Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 699
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
De fleste av oss som følger med i verden rundt oss har fått med oss at det lekker olje i mexicogulfen som følge av metangass kom seg opp fra brønnen:
Vanligvis har en drill et mottrykk som gis av boreslam, dette utjevner trykket fra brønnen, men i dette tilfellet trodde manageren at de var ferdig med brønnen for nå, og at de kunne erstatte oljeslammet med saltvann fra havet som de gjør i sluttprosedyren. Havvannet hadde ikke samme trykk og metangass kom seg opp og ble antent.

Forsøk på å stenge brønnen med en
Blowout Preventer (BOP) har vist seg nytteløst.

Dette er en stor katastrofe, men som tittelen på tråden kanskje avslører: Visste dere at dette har skjedd før?

I 1979 drev det mexicoeide firmaet Pemex på med brønner i mexicogulfen.
De holdt på å drille en ny brønn, men traff et lag med løst sediment:
Oljeslammet begynte å renne ut i sprekker og man mistet trykket som skal holde oljen og gassen på plass nede i brønnen.
De tok ut borehodet for å sette inn et nytt rør for å fylle igjen sprekkene i det løse laget med en spesiell cementblanding.
Da skjedde katastrofen: BOP ventilen fungerte ikke og oljeslammet begynte å flyte opp mot overflaten tett forfulgt av hydrokarboner som antente da de kom opp i plattformen, den tok fyr og sank.
Ixctoc katastrofen regnes som det nest verste utslippet igjennom tidene.

Det som overrasker meg en smule er at teknologien de bruker for å stoppe lekasjen i dag er den samme de prøvde å bruke da, for 31 år siden, med like dårlig hell.
i 1979 prøvde de å dumpe oppløsende stoffer over utslippet, samt sette opp store sperrer for å holde sølet på plass.
Etterpå prøvde de å tette lekasjen med "tor metall kuppel eller "metal cone" som de kallte det i reportasjene på den tiden, noe de har valgt å kalle "metal top hat" i 2010. Neste steg var å pumpe metallkuler inn i brønnen for å stenge av lekasjen, noe som også ble prøvd denne gangen, dette gikk heller ikke.
Neste steg var en såkallt "Top kill" prosedyre, der de pumper tungt slam og cement inn i brønnen, dette feilet i 1979, men i dagens scenario påstår BP at operasjonen er vellykket. I 1979 endte de med å måtte drille avlastningsbrønner for å redusere trykket, noe som ble startet den andre mai på deepwater horizon.

Katastrofer skjer, og oljeborring er en komplisert oppgave, og selvfølgelig er det protokoller for hvordan slike utslipp skal håndteres, noe som forklarer det temmelig like hendelsesforløpet. Men jeg stiller alikevell spørsmålet: Hvorfor kunne dette skje, et så likt hendelsesforløp, 31 år senere?

Jeg skjemmes nesten litt over kilden til denne saken, jeg satt på jobb å så på videoer på wimp.com, og da kom jeg over denne videoen.
Sist endret av Dodecha; 28. mai 2010 kl. 20:04.