Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 714
Hei

Jeg har nå planer om å bytte ut harddisken i macbooken min med en ssd-disk.

Tenker å ta en clean install av Lion i samme slengen. Derfor lurer jeg på om det finnes metoder for å ta backup av programmer?

Andre filer er greit, de flytter jeg bare til en ekstern. Men kan jeg gjøre det samme med programmer?
Hei!

Kloning er nøkkelordet her. Du kan ta et bilde av disken, legge det til en ekstern disk for så å legge det tilbake igjen.
Dette kan gjøres med "SuperDuper". Se her: http://lowendmac.com/ed/royal/08sr/clone-mac-os-x.html
Ikke flytt filene manuelt. Installer Lion på SSD-disken, koble til den gamle disken, og bruk migration assistant - den gjør hele prosessen til en lek og gir deg mange valgmuligheter for hva du vil flytte over. Du kan også velge å bruke migration assistant midt i installasjonsprosessen om jeg husker rett.
Okei takk for gode svar

Men må si jeg er litt usikker på fremgangsmåte nå.

Jeg har et eksternt kabinett jeg kan putte ssd-disken i for å få formatert den.

så er da beste fremgangsmåte for meg?:

Å lage en bootable lion minnepinne,
formatere ssd-disken til riktig format,
putte den i macen og installere fra minnepinne.
For så koble til gamleharddisken med usb og bruke migrationassistant?
Høres ut som en plan Du trenger strengt tatt ikke formatere SSD-disken på forhånd, du har diskvertøy tilgjengelig fra installasjonsprosessen når du har startet fra minnepinnen og kan formatere derifra.