert hele midgard.
"I cannot read the firey letters," said Frodo in a quavering voice.

"No," said Gandalf,"but I can. The letters are of Elvish, of an ancient mode, but the language is that of Mordor, which I will not utter here.
Vis hele sitatet...
Ganske opplagt at skriften er alvisk, mens språket er av Mordor, sikkert et eller annet orke-språk, gammelt eller levende.
Det er det språket som ble brukt på i det første tidsverv, før det store slaget mot sauron . Det er så ondt at det ikke snakkes lenger mener jeg og huske. lenge siden jeg har lest silmarillion nå.
Trenger ikke bak grunnern for språket for den kan jeg.

Fult klar over at det ikke snakkes i midgar annet enn av souron og hans nazguler.

Men det var ikke det jeg var ute etter. VIl ha SKRIFTSPRÅKET noe jeg er rimelig sikker på tolkien etter som han er en mann som har smak for detaljer.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
voktern: Slå opp tolkiens bibliografi.