Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 3750
Heisann :- D Lurte bare på hva dere synes en god raplåt skal inneholde. Er selv stor fan av en god beat, det at teksten har mening (viktig) og at artisten har en god flow.
Så lenge man holder seg innenfor disse kriteriene, er det dermed slik at dette '' må bli en hit/bra sang '' ?
Takker for svar.
Jeg tror personlig at teksten spiller nada... God beat og fete rytmer fenger dansefoten....!
Og det er dette som selger!
Er som du sier - god flow, bra beat og bra tekst.

Den beste hip-hopen er som oftest det som ikke selger så mye, og som ikke "almennheten" vet om!
Er jo ingen oppskrift på hvordan man lager en bra låt. Da kommer du nærmere oppskrifter med å lage en låt som selger - Digg dame eller hunk, autotune, lett tekst om kjærlighet og en "mainstream" beat som som oftest er mer "elektronisk".
Jeg er ikke hiphopfan i utgangspunktet, men jeg klarer fint å høre ice cube, 50cent, ying yang twins og sånn med nok bass Er litt riste-i-brystkassa-fan jeg da, men..
Tar du Talib Kweli som eksempel ser du at det ikke er god beat, flow og tekst som skal til for å selge. Han kan stille med mye skills selv om han ikke har blitt helt akseptert av allmennheten.
For min del ødelegger rappere som 50 cent og kanye West mer enn de noen gang kan reaprere med gode sanger.

Nå skal det sies at jeg kanskje foretrekker at de lager dårlig rap til folk jeg (ofte) ikke liker til å begynne med framfor at de skal høre på det samme som meg.
Sitat av Hangaround Vis innlegg
Tar du Talib Kweli som eksempel ser du at det ikke er god beat, flow og tekst som skal til for å selge. Han kan stille med mye skills selv om han ikke har blitt helt akseptert av allmennheten.
For min del ødelegger rappere som 50 cent og kanye West mer enn de noen gang kan reaprere med gode sanger.

Nå skal det sies at jeg kanskje foretrekker at de lager dårlig rap til folk jeg (ofte) ikke liker til å begynne med framfor at de skal høre på det samme som meg.
Vis hele sitatet...
For et flott innlegg! Både 50 Cent og Kanye West har gjort mye bra i sine tidligere dager, og de kan fortsatt komme med noe som ikke er helt på trynet, men skjønner hva du mener. Vi sees vel på Rockefeller torsdag, da?
Skal være bra beat og lyricsene er VELDIG viktig.

Sjekk ut denne, si hva du syntes:

http://www.youtube.com/watch?v=ZXSm76aKg0Y
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Skal være bra beat og lyricsene er VELDIG viktig.
Vis hele sitatet...
..man må jo huske på, det finnes ingen universaloppskrift på hva ei bra låt inneholder Jeg har gått i to år og trodd Lil Jons Snap Yo Fingers het Snap Yo Bibles, etter sånn ca. hva jeg tror han sier (IKKE synger).

Tror ikke jeg bryr meg om teksta i det hele tatt, så lenge rytmen i lyrikken sitter .. og kanskje det skal rime? Vet ikke åssen musikkøret mitt er for hiphop jeg men..

For tilbakemelding på x3m187s låtanbefaling, har jeg aldri blitt så provosert av musikk før. Det er strengt tatt i mine ører bare urytmisk oppsop av tilfeldige lyder spilt baklengs, med stemmen til en liten pinglete ADHD-fyr med tekst som forteller verden hvordan man skal leve.
Sitat av excubated Vis innlegg
..man må jo huske på, det finnes ingen universaloppskrift på hva ei bra låt inneholder Jeg har gått i to år og trodd Lil Jons Snap Yo Fingers het Snap Yo Bibles, etter sånn ca. hva jeg tror han sier (IKKE synger).

Tror ikke jeg bryr meg om teksta i det hele tatt, så lenge rytmen i lyrikken sitter .. og kanskje det skal rime? Vet ikke åssen musikkøret mitt er for hiphop jeg men..

For tilbakemelding på x3m187s låtanbefaling, har jeg aldri blitt så provosert av musikk før. Det er strengt tatt i mine ører bare urytmisk oppsop av tilfeldige lyder spilt baklengs, med stemmen til en liten pinglete ADHD-fyr med tekst som forteller verden hvordan man skal leve.
Vis hele sitatet...
Smaken er som baken, liker personlig den sangen. Eller så har Equicez mye bra.

Jeg liker den fordi jeg kan forbinde noe av det han sier med meg selv!
Sist endret av BaJa; 3. februar 2010 kl. 03:53.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Smaken er som baken, liker personlig den sangen. Eller så har Equicez mye bra.
Vis hele sitatet...
Helt enig, det er godt vi er forskjellige Personlig har jeg aldri hatt noe øre for hiphop, men av en eller annen grunn er det noe fengende med akkurat Eminem, som gjør det hørbart Jeg foretrekker allikevel Pink Floyd over Eminem..
Sitat av excubated Vis innlegg
Personlig har jeg aldri hatt noe øre for hiphop
Vis hele sitatet...
Så drit i å uttal deg...
Karpe Diem er kanskje et av de dårligste norske eksemplene på god tekst? Ihvertfall i senere tid.. Her er et godt eksempel:
http://www.youtube.com/watch?v=GGkY3FpWQyA

Blir for dumt i min mening.

Hva skjedde med Gatas Parlament, Jester, Apollo, Equicez, Herreløse?
De gikk ad undas fordi de var for kjipe til at folk orket å handle platene deres.
Sitat av Lachrymology Vis innlegg
For et flott innlegg! Både 50 Cent og Kanye West har gjort mye bra i sine tidligere dager, og de kan fortsatt komme med noe som ikke er helt på trynet, men skjønner hva du mener. Vi sees vel på Rockefeller torsdag, da?
Vis hele sitatet...
*sukk* hadde jeg ikke bodd i sameland kunne du nok regnet med det
Kommersiell hiphop og RNB kan ihvertfall ikke skryte av å ha meningsfylte tekster.. "money" "bitches" "gangstah" "pimp" "hoe" bla bla bla.. Samme bullcrappet hele veien.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Har du god flow, og god rytme så er sangen god
Sitat av fetter Vis innlegg
Hva skjedde med Gatas Parlament, Jester, Apollo, Equicez, Herreløse?
Vis hele sitatet...
Gatas holder konserter i ett kjør og slipper jo album i ett sett? Tror ikke du følger så godt med..

Jester og Don Martin slapp skive i fjor.

Når det gjelder Equicez har jo både El Axel (F'em One) og Cast kommet med soloalbum uten spesiell suksess. El Axel har en strålende singel: "Get Live" men den valgte han å ikke ta med på skiva, idioten. Se den her: http://www.youtube.com/watch?v=ZDmudAapA7k
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Gatas holder konserter i ett kjør og slipper jo album i ett sett? Tror ikke du følger så godt med..

Jester og Don Martin slapp skive i fjor.

Når det gjelder Equicez har jo både El Axel (F'em One) og Cast kommet med soloalbum uten spesiell suksess. El Axel har en strålende singel: "Get Live" men den valgte han å ikke ta med på skiva, idioten. Se den her: http://www.youtube.com/watch?v=ZDmudAapA7k
Vis hele sitatet...
Jeg følger da med, og vet godt at de holder på fortsatt. Det blir jo bedre og bedre for hver utgivelse!

Det jeg prøvde å si var:

Hva skjer med at ingen nevner disse artistene? Veldig undervurderte i mine øyne..
Undervurderte? De er alle østlandsartister som har et formidabelt platesalg i norsk rapøyemed bak seg. Tror heller du bør se ut i distriktene og etter artister som de i tidligere Armageddish Fetish, EGO, Vågsbygd Handy, Venom, Postal, Sheepy, RSP og miljøet i Bergen for de som måtte være interessert i det.
Sist endret av Franklin; 3. februar 2010 kl. 12:54.
Sitat av fetter Vis innlegg
Jeg følger da med, og vet godt at de holder på fortsatt. Det blir jo bedre og bedre for hver utgivelse!

Det jeg prøvde å si var:

Hva skjer med at ingen nevner disse artistene? Veldig undervurderte i mine øyne..
Vis hele sitatet...
Den skiva med "Du kan'ke lære faren din å pule", husker ikke helt navnet, var bånn i bøtta. Beste shiten Gatas ga ut, var Autobahn til Union og Holdning over Underholdning.
Sitat av Husemann Vis innlegg
Den skiva med "Du kan'ke lære faren din å pule", husker ikke helt navnet, var bånn i bøtta. Beste shiten Gatas ga ut, var Autobahn til Union og Holdning over Underholdning.
Vis hele sitatet...
Smak og behag.. selvom holdning over underholdning var dritbra, syns jeg det nyere greiene er minst like bra, og i noen tilfeller bedre...
Altså, skal du ha god hip hop må du underground Eller gamle låter av populære artister. Min definitivt største favoritt må være ODB altså Ol' Dirty Bastard, mest for sin særegne rappeflow.

Ellers for å svare på trådstarters spørsmål som alle andre burde også. Det viktigste er flowen, så beaten, så teksta så alt det andre.
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Altså, skal du ha god hip hop må du underground Eller gamle låter av populære artister. Min definitivt største favoritt må være ODB altså Ol' Dirty Bastard, mest for sin særegne rappeflow.

Ellers for å svare på trådstarters spørsmål som alle andre burde også. Det viktigste er flowen, så beaten, så teksta så alt det andre.
Vis hele sitatet...
ODB var jo så cracked up at han måtte spille inn en linje av gangen
Men selv det gruser jo det meste av dagens hiphop..
Sitat av t33zr Vis innlegg
Jeg tror personlig at teksten spiller nada... God beat og fete rytmer fenger dansefoten....!
Og det er dette som selger!
Vis hele sitatet...
S: (n) rap, rap music, hip-hop (genre of African-American music of the 1980s and 1990s in which rhyming lyrics are chanted to a musical accompaniment; several forms of rap have emerged)
Vis hele sitatet...
I rap er det ikke teksten, men beat og rytmer som teller? Det er en grunn til at det heter rap, og det er ikke grunnet den fete bassen.
Sist endret av tafsern; 3. februar 2010 kl. 18:35.
teksten og flyten et definitivt det viktigste spør du meg, det at artisten kan freestyle sier mye. men selvfølgelig er det kult med en bra beat. noen som har hørt Rhyme Asylum? verdt å få med seg hvis men liker ekte hip hop. http://http://www.youtube.com/watch?...rom=PL&index=1
fra "KRS one, marley marl- hip hop lives"

Hip means to know
It's a form of intelligence
To be hip is to be up-date and relevant
Hop is a form of movement
You can't just observe a hop
You got to hop up and do it
Hip and Hop is more than music
Hip is the knowledge
Hop is the movement
Hip and Hop is intelligent movement


Der har du oppskrifta til en feit låt.
Og Classified sin "låt beatin'it" har du ei fet oppskrift
http://www.youtube.com/watch?v=iU3lO...eature=related
At musikken er bra. Det vil si at sangen inneholder det den skal inneholde og at det er bra. Hvis jeg liker å høre på musikken, hører jeg på den. Når du bryter det ned til flow, beats og tekst glemmer du sjela og følelsene i sangen.

Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Er som du sier - god flow, bra beat og bra tekst.

Den beste hip-hopen er som oftest det som ikke selger så mye, og som ikke "almennheten" vet om!
Er jo ingen oppskrift på hvordan man lager en bra låt. Da kommer du nærmere oppskrifter med å lage en låt som selger - Digg dame eller hunk, autotune, lett tekst om kjærlighet og en "mainstream" beat som som oftest er mer "elektronisk".
Vis hele sitatet...
At den musikken som få liker er bedre enn den mange liker gir absolutt ingen mening. Det som gir mening er at ved å høre på musikk som få hører på lurer du deg selv til å tro at du er spesiell og er verdt mer enn gjennomsnittsmennesket. Det er feil.

Selvfølgelig fins det mye god musikk som ikke fins på VG-lista, men det faller ned på individuell preferanse. De mest populære sangene er de flest liker, ergo, de beste.

Sitat av Hangaround Vis innlegg
Nå skal det sies at jeg kanskje foretrekker at de lager dårlig rap til folk jeg (ofte) ikke liker til å begynne med framfor at de skal høre på det samme som meg.
Vis hele sitatet...
Snobb.
Sitat av Stratops Vis innlegg
At musikken er bra. Det vil si at sangen inneholder det den skal inneholde og at det er bra. Hvis jeg liker å høre på musikken, hører jeg på den. Når du bryter det ned til flow, beats og tekst glemmer du sjela og følelsene i sangen.
Vis hele sitatet...
I hiphop er ofte flowen et bra redskap til å få frem sjel og følelse, som i all annen musikk. Rockelegendene levde for rocken, og man kan høre sjela i stemmene. Hør på Kurt Cobain, som man absolutt ikke kan påstå er en god sanger, men han la all sjel i det han sang, noe som gjorde han til en god artist.

Sitat av Stratops Vis innlegg
At den musikken som få liker er bedre enn den mange liker gir absolutt ingen mening. Det som gir mening er at ved å høre på musikk som få hører på lurer du deg selv til å tro at du er spesiell og er verdt mer enn gjennomsnittsmennesket. Det er feil.
Vis hele sitatet...
Den beste hip-hopen er som oftest det som ikke selger så mye, og som ikke "almennheten" vet om!

Sitat av Stratops Vis innlegg
Selvfølgelig fins det mye god musikk som ikke fins på VG-lista, men det faller ned på individuell preferanse. De mest populære sangene er de flest liker, ergo, de beste.
Vis hele sitatet...
Så du påstår at de mest populære sangene er de beste? På ukens vg-liste ligger det EN rapsang, med Alicia Keys på refrenget, nemlig Jay-Z - Empire State of Mind, som faktisk er dritbra!

Det handler ikke om å føle seg spesiell fordi man hører på noe ikke "almennheten" hører på. Den "beste" musikken er som oftest litt særere og underground, og de som hører på det, er spesielt interessert. På vg-lista hører som oftest artister som Britney Spears hjemme, fordi det er mer vennlig for de fleste. Vg-lista er en liste over mest kjøpte singler, alt fra 4åringer til bestemødre, da sier det seg selv at dyktige, men ikke så almennvennlige band som Tool og rapartister som Immortal Technique ikke er å finne der.
Immortal Technique, Jedi Mind Tricks , AOTP må jo være noe av det beste i dagens rapmiljø ? Iallefall når det kommer til underground. Eminem, T.I, Jay-Z, Nas & The Game er vel noen av de mer '' komersielle '' rapperne, men som forøvrig lager knallsanger r forsåvidt enig i at eldre hip-hop/rap danker ut det meste av nåtidens.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Gatas holder konserter i ett kjør og slipper jo album i ett sett? Tror ikke du følger så godt med..

Jester og Don Martin slapp skive i fjor.

Når det gjelder Equicez har jo både El Axel (F'em One) og Cast kommet med soloalbum uten spesiell suksess. El Axel har en strålende singel: "Get Live" men den valgte han å ikke ta med på skiva, idioten. Se den her: http://www.youtube.com/watch?v=ZDmudAapA7k
Vis hele sitatet...
klarte ikke dy meg, men litt offtopic, du nevnte aldri herreløse? noen updates på den fronten? virker som om det er vanskelig å få noe særlig info om de

edit; ontopic
personlig syns jeg de beste låtene har en feit beat, god flow, lyrics med mening i. skal jo gjerne ha en real stemme og, men det er jo så som så.
forøvrig føler jeg meg svært enig med Lachrymology i hans tidligere innlegg, ofte de låtene som ikke selger og som ikke er så kjente som virkelig slår an, mener nå jeg..
Sist endret av anonym49544; 4. februar 2010 kl. 00:15.
Sitat av pondelover Vis innlegg
Eminem, T.I, Jay-Z, Nas & The Game er vel noen av de mer '' komersielle '' rapperne, men som forøvrig lager knallsanger r forsåvidt enig i at eldre hip-hop/rap danker ut det meste av nåtidens.
Vis hele sitatet...
Vil du virkelig si at Nas er kommers? Han har kanskje hatt to-tre sanger som har blitt litt småpopulære, men jeg vil ikke si at han er så veldig kommers.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg for min del synes lyrikken skal være bra, og at det skal være hip hop. For mye lyrikk som ikke helt er hip hop for å si det slik...
Beaten er også like viktig. Jeg som bboy digger den gode gammle hip hopen som man bare må klikke til! Et eksempel er Eric B & Rakim med "Juice"! Dope shit! NAS er forsåvidt en av folka som tråkker ned på komersrappen

Sitat av Hangaround Vis innlegg
*sukk* hadde jeg ikke bodd i sameland kunne du nok regnet med det
Vis hele sitatet...
Ja synd han ikke kommer til Alta huh? Selv skal jeg dra på rockefeller og terrorisere litt... Hehe neida. Skal danse på scenen
Btw: Viste ikke at du var på forumet, hehe. Ikke akkurat ensom.net dette nei.
Sist endret av Up; 4. februar 2010 kl. 02:34.
Slang sammen en kjapp spotify-liste med folk jeg føler fortjener en plass i denne tråden her.

For meg så er dog mye av sjarmen i hiphop i humoren og de rare sammenhengene mellom artister. Sjekk for eksempel ut Digable Planets - Rebirth of Slick, i mine øyne en skikkelig klassiker. E-40 i låta yay areaaaaa voldtar den hardt og brutalt, men det er sånn det er i yay area så jeg anter det er justifisert. Etter det igjen dropper DJ Shadow og Cut Chemist den samme låta i DJ-settet The Hard Sell. Dette er kun de to låtene jeg vet bruker dette samplet, og det er garantert fler.

Bare for å ta et eksempel til sampler Dilated Peoples i låta Marathon fra låta (fra Eric B. & Rakim som Up nevnte)Eric B. is President.

Disse eksemplene er av de mer åpenbare, men for meg er hiphop like referansiellt som family guy, og en musikksjanger der man ikke er redd for å vise hvor man tar inspirasjonen sin fra, med ordspill på andres rim, samples, ja til og med "beefs" mellom rapartister gir tydeligvis en viss inspirasjon. Snoop Dogg går på ett album fra å rappe om å skyte motherfuckers i kaldt blod til å delta i en ballade med Stevie Wonder om det å snakke med gud. Variasjon variasjon variasjon er nøkkelordene for meg når det kommer til hiphop.
Sitat av pondelover Vis innlegg
Immortal Technique, Jedi Mind Tricks , AOTP må jo være noe av det beste i dagens rapmiljø ? Iallefall når det kommer til underground. Eminem, T.I, Jay-Z, Nas & The Game er vel noen av de mer '' komersielle '' rapperne, men som forøvrig lager knallsanger r forsåvidt enig i at eldre hip-hop/rap danker ut det meste av nåtidens.
Vis hele sitatet...
Masete politisk skrulleri og brøling om religion over billigpompøse strykerbeats? Ja gud bedre, helt fantastisk. Hadde du hatt noen innsikt i hip hop-historie så hadde du vel forstått hvor malplassert NAS er på lista di.
Rappers I monkey flip em with the funky rhythm I be kickin
Musician, inflictin composition
of pain I'm like Scarface sniffin cocaine
Holdin a M-16, see with the pen I'm extreme, now
Bulletholes left in my peepholes
I'm suited up in street clothes
Hand me a nine and I'll defeat foes
Y'all know my steelo with or without the airplay
I keep some E&J, sittin bent up in the stairway
Or either on the corner bettin grands with the celo champs
Laughin at baseheads, tryin to sell some broken amps
G-Packs get off quick, forever niggaz talk shit
Remeniscing about the last time the Task Force flipped
Niggaz be runnin through the block shootin
Time to start the revolution, catch a body head for hell
Once they caught us off guard, the Mac-10 was in the grass and
I ran like a cheetah with thoughts of an assassin
Picked the Mac up, told brothers, "Back up," the Mac spit
Lead was hittin niggaz one ran, I made him backflip
Heard a few chicks scream, my arm shook, couldn't look
Gave another squeeze heard it click yo, my shit is stuck
Tried to cock it, it wouldn't shoot now I'm in danger
Finally pulled it back and saw three bullets caught up in the chamber
So now I'm jetting to the building lobby
and it was full of children probably couldn't see as high as I be
(So whatchu sayin?) It's like the game ain't the same
Got youngin' niggaz pullin the triggers bringing fame to they name
and claim some corners, crews without guns are goners
In broad daylight, stickup kids, they run up on us
Fo'-fives and gauges, Macs in fact
Same niggaz'll catch a back to back, snatchin yo' cracks in black
Yo there's a snitch on the block gettin niggaz knocked
So hold your stash 'til the coke price drop
I know this crackhead, who said she gotta smoke nice rock
And if it's good she'll bring ya custom
Vis hele sitatet...
Nas - kommersiell? Neppe.

Billy realized that these men were well guarded
and they wanted to test him, before business started
suggested raping a bitch to prove he was cold hearted
so now he had a choice between going back to his life
or making money with made men, up in the cife
his dreams about cars and ice, made him agree
a hardcore nigga is all he ever wanted to be
and so he met them friday night at a quarter to three
Vis hele sitatet...
Immortal Technique kan skrive tekster, i det minste.

Masete politisk skrulleri og brøling om religion over billigpompøse strykerbeats?
Vis hele sitatet...
Det er det man kaller Black Metal.
Ja, men jeg mente ikke '' komersiell '' De mer kjente på en måte, fant ikke bedre ord, var så trøtt :- p
NAS har i de siste åra mistet litt grepet de siste årene. Han tror han fortsatt er like genial som han var da han lagde illmatic, det er det som er problemet hans. Men hør på Pharcyde sin passing me by. En god tekst er en du kjenner deg igjen i.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kan dog nevnes at Talib Kweli konserten var fet!
Meget bra publikum også!
Jeg foretrekker rappen min uhøytidelig og morsom, med kreative og smarte tekster. Bra beat, mixing og flow er jo selvfølgelig og et must.

Keem one & Roma er i mine øyne (ører) tidenes norske rappere på grunn av de genialt kule tekstene sine.
Jeg er mest fan av rap. Når det kommer inn på min musikk sjanger,
Jeg kan ikke si de som er ''Populære'' på The Voice & Energy osv er noe jeg hører på! 50 Cent, han som bruker sånn data stemme med langt flette hår, husker ikke navn!

For meg er den rappen bare dritt. Når jeg hører på rap er jeg ute etter en kul beat også en som skriver tekst med mening!
Når jeg hører på engelsk går det mye i : Immortal Technique , Gamle sangene til Eminem , Geto Boys osv. Som regel underground musikk.

Når det kommer til norsk rap, det jeg liker best går det for det meste i : Svartepetter,Herreløse,Cracklab,Endless, Cast også en haug av andre underground rap låter / artister!

Underground 4 life
Sist endret av Rallo Tubbs; 5. februar 2010 kl. 17:52.
Det finnes jo en del typer rap. Du har jo g'sa som synger om bitchesa sine, så har du folk som Gatas Parlament som har noe mening i det de synger, så har du Erik og Kriss som oftest synger om litt mer morsomme ting. Selv syntes jeg sistnevnte er best. Subjektiv mening vel å merke, men men.

Jeg mener så lenge det rimer (til tider) og melodien/beaten er fet, så kommer det seg inn de fleste ører.
Sitat av AndaRockaz Vis innlegg
Det finnes jo en del typer rap. Du har jo g'sa som synger om bitchesa sine, så har du folk som Gatas Parlament som har noe mening i det de synger, så har du Erik og Kriss som oftest synger om litt mer morsomme ting. Selv syntes jeg sistnevnte er best. Subjektiv mening vel å merke, men men.

Jeg mener så lenge det rimer (til tider) og melodien/beaten er fet, så kommer det seg inn de fleste ører.
Vis hele sitatet...
Ja, å synge om ei grisestygg kjerring og et kjendisparty (kan hende jeg husker feil artistnavn) er jo veldig bra. Også så sinnsyke tekster de har, der de synger (også) om sine G's og bitchez.

Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Jeg er mest fan av rap. Når det kommer inn på min musikk sjanger,
Jeg kan ikke si de som er ''Populære'' på The Voice & Energy osv er noe jeg hører på! 50 Cent, han som bruker sånn data stemme med langt flette hår, husker ikke navn!

For meg er den rappen bare dritt. Når jeg hører på rap er jeg ute etter en kul beat også en som skriver tekst med mening!
Når jeg hører på engelsk går det mye i : Immortal Technique , Gamle sangene til Eminem , Geto Boys osv. Som regel underground musikk.

Når det kommer til norsk rap, det jeg liker best går det for det meste i : Svartepetter,Herreløse,Cracklab,Endless, Cast også en haug av andre underground rap låter / artister!

Underground 4 life
Vis hele sitatet...
Lil' Wayne? Herrejesus, du minnet meg om enda en helvetes dritt"musiker".
Og han Akon. Dem tre kan dra til et sted sammen...

Dette er skikkelig rap!
http://www.youtube.com/watch?v=qQ3Xru8oHfE
Sist endret av Husemann; 5. februar 2010 kl. 20:52.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av AndaRockaz Vis innlegg
Det finnes jo en del typer rap. Du har jo g'sa som synger om bitchesa sine, så har du folk som Gatas Parlament som har noe mening i det de synger, så har du Erik og Kriss som oftest synger om litt mer morsomme ting. Selv syntes jeg sistnevnte er best. Subjektiv mening vel å merke, men men.

Jeg mener så lenge det rimer (til tider) og melodien/beaten er fet, så kommer det seg inn de fleste ører.
Vis hele sitatet...
Jeg er litt på den at Rap faktisk er et element i Hip Hop... Erik og Kriss er litt... Ikke.

@Husemann: Yeah! Det er det jeg snakker om! BBoy Document faktisk. Hip Hop kalles det der Lurer på om Erik og Kriss vet hva en bboy er... Hmmm.
Sist endret av Up; 6. februar 2010 kl. 03:57.
Som sagt, hører ikke på Hip-Hop til vanlig, men Mobb Deep har mye bra. Det jeg liker best er beatsene som er ganske dyp, og "mørk".

http://www.youtube.com/watch?v=cP0wsET8__Y

Det som gjør at Hip-Hop appellerer lite for meg, er alle gangster faktene.. Spesiellt når det gjelder Norsk rap. Ja greit nok, kanskje de må gjøre det, for om de skulle laget tekster basert på virkeligheten, ville det blitt mer som dette "Yo, hør. Jeg vokste opp blant tunge kår, måtte gå på privatskole, og spise lunsj fra nistepakke."
Sist endret av djxfade; 6. februar 2010 kl. 04:15.
Her tok jeg utgangspunkt i en hvilken som helst sang, fansa vil nok skjønne hvem som skrev den. Den neste er en god, gammel slager. Den tredje er enda et fælt eksempel på dårlig, norsk poesi.

Du og jeg har prøvd så mange ganger
Å finne ut hva som egentlig mangler
Hvorfor vi krangler, og hva vi egentlig savner
Kan egentlig ikke si jeg angrer
På hvordan ting ble
For inni meg fikk jeg aldri ordentlig fred
Gikk runder meg selv
Gikk og undret på meg selv
Funderte for meg selv
Fra morgen til sent på kveld
Og du gikk alltid rundt grøten
Ville aldri svare, ville ikke gi opp
Ville vi skulle bare
Vi fikk aldri pratet ut, fikk aldri tid
Fikk ingen ordentlig slutt
Vi levde forskjellige liv
Og du blir sint på meg
Når jeg alltid tar det opp
Du sier det ikke er din feil
At jeg har misforstått
Det er så mange dårlige folk
Du omgås med, og du vet hvor mye
Jeg hater det, e'kke bare det at jeg
Alltid skal ha full kontroll
Men jeg føler ansvar, og vil passe på!

Jeg bare tenkte på, alle små tingene
Vi ventet på, alle de tingene
Som aldri kom, ja det føles tomt,
Hvorfor ble det sånn?
Hvorfor ble det sånn?
Jeg bare tenkte på, alle små tingene
Vi ventet på, alle de tingene
Som aldri kom, ja det føles tomt,
Hvorfor ble det sånn?
Hvorfor ble det sånn?

Greit, jeg er arbeidsnarkoman
Jobber helst døgnet rundt
Du sier det ikke er sunt
Og prøver å dra meg ut
Men jeg er lei hvordan vi to er sammen
Når vi drikker, ringer alltid som det klikker
Alltid krangler før du stikker
Vi'kke være et parene
Som funker mellom lakenene
Som ikke kommuniserer
Annet enn når vi er nakne
Og jeg kan si det,
Jeg ringer altfor sjelden
Tar den ikke når du ringer
Bare sender svar på kvelden
Jeg er stolt av deg,
Og det du gjør på skolen
Jeg skal skjerpe meg
Og ta telefonen
Er godt å se at du nå har funnet tonen
Jeg sitter akkurat her til du har funnet roen
Forpliktelser er noe jeg undebevisst vil slippe
Så venner sier at jeg velger feil jenter med vilje
Er'kke så ille, jeg ønsker bare litt kontroll
Jeg føler ansvaret, et behov for å passe på

Jeg bare tenkte på, alle små tingene
Vi ventet på, alle de tingene
Som aldri kom, ja det føles tomt,
Hvorfor ble det sånn?
Hvorfor ble det sånn?
Jeg bare tenkte på, alle små tingene
Vi ventet på, alle de tingene
Som aldri kom, ja det føles tomt,
Hvorfor ble det sånn?
Hvorfor ble det sånn?

Det er en uke siden vi vekslet et ord sist
Hadde lyst å ringe og fortelle deg en god vits
Jeg lo litt, men var samtidig litt trist
Du skulle kommet hit som før
Vi skulle spist is
Sett film, for denne helgen har jeg hatt fri
Men at jeg ikke inviterte gjør jeg helt bevisst
Er rart du ikke viter hva du driver med
Og som jeg sa, vet du at jeg ikke liker det
Vil heller skrive det, bruke disse timene
På minnene, og bruke noen fine ord å rime med
Så vil skrive det kjipe jeg sitter inne med
Letter sinnet noe til å binde disse linjene
Å skrive ned en sang til deg
Er vel en stor cliche?
Putte den på skive, og så vise hele landet det
Tankene styrer, minker sjansene for litt kontroll
Jeg føler ansvaret, et behov for å passe på!

Jeg bare tenkte på, alle små tingene
Vi ventet på, alle de tingene
Som aldri kom, ja det føles tomt,
Hvorfor ble det sånn?
Hvorfor ble det sånn?
Jeg bare tenkte på, alle små tingene
Vi ventet på, alle de tingene
Som aldri kom, ja det føles tomt,
Hvorfor ble det sånn?
Hvorfor ble det sånn?
Vis hele sitatet...
Her kommer dansken, også kalt familiens sorte får. Vi spiller baseball.
Huet ditt er ball og jeg slår. Det smeller når jeg treffer og ditt hode
kommer susende over husene for en deilig berusende følelse det gir å
komme cruisende på en bølge av sucse i det nye årtusende. En hånd i
trusene er bedre en ti på et tak. Smak og behag med gutteprat er mitt
fag. Jeg jobber i en tid, og det eneste man gjør er å leve etter reglene
helt til man dør. Men jeg er'kke sånn ha'kke tenkt å ende som en
bitter sofasliter det frister lite å sitte stille i enden av en gang på et lite
grått kontor, så klokka fire tar jeg trikken hjem til kåken der jeg bor.
Der er det kona som er sjefen, men jeg har min egen grill. Jeg
drømmer om å skille meg men tro'kke hun vil. Begge kidsa har mobil
De sprer meldinger på trass og samtlige regninger går til innkassa.
Hver jævla jul kommer svigermor og konas slekt og venner. Jeg
setter dem på spissen, men du skjønner hva jeg mener. Hvor er
kjærligheten, gleden, livskvaliteten. Jeg gjør så godt jeg kan, men jeg
kan fortsatt ikke se den. Så fuck. Ni til fire. Min tittel står på papiret.
Det er jeg som er sjefen så dere hopper når jeg sier det.

(Ref Hopp opp hopp opp hopp opp ikke stopp. Hopp opp hopp opp
Sånn at du aldri kan få nok hopp opp hopp opp hopp opp ikke stopp
Hopp opp hopp opp sånn at du aldri kan få nok.

Vi dribler deg, fester deg, binder deg, fucker deg. Se meg inn i øy'a
når jeg kommer for å slakte deg. Snakker masse dritt om deg og gir
det ut på CD. Tar no'n pornoshots med kona di' og sender det på TV.
Du ha'kke no' talent. Du eier ikke no' begavelse. Snart sitter du som
æresgjest i din egen begravelse. Det er bare å beklage, men vi har
nok blitt for svære. For når gutta går til angrep er det fare på fære. Vi
lager tekster som er treffende, beats som er feite. Vi tror ikke vi er de
beste vi veit det. Vi trenger ikke bøllekurs vi klarer shitten sjæl. Vi tar
et balletak på kølla di' og river deg i hjæl. Vi har stål i ben og armer
og er harde som sement. Har du glemt det det handler om er stil og
talent, så bare vent det er sånne ting som fenger meg og tenner meg.
Slenger deg veggemellom fiker deg og denger deg.

Rah rah rah rah rah rah rah rah rah rah rah rah rah rah rah rah rah rah!
Vis hele sitatet...


http://mp3lyrics.org/eal9


Smile, Tvile
Gråte, Lide
Håpe, skrive låter, Livet

Lungene vil vite
Om det er søtt surt bittert eller salt
Når jeg biter meg hardt I tunga mi.

Og som en blanding av Matematikk og statoil og onani

Er det tanken som teller og det er bare oss
Som sier det du tenker på men ingen tar det opp.

Atom nr. 1 I flammene, Ambolter stigbøyler og hammerne

Lytt litt, lytter til Egypt
Eller på shiraq, det ekke kun musik men det er mucho mas

Dette er mitt liv, dette er ditt liv

Tok trappene til led zeppelin hit
Supernova, diem vi ble det

Det nytta men jeg klør meg I øya med nevene knytta for

Ref:

Stjerner I øya mine svir I meg sinnsykt
stjerner i øya mine svir i meg sinnsykt
stjerner i øya mine svir i meg sinnsykt
stjerner i øya mine svir i meg sinnsykt

stjerner i øya mine svir i meg sinnsykt
(jeg skinner jeg er klar som et forhold mellom meg og stjernene siden barndommen av)

stjerner i øya mine svir i meg sinnsykt
(jeg skinner jeg er klar som et forhold mellom meg og stjernene siden barndommen av)

stjerner i øya mine svir i meg sinnsykt
(jeg skinner jeg er klar som et forhold mellom meg og stjernene siden barndommen av)

stjerner i øya mine svir i meg sinnsykt
(jeg skinner jeg er klar som et forhold mellom meg og stjernene siden barndommen av)


Sjekk stjerner I øya mine
Chiraq er sinnsyk
Karriera di er vindstille slæsh innstilt
Ny tid, yeah freshere enn munnshyll
Lei av å være ydmyk, please ha meg unnskyldt

For alle mener ettelannet
Se se, ut på scena
Men du hakke sett den bak
Crowden roper fjern å sløv
Det ekke dop I meg baba bare stjernestøv

Hvem har størst makt pennen eller knivens
Jeg fikk svaret da hun sa jeg redda livet hennes
(Stjerner I øya hennes svir I meg no sinnsykt)

Fått til mer da enn du kan få til på livstid!
Det ekke flaks jeg er skapt for det
Det er chivaq, giv akt nakkhåret

Jeg skinner jeg er klar som en vært down med stjernene helt sia barndommen av

Ref:

Stjerner I øya mine svir I meg sinnsykt
stjerner i øya mine svir i meg sinnsykt
stjerner i øya mine svir i meg sinnsykt
stjerner i øya mine svir i meg sinnsykt

stjerner i øya mine svir i meg sinnsykt
(jeg skinner jeg er klar som et forhold mellom meg og stjernene siden barndommen av)

stjerner i øya mine svir i meg sinnsykt
(jeg skinner jeg er klar som et forhold mellom meg og stjernene siden barndommen av)

stjerner i øya mine svir i meg sinnsykt
(jeg skinner jeg er klar som et forhold mellom meg og stjernene siden barndommen av)

stjerner i øya mine svir i meg sinnsykt
(jeg skinner jeg er klar som et forhold mellom meg og stjernene siden barndommen av)
Vis hele sitatet...