Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1788
Hei

For ca en måned siden hadde jeg sesjon del 2 i militæret og siden jeg ikke hadde noen andre planer (i tillegg til mange andre grunner) valgte jeg å ta førstegangstjenesten.
Nå vurderer jeg og en kompis å heller ta bachelorprogram på en høgskole.
Jeg vet at førstegangstjenesten blir utsatt om man skal studere eller jobbe, men spørsmålet er om det gjelder selv etter jeg har takket ja til førstegangstjeneste?
Har ikke noe svar til deg desverre men bruker denne tråden til å spørre om noe liknende.
Har takket ja til millitæret på sesjon del 1, men nå planlegger jeg studier rett etter sommerferien. kan jeg si at jeg ikke vil inn på sesjon del 2? og at jeg planlegger studier?
Jeg har hørt at du skal spørre studie først om du kan utsette studieplassen. Hvis det ikke går, sender du en bekreftelse til militæret, og da vil du få utsatt førstegangstjeneste.
Dette er da hvis du har vært på del.2 og blitt tjenestedyktig.
Sist endret av Lepps; 23. januar 2012 kl. 14:50.
Sitat av Tar-J Vis innlegg
Hei

For ca en måned siden hadde jeg sesjon del 2 i militæret og siden jeg ikke hadde noen andre planer (i tillegg til mange andre grunner) valgte jeg å ta førstegangstjenesten.
Nå vurderer jeg og en kompis å heller ta bachelorprogram på en høgskole.
Jeg vet at førstegangstjenesten blir utsatt om man skal studere eller jobbe, men spørsmålet er om det gjelder selv etter jeg har takket ja til førstegangstjeneste?
Vis hele sitatet...
Jeg sa at jeg kanskje skulle studere, men var ikke sikker. De sa da at hvis jeg kommer inn på en skole, skal jeg først prøve å utsette den plassen, om det ikke går er det militæret som blir utsatt.
Trådstarter
22 9
Takk for svar Da skal jeg prøve på det samme
Men anbefaler deg ikke å utsette førsteganstjenesten, har hørt at det er dritt å måtte dra ut i militæret når man har blitt ferdig med studie og klar for å skaffe seg jobb. Man kan slippe unna, men det er oftest hvis du har fått deg kone, barn osv.
Si du har sosial angst og ikke tørr å dusje naken med andre, funka lett for meg etter 2 uker i armyn
Ta deg en tur i millitæret du. Du lærer faktisk noe nyttig der også, og mest lærer du deg noe om deg selv. Ikke utsett førstegangstjenesten. Når jeg var inne var det en kar på 30 år som måtte gjennomføre tjenesten. Han hadde kone og barn, og situasjonen hans var ikke noe særlig.
Sitat av reklame Vis innlegg
Ta deg en tur i millitæret du. Du lærer faktisk noe nyttig der også, og mest lærer du deg noe om deg selv. Ikke utsett førstegangstjenesten. Når jeg var inne var det en kar på 30 år som måtte gjennomføre tjenesten. Han hadde kone og barn, og situasjonen hans var ikke noe særlig.
Vis hele sitatet...
Hva er vitsen med å løpe rundt i skogen og leke krig hvis man har en studie plan? når man alikevell ikke har tenkt til å utdanne seg noe innenfor millitæret?
Og hva er det man lærer om seg selv i millitæret?
Sier ikke at millitæret er unyttig, men når man vet hva man vil hva er visten da?
Dessuten kan det ikke være umulig og slippe unna millitæret etter man er ferdig utdannet ettersom millitæret ikke slepper inn folk som har lyst til å komme inn men har platfot, dårlig syn, alergi osv..? bare si man har pådratt seg en rygg skade eller liknende?
Trådstarter
22 9
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Si du har sosial angst og ikke tørr å dusje naken med andre, funka lett for meg etter 2 uker i armyn
Vis hele sitatet...
Det hadde tatt seg ut, men det blir nok et litt svakt argument med tanke på at jeg allerede er tjenestedyktig og egentlig takket ja.

Sitat av reklame Vis innlegg
Ta deg en tur i millitæret du. Du lærer faktisk noe nyttig der også, og mest lærer du deg noe om deg selv. Ikke utsett førstegangstjenesten. Når jeg var inne var det en kar på 30 år som måtte gjennomføre tjenesten. Han hadde kone og barn, og situasjonen hans var ikke noe særlig.
Vis hele sitatet...
Det å lære om seg selv og at militæret er bra for selvutviklingen din er høyst individuelt. Det funker for noen, men funker ikke for alle, så enkelt er det. Derimot å være 30 år i tjeneste høres rimelig kjip ut.
Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt førstegangstjenesten.
Jeg valgte å heller få skolen til å holde av plassen mens jeg hadde førstegangstjeneste. Når jeg var ferdig, valgte jeg et annet studie, og påbegynte en mastergrad.

Året i militæret er et år jeg ikke ville være foruten, og jeg savner livet i grønt. Du opplever mye slit og drit.. Ingen kan si at de likte å få omvask for 5. gang fordi befalet fant et støvkorn på listen over døra, eller all ferdigstillingen og de andre straffene man får i løpet av rekrutten, men du opplever veldig mye gøy også, og et samhold uten like.

Hele militærtilværelsen blir også ganske annerledes etter rekrutten. Man blir mer kompis med befalet, ting blir litt slækkere, og når man har basisferdighetene inne får man nye og bedre utfordringer i form av stridsdriller, patruljedriller, og kurs av forskjellige typer.

Du kan også bruke tiden du er inne på å gjøre andre fornuftige ting enn "bare" å tjene konge og fedreland. Det er mange sivile kurs du kan ta, for eksempel bartenderkurs, ordensvaktkurs, sprengningskurs, truckførerkurs, og jegerprøven. I løpet av tjenesten får du også mulighet til å ta et par fag ved Forsvarets Høgskole, består du får du 5 studiepoeng per fag hvis jeg ikke husker feil. Du kan også ta opp fag fra videregående.

Som sagt, er det et år jeg ikke ville vært foruten. Mens jeg var inne gjorde vi ting vi aldri hadde fått oppleve i det sivile. Blant annet fikk vi flydd taktisk med helikopter, angripe mål fra båter og ilandsetting med båter, SIBO (strid i bebygde områder) og vi hadde mange slitsomme og utfordrende, men morsomme øvelser.

Det er mange steder i forsvaret man får en god førstegangstjeneste, men jeg kan personlig anbefale tjeneste i Kavaleri Eskadronen i 2. Bataljon og Panserbataljonen på det varmeste

Her er et par videoer som viser noen av høydepunktene etter et år i grønt:
http://www.youtube.com/watch?v=NPmNZT66Txk
http://www.youtube.com/watch?v=387AEpjWwLk
http://www.youtube.com/watch?v=m30hAx304qM
Sist endret av OstiasMoscas; 23. januar 2012 kl. 16:11.
Sitat av Kladdebok Vis innlegg
Hva er vitsen med å løpe rundt i skogen og leke krig hvis man har en studie plan? når man alikevell ikke har tenkt til å utdanne seg noe innenfor millitæret?
Og hva er det man lærer om seg selv i millitæret?
Sier ikke at millitæret er unyttig, men når man vet hva man vil hva er visten da?
Dessuten kan det ikke være umulig og slippe unna millitæret etter man er ferdig utdannet ettersom millitæret ikke slepper inn folk som har lyst til å komme inn men har platfot, dårlig syn, alergi osv..? bare si man har pådratt seg en rygg skade eller liknende?
Vis hele sitatet...
1. Man lærer seg hvor mye man tåler av at andre folk herser med deg. Det kan være nyttig fordi a: man lærer å beherske seg selv i situasjoner der man aller helst har lyst å dra til befalet og b: det kan komme nyttig til senere i arbeidslivet når man veldig ofte har en sjef eller andre som gir ordre.

2. Man lærer seg selvdisiplin. Dersom man ikke står opp om morningen, rer senga, vasker dassen og møter til rett tidspunkt, får man pes. Dette er jo meget nyttig for resten av livet, selv om jeg ikke vil påstå dette er noe man ikke klarer å tilegne seg andre plasser.

3. Kanskje viktigst: Man lærer hvordan man er i stressa, fysisk og psykisk krevende og pressa situasjoner. Det er ikke noe jeg tror de fleste opplever før man er i millitæret. Jeg hadde personlig en oppfatning av at jeg takler disse situasjonene greit mtp det jeg har opplevd i livet. Der gikk jeg på en smell. Når jeg våkna en natt og så inn i løpet på en maskinpistol og fikk en sekk tredd over hodet, kjørt timesvis bort i en trailer og måtte gå tilbake til leiren mens et befal skrek meg opp i trynet- DA fikk jeg oppleve hvordan jeg taklet disse situasjonene.